7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Daugiau temų

Jonas Ūbis

Meilės lenktynės

Krėsle prie televizoriaus

Nežinau, kodėl Valstybės dienai skirtą koncertą (liepos 6 d. 18.30) LRT pavadino „Aš tikrai myliu Lietuvą“, juk tik apsimetėliai visada mielai žongliruoja žodžiu „tikrai“, taip sukeldami daug įtarimų. Bet tarkime, kad kalti vasaros karščiai ir nesibaigiančios patriotų lenktynės (ypač Seime), kas surinks daugiau meilės balų.

„Adelė ir mumijos paslaptis“
„Adelė ir mumijos paslaptis“
„Styvas Džobsas“
„Styvas Džobsas“
„Anoniminis tėtis“
„Anoniminis tėtis“
Jonas Ūbis

Kitokie genai

Krėsle prie televizoriaus

Apie tokius kaip Šarlotė ir Bobas sakoma, kad jie giminingos sielos. Seniai negirdėjau šio apibūdinimo, matyt, jis skamba pernelyg senamadiškai. Dabar visi nori priklausyti kokiai nors bendruomenei, o individualizmas atrodo kaip baubas. Neseniai per kažkokias žinias girdėjau, kaip viena pedagogė piktinosi, kad namie mokomi vaikai išaugs individualistai. „Tik pagalvokite, koks siaubas“, – buvo matyti didžiosiomis raidėmis užrašyta pedagogės veide.

„Pasiklydę vertime“
„Pasiklydę vertime“
„Daina po dainos“
„Daina po dainos“
„Velnio ranka“
„Velnio ranka“
Aistė Kisarauskaitė

Užmirštos praeities dabartis

Iš pasakojimų apie 10-ąjį dešimtmetį

Susidūrus su praeities kūriniais, ar jie būtų vizualinio meno, ar kritikos tekstai, kino filmai, net roko baladės ar kvepalai, į mus dvelkteli ne tiek pats laikas, kiek, greičiau, jo ištrynimas – taškas A (anuomet) ir taškas B (dabar) staiga tampa vienu AB, ir galima pasitikrinti, ar dabartyje atsidūrę kūriniai išlaikė savo galią, ar veikia jų magija, ar buvo juose implantuotas ateities numatymas, leidžiantis vis dar būti aktualiems? Ypač įdomu žvelgti į tuos, sukurtus 10-ąjį dešimtmetį, jau kalbančius šiuolaikinio meno kalba (nesikabinėjant prie termino „šiuolaikinis“), nors taip pat liekančius praeitame šimtmetyje, net tūkstantmetyje, be to, didžioji jų dalis tiek prislėgti visiškos užmaršties, tarsi niekada nebuvo gimę. Kartais juos vos pamena net jų autoriai.

Audrius Novickas, „Nėriniai išorei ir vidui“. 1996 m. Autoriaus nuotr.
Audrius Novickas, „Nėriniai išorei ir vidui“. 1996 m. Autoriaus nuotr.
Audrius Novickas, „Nėriniai išorei ir vidui“. 1996 m. Autoriaus nuotr.
Audrius Novickas, „Nėriniai išorei ir vidui“. 1996 m. Autoriaus nuotr.
Audrius Novickas, „Nėriniai išorei ir vidui“. 1996 m. Autoriaus nuotr.
Audrius Novickas, „Nėriniai išorei ir vidui“. 1996 m. Autoriaus nuotr.
Audrius Novickas, kūrinio „Nomadiškas“ dalis
Audrius Novickas, kūrinio „Nomadiškas“ dalis
Audrius Novickas, kūrinio „Nomadiškas“ dalis
Audrius Novickas, kūrinio „Nomadiškas“ dalis
Audrius Novickas, „Nomadiškas“
Audrius Novickas, „Nomadiškas“
Audrius Novickas, „Ekvalaizeris“
Audrius Novickas, „Ekvalaizeris“
Parodos „Užmiršta dabartis“ fragmentas. Audrius Novickas, „Nėriniai išorei ir vidui“. 1996 m. Nuotrauka iš menininko asmeninio archyvo.
Parodos „Užmiršta dabartis“ fragmentas. Audrius Novickas, „Nėriniai išorei ir vidui“. 1996 m. Nuotrauka iš menininko asmeninio archyvo.
Katažyna Jankovska

Quis custodiet ipsos custodes?

Apie Valentyno Odnoviuno knygą „Stebėjimas. Priežasties tipologija“

Nuo seno žmonių pasąmonėje pasėta mintis, esą pasaulis yra stebimas iš viršaus visa reginčios ir teisiančios akies. Apvaizdos akis – iš krikščioniškos ikonografijos kilęs visur esančio ir viską matančio Dievo akies simbolis, siejamas su dieviškąja visagalybe, menantis anapusinį žvilgsnį, nuolatos stebintį žmoniją.

Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Autoriaus nuotr.
Jonas Ūbis

Estetiniai nesutarimai

Krėsle prie televizoriaus

Išeinu į gatvę – žmonės kaip žmonės. Kiekvienas kitoks, bet ši įvairovė tik patvirtina, kad realybė egzistuoja. Įsijungiu televizorių, atsiduriu visai kitoje (nors ekrane – tas pats Vilnius) erdvėje ir prisimenu disidento Andrejaus Siniavskio frazę, esą jo nesutarimai su sovietų valdžia grynai estetiniai. Internete galima rasti jos variantų – vienur skirtumai „estetiniai“, kitur „grynai stilistiniai“, bet esmė nesikeičia.

„Taisyklės negalioja“
„Taisyklės negalioja“
„Laiko vingis“
„Laiko vingis“
„Everestas“
„Everestas“
Jonas Ūbis

Tema dar ne viskas

Krėsle prie televizoriaus

Lenkų sociologai paskelbė, kad 40 procentų šalies piliečių jaučia emocinį nuovargį. Pas mus kiekvienas yra pats sau sociologas, bet kad televizijos pavargo – akivaizdu. Vasaros sezonas – tai nesibaigiantys ne tik filmų kartojimai. Be to, prieš rinkimus televizijas visada ištinka déjà vu.

„Nepalūžęs“
„Nepalūžęs“
„Antroji aš“
„Antroji aš“
„Šventos vietos“
„Šventos vietos“
Rengėjų inf.

Liepą atidaroma pirmoji Talino bienalė

Pirmosios Talino bienalės atidarymas įvyks liepos 2 dieną. Renginiu siekiama geografiniu ir instituciniu požiūriu užpildyti spragą tarp Kauno, Rygos ir Helsinkio bienalių. Talino bienalė siekia pritraukti tarptautinį dėmesį vietos scenai ir pristatyti menininkų darbus platesnei visuomenei, kalbėti apie šiandien aktualias problemas.

 

Talino bienalė išaugo iš Talino meno savaitės, kuri bus tęsiama kartu su bienale paeiliui. Bienalės vyriausioji organizatorė Andra Orn sako, kad meno savaitė, kitaip nei festivalio stiliaus bienalė, bus išsamesnė. „Bienalė vietos gyventojams ir, tikiuosi, ateityje tarptautinei auditorijai, suteiks galimybę pamatyti ir patirti naujausią Šiaurės ir Baltijos šalių šiuolaikinį meną per ilgesnį laiką. Ši tarptautinė bienalė padės Talinui patekti į meno profesionalų žemėlapį, pasiūlys naujų galimybių Estijos menininkams ir kurs naujus bendradarbiavimo projektus vietos kūrybinėms institucijoms“, – bienalės svarbą aiškina Orn.

Performanso fragmentas Talino meno savaitės metu. 2018 m.
Performanso fragmentas Talino meno savaitės metu. 2018 m.
Jonas Ūbis

Keisti, bet ne žodžiai

Krėsle prie televizoriaus

Sovietų nomenklatūra turėjo iškart atpažįstamą kalbėjimo manierą ir intonaciją. Ją primindavo Dalia Grybauskaitė, ypač bendraudama su vadinamąja liaudimi ar su žmonėmis, kuriuos laikė žemesniais už save, – kalbėdavo su jais pabrėžtinai maloniai ir energingai. Partinės nomenklatūros žodynas buvo sudarytas iš žodžių blokų, kuriuos patogu kaitalioti, pritaikant prie aplinkybių.

„Juros periodo parkas“
„Juros periodo parkas“
„Panelės Peregrinės ypatingų vaikų namai“
„Panelės Peregrinės ypatingų vaikų namai“
„Koletė“
„Koletė“
Parengė Ž. P.

Tapatybių sargai

Karantino tekstai

Gegužės 28 d., būdamas 67-erių, mirė rašytojas, feljetonistas, dramaturgas, kino scenaristas Jerzy Pilchas. Jo knygos „Stiprusis angelas“, „Kiti malonumai“, „Mano pirmoji savižudybė“ išleistos ir lietuviškai, Lietuvoje rodytas ne vienas filmas pagal jo kūrinius. Balandžio 13 d. „Gazeta Wyborcza“ išspausdino Michało Nogaśio pokalbį su rašytoju (https://wyborcza.pl/7,75517,25860556,pilch-zdobycie-wladzy-w-czasach-zarazy-to-jest-o-wiele-slabsza.html). Tai buvo paskutinis Pilcho interviu.

Usto Mumin, „Mišios su granatu“, 1923 m.
Usto Mumin, „Mišios su granatu“, 1923 m.
Jonas Ūbis

Holivude ir jo apylinkėse

Krėsle prie televizoriaus

1993-iaisiais pasirodęs Steveno Spielbergo „Šindlerio sąrašas“ (LRT, šįvakar, 29 d. 22.50) jau tapo klasikiniu filmu. Pasirodymo metais šis pasakojimas apie iš Čekijos atvykusį fabrikantą Oskarą Schindlerį, kuris Antrojo pasaulinio metais Krokuvoje gelbėjo žydus, sulaukė milžiniško pasisekimo.

„Šindlerio sąrašas“
„Šindlerio sąrašas“
„Taurių riteris“
„Taurių riteris“
„Pradink“
„Pradink“
  PUSLAPIS IŠ 89  >>> Archyvas