7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Fotografija

Vidas Poškus

Tarp pradžios ir šviesos

Gedimino Pranckūno fotoparoda „Paskutinė pakyla. Intro“ VDA parodų erdvėje „Krematoriumas / meno krosnys“

Studijų laikais (tai buvo kokių 1996-ųjų vasara) mus, būsimuosius dailėtyros specialistus, vežė praktikuotis (gilinti pirmiausia paminklų matavimo, braižymo, piešimo ir aprašymo įgūdžių) į Žemaitiją. Mus kuruojantis dėstytojas ir Akademijos prorektorius Adomas Butrimas jau buvo gerai žinomas kaip didelis žemaičių patriotas, tad dėl regiono pasirinkimo tartum nekilo klausimų... Kiekvienas studentas turėjo išsirinkti vieną iš duotų temų. Rezidavome ir veikėme vaizdingose Platelių apylinkėse. Man, kaip vieninteliam vaikinui tradiciškai moteriškame dailėtyrininkių kolektyve, lyg ir laisvanoriškai buvo rekomenduojama pasirinkti tyrimą fiziškai įpareigojančia tema „Platelių, Beržoro, Gintališkės varpai, varpinės, varpininkai“. Esmė ta, kad turėjau ne tik pašnekinti dar gyvus senolius, kadaise skambinusius šių šventovių varpais, – nemokančiam ir nesuprantančiam žemaitiškai tai buvo nemenkas iššūkis (įdomiausia patirtis susijusi su Beržoro varpininke, kuri, iš pradžių apsimetusi, jog nėra ta, kuo mes ją laikome, paskui tiesiai šviesiai pasiuntė mane ir lydinčią kolegę Lietuvos kryptimi), – bet ir aprašyti bei nubraižyti varpus.

Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Paskutinė pakyla. Intro“
Ekspozicijos fragmentas. G. Pranckūno nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Pranckūno nuotr.

Ką prisiminti, ką užmiršti?

Rašančių apie dailę ir fotografiją kalėdinė apklausa

Mūsų Kalėdinė anketa tapo tradicija, kai atsigręžiame į praėjusius metus ir norime pagirti/paminėti gerai pasirodžiusius, ypač tuos, kurie galbūt dirbo tyliai, bet atkakliai puikiai; galime suformuluoti, kokie trūkumai erzina, galbūt įvardyti ryškėjančias bendresnes tendencijas, problemas ir pateikti šiokių tokių rekomendacijų. Savo autorių paprašėme trumpai išsakyti, kas labiausiai įsiminė 2017-aisiais ir apie ką svarbiausia kalbėti metams besibaigiant.

Paullina Pukytė, „Vidurdienį Demokratų aikštėje“. 2017 m. R. Ščerbausko nuotr.
Paullina Pukytė, „Vidurdienį Demokratų aikštėje“. 2017 m. R. Ščerbausko nuotr.
Violeta Laužonytė, „Apsaugojimas“. 2017 m. M. Krikštopaitytės nuotr.
Violeta Laužonytė, „Apsaugojimas“. 2017 m. M. Krikštopaitytės nuotr.
Juozas Zikaras, Jonas Basanavičius. 1923–1988–2017
Juozas Zikaras, Jonas Basanavičius. 1923–1988–2017
Jurga Šarapova, parodos „Barelina“ fragmentas. 2017 m. V. Ilčiuko nuotr.
Jurga Šarapova, parodos „Barelina“ fragmentas. 2017 m. V. Ilčiuko nuotr.
Jurgita Ludavičienė

Fotoknyga kaip fenomenas

Įspūdžiai iš konferencijos „6 pt“, skirtos knygos menui ir tipografijai

Tai, kas prieš ketverius metus prasidėjo nedrąsiai ir nežinant, kuo baigsis, dabar įsitvirtino Lietuvos knygos meno scenoje. Bilietai išperkami per porą dienų, nespėjusieji susirikiuoja į ilgą laukiančiųjų eilę, kad galėtų visą rudens šeštadienį praleisti su knygos meno ir tipografijos profesionalais iš viso pasaulio. Savotiško „uždaro elitinio klubo“ įvaizdis susiformavo greitai, nesvarbu, kad klubas gana didelis – tiek, kiek telpa Nacionalinės dailės galerijos konferencijų salėje. Ir vis tiek daugybė norinčiųjų netelpa – nes tai, ko gero, vienintelė Lietuvoje tarptautinė konferencija, skirta knygos menui ir tipografijai. Skirta specialistams, leidėjams, dizaineriams, būsimiems dizaineriams, studijuojantiems Vilniaus dailės akademijoje, grafikams ir visiems besidomintiems knygos meno pasauliu pačia plačiausia prasme. Kalbu apie „6 pt“, kuri Nacionalinėje dailės galerijoje lapkričio 25 d. buvo surengta jau ketvirtą kartą. Pavadinimas neatsitiktinis, iššifruojamas kaip „šeši punktai“. Tai – mažiausias šrifto dydis, kurį siūlo šiuolaikinės tipografijos ir grafinio dizaino programos. Jis turi savo pavadinimą: „nonpareilis“ (pranc. nonpareille – neprilygstamas, nepakartojamas, nepanašus). Taigi konferencija – mažiausia, ką galima nuveikti knygos labui, o drauge – proga susipažinti su kasmet vis kitais 6 knygos meno neprilygstamaisiais.

Konferencijos „6 pt“ akimirka. M. Puidos nuotr.
Konferencijos „6 pt“ akimirka. M. Puidos nuotr.
Konferencijos „6 pt“ akimirka. M. Puidos nuotr.
Konferencijos „6 pt“ akimirka. M. Puidos nuotr.
Konferencijos „6 pt“ akimirka. M. Puidos nuotr.
Konferencijos „6 pt“ akimirka. M. Puidos nuotr.
Konferencijos „6 pt“ akimirka. M. Puidos nuotr.
Konferencijos „6 pt“ akimirka. M. Puidos nuotr.
Kęstutis Šapoka

Veronikos Šleivytės gyvenimo filma

Paroda Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje

Veronika Šleivytė (1906–1998) – viena mūsų dailės istorijos periferinių figūrų, žinoma kaip grafikė ir dailininkė, kuri sugrįžta netikėtu būdu – fotografijų archyvu, aptiktu Kupiškio etnografijos muziejuje.

Veronika Šleivytė, XX a. 4 – 5 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, XX a. 4 – 5 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, XX a. 4 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, XX a. 4 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, XX a. 4 – 5 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, XX a. 4 – 5 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, 1938 m. (Kaunas). Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, 1938 m. (Kaunas). Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, XX a. 4 – 5 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, XX a. 4 – 5 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, 1938 m. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, 1938 m. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, XX a. 4 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Veronika Šleivytė, XX a. 4 deš. Nuotrauka iš Kupiškio etnografijos muziejaus
Agnė Narušytė

Ir aš kikenu į saują

Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus surengta fotografijos šventė

Priešžiemio veiksmas persikelia į Klaipėdą – ten tris savaites KKKC rūmai užpildyti fotografijos parodomis, o į jų atidarymą suvažiavo kas tik galėjo iš Vilniaus ir Kauno. Prie rūbinės klaipėdietis Artūras Šeštokas norinčius fotografavo XIX a. šlapio kolodijaus technika – pilstė chemikalus ant stiklo plokštelių, jas dar šlapias eksponavo ir ryškino. Visa tai žinau šiaip iš istorijos, nes stebėti nebuvo kada – skubėjau apžiūrėti parodas.

Violeta Bubelytė, „Nebereikalingas veidrodis“. 2017 m.
Violeta Bubelytė, „Nebereikalingas veidrodis“. 2017 m.
Violeta Bubelytė, „Elegija 3“. 2017 m.
Violeta Bubelytė, „Elegija 3“. 2017 m.
Kęstutis Šapoka, iš fotografijų ciklo „Prasta antena“. 2016 m.
Kęstutis Šapoka, iš fotografijų ciklo „Prasta antena“. 2016 m.
Benigna Kasparavičiūtė, Be pavadinimo. 2017 m.
Benigna Kasparavičiūtė, Be pavadinimo. 2017 m.
Benigna Kasparavičiūtė, Be pavadinimo. 2017 m.
Benigna Kasparavičiūtė, Be pavadinimo. 2017 m.
Benigna Kasparavičiūtė ir Kęstutis Šapoka, „Išvykos į Vilniaus miegamuosius rajonus“, tęstitnis projektas. Nuo 2009 m.
Benigna Kasparavičiūtė ir Kęstutis Šapoka, „Išvykos į Vilniaus miegamuosius rajonus“, tęstitnis projektas. Nuo 2009 m.
Darius Vaičekauskas, Lithuanian Photography Scrapbook
Darius Vaičekauskas, Lithuanian Photography Scrapbook
Projekto "KITI 8" parodos "Save zine Archive" autorės Kristen Allen fotografijos
Projekto "KITI 8" parodos "Save zine Archive" autorės Kristen Allen fotografijos
Monika Krikštopaitytė

Ką veikia parodos?

Trys autoriai trimis požiūriais

Ką menininkas norėjo padaryti, sužinome iš projektų aprašymų ir pokalbių su autoriais. Tai viena. Antra – srities žinovai įtikina, jog yra galybė objektyvių aplinkybių, kurias būtina žinoti, kad galėtume kūrinius patirti giliau, tame irgi yra tiesos. Na, o trečia, kartais visai priešinga, bet irgi tiesa yra tai, kad kūriniai ir parodos elgiasi kaip nori, nes ateina žiūrovas ir suvokia pasiremdamas savo pirma, antra, trečia ir keturiolikta aplinkybe. Veikia žiūrinčiojo nusiteikimas, nuotaika, esminiai ir dienos poreikiai, gyvenimo etapas, išsilavinimas, požiūris į išsilavinimą, atėjimo priežastis ir t.t. W.J.T. Mitchellas klausė, „ko nori atvaizdai?“, man rūpi sužinoti, ką parodos daro neprašytos, koks jų pašalinis, nenumatytas poveikis. Patikrinsiu tris iš dabar veikiančių.

Gintautas Trimakas, iš ciklo „Išėjimai“. 2012–2013 m.
Gintautas Trimakas, iš ciklo „Išėjimai“. 2012–2013 m.
Gintautas Trimakas, iš ciklo „Išėjimai“. 2012–2013 m.
Gintautas Trimakas, iš ciklo „Išėjimai“. 2012–2013 m.
Gintautas Trimakas, parodos „Išėjimai“ fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Gintautas Trimakas, parodos „Išėjimai“ fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Giedrius Jonaitis, parodos „Mano istorijos“ fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Giedrius Jonaitis, parodos „Mano istorijos“ fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Giedrius Jonaitis, parodos „Mano istorijos“ fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Giedrius Jonaitis, parodos „Mano istorijos“ fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Giedrius Jonaitis, parodos „Mano istorijos“ fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Giedrius Jonaitis, parodos „Mano istorijos“ fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Andrius Zakarauskas, parodos „Bodybuilding“ fragmentas. Autoriaus nuotr.
Andrius Zakarauskas, parodos „Bodybuilding“ fragmentas. Autoriaus nuotr.
Andrius Zakarauskas, parodos „Bodybuilding“ fragmentas. Autoriaus nuotr.
Andrius Zakarauskas, parodos „Bodybuilding“ fragmentas. Autoriaus nuotr.
Linas Bliškevičius

Miesto tyrimas iš kavos tirščių

Paroda „Miesto studijos“ Lietuvos dailininkų sąjungos „Pamėnkalnio“ galerijoje

Į „Pamėnkalnio“ galeriją nebeinu pro paradines duris, ir ne dėl socialinio nerimo ar šiaip kokio konceptualaus įsitikinimo, o dėl priklausomybės nuo kavos. Kava – neatsiejama miesto bendruomenės ritualo dalis, o su galerija sujungtoje kavinėje belaukdamas gėrimo akies kampu jau žvelgiu į menininkų Adomas Žudys ir Dalios Mikonytės parodą „Miesto studijos“, kuruojamą Laimos Kreivytės.

Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Parodos „Miesto studijos“ fragmentas
Agnė Narušytė

Skrendu viena

Įspūdžiai iš konferencijos „Pirmyn: moterys fotografijoje“ Nacionalinėje dailės galerijoje

Konferencijos tema „moterys fotografijoje“ rengėjai pasmerkti dvigubai teisintis. Vieniems oponentams atrodys, kad nėra reikalo išskirti moteris, nes abiejų lyčių galimybės reikštis vienodos, menininkės turi tas pačias sąlygas kurti kaip menininkai ir t.t. Kiti sakys, kad nebeverta kalbėti apie fotografiją, kad grynų medijų laikas baigėsi, o socialinius tinklus užplūdę vaizdai ją nudėvėjo. Neseniai Jurijus Dobriakovas palaidojo fotografiją Akvilės Anglickaitės algoritmų jūroje. Palaidojimų ir pabaigų būta daug, bet kažkodėl apie fotografiją teberašoma ir tebekalbama. O lyčių (ne)lygybės klausimas... vėl tapo kone pagrindine spaudos tema, net ir Lietuvoje. Abi temos man artimos. Todėl kai Ieva Meilutė-Svinkūnienė pasiūlė rengti antrosios tarptautinės konferencijos „Pirmyn: moterys fotografijoje“ („Fast Forward: Women in Photography“) programą kartu su kolegėmis iš Didžiosios Britanijos, iškart sutikau.

Zofia Kulik, iš fotografinių skulptūrų serijos „Susižavėjusi savimi V“. 1997 m. Iš Fundacja Sztuki Polskiej ING
Zofia Kulik, iš fotografinių skulptūrų serijos „Susižavėjusi savimi V“. 1997 m. Iš Fundacja Sztuki Polskiej ING
Alistrair Scott. J. Gudeikos nuotr.
Alistrair Scott. J. Gudeikos nuotr.
Anna Fox. A. Daukšaitės nuotr.
Anna Fox. A. Daukšaitės nuotr.
Aurelija Maknytė. J. Gudeikos nuotr.
Aurelija Maknytė. J. Gudeikos nuotr.
Daniela Mrázková. A. Daukšaitės nuotr.
Daniela Mrázková. A. Daukšaitės nuotr.
Diskucija. A. Daukšaitės nuotr.
Diskucija. A. Daukšaitės nuotr.
Dragana Jurisic. I Meilutės-Svinkūnienės nuotr.
Dragana Jurisic. I Meilutės-Svinkūnienės nuotr.
Ieva Burbaitė. J. Gudeikos nuotr.
Ieva Burbaitė. J. Gudeikos nuotr.
Agnė Narušytė

Šiugždantys ir raukšlėti

Arūnas Kulikauskas. Photoobjects, NoRoutineBooks, 2017.

Ant mano stalo – ypatinga knyga. Net ne knyga, bet fotoobjektas, viduje – taip pat fotoobjektai. Šie dviejų susiduriančių oo akiniai tarsi praneša, ką pamatysiu atsivertusi medinį viršelį – perlaužtus akinius, iš pradžių vieną jų pusę, o paskui kitą, ir abiejose – po nufotografuotą akį. Pirmoji žiūri tiesiai į mane ir aš pasitaisau akinius, antroji žiūri ten, gilyn, į knygą – kas slepiasi tuose puslapiuose apiplyšusiais krašteliais, kas užversta, kas užlankstyta.

Arūnas Kulikauskas, „Photoobjects“
Arūnas Kulikauskas, „Photoobjects“
Jurij Dobriakov

Fotografijos laidojimas jūroje

Apmąstymai, išprovokuoti Akvilės Anglickaitės audiovizualinės instaliacijos „Vandenynas“

Neseniai vienoje meno, mokslo ir naujų technologijų (senoviškai būtų galima sakyti „naujų medijų“) konferencijoje girdėjau dalyvės iš Australijos vienam pranešėjų užduotą iš pirmo žvilgsnio paprastą, bet vis dar sunkiai išsprendžiamą klausimą: ar galime užtikrintai sakyti, kad gyvename „poskaitmeniniame“ amžiuje (angl. postdigital age), jei, pavyzdžiui, daugelyje atokesnių vietovių toje pačioje Australijoje egzistuoja skaitmeninė atskirtis (angl. digital divide), nes gyventojai tiesiog neturi ir niekada neturėjo interneto prieigos ir kitų skaitmeninių „patogumų“?

Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
Akvilė Anglickaitė, „Vandenynas“. 2017 m.
  PUSLAPIS IŠ 10  >>> Archyvas