Pokalbis su Nerijumi Mileriumi
Nerijus Milerius dėsto kino filosofijos, estetikos, kultūros filosofijos ir kitas disciplinas VU Filosofijos fakultete. Yra kolektyvinių monografijų „Kinas ir filosofija“ (2013), „Everyday Representations of War in Late Modernity“ (2022) sudarytojas ir bendraautoris. Parašė monografijas „Apokalipsė kine: filosofinės prielaidos“ (2013), „Žiūrėti į žiūrintįjį: kinas ir prievarta“ (2018). Tačiau jį domina ne tik teorinė kino pusė. Milerius yra vaidybinės juostos „Izaokas“ (rež. Jurgis Matulevičius, 2019) scenarijaus bendraautoris, daugelio filmų scenarijaus konsultantas. Kartu su Audriumi Mickevičiumi sukūrė dokumentinį filmą „Pavyzdingas elgesys“ (2019), kuris laimėjo prestižinį Tarptautinio Leipcigo dokumentinio kino festivalio „Auksinio balandžio“ apdovanojimą.
Iš „Kino pavasario“ dienoraščio
Park Chan-wookas sugrįžo į kiną po šešerių metų pertraukos. „Metas išeiti“ („Heojil kyolshim“, Pietų Korėja, 2022) iš tų filmų, kurių meistriškumas užima kvapą, į kuriuos pasinerti taip pat malonu, kaip į rūką, nutrinantį žemės ir jūros, tikrovės ir fantazijos ribas. Dar didesnį malonumą sukelia filmo gliaudymas, jam jau pasibaigus. „Meto išeiti“ vaizdų audinyje svarbu viskas – kiekviena detalė, spalva, ornamentas ar lietus senoje šventykloje. Mintyse pradedi tęsti režisieriaus punktyru pažymėtas jų trajektorijas, bandai suprasti jūros ir kalnų, nemigos ir slaptų troškimų, melo ir tiesos priešpriešas.
Krėsle prie televizoriaus
2002-ieji, Tony Blairo valdymo laikai. Airė Filomena Li (Judi Dench) nusprendžia susirasti seniai prarastą sūnų. Kai būdama paauglė tapo nėščia, šeima „susiteršusią“ dukterį atidavė į vienuolyną. Ten ji patyrė daug pažeminimo, o kai pagimdė sūnų, vienuolės atidavė jį įvaikinti „padoresniems žmonėms“. Filomenai pavyko ištrūkti iš vienuolyno, ji nugyveno dorą gyvenimą ir nuolat ieškojo sūnaus. Per penkiasdešimtąjį jo gimtadienį Filomena nusprendžia nutraukti vienuolių sulaužytus moterų likimus gaubusią tylą. Viena jaučiasi bejėgė, bet jai padės žurnalistas Martinas (Steve Coogan). Jis ką tik prarado darbą Blairo vyriausybėje ir bando išvengti jį tykančios depresijos. Kartu jie išsirengia ieškoti Filomenos sūnaus.
Nauji serialai – „Teisė pagal Lidiją Poet“
Ne vieną šimtmetį moterims buvo draudžiama „joms netinkanti“ veikla, profesinė karjera, finansinė nepriklausomybė. Net ir šiandien pasitaiko situacijų, kai moteris tampa pirmąja konkrečioje srityje, darydama karjerą ar ko nors pasiekdama. Moterų teisių ir lyčių lygybės klausimai politiniame ir socialiniame kontekstuose vis dar aktualūs. Įdomu pasižiūrėti, kaip kino ir serialų kūrėjai pasakoja istorijas apie moterų padėtį XIX a., siekdami paskatinti žiūrovus susimąstyti apie moterų teises. Tokie serialai kaip „Teisė pagal Lidiją Poet“ („La legge di Lidia Poët“, rež. Guido Iuculano ir Davide Orsini, Italija, 2023) nėra skirti tik atsipalaidavimui, nors tonas ir atmosfera linksta į komedijos žanro pusę.
Pokalbis su režisiere Austėja Urbaite
Austėja Urbaitė 2014 m. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje baigė vaizdo režisūros bakalauro studijas. Trečiais studijų metais sėkmingai debiutavo trumpametražiu filmu „Etiudas“ (2013). Dar po metų pristatė savo diplominį darbą „Tiltai“ (2015). 2022 m. rudenį jos naujausio debiutinio ilgametražio filmo „Per arti“ tarptautinė premjera įvyko Varšuvos kino festivalyje. Iškart po to filmas buvo pristatytas Talino kino festivalyje „Juodosios naktys“, o kovo 23–25 d. „Per arti“ „Kino pavasaryje“ galės išvysti ir Lietuvos auditorija.
Krėsle prie televizoriaus
Prancūzų rašytojos Karine Tuil romanas „Žmogiškieji dalykai“ („Les Choses humaines“) pasirodė 2019 metais. Jo pagrindu tapo 2016-aisiais JAV vykęs teismas: prestižinio Stanfordo universiteto studentas buvo apkaltintas be sąmonės esančios moters išprievartavimu. Jam grėsė septyneri metai kalėjimo, bet teisėjas nusprendė, kad kalėjimas esą pernelyg paveiktų studentą, todėl skyrė jam šešis mėnesius. Tokia buvo skandalo pradžia. Tuil aptarinėjo šią bylą su advokatais, dalyvavo ne viename Paryžiuje vykusiame procese, kai svarstytos išprievartavimo bylos.
„Kino“ skaitymo malonumai
Pirmasis šių metų žurnalo numeris pasipuošė kadru iš Charlotte Wells filmo „Po saulės“, jį rodys „Kino pavasaris“. Festivaliui, kaip ir visiems pasaulyje, pastaraisiais metais teko patirti ne vieną krizę. Dėl to, kaip teigia „Kino pavasario“ programos sudarytoja Ignė Smilingytė, didžiausias organizatorių noras – kad festivalis įvyktų iš tikrųjų. O tam „iš tikrųjų“ reikia žiūrovo. „Kino pavasario“ komanda tikisi, kad kino žiūrovai grįš į sales, ir šiems susitikimams parengė turtingą bei įvairią programą.
Nauji serialai – „Terapija“
Į terapiją einame dažniausiai norėdami sužinoti atsakymus į klausimus, kurių patys nebesugebame įveikti, siekdami geriau suprasti save ir kitus. Tikime, kad psichoterapeutai yra visagaliai žmonės, gyvenantys „teisingai“ ir neturintys paprastiems mirtingiesiems būdingų problemų. Jie tai jau tikrai žino, kas yra laimingas, sąmoningas gyvenimas. Serialas „Terapija“ („Shrinking“, JAV, 2023, „Apple TV“) parodo, kad neįmanoma būti toliau nuo tiesos. Šio serialo pagrindiniai veikėjai – psichoterapeutai, kuriems patiems psichoterapija išeitų į naudą.
Pokalbis su „Sent Omero“ aktorėmis Kayije Kagame ir Guslagie Malanda
Alice Diop, geriau žinoma kaip dokumentinio kino kūrėja, praėjusiame Venecijos kino festivalyje pristatė pirmąjį vaidybinį filmą „Sent Omeras“ („Saint Omer“, Prancūzija, 2022), už kurį buvo apdovanota Didžiuoju žiuri prizu. Tikrais, Prancūziją šokiravusiais įvykiais paremta istorija seka dvi moteris – jauną rašytoją ir universiteto profesorę Ramą (Kayije Kagame) bei už savo kūdikio nužudymą teisiamą Lorensę (Guslagie Malanda). Ramą it magnetas traukia jaunos moters byla, kuri galbūt duos atsakymus į jai rūpimus klausimus. Teismo posėdžių fone atsiveria režisierei rūpimos temos – motinystė ir moters vaidmuo visuomenėje.
Nauji filmai – „Paradas“
Kad režisierius Titas Laucius – puikus kasdienių istorijų pasakotojas, jau galėjome įsitikinti žiūrėdami „Ilgo metro filmą apie gyvenimą“ (Dovilė Šarutytė, 2021), kurio scenarijaus bendraautoris jis buvo. Ištikimas savo braižui Laucius lieka ir debiutiniame ilgametražiame vaidybiniame filme „Paradas“ (Lietuva, 2022).