7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Muzika

Vytautė Markeliūnienė

Mėnulio giesmės. Vadovauja meilė

Dianos Čemerytės autorinė kompaktinė plokštelė „Mondgesänge“ („Mėnulio giesmės“), „GENUIN classics“, Leipcigas.

Vietoj epigrafo: „Taip, labai svarbus ir darbštumas, ir įžvalgos, ir vaizduotė, bet tik tada, jei viskam vadovauja niekuo nepakeičiamoji meilė. (...) Aišku, neabejodamas sutinku, kad tai – neeilinė prigimties dovana, nes juk sakoma, kad „širdžiai neįsakysi“. Šventa tiesa. (Iš nepublikuoto Edmundo Gedgaudo teksto.)

Diana Čemerytė. S. Vergien nuotr.
Diana Čemerytė. S. Vergien nuotr.
Kompaktinė plokštelė „Mondgesänge“
Kompaktinė plokštelė „Mondgesänge“
Elvina Baužaitė

Operos solistas nuolat mokosi

Pokalbis su dainininku Laimonu Pautieniumi

Pasikalbėti su dainininku paskatino vasarą Kauno valstybiniame muzikiniame teatre įvykusi premjera – Fredericko Loewe miuziklas „Mano puikioji ledi“ (libreto autorius Alanas Jay Lerneris, pagal George’o Bernardo Shaw pjesę „Pigmalionas“, režisierė Viktorija Streiča, kuri drauge su Kristina Siurbyte naujai išvertė libretą į lietuvių kalbą). Profesoriaus Henrio Higinso vaidmenį sukūrė baritonas Laimonas Pautienius. Teiraujamės apie šį, naujausią, solisto sukurtą vaidmenį, miuziklo reiškinį ir kultūros gyvavimą šiandien.

Laimonas Pautienius (Higinsas), Ingrida Kažemėkaitė (Eliza Dulitl). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas), Ingrida Kažemėkaitė (Eliza Dulitl). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas), Ingrida Kažemėkaitė (Eliza Dulitl). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas), Ingrida Kažemėkaitė (Eliza Dulitl). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas), Ingrida Kažemėkaitė (Eliza Dulitl). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas), Ingrida Kažemėkaitė (Eliza Dulitl). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas), Rita Preikšaitė (Misis Higins). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas), Rita Preikšaitė (Misis Higins). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas). M. Aleksos nuotr.
Laimonas Pautienius (Higinsas). M. Aleksos nuotr.
Ona Jarmalavičiūtė

Orkestro bendrakeleivis

Pokalbis su dirigentu Vilmantu Kaliūnu

Dirigentas Vilmantas Kaliūnas, iš pradžių kaip obojininkas grojęs Vokietijos SWR Kaizerslauterno radijo orkestre, 2010 m. lemtingai apsisprendė pakilti nuo obojininko kėdės ir stoti prie dirigento pulto. Dirigavimą studijavo Veimaro muzikos akademijoje, prof. Nicolas Pasquet klasėje, bendradarbiavo ir asistavo garsiausiems pasaulio dirigentams.

Vilmantas Kaliūnas. D. Matvejevo nuotr.
Vilmantas Kaliūnas. D. Matvejevo nuotr.
Vilmantas Kaliūnas. D. Matvejevo nuotr.
Vilmantas Kaliūnas. D. Matvejevo nuotr.
Vilmantas Kaliūnas. D. Matvejevo nuotr.
Vilmantas Kaliūnas. D. Matvejevo nuotr.
Vilmantas Kaliūnas ir Lietuvos kamerinis orkestras. R. Šeškaičio nuotr.
Vilmantas Kaliūnas ir Lietuvos kamerinis orkestras. R. Šeškaičio nuotr.
Laimutė Ligeikaitė

Nesunaikinama

Mintys po virtualaus koncerto Anatolijaus Šenderovo atminimui

„Nesunaikinamieji“ („The Expendables“) – yra toks populiarus veiksmo filmas su žymiausiomis Holivudo žvaigždėmis. Bet man šis pavadinimas vis iškyla dėl sąsajų su visiškai kitokiu reiškiniu – su nei laiko, nei aplinkybių, nei užmaršties nesunaikinama Anatolijaus Šenderovo muzika. Ji ir po autoriaus netekties gyvybinga scenose, atlikėjų repertuaruose, įrašų albumuose. Anksčiau ir pats Šenderovas savo kūriniams nuolat suteikdavo vis naują kvėpavimą, kad jie kaskart prabiltų vis kitais instrumentais, naujomis aranžuotėmis, redakcijomis, nuoširdžiomis dedikacijomis ištikimiems atlikėjams. Net ir pandemija nesugebėjo nutildyti jo muzikos.

Džeraldas Bidva, Pavelas Giunteris ir Anatolijus Šenderovas. 2014 m. D. Matvejevo nuotr.
Džeraldas Bidva, Pavelas Giunteris ir Anatolijus Šenderovas. 2014 m. D. Matvejevo nuotr.
Kamilės Rupeikaitės monografija „Dialogai. Kompozitorius Anatolijus Šenderovas“
Kamilės Rupeikaitės monografija „Dialogai. Kompozitorius Anatolijus Šenderovas“
Pavelas Giunteris, Modestas Pitrenas ir Lietuvos kamerinis orkestras
Pavelas Giunteris, Modestas Pitrenas ir Lietuvos kamerinis orkestras
„Armonas-Uss duo“
„Armonas-Uss duo“
Džeraldas Bidva ir Lietuvos kamerinis orkestras
Džeraldas Bidva ir Lietuvos kamerinis orkestras
Džeraldas Bidva, Modestas Pitrenas ir Lietuvos kamerinis orkestras
Džeraldas Bidva, Modestas Pitrenas ir Lietuvos kamerinis orkestras
Ingrida Armonaitė
Ingrida Armonaitė
„Vilniaus arsenalas“
„Vilniaus arsenalas“
Beata Baublinskienė

30-oji „Gaida“ dar nesibaigė. Laukite tęsinio (II)

Festivalio apžvalga. Tęsinys. Pradžia Nr. 39

Lapkričio 3 d. Šiuolaikinio meno centre buvo surengtas lietuviškų „hitų“ koncertas. Tai viena iš dviejų retrospektyvinių programų, parengtų „Gaidos“ trisdešimtmečio proga. Smalsu išgirsti kūrinius, kurie dar ne taip seniai irgi buvo naujienos. Kaip jie nuskambės „po 20 metų“ (pasinaudojant A. Dumas romano metafora)? Algirdo Martinaičio variacijos dviem fortepijonams ir sintezatoriui „Gyvojo vandens klavyras“ sukurtos dar anksčiau, 1983 m., bet ilgainiui tapo „Gaidoje“ kūrinį atlikusių Rūtos Rikterės ir Zbignevo Ibelhaupto repertuaro dalimi. Pianistų duetas atliko ir Gintaro Sodeikos „Garso ontologiją Nr. 2“ (1998), kurios „akademinio techno“ stilistika yra tiesiog neatsiejama nuo R. Rikterės ir Z. Ibelhaupto interpretacijos.

Muzikinis filmas „Why Does This Appear?“. Ansamblis „Synaesthesis“. D. Labučio nuotr.
Muzikinis filmas „Why Does This Appear?“. Ansamblis „Synaesthesis“. D. Labučio nuotr.
Petras Geniušas ir Lietuvos kamerinis orkestras. V.V. Jurgučio nuotr.
Petras Geniušas ir Lietuvos kamerinis orkestras. V.V. Jurgučio nuotr.
Monikazė. D. Labučio nuotr.
Monikazė. D. Labučio nuotr.
„Žvilgsnis į praeitį“. D. Labučio nuotr.
„Žvilgsnis į praeitį“. D. Labučio nuotr.
Kristupas Antanaitis

Operos internetu (XIX). Kelionė su opera per epochas

Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)

Niujorko „Metropolitan opera“ toliau sėkmingai transliuoja savo spektaklius internetu. Mažai kas žino, kad teatras savo internetinėje platformoje yra paviešinęs visą archyvą, sudarytą iš 700 radijo, televizijos bei kino įrašų, kurių seniausi datuojami dar prieš Antrąjį pasaulinį karą. Susimokėjus 14,99 JAV dolerių kas mėnesį galima žiūrėti bei klausytis visų įrašų, kurių dauguma restauruoti. Nemokamos internetinės transliacijos taip pat tarnauja kaip mokomoji priemonė – juk operos solistai iš anksto žino, kad netrukus kurs vieną ar kitą vaidmenį, tad tai puiki proga pamatyti geros kokybės spektaklį.

A. Bergas ir opera „Lulu“. „Metropolitan opera“ nuotr.
A. Bergas ir opera „Lulu“. „Metropolitan opera“ nuotr.
B. Brittenas ir opera „Peteris Graimsas“. „Metropolitan opera“ nuotr.
B. Brittenas ir opera „Peteris Graimsas“. „Metropolitan opera“ nuotr.
Ch. Gounod ir opera „Romeo ir Džuljeta“. „Metropolitan opera“ nuotr.
Ch. Gounod ir opera „Romeo ir Džuljeta“. „Metropolitan opera“ nuotr.
Ch. W. Gluckas ir opera „Orfėjas ir Euridikė“. „Metropolitan opera“ nuotr.
Ch. W. Gluckas ir opera „Orfėjas ir Euridikė“. „Metropolitan opera“ nuotr.
Ph. Glassas ir opera „Echnatonas“. „Metropolitan opera“ nuotr.
Ph. Glassas ir opera „Echnatonas“. „Metropolitan opera“ nuotr.
G.F. Händelis ir opera „Rodelinda“. „Metropolitan opera“ nuotr.
G.F. Händelis ir opera „Rodelinda“. „Metropolitan opera“ nuotr.
G. Puccini ir opera „Mergina iš Vakarų“. „Metropolitan opera“ nuotr.
G. Puccini ir opera „Mergina iš Vakarų“. „Metropolitan opera“ nuotr.
G. Rossini ir opera „Semiramidė“. „Metropolitan opera“ nuotr.
G. Rossini ir opera „Semiramidė“. „Metropolitan opera“ nuotr.
Beata Baublinskienė

30-oji „Gaida“ dar nesibaigė. Laukite tęsinio (I)

Festivalio apžvalga

30-asis jubiliejinis Tarptautinis aktualiosios muzikos festivalis „Gaida“ įsimins ilgam. Jis tapo išskirtinis pirmiausia dėl situacijos, kurioje atsidūrėme. Prasidėjęs kaip įprasta spalio pabaigoje – 22 dieną – koncertų salėje (Nacionalinėje filharmonijoje), paskutinius savo koncertus surengė lapkričio 8 ir 10 dienomis virtualiai: galėjome stebėti tik renginių transliacijas (koncertai vyko gyvai, bet be publikos salėje). O dar du koncertai nukelti į 2021-uosius, kai, tikimasi, grįšime į normalybę ir renginiai vėl galės vykti viešai su publika. Tad šou dar turi tęstis (kaip dainavo Freddie Mercury, „Gaidos“ starto metais, 1991-aisiais, palikęs šį pasaulį; atsiprašau už šį su festivaliu gal ne visai susijusį ekskursą).

„Colin Courrie Group“. D. Labučio nuotr.
„Colin Courrie Group“. D. Labučio nuotr.
Steve’o Reicho „Drumming“ atlikimas. D. Labučio nuotr.
Steve’o Reicho „Drumming“ atlikimas. D. Labučio nuotr.
Grupės „Hyoid“ spektaklis „Balso istorija“. Organizatorių nuotr.
Grupės „Hyoid“ spektaklis „Balso istorija“. Organizatorių nuotr.
Jennifer Walshe, Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, dirigentė Anu Tali. Organizatorių nuotr.
Jennifer Walshe, Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, dirigentė Anu Tali. Organizatorių nuotr.
Algirdas Martinaitis

Postliudas F. L. atminimui

In memoriam Faustui Latėnui

Dar taip neseniai (Fausto 60-mečio proga), rašiau „atsiminimą“, kaip mes abu (mums įmanomu  būdu) atsidūrėme nematomoje mėnulio pusėje. Ten nesimatė nieko. Nei parduotuvių, nei troleibusų, nei gazuoto vandens aparatų, nei mūsų pačių. Neapsakomo troškulio genami vėl  mums paslaptingu būdu grįžome į žemę. Čia sočiai atsigėrėm. Pasėdėjom. Tada  Faustas „atsivertė“ pianiną, atsivertė  mylimo poeto Jono Strielkūno ketureilį:

Faustas Latėnas. mic.lt. nuotr.
Faustas Latėnas. mic.lt. nuotr.
Faustas Latėnas. D. Matvejevo nuotr.
Faustas Latėnas. D. Matvejevo nuotr.
Faustas Latėnas. D. Matvejevo nuotr.
Faustas Latėnas. D. Matvejevo nuotr.
Faustas Latėnas. D. Matvejevo nuotr.
Faustas Latėnas. D. Matvejevo nuotr.
Faustas Latėnas Maskvos P. Čaikovskio salėje. LR ambasados nuotr.
Faustas Latėnas Maskvos P. Čaikovskio salėje. LR ambasados nuotr.
Faustas Latėnas. K. Pleitos nuotr.
Faustas Latėnas. K. Pleitos nuotr.
Faustas Latėnas ir Rimas Tuminas. LRT nuotr.
Faustas Latėnas ir Rimas Tuminas. LRT nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

In memoriam Vytautui Kairiūkščiui

(1930 06 17–2020 10 31)

Ak, Faustai! Tegul Tau gieda viso pasaulio paukščiai... Vertas to. Tačiau anksčiau nei Tu išėjo kolega Vytautas Kairiūkštis. Ar gali įsivaizduoti? Vos ne kasdien skambėjęs eteryje, visada buvęs ir iki šiol likęs dainininkų repertuaruose. Bet dabar Tavo jaunieji kolegos jau neprisimena Jo pavardės! Net ir žiniasklaidai pateiktą mirties dieną supainiojo... Tačiau kūrėjų sąjunga birželį galėjo paminėti Jo 90-metį... Ar ir inteligentų galvas užvaldžiusi jaunystės magija? Būdamas arti valdžios, Tu, Faustai, visada stengdavaisi nepamiršti žmonių, žinau, net kovojai už juos...

Vytautas Kairiūkštis. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Kairiūkštis. D. Matvejevo nuotr.
Aldona Eleonora Radvilaitė

Charakteringasis Bachas

Andriaus Žlabio rečitalis Nacionalinėje filharmonijoje

Laimingi tie klausytojai, kurie, nepasydami viruso pavojaus, spalio 29-ąją gana gausiai rinkosi į Nacionalinę filharmoniją gyvai pasiklausyti itin mėgstamo pianisto Andriaus Žlabio ir jo traktuojamų Johanno Sebastiano Bacho „Angliškų siuitų“ klavyrui (džiugu, kad nepatekusiems buvo sudaryta galimybė koncertą stebėti Skaitmeninėje filharmonijos salėje nationalphilharmonic.tv). Vos įžengus į filharmonijos pastatą, saugiai ir raminamai nuteikė jame tvyranti tvarka, salėje nebuvo įprasto šurmulio, sumaniai išskirstytos sėdimos vietos sudarė galimybę artimai nebendrauti su kitais klausytojais. Saugumo pojūtis skatino susikaupti genialios Bacho muzikos garsams.

Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirka. D. Matvejevo nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 107  >>> Archyvas