7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Agnė Narušytė

Agnė Narušytė

Gėlės tetoms ir žydams

Dviejų fotografijos parodų pokalbis

Dvi fotografijos parodos atrodo nesusijusios. Jas skiria ir geografija, ir istorija, ir autorių amžius bei pilietybė. Parodos „Prospekto“ galerijoje „Buvimas / Susitikimas / Gedėjimas“ autorė Poline Harbali (g. 1988) yra jauna menininkė iš Kanados, tapusi Lietuvos fotomenininkų sąjungos organizuojamo tarptautinio konkurso „reStart“ finalininke. Todėl jai suteikta galimybė surengti Vilniuje personalinę parodą, kurioje ji pasakoja apie savo hibridišką tapatybę ir mirusios močiutės sirės atmintį.

Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Poline Harbali parodos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Agnė Narušytė

In memoriam Romualdui Rakauskui

(1941–2021)

„...tik fotografija įprasmino mano pragyventą laiką, neleido jam išblukti, išsitrinti“, – rašė Romualdas Rakauskas savo knygos „Šiokiadieniai“ įžangoje (Kauno fotografijos galerija, 2012). Jis buvo viena reikšmingiausių figūrų Lietuvos fotografijoje. Kartu su Antanu Sutkumi, Algimantu Kunčiumi, Aleksandru Macijausku jis sukūrė legendą, buvo vienas tų, kurių dėka susidomėjau fotografija. Prieš penkiolika metų kartu rengėm jo kūrybos albumą „Fotografijos“. Austėja Čepauskaitė užrašė Rakausko pasakojimus apie gyvenimą ir fotografijos ciklus, kurių ten pristatėme trylika (E. Karpavičiaus leidykla, 2009). Dabar tai jau – praėjusios epochos liudijimai.

Monika Požerskytė, Romualdas Rakauskas su savo fotografija iš ciklo „Žydėjimas“. 2013 m.
Monika Požerskytė, Romualdas Rakauskas su savo fotografija iš ciklo „Žydėjimas“. 2013 m.
Agnė Narušytė

Fotobloke – „nieko ypatingo“

Vidurio Europos fotoknygų paroda Nacionalinėje dailės galerijoje

„Iš pradžių, kai tik pradėjau dirbti Slovakijoje ir aplinkinėse šalyse, mane nustebino išskirtinis to regiono nuobodumas. Baltijos jūra graži, paplūdimiai malonūs, bet vanduo toks šaltas, kad joje neįmanoma maudytis. Slovakijoje turime Aukštuosius Tatrus, kurie yra gražūs kalnai, bet palyginus su Alpėmis jie atrodo daugiau kaip kalvos. Kai svečiai iš užsienio paprašo jiems parodyti įdomiausias vietas, tu visiškai suglumsti ir pradedi gėdytis, nes nėra nieko išskirtinio. Viskas tam tikra prasme vidutiniška.“ Taip rašo slovakų fotografas Martinas Kolláras, komentuodamas savo knygą „Nieko ypatingo“, išleistą 2007 metais

Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Agnė Narušytė

Atkaklūs ir nemėgsta naujovių

Margaritos Matulytės kuruota paroda „Čiabuvių pasakojimai“ Nacionalinėje dailės galerijoje

„Žmonės geraširdžiai, atviri ir gana vaišingi, bet nemėgsta naujovių. Ne tiktai Bogužiuose, bet ir platesnėje apylinkėje nėra radijo ir perkūnsargių. Žemė nors ir ne per blogiausia, bet gyvena apyskurdžiai.“ Taip rašo pirmosios Lietuvos Respublikos kraštotyrininkai apie kaimo gyventojus.

Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Agnė Narušytė

Gedimino P. Gedimino kalnas

Apie parodą „Per visą žvilgsnį“ galerijoje „Kairė–dešinė“

Gedimino pilies kalnas kalnuotoje šalyje būtų vadinamas kalva. Bet mums jis – kalnas. Ir netgi paaukštintas, kad būtų dar kalnesnis. Dešimtmečius jis buvo jaukus medžių guotas ir į jį lipti būdavo įmanoma net vasarą. Tokį ir prisimenu iš vaikystės – kaip už Katedros pūpsančią galimybę pamatyti miestą kitaip.

Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. L. Skeisgielos nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. L. Skeisgielos nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. L. Skeisgielos nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. L. Skeisgielos nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. Autoriaus nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. Autoriaus nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. Autoriaus nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. Autoriaus nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. Autoriaus nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. Autoriaus nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. Autoriaus nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. Autoriaus nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. L. Skeisgielos nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. L. Skeisgielos nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. L. Skeisgielos nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Per visą žvilgsnį“. L. Skeisgielos nuotr.
Agnė Narušytė

Vaškiniai skarabėjai Vilniaus rūsyje

Iš parodos „O ką, jeigu?“ Vilniaus fotografijos galerijoje

Toks metas, kad nuo studentų baigiamųjų darbų nepabėgsi. Štai užsukau į Vilniaus fotografijos galeriją, o ten savo darbus rodo Vilniaus dailės akademijos Fotografijos ir medijos meno katedros magistrantai. Eksponavimo vietos pasirinkimas žiūrovui žada žvilgsnį į fotografijos ateitį. Ją nuspėti tikėčiausi ir aš, jei iš anksto nežinočiau, kad medijų kontekste fotografija yra tik vienas iš menininko įrankių ir į ją dėmesį atkreipia tik buvimas fotografijos galerijoje.

Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Rasuolė Jautakytė, „Išeikvotų daiktų teatras“. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Rasuolė Jautakytė, „Išeikvotų daiktų teatras“. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Adomas Žudys, instaliacijos fragmentas. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Agnė Narušytė

Profesija ir aistra

Arūno Baltėno paroda „Darbai ir gyvenimai“ Istorijų namuose

Arūno Baltėno paroda „Darbai ir gyvenimai“ – kaip tik naujiesiems Istorijų namams (T. Kosciuškos g. 3, Vilnius). Šioje Lietuvos nacionalinio muziejaus erdvėje siekiama pasakoti „praeities istorijas dabarčiai“. Baltėnas ir pasakoja istorijas žmonių, kuriuos jis fotografuoja nuo 2015 metų. Bet ne praeities istorijas dabarčiai, o dabarties istorijas – ateičiai.

Arūnas Baltėnas, „Odos meistrai“. Mažeikių raj. 2017 m.
Arūnas Baltėnas, „Odos meistrai“. Mažeikių raj. 2017 m.
Arūnas Baltėnas, „Pasieniečiai“. Vilniaus raj. 2015 m.
Arūnas Baltėnas, „Pasieniečiai“. Vilniaus raj. 2015 m.
Arūnas Baltėnas, „Kalviai“. Mažeikiai. 2016 m.
Arūnas Baltėnas, „Kalviai“. Mažeikiai. 2016 m.
Arūnas Baltėnas, „Barmenas Antanas Samkus“. Niujorkas. 2018 m.
Arūnas Baltėnas, „Barmenas Antanas Samkus“. Niujorkas. 2018 m.
Arūnas Baltėnas, „Dailės istorikė“. Vilnius. 2016 m.
Arūnas Baltėnas, „Dailės istorikė“. Vilnius. 2016 m.
Arūnas Baltėnas, „Fotografai“. Kaunas. 2016 m.
Arūnas Baltėnas, „Fotografai“. Kaunas. 2016 m.
Arūnas Baltėnas, „Kolekcininkas“. Vilnius. 2020
Arūnas Baltėnas, „Kolekcininkas“. Vilnius. 2020
Arūnas Baltėnas, „Lakūnas“. Ignalinos raj., Antalksnė. 2019 m.
Arūnas Baltėnas, „Lakūnas“. Ignalinos raj., Antalksnė. 2019 m.
Agnė Narušytė

Minti medijas

Jurijaus Dobriakovo kuruota paroda „Laikmenos“ Nacionalinėje dailės galerijoje

Gerai, pradėkime nuo to, kad šis menas man svetimas. Ne todėl, kad būčiau priešiškai nusiteikusi. Tiesiog „susimokė“ mano nepolinkis į technologijas ir likimas. Technologijos – šaunus dalykas. Jos jau taip seniai gyvenimą žmonėms padarė patogesnį, kad tie nė neįsivaizduoja, ką reikėtų veikti vakarais, jei nebūtų televizijos ar interneto.

Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Parodos „Laikmenos. Lietuvos medijų meno retrospektyva“ NDG vaizdas. G. Grigėnaitės nuotr.
Agnė Narušytė

Pora metų iki istorijos

Romualdo Požerskio paroda apie baikerius Prospekto galerijoje

Dažnai fotografija veikia ne todėl, kad ji – menas, o, priešingai, kai ji – tik dokumentas. Tokia ji ir yra Romualdo Požerskio parodoje „Neramūs keliautojai“. Kas nebūtų pasiėmęs fotoaparato ir kameros į pirmąją kelionę nauju motociklu aplink Lietuvą kartu su draugais? Tik tas, kas tada tokių daiktų neturėjo. Požerskis 1972 m. dar buvo tik elektrotechnikos studentas, bet nuo 1965 m. jau įnikęs į fotografiją. O 1968 m. įsirašė ir į kino mėgėjų būrelį. Vis dėlto, ką tik įsigijęs motociklą, jis tebuvo nežinomas mėgėjas.

Romualdas Požerskis, „Kelionė prie jūros“. 1972 m.
Romualdas Požerskis, „Kelionė prie jūros“. 1972 m.
Romualdas Požerskis, „Kelionė prie jūros“. 1972 m.
Romualdas Požerskis, „Kelionė prie jūros“. 1972 m.
Romualdas Požerskis, „Petro avarija“. 1974 m.
Romualdas Požerskis, „Petro avarija“. 1974 m.
Agnė Narušytė

Iš Vilniaus į Palangą su Kunčiumi

„Fotografuota Vilniuje 1960–1970 metais“ (sudarė Onutė Butkutė ir Algimantas Kunčius, Lietuvos nacionalinis muziejus, 2020) ir „Prie jūros. Palanga 1965–2015“ (sudarė Ieva Meilutė-Svinkūnienė ir Gintaras Česonis, Kauno fotografijos galerija, 2020)

Radau būdą pakeliauti! Varčiau du naujus Algimanto Kunčiaus fotografijų albumus. Vienas teleportavo į praėjusio amžiaus 7–8-ojo dešimtmečių Vilnių, dar prieš man gimstant. Pradėjęs nuo geležinkelio stoties, pasižvalgęs po Užupį ir Gorkio (dabar Didžiąją ir Pilies) gatvę, apėjęs katedrą, vaizdų pasakotojas pereina Lenino (dabar Gedimino) prospektu, žvilgteli į kitą Neries krantą. Kitas albumas pakviečia ten, kur dabar visiems norisi, bet negalima – į Palangą, o ji keliauja laiku nuo 1965 iki 2015 metų. Vėl patyriau, ką gali sena gera fotografija – ta, kuri gaudo, kas akiai ir minčiai nepagaunama, sustingdytas akimirkas verčia paveikslais, kad galėtume patyrinėti patį laiką.

Algimantas Kunčius, „Ankstyvas pavasaris prie universiteto“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, „Ankstyvas pavasaris prie universiteto“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, „Ankstyvas pavasaris prie universiteto“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, „Ankstyvas pavasaris prie universiteto“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, „Ankstyvas pavasaris prie universiteto“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, „Ankstyvas pavasaris prie universiteto“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, „Ankstyvas pavasaris prie universiteto“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, „Ankstyvas pavasaris prie universiteto“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, knygos „Fotografuota Vilniuje 1960–1970 metais“ (Lietuvos nacionalinis muziejus) viršelis. 2020 m.
Algimantas Kunčius, knygos „Fotografuota Vilniuje 1960–1970 metais“ (Lietuvos nacionalinis muziejus) viršelis. 2020 m.
Algimantas Kunčius, „Pavasaris senamiesčio kieme“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, „Pavasaris senamiesčio kieme“. 1966 m.
Algimantas Kunčius, „Kiemas M. Gorkio (dabar Pilies) gatvėje“. 1964, 1967 m.
Algimantas Kunčius, „Kiemas M. Gorkio (dabar Pilies) gatvėje“. 1964, 1967 m.
Algimantas Kunčius, „Žaidimai L. Giros (dabar Vilniaus) gatvėje“. 1964 m.
Algimantas Kunčius, „Žaidimai L. Giros (dabar Vilniaus) gatvėje“. 1964 m.
  PUSLAPIS IŠ 16  >>> Archyvas