7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Daugiau temų

Paulina Pukytė

Klausimai apie tai, kaip imti meną (ir pinigą)

Žiūrovo nuotaikos „Frieze“ meno mugėje Londone

Kas kelerius metus didvyriškai apsilankau (komercinėje) „Frieze“ meno mugėje, nors ten lankytis yra vargas: karšta, daug žmonių, meno mišrainė, o gal net ir faršas, o imti (pirkti) juk nieko nesiruošiu. Kaip čia viską apžiūrėti – metodiškai ir iš eilės ar padrikai ir atsitiktinai? Kaip nepamesti kelio dėl takelio ir neiti tris kartus pro ten pat, nespėjant pažiūrėti kitko? Yra čia turbūt ir šiuolaikinio meno, bet kaip į jį žiūrėti be kuratorinio konteksto?

P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
P. Pukytės nuotr.
Jonas Ūbis

Istorijos pėdsakai

Krėsle prie televizoriaus

„Psichopatas“ („LRT Plius“, 20 d. 21 val.) – žinomiausias Alfredo Hitchcocko filmas. Tai režisieriaus virtuoziškumo įrodymas, iki šiol nepralenktas jo gebėjimo manipuliuoti žiūrovų jausmais pavyzdys

„Psichopatas“
„Psichopatas“
„Pogrindis“
„Pogrindis“
„Nekaltosios“
„Nekaltosios“

Kiek mes ir įstatymai svarbūs?

Monika Krikštopaitytė kalbina Reformatų skvero iniciatyvinės grupės atstovę Eglę Mikalajūnę

Reformatų skvero incidentas daugeliui sukėlė vilčių, kad galbūt šį kartą bus atsižvelgta į viešąjį interesą. Nors nemažai kas jau mojo ranka karčiai sakydami, kad kai tokie „tvarkymo“ pinigai ir kai sutartys su rengėjais jau pasirašytos, nėra ko tikėtis. Netrukus teko nusivilti – skveras buvo aptvertas, pagal oficialią versiją – archeologiniams tyrimams, tačiau kažkodėl „Eikos statybos“ tvoromis... Kokios projekto eigos pageidauja Reformatų iniciatyvinė grupė?

Re:formatų festivalio akimirka, 2018 08 09. A. Vasilenko nuotr.
Re:formatų festivalio akimirka, 2018 08 09. A. Vasilenko nuotr.
Vilniaus savivaldybės atstovai Reformatų skvero atnaujinimo plano aptarime, 2018 08 09. M. Matulevičiaus nuotr.
Vilniaus savivaldybės atstovai Reformatų skvero atnaujinimo plano aptarime, 2018 08 09. M. Matulevičiaus nuotr.
Plakatas ant statyboms aptverto Reformatų skvero tvoros. 2018 09 29. M. Matulevičiaus nuotr.
Plakatas ant statyboms aptverto Reformatų skvero tvoros. 2018 09 29. M. Matulevičiaus nuotr.
Jonas Ūbis

Už fasadų

Krėsle prie televizoriaus

Nežinau, ar sugebėčiau pakartoti Luigi Lo Cascio filmo „Idealus miestas“ („LRT Plius“, šįvakar, 12 d. 21.30) personažo Mikelės eksperimentą, nors norėčiau pasiekti harmoniją su gamta ir savimi.

„Nepakenčiamas žiaurumas“
„Nepakenčiamas žiaurumas“
„Amerikiečių snaiperis“
„Amerikiečių snaiperis“
„Įtarimo šešelis“
„Įtarimo šešelis“
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

In memoriam Eugenijui Paulauskui

1927 09 06–2018 10 04

Spalio 4 d., eidamas 92-us metus, mirė smuikininkas profesorius Eugenijus Paulauskas.

Eugenijus Paulauskas. K. Sereikaites nuotr.
Eugenijus Paulauskas. K. Sereikaites nuotr.
Lietuvos kvartetas
Lietuvos kvartetas
Jonas Ūbis

Meluoti negalima tik arkliams?

Krėsle prie televizoriaus

Nedalyvavau epochiniame „kregždučių“ susirinkime, paskelbusiame skrydį į populistinę „žmonių partiją“, bet per LRT reportažą išgirdau, kad Ingrida Šimonytė jame pasmerkė tokius kaip aš – pasirengusius rinktis vidinę emigraciją.

„Galopas“
„Galopas“
„Žaidimas“
„Žaidimas“
„Sabotažas“
„Sabotažas“
Linas Bliškevičius

Kreipimasis į maloningąjį rašytoją

Arba apie platesnius kultūros padėties kontekstus

Perskaitęs Lino Bliškevičiaus tekstą „Proklamacija“, negalėjau nesureaguoti į jį, tačiau norisi ne tiek prieštarauti, kiek papildyti šio diletanto įžvalgas. Rugpjūčio mėnesį kultūros ir meno žmonės, iš viso beveik 70 mūsų mokslininkų, kreipėsi į Lietuvos Respublikos Prezidentę, Seimą ir Vyriausybę su prašymu leisti sudaryti Dailėtyros programos pirmakursių grupę, lanksčiai pritaikant rentabilumo grupės reikalavimus.

Nuotrauka iš asmeninio autoriaus archyvo
Nuotrauka iš asmeninio autoriaus archyvo
Jonas Ūbis

Kas kuria prezidentus

Krėsle prie televizoriaus

Gitanas Nausėda nusprendė pergudrauti konkurentus – perkėlė televizijos „veidus“ į savo komandą. „Veidai“, tiesą sakant, nelimpa vienas prie kito: kas iš keliautojų klubo, kas iš dainų konkursų, o kas iš patarimų ar kulinarinių laidų. Jų uždavinys – patraukti žiūrovus, atitikti kiekvieno skonį.

„Draugeliai“
„Draugeliai“
„Mūsų vaikai“
„Mūsų vaikai“
„Skerdykla Nr. 5“
„Skerdykla Nr. 5“
„Varšuva, 1944-ieji“
„Varšuva, 1944-ieji“
Vija Kalvėnaitė

Vargšė Snieguolė

Stalo teatro spektaklis vaikams „Kas pasauly g(a)ražiausia?“

Kartą mano vyro močiutė, visą gyvenimą praleidusi kaime, paėmė už rankos, atvertė delną ir nuščiuvo: „Vaje, vaikeli, bet tu tikra mieščiunka.“ Tokių baltais piršteliais klavišus visą dieną kalenančių tėvelių vaikeliams ir statytas spektaklis „Kas pasauly g(a)ražiausia?“. Jis sukurtas iš įvairiausios paskirties rakandų ir sudarytas iš septynių dalių, kiekvienai dienai nuo pirmadienio iki sekmadienio priskiriant po įrankį (plaktuką, pjūklą, grąžtą, reples ir kt.). Techniškai spektaklio veiksmo erdvė galėjo būti ir palėpė, ir „Senukų / Ermitažo / Depo“ salė ar nagingo kaupiko pašiūrė. Garažas, matyt, pasirinktas dėl giminingos šaknies su grožiu, mat pagrindinė kova vyko, deja, dėl jo – paprasto, išorinio.

 

Aktorė Saulė Degutytė charizmatiška ir jai nieko neprikiši. Net per garsiam noise stiliaus muzikiniam fonui (kompozitorė ir atlikėja Snieguolė Dikčiūtė) intensyviai trukdant, ji labai sklandžiai ir simpatingai pasakojo, žaidė bei kalbino mažuosius žiūrovus. Aktorė buvo ir karaliumi, ir pamote, ir Snieguole, o šauniausiai – riteriu. Kelio stulpelis ir puodo dalys virto lėlėmis, statybinė polietileninė plėvelė – išraiškingų klosčių šilko skraiste, o motociklininko šalmas – stebuklingu veidrodėliu, kuriam vis užduodamas tas pavydus klausimas. Kai Degutytė bendravo su veidrodžiu, visi lengvai atpažino asmenukių grimasas (pūstos lūpos, pakeltas antakis, mirktelėjimas), o dabarties narcizai džiaugsmingai reagavo atpažinę save. Socialinė kritika čia ir baigėsi.

Saulė Degutytė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Saulė Degutytė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Saulė Degutytė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Saulė Degutytė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Saulė Degutytė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Saulė Degutytė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Snieguolė Dikčiūtė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Snieguolė Dikčiūtė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Snieguolė Dikčiūtė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Snieguolė Dikčiūtė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš spektaklio „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš spektaklio „Kas pasauly g(a)ražiausia“. L. Vansevičienės nuotr.
Linas Bliškevičius

Apie kultūros padėties priežastis

Proklamacija

Rugsėjo 7 d., per Vilniaus galerijų savaitgalį, Kompozitorių namuose vyko diskusija „Kaip pagarsinti šiuolaikinį meną?“ Atrodo, kad pagrindinis taip keliamo klausimo tikslas yra meno sujungimas su visuomene. Buvo minimos jau pabodusios mintys apie parodų aprašymų sudėtingumą, šiuolaikinio meno neįskaitomumą. Pabrėžtos esminės sklaidos problemos, vaizdų įtekstinimo galimybė. Kalbėta apie tai, kaip būtų galima pritaikyti reklamines strategijas, leidžiančias populiarinti šiuolaikinį meną. Atrodytų, kad viskas kultūros sferoje yra gerai ir visko joje pakanka, belieka galvoti tik kaip efektyviau prekiauti.

 

Akivaizdu, kad ne! Tai rodo ir rugsėjo 17 d. įvykęs kultūros darbuotojų protestas siekiant gyventi oriai. Protestas atrodė liūdnai: abstrakčios skanduotės, armonikos, dominavo regionų kultūros institucijų darbuotojai. Anot premjero, kultūros darbuotojų noras gyventi, o ne egzistuoti, neturi pagrindo. Iš minios performatyvumo estetikos pobūdžio buvo galima suprasti, kiek šioje valstybėje investuojama į kultūrą. Bet nekalbama apie esminius veiksnius, nulemiančius sunkią kultūros padėtį – socialinę atskirtį ir vis labiau spaudžiamą vidurinę klasę.

Lino Bliškevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
Lino Bliškevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
Lino Bliškevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
Lino Bliškevičiaus asmeninio archyvo nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 76  >>> Archyvas