7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Tarp disciplinų

Sigita Maslauskaitė-Mažylienė

Laiškas iš Čilės Santjago

Sekant „Gerosios Vilties Viešpaties“ pėdomis

Niekada nemaniau, kad vienoje Vilniaus katedros koplyčioje kabantis menkai žinomas paveikslas nuves į Čilę ir suteiks didžiulį atradimo ir naujos draugystės džiaugsmą. 2020 m. išvydusi dailėtyrininkės Lauros Petrauskaitės el. laišką-kvietimą teikti straipsnius Vilniaus dailės akademijos Actos rinkiniui Nr. 105 (2022) apie Rytų Europos ir Lotynų Amerikos kultūrinius ryšius[1], nusprendžiau nusikabinti ir apžiūrėti keistos ikonografijos nedidelį atvaizdą su sidabro aptaisu. Laikas tam buvo palankus, nes prasidėjusi kovido pandemija užvėrė tikintiesiems šventovių duris, jose galėjo laisviau šeimininkauti muziejininkės.

Manuel Jesús Núñez González, „Gerosios Vilties Viešpats“. 1893 m. Vilniaus arkikatedra. K. Stoškaus nuotr.
Manuel Jesús Núñez González, „Gerosios Vilties Viešpats“. 1893 m. Vilniaus arkikatedra. K. Stoškaus nuotr.
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė su Santjago Šv. Saturnino bažnyčios klebonu Álvaru Chordi Miranda prie „Gerosios Vilties Viešpaties“ paveikslo
Sigita Maslauskaitė-Mažylienė su Santjago Šv. Saturnino bažnyčios klebonu Álvaru Chordi Miranda prie „Gerosios Vilties Viešpaties“ paveikslo
Santjago Šv. Saturnino bažnyčia
Santjago Šv. Saturnino bažnyčia
Santjago Šv. Saturnino bažnyčia
Santjago Šv. Saturnino bažnyčia
Kristina Stančienė

Faktinės aplinkybės

Paroda „Viktoras Paukštelis. Chromatika. Tapyba. 2020–2023“ Nacionaliniame M.K. Čiurlionio dailės muziejuje Kaune

Viktoras Paukštelis – profesionalus muzikos atlikėjas ir dailininkas. Jo biografija ir turtinga šeimos istorija yra išvien susipynusi su muzika. Tai tarsi faktinės aplinkybės, dažnai nulemiančios žmogaus gyvenimo kelią ir pasirinkimus. Tik Viktoras nesitenkino vien muzikiniu išsilavinimu, vėliau ėmėsi dar ir studijų VDA Tapybos katedroje, todėl dabar skleidžiasi keliomis kūrybinėmis kryptimis ir (arba) ieško jų sintezės ar dialogo. Šiuo požiūriu Viktoro pavyzdys nėra visai tipiškas. Jo atveju labai įdomu, kaip susiformuoja menininkas – socialinis subjektas, kūrybinės visuomenės narys, turintis ne vieną, o du vienodai perspektyvius saviraiškos „greitkelius“.

Viktoras Paukštelis, „Viršukalnė „Č“ (5794 m.). 2022 m. A. Lukšėno nuotr.
Viktoras Paukštelis, „Viršukalnė „Č“ (5794 m.). 2022 m. A. Lukšėno nuotr.
Viktoras Paukštelis, „Misteris H“. 2022 m. A. Lukšėno nuotr.
Viktoras Paukštelis, „Misteris H“. 2022 m. A. Lukšėno nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Viktoras Paukštelis, „Jūra“. 2022 m. A. Lukšėno nuotr.
Viktoras Paukštelis, „Jūra“. 2022 m. A. Lukšėno nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Organizatorių nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Organizatorių nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Organizatorių nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Organizatorių nuotr.
Agnė Narušytė

Tuščiavidurės teritorijos

Paroda „Sutrikus tai tampa apčiuopiama“ Nacionalinėje dailės galerijoje

Kažin kaip žiūrėčiau šią parodą apie infrastruktūrą, jei Rusija jos nebūtų visą žiemą griovusi Ukrainoje? Tikriausiai būčiau abejingesnė. Tema tolima mano kasdienybei, nesusijusi su mano rūpesčiais ir moksliniais interesais. Bet ar tikrai tolima? Štai šįryt atsikėliau kuo anksčiau, kad spėčiau baigti straipsnį, ir dingo elektra. Negaliu rašyti! Imu telefoną, o ten – žinutė nuo ESO: „Pranešame, kad elektros tiekimo sutrikimas užfiksuotas ir priežastis nustatinėjama.“ Palengvėja. Gyvenam ne karo zonoje, ne energetinės blokados sąlygomis ir net ne sovietmečiu, kai tarnybų dėmesio būdavo sunku prisišaukti. Po pusvalandžio gaunu kitą žinutę: „Gedimas pašalintas, jau galite naudotis elektra.“

Nomeda ir Gediminas Urbonai, „Družba“. 2003 m. A. Narušytės nuotr.
Nomeda ir Gediminas Urbonai, „Družba“. 2003 m. A. Narušytės nuotr.
Parodos „Sutrikus tai tampa apčiuopiama“ vaizdas. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Parodos „Sutrikus tai tampa apčiuopiama“ vaizdas. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Uladzimir Hramovič, „Viskas, kas pamiršta, yra palaidota žemėje“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Uladzimir Hramovič, „Viskas, kas pamiršta, yra palaidota žemėje“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Sabīne Šnē, „Pilkas auksas, juodi ežerai, baltas lateksas“. 2022 m. A. Narušytės nuotr.
Sabīne Šnē, „Pilkas auksas, juodi ežerai, baltas lateksas“. 2022 m. A. Narušytės nuotr.
Tekla Aslanišvili ir Giorgi Gago Gagošidzė, „Pragaro akmuo“. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Tekla Aslanišvili ir Giorgi Gago Gagošidzė, „Pragaro akmuo“. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Jevgenia Belorusets, „Prašau, nefotografuokite manęs! Kitaip rytoj mane nušaus!“. 2014–2015 m. A. Narušytės nuotr.
Jevgenia Belorusets, „Prašau, nefotografuokite manęs! Kitaip rytoj mane nušaus!“. 2014–2015 m. A. Narušytės nuotr.
Xyana, „Ekskursija po Aukštųjų technologijų parką“. 2020–dabar. A. Narušytės nuotr.
Xyana, „Ekskursija po Aukštųjų technologijų parką“. 2020–dabar. A. Narušytės nuotr.
Jevgenia Belorusets, „Prašau, nefotografuokite manęs! Kitaip rytoj mane nušaus!“. 2014–2015 m. A. Narušytės nuotr.
Jevgenia Belorusets, „Prašau, nefotografuokite manęs! Kitaip rytoj mane nušaus!“. 2014–2015 m. A. Narušytės nuotr.
Rita Mikučionytė

Atmosferiškos ekspozicijos

Vilniaus parodų apžvalga

Saulėtas šeštadienio vidurdienis. Išeinu porai valandų pasivaikščioti po sostinės senamiestį. Turiu tikslą aplankyti kelias parodas – pirmiausia domina Mindaugo Skudučio „Kintantys Vilniaus vaizdai“ VVJ meno galerijoje ir Mato Dūdos „Gibaras bauzdint“ galerijoje „Kairė-dešinė“ (eisiu antrąkart). Visa kita pakeliui, „iš akies ir kas truktels“, pradedant Mokytojų namais ir baigiant Vilniaus grafikos meno centru.

Mindaugas Skudutis, kūrinio „Melancholija 1“ fragmentas. 2013 m.  V. Nomado nuotr.
Mindaugas Skudutis, kūrinio „Melancholija 1“ fragmentas. 2013 m. V. Nomado nuotr.
Mindaugas Skudutis, „Melancholija 1“. 2013 m. V. Nomado nuotr.
Mindaugas Skudutis, „Melancholija 1“. 2013 m. V. Nomado nuotr.
Mindaugo Skudučio parodos „Kintantys Vilniaus vaizdai“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugo Skudučio parodos „Kintantys Vilniaus vaizdai“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugo Skudučio parodos „Kintantys Vilniaus vaizdai“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugo Skudučio parodos „Kintantys Vilniaus vaizdai“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugas Skudutis, kūrinio fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugas Skudutis, kūrinio fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugo Skudučio parodos „Kintantys Vilniaus vaizdai“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugo Skudučio parodos „Kintantys Vilniaus vaizdai“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugo Skudučio parodos „Kintantys Vilniaus vaizdai“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugo Skudučio parodos „Kintantys Vilniaus vaizdai“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugas Skudutis, kūrinio fragmentas. V. Nomado nuotr.
Mindaugas Skudutis, kūrinio fragmentas. V. Nomado nuotr.
Alberta Vengrytė

Menas turi prisidėti prie pokyčių

Pokalbis su Zoë Charlton

Kalbamės jūsų vizito Vilniaus dailės akademijoje metu. Neseniai pradėjote skaityti paskaitas George’o Masono universitete Ferfakso mieste, Virdžinijoje (JAV). Taip pat dėstėte Amerikos universitete Vašingtone, kur savo katedroje buvote pirmoji afroamerikietė. Dirbate ir aštuonių narių valdymo komitete Baltimorės meno muziejuje tam, kad „pergalvotumėte teisingas ir atskaitingas kultūros institucijų struktūras ir funkcijas įvairiose vietos ir regionų bendruomenėse“. Kaip visa ši akademinė veikla sutampa su jūsų kūrybine veikla? Amerikos akademinė bendruomenė jums atrodo labiau nutolusi ar įsitraukusi į aktualiausius šiuolaikinio meno procesus? Ar turėjote galimybę žvilgtelėti į Vilniaus akademinę bendruomenę – ar ji labai skiriasi?

Zoë Charlton. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, In Climate and Culture. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, In Climate and Culture. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, dirbtuvės EHU. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, VDA. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, VDA. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, VDA. JAV Ambasados nuotr.
Zoë Charlton, VDA. JAV Ambasados nuotr.
Marija Martinaitytė

Judančių vaizdų kismas (II)

Paroda „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“

Gimtadienis tęsiasi – privalgę pyragų, plaukiame siūbuojančiu laivu, prikimštu įvairių vaizdų vaizdelių, siužetų ir kontekstų. VDA Fotografijos, animacijos ir medijų meno katedros 25-mečio (savi)refleksijai skirtos parodos „Mediaramos“ dalys atsiranda vis nenuskęstančiame „Titanike“. Dviejuose parodų salių aukštuose susijungia dabartinių studentų (pirmame aukšte parodą jie – Viktorija Balkutė, Dovydas Černiauskas, Natalija Lokcikaitė bei Julija Kuprijaškinaitė – ir kuruoja) ir jos formavimąsi stebėti galėjusių dėstytojų (antro aukšto parodos kuratorės – akademijoje dėstančios Irma Stanaitytė-Bazienė ir Laura Stasiulytė-Gudaitė) vizijos.

Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Parodos „Mediaramos“ VDA parodų salėse „Titanikas“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Kristina Stančienė

Siaubo privalumai

„Kraupios istorijos: Aleksandra Waliszewska ir Rytų bei Šiaurės Europos simbolizmas“ Kaune

Nemalonūs, bauginantys vaizdiniai – amžinas žmonijos vaizduotės penas ir dirgiklis, ilgainiui transformavęsis nuo žodinių pasakojimų iki šiuolaikinių medijų – kino industrijos, interneto. Paroda „Kraupios istorijos: Aleksandra Waliszewska ir Rytų bei Šiaurės Europos simbolizmas“ Kaune, M.K. Čiurlionio muziejuje, sustabdo siaubo ikonografiją maždaug ties XIX a. pabaiga – XX a. pradžia ir per dabartinės lenkų menininkės kūrybą nutiesia giją į šiuolaikybę.

Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Virginija Vilutytė

Neišsemiamas reikšmių spektras

Paroda „Vaivorykštė. Spalvos ir stebuklai tarp mitų, meno ir kultūros“ Milane

Išvydus netikėtą reiškinį užvaldo nuostaba, atmintyje lieka stebuklo įspūdis. Šį netikėtumo efektą galima patirti ne kartą parodoje „Rainbow. Colors and Wonders between Myths, Arts and Cultures“ Milano kultūros muziejuje – MUDEC. Ir pati paroda kelia nuostabą savo tema, joje telpančia reikšmių įvairove bei renginio masteliu. „Vaivorykštės“ parodos atidarymo laikas buvo pasirinktas neatsitiktinai: vasario 16-oji – Pasaulinė antropologijos diena. Tai mums sufleruoja rengėjų žiūros perspektyvą. Paroda atidaryta tiesiogine žodžio prasme spalvingai. Atidarymo dieną, spaudos konferencijos metu, pirmą kartą po 1975 metų buvo galima išvysti Franco Summa (1938–2020) performanso „Jausmas, lyg ant manęs būtų vaivorykštė“ repliką.

Miroslaw Balka, „300x10,5x10x5“. 2020 m. J. Hering nuotr.
Miroslaw Balka, „300x10,5x10x5“. 2020 m. J. Hering nuotr.
Leidinių viršeliai. Organizatorių nuotr.
Leidinių viršeliai. Organizatorių nuotr.
Ekspozicijoje Aleksandros Kasubos „Spektrinis praėjimas“ (modelis). 1974–1975 m. Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus eksponatas
J. Hering nuotr.
Ekspozicijoje Aleksandros Kasubos „Spektrinis praėjimas“ (modelis). 1974–1975 m. Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus eksponatas J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Hering nuotr.
Agnė Narušytė

Sutraška, sušnypščia kaip sugedęs radijas

Paroda „Ne visi. Karo pabėgėlių portretai“ Nacionalinėje dailės galerijoje

„Žiūrėdavom kaip į žvaigždes, tik be džiaugsmo – ar į mus neatskrenda. O kai į juos pataiko, sutraška, sušnypščia kaip sugedęs radijas“, – pasakoja Polina Borovyk apie Žytomyro bombardavimą dronais ir raketomis. Jai septyneri metai. Naktimis Polina nemiegodavo, nes žemė po namu drebėdavo nuo smūgių. Ji su mama išvažiavo, kai raketa pataikė į jų daržą. Dabar gyvena Lietuvoje ir yra viena iš tų ukrainiečių, kuriuos Nacionalinėje dailės galerijoje fotografavo Antanas Sutkus, Artūras Morozovas ir Tadas Kazakevičius.

Ekspozicijos fragmentas. V. Aukštaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Aukštaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Aukštaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Aukštaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Aukštaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Aukštaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Aukštaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Aukštaičio nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Lašininis ir kanapinis

Knygų mugė kaip arena ir susitikimų erdvė

Kažkur socialinių tinklų jūroje mačiau žmogų su kartoniniu plakatu, ant kurio angliškai parašyta: „Kaip taip gali būti, kad Niujorke visos knygos yra bestseleriai?“ Laisvai gali – Vilniaus knygų mugėje irgi dauguma labai ypatingos: nominuotos, premijuotos, ką nors darančios pirmą kartą arba žiauriai giliai, linksmai, efektyviai, kitaip tariant, komercinė retorika yra sukurta parduoti. Mes tai gerai žinome: nors reklamas neigiame, nežinomų produktų neperkame. Mūsų galvoje vis kaunasi lašininis ir kanapinis. Tai amžina, mitinė, niekada nesibaigianti kova, kuri ypač ryški mūsų knygų mugėje.

Knygų mugės akimirka. G. Pranckūno nuotr.
Knygų mugės akimirka. G. Pranckūno nuotr.
  < PUSLAPIS IŠ 58  >>> Archyvas