7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Daugiau temų

Jonas Ūbis

Jei kažko nematai

Krėsle prie televizoriaus

Jei esate įpratę susitapatinti su pagrindiniu filmo veikėju, žiūrėti Martino Scorsese’s „Volstryto vilką“ (TV3, 14 d. 22 val.) bus nepatogu. Leonardo DiCaprio šįkart vaidina ne šiaip iš kitų režisieriaus filmų pažįstamą sociopatą, bet cinišką ir charizmatišką nusikaltėlį. Susitapatinti su juo pernelyg rizikinga. Tačiau banali istorija apie sukčiaus iškilimą ir žlugimą įtraukia nuo pat pirmų „Volstryto vilko“ kadrų, parodijuojančių garsius reklaminius finansinių bendrovių klipus. Juos už kadro komentuoja pats filmo herojus. Jis realus, nes filmas sukurtas pagal Jordano Belforto autobiografinę knygą. Beje, pats Belfortas filmo pabaigoje taip pat pasirodys ekrane – Naujojoje Zelandijoje jis pristatys susirinkusiesiems DiCaprio personažą.

„Volstryto vilkas“
„Volstryto vilkas“
„Margarita – Šiaurės karalienė“
„Margarita – Šiaurės karalienė“
„Bergmano sala“
„Bergmano sala“
„Per alyvmedžių giraitę“
„Per alyvmedžių giraitę“
„Kopa“
„Kopa“
Jonas Ūbis

Pabaisų sezonas

Krėsle prie televizoriaus

Su vasara sunku atsisveikinti, bet gyvenimo ritmas pradeda keistis. Vakare jau anksti temsta ir pamažu supranti, kad teks susitaikyti su kalendoriumi. Nežinau, ar televizorius gali palengvinti tą susitaikymą – greičiau atvirkščiai, bet Abbaso Kiarostami (1940–2016) kūryba gali padėti susitaikyti ir su tirpstančiu laiku. 1987 m. pasirodęs jo filmas „Kur draugo namai?“ (LRT Plius, 7 d. 21 val.) – vienas garsiausių Irano Naujosios bangos filmų. Tai jautrus ir gilus filmas, kupinas grožio ir įtampos. Jo išeities taškas paprastas: aštuonerių metų Ahmedas atsitiktinai paėmė Mohamado sąsiuvinį ir turi jį grąžinti, nes klasės draugas gali būti išmestas iš mokyklos. Ahmedas ilgai klaidžioja ieškodamas draugo namų.

„Kur draugo namai?“
„Kur draugo namai?“
„Saldi rytinė pakrantė“
„Saldi rytinė pakrantė“
„Trylika gyvybių“
„Trylika gyvybių“
„Sirano“
„Sirano“
Greta Vilnelė

Žmogiška stiprybė

„Anchored in Air“, „Fora“ ir „Konstrukt“ šiuolaikinio cirko festivalyje „Cirkuliacija“

Perfrazuojant šiuolaikinio cirko festivalio „Cirkuliacija“ meno vadovo Gildo Aleksos prieš spektaklio „Konstrukt“ rodymą birželio 7 d. Kauno Girstučio kultūros centre pasakytus žodžius, šiųmetės programos spektakliams pavyko dar kartą pakviesti žiūrovus persvarstyti, kas yra šiuolaikinis cirkas ir koks įvairus jis gali būti. Tris iš festivalio kūrinių – „Anchored in Air“, „Fora“ ir „Konstrukt“ – sieja troškimas ištrūkti iš socialinių rėmų. Tokia formuluotė festivalį paskandintų kultūrinių renginių „apie viską ir nieką“ kategorijoje, todėl organizatoriai šių metų temą įvardijo trumpesne sąsaja „Biografijos“.

Scena iš spektaklio „Anchored in Air“. D. Ališausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Anchored in Air“. D. Ališausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Anchored in Air“. D. Ališausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Anchored in Air“. D. Ališausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Anchored in Air“. D. Ališausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Anchored in Air“. D. Ališausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Anchored in Air“. D. Ališausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Anchored in Air“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Jonas Ūbis

Saldžios ir baisios

Krėsle prie televizoriaus

Lietuva geba stebinti. Štai viena konservatorių politikė nustebino savo „žmogiška klaida“. Taip ir nesupratau, kokia klaida būtų nežmogiška, bet ne tai svarbiausia. Nustebino, kad moralinį nevalyvumą galima vadinti klaida. Štai LRT tinklalapyje skaitau, kad viena žurnalistė susituokė su mylimuoju. O jei būtų susituokusi su nekenčiamuoju? Ar sužinotume? Važiuojant iš Vilniaus galima pamatyti reklamą, kuri žada „orgazmo investicijas“, – apie tokias iki šiol negirdėjau. Stebina nuolat tyru ir nekaltu patriotizmu besidžiaugiantis Kaunas, susirengęs statyti paminklą komunistui Brazauskui. Paguosti gali tik tame pačiame Kaune pamatyta iškaba: „Laidojimo paslaugos visą parą“.

„Williams metodas“
„Williams metodas“
„Ir velnias dėvi <i>Prada</i>“
„Ir velnias dėvi Prada
Marija Martinaitytė

Naujakuriai

Grupinė menininkių paroda „Keteros“ Lietuvos dailininkų sąjungos meno erdvėje „Medūza“

Kad ir kur atsidurtume, kad ir kiek klajotume, norisi šviesos, jaukumo ir jausmo, jog vieta, kurioje esame, bent kiek atspindės, kad ji kuriasi kartu su mumis, kad esame jos dalis. Namus, liekančius tik atsiminimuose, prisimename iš kokių nors mažų, kartais ir nelabai svarbių detalių, daiktų ar menkniekių, kuriuos vis nešiojamės ir perkeliame keliaudami iš vienos vietos į kitą – bandydami įtikinti save, kad ten, kur esame apsistoję tam tikram laikui, yra mūsų vieta, mūsų namai. Dažnai ne tik pačios vietos, bet tie sunešti ir su mumis vis keliaujantys daiktai ir tampa namais, jų atributu, simboliu – kraustantis ir vis tampant naujakuriais, jie klaidžioja kartu su mumis.

Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Emma Bang, Karolina Janulevičiūtė, Monika Janulevičiūtė, Ulijona Odišarija, „Keteros“, parodos galerijoje „Medūza“ fragmentas. 2024 m. L. Skeisgielos nuotr.
Jonas Ūbis

Atsitiktinumų scenarijai

Krėsle prie televizoriaus

Prancūzų režisierė ir aktorė Maïwenn mano, kad „menininkai – tai prieinami politikai“, kurie formuoja visuomenės nuomonę, nes „kai mes matome, kaip kalba politikas, mažai ką suprantame“, bet „kai kalba menininkai, tai suprantama visiems“. Gal taip ir yra, bet kažkodėl neįsivaizduoju, kad lietuvių politikus būtų galima išversti į meno kalbą, juolab kad po pastarųjų rinkimų ir gausių vieno naujo Europos Parlamento nario Evangelijos citatų gali pasirodyti, jog atsidūrei psichodeliško „siaubiako“ filmavimo aikštelėje.

„Žana diu Bari, karaliaus favoritė“
„Žana diu Bari, karaliaus favoritė“
„Neracionalus žmogus“
„Neracionalus žmogus“
„Iki paskutinio atodūsio“
„Iki paskutinio atodūsio“
Jonas Ūbis

Informacija iš tamsiausios alėjos

Krėsle prie televizoriaus

Marielle Heller filmas „Nuostabi diena, kai esame kartu“ (TV1, 9 d. 23.05) nėra tipiškas biografinis filmas, nuo kurių, regis, visi pavargo. Užuot pasakojusi apie JAV populiarios laidos vaikams vedėją Fredą Rogersą (1928–2003), žmogų iš kūno ir kraujo, režisierė pasakoja apie reiškinį, koks buvo žiūrovų pamėgtas ponas Rogersas, ir apie jo įtaką, na, jei ne pasauliui, tai bent laidos žiūrovams. Heller yra sakiusi, kad jos metodas – „bandyti kalbėti  apie tai, apie ką žmonėms kalbėti nepatogu“.

„Nuostabi diena, kai esame kartu“
„Nuostabi diena, kai esame kartu“
„Toks gyvenimas“
„Toks gyvenimas“
„Geras melagis“
„Geras melagis“
„Laisvasis Gajus“
„Laisvasis Gajus“
Jonas Ūbis

Murkiančios grėsmės ir džiaugsmai

Krėsle prie televizoriaus

Vasarą svarbiausia yra orų prognozė. Nors ja pasitiki tik labai naivūs žmonės, vis dėlto tai kasdienio ritualo dalis. Įdomu klausytis gyvų ir tikrų sinoptikų, bet televizijoje egzistuoja ir vyrai bei moterys, stovintys veidu į mus žemėlapio fone ir iškilmingai skaitantys televizijos suflerį. Jie įsitempę, bijo pajudėti, mediniais rankų judesiais kartais brūkšteli virtualų žemėlapį. Negyva kalba, tvarkingi kostiumai ir gilios iškirptės – ne profesionalų, o įsivaizduojamų idealių lietuvių atributai, tad kiekvienąkart suabejoju, ar tik jų nesugeneravo dirbtinis intelektas.

„Anglas ligonis“
„Anglas ligonis“
„Glorija Bel“
„Glorija Bel“
„Kibirkščiuojantis Luiso Veino gyvenimas“
„Kibirkščiuojantis Luiso Veino gyvenimas“
Laima Kreivytė

Molyje užrašyta kelionė

In memoriam Onai Kreivytei-Naruševičienei

Keramikė Ona Kreivytė-Naruševičienė (1935–2024) man buvo viena pirmųjų menininkių, apie kurią išgirdau dar vaikystėje, – tėtis supažindino su savo pussesere. Onutė ir jos sesuo Zita Kreivytė buvo ryškiausi tikrų menininkių pavyzdžiai – kūrybingos, darbščios, mokančios iš įnoringų medžiagų sukurti nematytas formas. Vėliau Onutė ne kartą kvietė dalyvauti jos suburtų keramikos simpoziumų „Harmonija“ veikloje – kalbėtis su menininkais, aptarti darbus, rašyti tekstus. Prisimenu, su kokia meile ir šiluma ji kalbėjo apie kitų kūrinius, kaip skatino į keramikų bendruomenę jungtis jaunesnius kolegas. Tie simpoziumai dabar atrodo kaip didelės keramikų šeimos šventė – kai susirinkusieji džiaugėsi bendros ir kartu individualios kūrybos vaisiais. Tikiu, kad jie buvo svarbūs mūsų keramikos raidai.

Ona Kreivytė-Naruševičienė. Šeimos archyvo nuotr.
Ona Kreivytė-Naruševičienė. Šeimos archyvo nuotr.
Ona Kreivytė-Naruševičienė, „Bitininkas“
Ona Kreivytė-Naruševičienė, „Bitininkas“
Ona Kreivytė-Naruševičienė, „Metų vartai“
Ona Kreivytė-Naruševičienė, „Metų vartai“
Ona Kreivytė-Naruševičienė, „Ruduo“
Ona Kreivytė-Naruševičienė, „Ruduo“
Ona Kreivytė-Naruševičienė, „Užuovėja“
Ona Kreivytė-Naruševičienė, „Užuovėja“
Jonas Ūbis

Apgaulingos pamokos

Krėsle prie televizoriaus

Labai seniai Quentinas Tarantino parašė scenarijų, kurio niekas nenorėjo perkelti į ekraną. Trijų šimtų puslapių scenarijus vadinosi „Open Road“. Jį padalijo į dvi dalis. Pagal pirmąją „True Romance“ (lietuviškai galima rasti kelis pavadinimus, tarp jų „Tikra meilė“) 1993 m. filmą sukūrė Tony Scottas, antrosios dalies ėmėsi Oliveris Stone’as. Jis taip pakeitė scenarijų, kad Tarantino atsisakė likti filmo titruose, bet galiausiai buvo įvardytas kaip  filmo „Gimę žudyti“ (LNK, 27 d. 01.25) idėjos autorius (story by).

„Gimę žudyti“
„Gimę žudyti“
„Artemis: žudikų viešbutis“
„Artemis: žudikų viešbutis“
„Apgaulinga aistra“
„Apgaulinga aistra“
„Išgyvenęs“
„Išgyvenęs“
„Antrasis šansas“
„Antrasis šansas“
  PUSLAPIS IŠ 127  >>> Archyvas