Naujas Nuri Bilge Ceylano filmas kviečia žiūrovus į iš ankstesnių darbų atpažįstamą teritoriją – tiek tiesiogine, tiek tematine bei stilistine prasme. Dailės mokytojas Sametas jau ketverius metus pagal paskyrimą dirba atokaus Rytų Anatolijos kaimo mokykloje. Netrunka paaiškėti, kad draugiškas šiuolaikiško vyro fasadas slepia kur kas kompleksiškesnę asmenybę. Maža to, Sametas apkaltinamas netinkamu elgesiu su mokine ir įsivelia į meilės trikampį, užmezgęs santykius su gretimame miestelyje dirbančia anglų kalbos mokytoja Nurai. („Kuru Otlar Üstüne“, rež. Nuri Bilge Ceylan, Turkija, Prancūzija, Vokietija, Švedija, 2023)
Keturi broliai, kurių tėvas apsėstas sėkmės troškimo, kovoja dėl sportinės garbės imtynėse. Tačiau spaudimas, nesėkmės baimė ir fizinis krūvis neišvengiamai priveda prie tragedijos. Trys iš jų nusižudo, o vienas miršta plyšus žarnai. Ši solidi, bet gana tiesmuka sportinė drama, paremta tikra imtynininkų Von Erichų šeimos istorija, linkusi supaprastinti personažus. Filme apmąstomos šeimos, plieninio vyriškumo, beatodairiškumo ir meilės atsižadėjimo temos. („The Iron Claw“, rež. Sean Durkin, JAV, D. Britanija, 2023)
„Kopos“ (2021) tęsinyje Atreidų princas Polas (Timothée Chalamet) ir jo motina (Rebecca Ferguson) po Harkonenų užpuolimo randa prieglobstį pas dykumos žmones fremenus. Kol jaunasis sosto įpėdinis įsitvirtina fremenų pasaulyje ir netrukus pradedamas laikyti pažadėtuoju Mesiju, jį įsimyli jauna karė (Zendaya). Tai gana nuosekli Franko Herberto sagos tuo pačiu pavadinimu adaptacija, nepaisant vizualiai stulbinančio blizgesio ir daugybės šalutinių linijų. Politinį konfliktą tarp Harkonenų ir fremenų lydi neryškūs sapnų vaizdai ir vizijos, o labiausiai filme žavi pati Arakio dykumos planeta. („Dune: Part Two“, rež. Denis Villeneuve, JAV, Kanada, 2024)
Filmas pasakoja apie dvi tradicines namų šeimininkes – Alisą (Jessica Chastain) ir Seliną (Anne Hathaway). Jos yra geriausios draugės bei kaimynės ir abi turi vienmečius sūnus. Tačiau reikalai pasikeičia, kai Selinos sūnus Maksas (Baylen D. Bielitz) iškrinta iš balkono, o Alisa tampa to liudininke. Moteris jaučia, kad Selina kaltina ją dėl Makso mirties. Tuomet ir taip pernelyg rūpestinga Alisa ima paranojiškai baimintis dėl savo sūnaus Teo (Eamon Patrick O’Connell), nes nuogąstauja, kad Selina iš pavydo kerštaudama nužudys jos vaiką. Nors Benoît Delhomme’as bando kurti hičkokišką trilerį, „Motinos instinktas“ greitai tampa sunkiai žiūrimu filmu apie dvi išprotėjusias supermamytes. („Mothers’ Instinct“, rež. Benoît Delhomme, JAV, 2024)
Garsi aktorė (Natalie Portman) keliauja į Džordžijos valstiją, norėdama susitikti su moterimi (Julianne Moore), kurią vaidins kitame savo filme. Namų šeimininkė ir motina daugiau nei prieš du dešimtmečius sukėlė skandalą, kai suviliojo tuomet trylikos metų berniuką, kuris dabar yra jos vyras ir su kuriuo jie turi tris vaikus. Vizito metu neišvengiama manipuliacijų ir apgaulės ne tik abiejų moterų santykiuose, bet ir su vyru (Charles Melton). Naujausiame savo filme Toddas Haynesas subtiliai kuria veikėjų galios žaidimą ir, kaip įprasta, pakviečia žiūrovus į tikrą veidrodžių labirintą, iškeldamas daugiau klausimų nei pateikdamas atsakymų. („May December“, rež. Todd Haynes, JAV, 2023)
Mergina su šeima emigruoja iš Pietų Korėjos į Kanadą ir praranda ryšį su vaikystės draugu. Praėjus dvidešimt ketveriems metams, po trumpo, bet intensyvaus bendravimo internetu etapo jie vėl susitinka Niujorke. Filmas remiasi autobiografine režisierės patirtimi ir demonstruoja puikų personažų emocinių pasaulių pajautimą. Filme mažiau kalbama apie konkrečios imigracijos istorijos realijas, o daugiau apie lemtingą ryšį. Filmas taip pat subtiliai leidžia suprasti, kad keisdamas gyvenamąją vietą, kirsdamas svetimų šalių, kalbų, papročių ir pan. ribas, žmogus neatšaukiamai neužveria durų tam, nuo ko nutolo. („Past Lives“, rež. Celine Song, JAV, P. Korėja, 2023)
Viktorijos laikų Anglijoje mokslininkas iš savižudės kūno ir kūdikio smegenų sukuria moterį, kurios vystymąsi stebi savo izoliuotame dvare. Kuo daugiau mokosi, tuo mažiau ši būtybė tenkinasi savo, kaip tyrimo objekto, egzistencija. Atradusi seksualumą, ji emancipuojasi nuo patriarchalinių ne tik savo „tėvo“, bet ir meilužio bei kitų vyrų intencijų. Mokslinės fantastikos filmas, kuriame šmaikščiai ir kartu poetiškai apmąstoma žmogiškoji būklė, kontrolės bei pasipriešinimo temos. Nepaisant komiškumo ir feministinio veržlumo, „Prastiems reikalams“ trūksta dviprasmiškumo. („Poor Things“, rež. Yorgos Lanthimos, Airija, D. Britanija, JAV, 2023)
Lewiso Carrollio „Alisa Stebuklų šalyje“ susitinka su Vladimiro Nabokovo „Lolita“ šių dienų Amerikos politines ir socialines realijas pašiepiančioje satyroje. Vyresniųjų klasių moksleivė Lilijan per išvyką į Vašingtoną atsiskiria nuo bendraklasių ir leidžiasi į kaleidoskopišką kelionę rytine pakrante, kurioje jos netikėtais bendrakeleiviais tampa skvoteriai artistai, neonaciai ir pačiuožę kairiųjų pažiūrų „kinošnikai“. Lilijan keičiant vardus ir „matuojantis“ naujas tapatybes, prieš žiūrovų akis veriasi radikalizuotos, politiškai susiskaldžiusios Amerikos portretas. Seano Price’o Williamso režisūrinis debiutas iš pradžių atrodo turintis daug potencialo ir polėkio, tačiau greitai išsikvepia. („The Sweet East“, rež. Sean Price Williams, JAV, 2023)
– šedevras – pasižiūrėti būtina – geras filmas – būna ir geriau – jei turite daug laiko – niekalas