7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kinas

Jonas Ūbis

Tokie kaip žmonės

Krėsle prie televizoriaus

Metų pabaiga, kai dar reikia spėti užbaigti ne vieną darbą, sudalyvauti keliuose vakarėliuose ir nupirkti kalėdines dovanas, – tinkamas laikas pasižiūrėti Dominiko Mollio filmą „Naujienos iš Marso planetos“ (LRT, 10 d. 23.10) ir įsitikinti, kad gali būti blogiau. IT specialistas Filipas Marsas (François Damiens), kurį kiekvienas stengiasi apsukti aplink pirštą ir kuris levituoja sapne, pakliuvo į sudėtingą situaciją.

„Naujienos iš Marso planetos“
„Naujienos iš Marso planetos“
„Anna“
„Anna“
„Raudonojo Spalio medžioklė“
„Raudonojo Spalio medžioklė“
„Zoja“
„Zoja“
Gediminas Kukta

Laimėjo menas

„Scanoramos“ konkursinė programa

Šiemet dvidešimtmetį minėjusi „Scanorama“ pristatė naujieną – konkursinę ilgametražių filmų programą. Kaip suformulavo organizatoriai, tai „išskirtine estetika ir braižu pasižyminčių Europos kūrėjų filmų programa, skirta atrasti ir atkreipti dėmesį į drąsius ir originalius, už savo šalies ribų retai platinamus filmus“. Joje parodyti devyni filmai. Du iš jų – dokumentiniai. Vienas – lietuviškas.

„Legenda apie karališkąjį krabą“
„Legenda apie karališkąjį krabą“
„Iki penktadienio, Robinzonai“
„Iki penktadienio, Robinzonai“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Drugelio žvilgsniu“
„Drugelio žvilgsniu“
„Ištrinti Franką“
„Ištrinti Franką“
„Paskutinis pavasaris“
„Paskutinis pavasaris“
„Griausmas“
„Griausmas“
„Nekaltos būtybės“
„Nekaltos būtybės“
Augustė Nalivaikė

Ką iš tikrųjų laidojame?

Nauji filmai – „Kapinynas“

Užgesus kino salės šviesoms jaučiausi kiek skeptiškai. Pastaruoju metu vis nusivildavau įvairių kino festivalių filmais (ypač dokumentiniais), kad ir kaip gerai jie būdavo pateikti iš rinkodaros pusės. Vis dėlto pasigirdus pirmiesiems garsams, o į akis skverbiantis šviesos spalvų mozaikas primenantiems kadrams, mano skepticizmas po truputį mažėjo, o nuostaba ir smalsumas Emilijos Škarnulytės „Kapinyno“ (Lietuva, Norvegija, 2022) atžvilgiu vis augo. Jaučiausi kaip muzikos ir vaizdų meditacijoje, kuriai pasibaigus dar ilgai galvojau apie tai, kokią dokumentinio kino patirtį man suteikė šis filmas.

„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
„Kapinynas“
Narius Kairys

Viskas yra prologas

Manto Kvedaravičiaus „Prologos“

Manto Kvedaravičiaus filmą, vaizduojantį apleistame tekstilės fabrike Atėnuose gyvenančių pabėgėlių iš Afrikos kasdienybę, galima apibrėžti kaip etnografinį filmą, kurio pagrindas yra stebėjimo kino estetika. Stebėjimo kinas atsisako dramaturgiškai nuoseklių siužetų, visažinio užkadrinio anonimiško balso, komentuojančio vaizdą, manipuliatyvaus ar iliustratyvaus garso takelio, o pirmenybę teikia ilgiems planams, perteikiantiems kasdienio gyvenimą ritmą, įvairiems kultūriniams ženklams ir iš pažiūros nereikšmingoms detalėms, tarkime, kiaušinio lukšto lupimui.

„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
„Prologos“
Jonas Ūbis

Apie vyrus – vėliau

Krėsle prie televizoriaus

Péterio Kerekeso dokumentinio filmo „107 motinos“ (LRT Plius, 5 d. 21.30) herojė Lesia atlieka bausmę Odesos kalėjime. Tai moterų pasaulis – matome skirtingo amžiaus kalines, prižiūrėtojas, kalėjimą aptarnaujantį personalą ir kartais, jei ne drabužiai, kuriuos jos vilki, būtų sunku atskirti, kas yra kas. Kalėjime gimė ir Lesios sūnus, tačiau mažąjį Kolią ji galės matyti tik paskirtomis valandomis. Berniukas liks kalėjimo vaikų skyriuje, kol jam sueis treji metai. Paskui arba sulauks šeimos globos, arba pateks į vaikų namus, nes Lesiai skirta septynerių metų bausmė.

„107 motinos“
„107 motinos“
„Bet kokia kaina“
„Bet kokia kaina“
„Tuk tuk“
„Tuk tuk“
„Džordžtaunas“
„Džordžtaunas“

Kinas kaip būdas suvokti karą

Pokalbis su ukrainiečių kino kritike Natalija Serebriakova

Ukrainiečių kino kritikė ir žurnalistė Natalija Serebriakova lankėsi šių metų „Scanoramos“ kino festivalyje ir vedė seminarą „Fokusas – Ukraina. Šiuolaikinis Ukrainos kinas: dešimtmečio antologija kino kritikės akimis“. Populiarinanti šiuolaikinį ukrainietišką kiną kritikė savo recenzijas bei apžvalgas rašo įvairiems Europos kino sklaidos portalams, tokiems kaip „Cineuropa“, „Korydor“ ir „Screen Daily“. Pirmosiomis Rusijos invazijos į Ukrainą dienomis bombarduojamame Sumų mieste ji rašė dienoraštį „Aš kino kritikė, ant kurios krinta bombos“. Su Serebriakova susitikome pasikalbėti apie Ukrainos kiną ir jo likimą.

Natalija Serebriakova. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Natalija Serebriakova. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Elena Jasiūnaitė

Pakeleiviai

Lietuviški „Europos blyksnių“ akcentai

Šiais metais įprasta „Scanoramos“ konkursinė programa „Naujasis Baltijos kinas“ transformavosi į „Europos blyksnius“ ir išplėtė savo horizontus. Formatas liko tas pats – tai trumpametražiai pradedančiųjų Europos režisierių, vis dar studentų ar tik neseniai studijas baigusių, filmai. Tradiciškai į programą pateko ir lietuvių (arba lietuviški) filmai.

 „Šokis“
„Šokis“
„Blausos“
„Blausos“
„Kaprizas“
„Kaprizas“
 „Prieš karą ir pandemiją buvo meilė ir blakės“
„Prieš karą ir pandemiją buvo meilė ir blakės“
Rūta Birštonaitė

Kaip saldainiai su likeriu

Nauji serialai – „Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“

„Netflix“ serialas „Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“ („Guillermo del Toro’s Cabinet of Curiosities“, JAV, Meksika, 2022) – tai aštuoni siaubo filmai, trunkantys maždaug po valandą. Nors filmus kūrė skirtingi režisieriai, į pavadinimą iškeltas kino vizionieriaus del Toro vardas. Šį kartą del Toro atliko kūrinius atrinkusio kolekcininko, kuratoriaus vaidmenį. Žinia, režisieriaus kaip mįslingų, keistų dalykų žinovo reputacija nekelia abejonių, jo vardas – tai firminis ženklas, leidžiantis nujausti, koks bus šio asorti skonis.

„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
„Guillermo del Toro keistenybių kabinetas“
Živilė Pipinytė

Zeitgeist – sutemos ir maištas

Iš „Scanoramos“ dienoraščio

„Nėra nieko pavojingesnio, kaip įžengti į svetimą sapną“, – sako Gilles’is Deleuze’as Bertrand’o Bonello filme „Koma“ („Coma“, Prancūzija, 2022). Kinas apskritai yra ilgas sapnas, ir tai geriausiai pajunti vakare, kai po seanso išeini į tamsią Vilniaus gatvę. Jubiliejinė „Scanorama“ dar kartą įrodė, kad kino teatras – geriausia vieta ne tik pasislėpti nuo gyvenimo, bet ir suprasti, kas iš tikrųjų vyksta karų ir pandemijų siaubiamame pasaulyje. Dauguma šiųmetės „Scanoramos“ filmų, regis, skatino bandyti suvokti, kas tame visame chaose yra žmogus ir ką gali svetimus sapnus preparuojantis menas.

„Iki penktadienio, Robinzonai“
„Iki penktadienio, Robinzonai“
„Koma“
„Koma“
„Tyliosios dvynės“
„Tyliosios dvynės“
„Korsažas“
„Korsažas“
„I-A“
„I-A“
Elena Jasiūnaitė

Juslių pasaulyje

Lietuviškos „Scanoramos“ premjeros

Šių metų „Scanoramos“ lietuviškoje programoje pristatyti du ilgametražiai dokumentiniai filmai – „Antanas Sutkus: scenos iš fotografo gyvenimo“ (rež. Vytautas V. Landsbergis, Lietuva, 2022) ir „Dažnių žvejyba“ (rež. Vytautas Tinteris, Lietuva, 2022). Tai dviejų menininkų portretai. Kaip ir patys režisieriai, jų filmų herojai priklauso skirtingoms kartoms ir yra pasirinkę skirtingas kūrybos sritis. Tačiau juos vienija tai, kad abu supantį pasaulį suvokia per jusles: vienas akimis stebi pasaulį ir „sustabdo“ kitų nespėtas pamatyti akimirkas, kitas aplinkos nebegali atsieti nuo ją įprasminančio garso. Ir abu noriai tuo dalinasi su kitais.

„Antanas Sutkus: scenos iš fotografo gyvenimo“
„Antanas Sutkus: scenos iš fotografo gyvenimo“
„Antanas Sutkus: scenos iš fotografo gyvenimo“
„Antanas Sutkus: scenos iš fotografo gyvenimo“
„Antanas Sutkus: scenos iš fotografo gyvenimo“
„Antanas Sutkus: scenos iš fotografo gyvenimo“
„Antanas Sutkus: scenos iš fotografo gyvenimo“
„Antanas Sutkus: scenos iš fotografo gyvenimo“
„Dažnių žvejyba“
„Dažnių žvejyba“
„Dažnių žvejyba“
„Dažnių žvejyba“
„Dažnių žvejyba“
„Dažnių žvejyba“
  PUSLAPIS IŠ 199  >>> Archyvas