7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Daugiau temų

Jonas Ūbis

Sunkūs klausimai

Krėsle prie televizoriaus

Kristina (Saoirse Ronan) priešinasi motinai – stipriai, tvirtų pažiūrų moteriai, sunkiai dirbančiai slauge, vyrui praradus darbą. Tik kad Boruže visų vadinama mergina iš tikrųjų kovoja su savimi, nes jos nepriklausomybė yra lyg veidrodinis motinos (Laurie Metcalf) charakterio atspindys.

„Boružė“
„Boružė“
„Bjornas Borgas prieš Makenrojų“
„Bjornas Borgas prieš Makenrojų“
„Hugo išradimas“
„Hugo išradimas“
Monika Krikštopaitytė

Kokone

Efemeriška būtis ir dailės karantino reiškiniai

Metus pradedame su senomis bėdomis ir senais biudžetais, bet su nauja sprendėjų komanda. Jau dirba naujas kultūros ministras Simonas Kairys su viceministrais Daina Urbanavičiene ir Vygintu Gasparavičiumi, iš dalies atsinaujino ir LR Seimo Kultūros komitetas, kurio darbą savo videoperformansais netruko išgarsinti Petras Gražulis. Vis dėlto panašu, kad Vytauto Juozapaičio vadovaujamame komitete vyrauja kultūros simpatikai, tad kultūros sluoksniams kyla vilčių, jog daugelis rimtų klausimų bus sprendžiami iš esmės, gilinantis į šalies būtinybes. Diskusijos komitete (bei planuojant konferencijas dar iki pavasario sesijos) ėmė vykti nieko nelaukiant. 

Galerijos „The Rooster“ eksponuojamas Vitos Opolskytės kūrinys. Autorės nuotr.
Galerijos „The Rooster“ eksponuojamas Vitos Opolskytės kūrinys. Autorės nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Autorės nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Autorės nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Galerijos „The Rooster“ paroda „Atvėrimai“. Rengėjų nuotr.
Jonas Ūbis

Leitenanto Kolombo išmintis

Krėsle prie televizoriaus

Didysis šaltis turėtų užklupti šiandien, bet kai rašau šias eilutes, vis dar nenoriu tuo patikėti. Užtat Gérard’o Pautonnier filmą „Stingdantis šaltis“ (LRT, šįvakar, 22.15) tikrai bus galima pasižiūrėti. Jo herojai – Prancūzijos provincijos miestelio laidojimo rūmų darbuotojai. Jiems nelengva: netrukus Kalėdos, o žmonės liovėsi mirti.

„Stingdantis šaltis“
„Stingdantis šaltis“
„Įžeidimas“
„Įžeidimas“
„Prie amžinybės vartų“
„Prie amžinybės vartų“
Jonas Ūbis

Du puodeliai kavos

Krėsle prie televizoriaus

Pamatęs, kad sekmadienį (sausio 10 d. 21 val.) LRT pradeda rodyti „Černobylį“, pagalvojau: nepraėjo nė dveji metai, o serialas jau oficialiai prieinamas ir Lietuvoje, kur filmuotas ne vienas svarbus jo epizodas. Be abejo, didžioji dalis potencialių žiūrovų „Černobylį“ jau matė, bet dabar, kai reklaminis įkarštis pasibaigęs, gal bus galima ne tik pasidžiaugti savaisiais, bet ir labiau įsigilinti, kas atsitiko 1986-ųjų balandžio 26-ąją, kai atominėje elektrinėje Ukrainoje įvyko sprogimas, o milžiniškas radioaktyvus debesis pasklido po visą Europą.

„Černobylis“
„Černobylis“
„Lemtinga pagunda“
„Lemtinga pagunda“
„Apgaulinga aistra“
„Apgaulinga aistra“
„Grėsmingasis aštuonetas“
„Grėsmingasis aštuonetas“
Agnė Narušytė

Ilgai ir laimingai

Vilma Samulionytė, 60 monumentų, Vilnius: Nerutina, 2020.

Keista naujus metus pradėti pasakojimu apie tai, kas vyko senų metų spalio 7 dieną, kai baiginėjosi laisvės intarpas tarp dviejų karantinų. Jau ilgam įklimpusi antrajame, susitaikiusi su nelaisve ir atsimėgavusi egoistiniais malonumais, mėginu prisiminti Vilmos Samulionytės knygos „60 monumentų“ (išleido „Nerutina“) pristatymą Vilniaus santuokų rūmuose. Mat tie „monumentai“ – tai civilinės metrikacijos salės, kurias menininkė fotografavo keletą metų. 

Vilma Samulionytė, Vilniaus santuokos rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Vilniaus santuokos rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, iš ciklo „Koša“. 2008–2011 m.
Vilma Samulionytė, iš ciklo „Koša“. 2008–2011 m.
Vilma Samulionytė, iš ciklo „Koša“. 2008–2011 m.
Vilma Samulionytė, iš ciklo „Koša“. 2008–2011 m.
Vilma Samulionytė, Mažeikių santuokos rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Mažeikių santuokos rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Rokiškio santuokų rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Rokiškio santuokų rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Pakruojo santuokų rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Pakruojo santuokų rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Gargždų santuokos rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Gargždų santuokos rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Jonavos santuokų rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Vilma Samulionytė, Jonavos santuokų rūmai, iš ciklo „60 monumentų“. 2012–2019 m.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

In memoriam Romualdui Aleknai

1931 spalio 15 – 2021 sausio 2

Dailėtyrininkas, lietuviškos kryždirbystės tradicijų paveldo puoselėtojas, poetas, Dailininkų sąjungos narys Romualdas Alekna anapilin išėjo įžengęs į devintojo dešimtmečio vainikavimą.

Romualdas Alekna. Iš asmeninio archyvo
Romualdas Alekna. Iš asmeninio archyvo
Parengė Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė

Raudona krito ir virto balta

In memoriam Linui Leonui Katinui (1941–2020)

Esu tikra, kad tokio žmogaus kaip Linas Katinas daugiau nesutiksiu. Dėkoju likimui, kad spėjau perbėgti Katinui kelią, mat norėjau surengti parodą. Likimo ironija, kad vos ją atidarius Nacionalinėje dailės galerijoje užklupo COVID-19 ir stojo visuotinis karantinas. Taip išėjo, kad ši paroda tapo paskutine, surengta jam gyvam esant. Jos pavadinimas „Raudona krisdama virsta balta“ dabar atrodo pranašiškai – Linas krito ir jo spalva pasidarė balta... Su mumis liko jo kūryba, kuri buvo ir yra išskirtinė, nešanti toliau negu šios žemės horizontas. Ir spalvingi jį pažinojusių žmonių atsiminimai. 

Linas Katinas, Autoportretas. 1968 m.
Linas Katinas, Autoportretas. 1968 m.
Linas Katinas, projektas erdvei, kurios raudona spalva krisdama virsta balta. 1971 m.
Linas Katinas, projektas erdvei, kurios raudona spalva krisdama virsta balta. 1971 m.
Linas Katinas paskutinį kartą savo ypatingoje vietoje – prie liepos, esančios pakeliui į trobelę Labanore. Čia jis visada sustodavo vienas ar su draugais išgerti vyno. Ištikimas šitam ritualui buvo beveik šešiasdešimt metų. 

Jolantos Marcišauskytės-Jurašienės nuotr.
Linas Katinas paskutinį kartą savo ypatingoje vietoje – prie liepos, esančios pakeliui į trobelę Labanore. Čia jis visada sustodavo vienas ar su draugais išgerti vyno. Ištikimas šitam ritualui buvo beveik šešiasdešimt metų. Jolantos Marcišauskytės-Jurašienės nuotr.
Linas Katinas, Autoportretas. Žiūrint šį paveikslą būtina įsitverti už virvės galo, 1973 m. Nacionalinis M.K. Čiurlionio dailės muziejus
Linas Katinas, Autoportretas. Žiūrint šį paveikslą būtina įsitverti už virvės galo, 1973 m. Nacionalinis M.K. Čiurlionio dailės muziejus
Linas Katinas, Atviri langai. 1971 m. Gintaro Rinkevičiaus nuosavybė
Linas Katinas, Atviri langai. 1971 m. Gintaro Rinkevičiaus nuosavybė
Linas Katinas, Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė, Katino bičiulis Gintaras Vaitkevičius. V. Šamkov nuotr.
Linas Katinas, Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė, Katino bičiulis Gintaras Vaitkevičius. V. Šamkov nuotr.
Linas Katinas, Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė. V. Šamkov nuotr.
Linas Katinas, Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė. V. Šamkov nuotr.
Linas Katinas, Saulėlydžio laikas. 1968 m. „Vivus Sanus“ klinikos kolekcija
Linas Katinas, Saulėlydžio laikas. 1968 m. „Vivus Sanus“ klinikos kolekcija
Agnė Narušytė

Laikas ir skaičiai

„Nei laikas, nei skaičiai šiandien nekalba mūsų naudai“, – sako ministras. Šiandien – taip. Bet ne visada. Priglaudžiu ausį prie kompiuterio ekrano. Ten sako, kad Kūčios šiemet ateis kitaip. Sutems 24 dienos vakaras, bet tai bus tik laikas ir skaičius. Be jokio ryškesnio pasikeitimo dienotvarkėje. Be jokio stebuklo. Gal net be sniego.

Gediminas Pranckūnas, be pavadinimo. 2020 m.
Gediminas Pranckūnas, be pavadinimo. 2020 m.
Dovilė Dagienė, „Saulėtekis virš kalno“. 2019 m.
Dovilė Dagienė, „Saulėtekis virš kalno“. 2019 m.
Dovilė Dagienė, „Gyvenimo pareiškimas“. 2019 m.
Dovilė Dagienė, „Gyvenimo pareiškimas“. 2019 m.

Kas įsiminė 2020-aisiais dailėje ir ne tik?

Galvoti apie praėjusius metus yra sudėtinga, keista, sunku. Vasarą, tarpe tarp dviejų karantinų, rašiau, kad vertinimo kriterijai sparčiai keičiasi ir nei menas, nei jo kritika, kaip ir pats gyvenimas, nebegali būti tokie, kaip anksčiau.

Mindaugo Navako parodos „Porcelianas“ galerijoje „(AV17)“ fragmentas. L Skeisgielos nuotr.
Mindaugo Navako parodos „Porcelianas“ galerijoje „(AV17)“ fragmentas. L Skeisgielos nuotr.
„Gvaldos“ kambarys. Organizatorių nuotr.
„Gvaldos“ kambarys. Organizatorių nuotr.
Laimos Kreivytės parodos „Laukiu“ galerijoje „Artifex“ fragmentas. A. Maknytės nuotr.
Laimos Kreivytės parodos „Laukiu“ galerijoje „Artifex“ fragmentas. A. Maknytės nuotr.
Natalijos Arlauskaitės knygos „Nuožmi taika“ viršelis
Natalijos Arlauskaitės knygos „Nuožmi taika“ viršelis
Radvilų rūmai. G. Grigėnaitės nuotr.
Radvilų rūmai. G. Grigėnaitės nuotr.
SODAS 2123
SODAS 2123
Jonas Ūbis

Autofikcija šventėms

Krėsle prie televizoriaus

Pedro Almodóvaro filmo „Skausmas ir šlovė“ (TV1, 27 d. 21 val.) pagrindinis veikėjas – pagyvenęs kino režisierius Salvadoras. Jį kankina depresija, vienatvė, nugaros skausmai ir dar dešimt įvairiausių ligų, kurias pamatome lyg animuotuose mokslo populiarinimo filmo kadruose. Taip su šypsena Almodóvaras išvardija tipiškus pagyvenusio žmogaus negalavimus.

„Skausmas ir šlovė“
„Skausmas ir šlovė“
„Vandens forma“
„Vandens forma“
„Elektra“
„Elektra“
  PUSLAPIS IŠ 94  >>> Archyvas