7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kinas

Živilė Pipinytė

Apie kasdienybės absurdą

Berlinalės dienoraščių

Į Berlinalės traukinį šiemet įšokau jam jau pajudėjus, tad įspūdžių ne tiek daug. Kolegos, kaip visada, peikia konkursinę programą, nors, regis, šią savaitę ji jau pasikeitė į geresnę pusę. Kol kas daugiausia kritikų „žvaigždučių“ „Screen International“ žurnale sulaukė festivalį atidaręs Weso Andersono animacinis filmas „Šunų sala“ ir Aleksejaus Germano jaun. „Dovlatovas“, bet prieš akis – dar penkios įtemptos dienos.

„Šunų sala“
„Šunų sala“
„Dovlatovas“
„Dovlatovas“
„Nekilnojamasis turtas“
„Nekilnojamasis turtas“
„Begalinis futbolas“
„Begalinis futbolas“
Ilona Vitkauskaitė

Penki savaitės tekstai

Amerikiečių rašytojas Douglas Kennedy straipsnyje „Kaip film noir paaiškina Donaldą Trumpą“ britų žurnale „New Statesman“ teigia, kad naujojo Amerikos prezidento nuožmus materialistinis baltojo vyro pasaulėvaizdis nėra naujas. Pasak autoriaus, kamuojamas porinkiminių pagirių, jis iškart prisiminė makartizmo laikotarpiu sukurtą Alexanderio Mackendricko „Saldų sėkmės kvapą“ („Sweet Smell of Success“, 1957), kuris atskleidžia, kad socialinis darvinizmas išlieka amerikietiško gyvenimo būdo varomąja jėga.

„Tamsiausia valanda“
„Tamsiausia valanda“
„Kiss Me Deadly“
„Kiss Me Deadly“
„Pradink“
„Pradink“
„Trys stendai Ebinge, Misūryje“
„Trys stendai Ebinge, Misūryje“
„Tarnaitės pasakojimas“
„Tarnaitės pasakojimas“
Jonas Ūbis

Ribos nusitrina

Krėsle prie televizoriaus

Denis Villeneuve’o „Sikarijus: narkotikų karas“ (LRT, 22 d. 23 val.) – šokiruojantis filmas. Jis pasakoja dvi susijusias istorijas, kurių fone – amerikiečių specialiųjų tarnybų karas su meksikiečių narkotikų karteliais. Pirmąją istoriją matome iš FTB agentės Keit (Emily Blunt) perspektyvos. Ji vadovauja greitojo reagavimo būriui. Filmo pradžioje šiai grupei teks vaduoti įkaitus Arizonoje. Kai paaiškėja, kad įkaitų nėra, padėtis tampa dar sudėtingesnė, o Keit atsiduria prie Meksikos sienos. Merginos būrio vadas (Josh Brolin) akivaizdžiai kažką nutyli. Vadą lydi mažakalbis vietinis konsultantas Alechandras (Benicio Del Toro). Tai žmogus be praeities. Gal jis ir yra Sikarijus – samdomas žudikas? Apie tai, koks Alechandro vaidmuo visame šiame galvosūkyje, bus antroji filmo pusė.

„Sikarijus: narkotikų karas“
„Sikarijus: narkotikų karas“
„Viskas prarasta“
„Viskas prarasta“

Teisė būti kitokiam

Pokalbis su Daniela Vega

Nuo šio penktadienio Lietuvoje pradedamas rodyti Čilės režisieriaus Sebastiáno Lelio filmas „Fantastiška moteris“ („Una mujer fantastica“, Čilė, JAV, Ispanija, Vokietija, 2017). Pernai jis buvo apdovanotas Berlyno „Sidabriniu lokiu“ už geriausią scenarijų, šiemet nominuotas „Oskarui“ už geriausią filmą ne anglų kalba. Pagrindinė filmo veikėja Marina pakeitė lytį. Ji jaučiasi moterimi ir nori tapti dainininke. Netikėtai mirus Marinos draugui, jauna moteris susiduria ne tik su jo giminių neapykanta bei įtarumu. Marina kovoja už teisę gedėti mylimojo. Pateikiame pokalbių su Daniela Vega, pasirodžiusių internetinėje erdvėje, fragmentus. Su aktore kalbėjosi Marta Bałaga ir Michałas Hernesas.

„Fantastiška moteris“
„Fantastiška moteris“
„Fantastiška moteris“
„Fantastiška moteris“
„Fantastiška moteris“
„Fantastiška moteris“
„Fantastiška moteris“
„Fantastiška moteris“
Živilė Pipinytė

Viltis įniršio laikais

Nauji filmai – „Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“

Įsivaizduoju, kaip Martino McDonagh filmas „Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“ („Three Billboards Outside Ebbing, Missouri“, JAV, 2017) turi erzinti scenarijų „gydytojus“ ir kitokius aiškaus bei suprantamo kino specialistus. McDonagh spjauna į taisykles, nors iš pradžių ir pasakoja istoriją taip, kad ji atrodo sudėliota iš stereotipų: veiksmo vieta – JAV provincijos miestelis, kuriame, regis, dar gyvi visi steigiamieji mitai, vietiniai policininkai – rasistai ir homofobai, tariamai geraširdis kunigas atspindi bendruomenės veidmainystę, o pagrindinė veikėja Mildred negali susitaikyti, kad praėjo jau septyni mėnesiai ir vis dar nerastas jos paauglės dukters žudikas. Mildred nusprendžia apie tai priminti šerifui ir užsako atokiame kelyje tris stendus, klausiančius, kada bus ištirtas nusikaltimas. Stendai sukelia atitinkamą reakciją. Iš esmės miestelis reaguoja priešiškai, mat šerifas mirtinai serga, o nusikaltimus juk ne visada pavyksta ištirti. Bet Mildred tai nesvarbu. Ji apimta begalinio įniršio.

„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
„Trys stendai prie Ebingo, Misūryje“
Živilė Pipinytė

Ko laukti, kai laukti yra ko

Prasideda 68-asis tarptautinis Berlyno kino festivalis

Ketvirtadienį bus atidarytas 68-asis tarptautinis Berlyno kino festivalis. Atidarymo filmu pasirinkta animacinė Weso Andersono „Šunų sala“ („Isle of Dogs“). Tai pasakojimas apie dvylikametį berniuką japoną, kuris vyksta į salą – milžinišką šiukšlyną, kad išgelbėtų ten ištremtą mylimą šunį. Berniukas gyvena ateityje. Jo miesto meras nusprendė, kad mieste nebėra vietos šunims. Kartu su benamiais šunimis berniukas pradės kelionę, nulemsiančią ateitį.

„Tranzitas“
„Tranzitas“
„Unsane“
„Unsane“
„Dovlatovas“
„Dovlatovas“
„7md“ inf.

Kino naujienos trumpai

Pagal užsienio žiniasklaidą

Lenkų kino akademija paskelbė apdovanojimų „Auksiniai ereliai“ nominantus. Šiemet jie bus teikiami dvidešimtą kartą. Daugiausia nominacijų – net vienuolika – pelnė pernai Gdynės „Auksiniais liūtais“ apdovanotas debiutanto Piotro Domalewskio filmas „Tyli naktis“ („Cicha noc“). Agnieszkos Holland „Pėdsakas“ sulaukė šešių nominacijų, Dorotos Kobielos ir Hugh Welchmano „Tavo Vincentas“ – penkių. Šie trys kūriniai varžysis ir dėl geriausio metų filmo apdovanojimo.

 

Į „Auksinį erelį“ už geriausią vyro vaidmenį pretenduoja Dawidas Ogrodnikas („Tyli naktis“), Jakubas Gierszałas („Geriausias“, „Najlepszy“, rež. Lukasz Pałkowski) ir Bogusławas Linda („Povaizdis“, rež. Andrzej Wajda). Už geriausią moters vaidmenį nominuotos Karolina Gruszka („Marija Kiuri“, rež. Marie Noelle), Agnieszka Mandat („Pėdsakas“) ir Magdalena Boczarska („Meilės menas“, rež. Maria Sadowska).

Kadras iš filmo „Tyli naktis“ (rež. Piotr Domalewski)
Kadras iš filmo „Tyli naktis“ (rež. Piotr Domalewski)
Kadras iš filmo „Tavo Vincentas“ (rež. Dorota Kobiela, Hugh Welchman)
Kadras iš filmo „Tavo Vincentas“ (rež. Dorota Kobiela, Hugh Welchman)
Kadras iš filmo „Pėdsakas“ (rež. Agnieszka Holland, Kasia Adamik)
Kadras iš filmo „Pėdsakas“ (rež. Agnieszka Holland, Kasia Adamik)
Kadras iš filmo „The Death and Life of John F. Donovan“ (rež. Xavier Dolan)
Kadras iš filmo „The Death and Life of John F. Donovan“ (rež. Xavier Dolan)
Kadras iš filmo „Vasara“ (rež. Kirilas Serebrennikovas)
Kadras iš filmo „Vasara“ (rež. Kirilas Serebrennikovas)
Nerijus Milerius

Laiminga pabaiga be pabaigos

Nauji filmai – „Laiminga pabaiga“

Prieš keletą metų netrukus po „Oskaru“ apdovanotos „Meilės“ sėkmės Michaelis Haneke paskleidė žinią apie naują projektą – filmą apie virtualioje erdvėje bendraujančius personažus, kurie pirmą kartą gyvai susitinka flash mob akcijoje. Nors daugelis tikėjosi „Balto kaspino“ ir „Meilės“ problemų tąsos, filmas apie kompiuterinius noliferius tarsi žadėjo sugrįžimą į pradinį – technologinį Haneke’s filmų teminį lauką. Pradėjęs „Septintu kontinentu“, kuriame aktyvaus personažo teisėmis funkcionuoja televizija, pastatęs „Benio video“ ir „Paslėpta“, kuriuose dėmesys jau sutelktas į filmuotus vaizdus, Haneke sukrėtė žiūrovus austriška ir amerikietiška „Smagių žaidimėlių“ versijomis, kuriose tiek personažų, tiek žiūrovų psichika ima veikti kompiuterinio žaidimo režimu. Visa technologinė Haneke’s filmų serija atrodė kaip atvira struktūra, itin palanki vis naujų technologijų inspiruotiems tęsiniams. Todėl, susidoroję su pirmine nuostaba tokiu Haneke’s aplinkkeliu į savo kūrybos ištakas, žiūrovai vis dėlto manė galį gana gerai nuspėti, ką žada planuojamas režisieriaus kūrinys.

„Laiminga pabaiga“
„Laiminga pabaiga“
„Laiminga pabaiga“
„Laiminga pabaiga“
„Laiminga pabaiga“
„Laiminga pabaiga“
Jonas Ūbis

Pergalės kaina

Krėsle prie televizoriaus

Aldouso Huxley’io romanas „Puikus naujas pasaulis“ pasirodė 1932 m., ir tai ne pirmoji antiutopija. Tačiau rašytojas bene pirmasis jame satyriškai aprašė vartotojų visuomenę. Knygos veiksmas nukelia į 2541-ųjų Londoną. Visi pasaulio žmonės gyvena vienoje valstybėje. Vartojimas čia tapo kultu, o vartojimo dievu laikomas Henry Fordas. Žmonės gimsta ne natūraliai, o auginami specialiuose fabrikuose. Jau embriono stadijos jie padalijami į penkias kastas, vaikai nuo mažens rengiami tiems darbams, kuriuos atlieka jų kastos. Tačiau didžiąją visų darbų dalį daro mašinos, todėl laisvalaikio sukeltas problemas dažniausiai sprendžia narkotikai. Jie trumpina gyvenimą ir žmonės miršta nespėję pasenti, jauni ir gražūs. Šioje visuomenėje sunaikinti visi kilnūs ir stiprūs jausmai, religija, menas ir fundamentalus mokslas. Užtat klesti įvairūs pakaitalai, pavyzdžiui, masinių pramogų industrija. Beveik visi žmonės laimingi, bet knygoje aprašomas gyvenimas tų, kurie negali pritapti prie visuomenės. Jie nesugebėjo „įsisavinti“ visuotinio kolektyvizmo, yra individualybės. Nežinau, kaip tai skamba visuotinio ir kolektyvinio FB laikais, bet Leslie Libmano ir Larry Williamso televizijai sukurtą „Naujo puikaus pasaulio“ ekranizaciją (LRT, 9 d., šįvakar, 23 val.), manau, neprošal pasižiūrėti.

„Naujas puikus pasaulis“
„Naujas puikus pasaulis“
„Kvaila, beprotiška meilė“
„Kvaila, beprotiška meilė“
„Visko teorija“
„Visko teorija“
Lietuvos kinematografininkų sąjunga

Mirė kino operatorius Audrius Kemežys

(1973–2018)

Vasario 5 dieną netekome žymaus Lietuvos kino operatoriaus Audriaus Kemežio.

Audrius Kemežys gimė 1973 m. spalio 5 d. Birštone. 1998 m. baigė Lietuvos muzikos akademiją, Teatro ir kino fakultetą, Kino ir televizijos katedroje įgijo operatoriaus specialybės bakalauro laipsnį.

 

Kino operatorius Audrius Kemežys – kūrėjas, pelnęs daugybę Lietuvos ir užsienio apdovanojimų, be jo šiandieninis lietuvių (ypač dokumentinis) kinas ir jo nuolatiniai tarptautiniai pasiekimai sunkiai įsivaizduojami. A. Kemežys – operatorius, kurį kiekvienas režisierius ar prodiuseris, kviesdamas kartu dirbti, vertino pirmiausia kaip bendraautorį. Jo atsidavimas profesijai, nuolatinis ieškojimas, kaip įgyvendinti įdomiausius vizualinius uždavinius, gerai žinomas ir kino kūrėjams, ir kritikams.

 

„Kenotafas“, „Raminas“, „Aš perėjau ugnį, tu buvai su manimi“, „Moteris ir ledynas“ (rež. Audrius Stonys), „Kaip mes žaidėme revoliuciją“, „Meistras ir Tatjana“ (rež. Giedrė Žickytė), „Pokalbiai rimtomis temomis“, „Specialistė“, „Balkonas“ (rež. Giedrė Beinoriūtė), „Radviliada“ (rež. Ramunė Rakauskaitė), „Prieš parskrendant į Žemę“ (rež. Arūnas Matelis), „Senekos diena“ (rež. Kristijonas Vildžiūnas) – tai toli gražu ne visas sąrašas pastaraisiais metais sukurtų juostų, kurių sėkmė tarptautinėje erdvėje ar savo šalies ekranuose labai priklausė nuo A. Kemežio kūrybiškumo.

 

A. Kemežio, bene vienintelio keturiasdešimtmečių operatorių kartos, kūryba pratęsia geriausias Lietuvos kino operatorių mokyklos tradicijas gebėjimu filmuojamą objektą, subjektą, temą apibendrinti, kartu su režisieriais suteikti visuotinumo pojūtį. Operatorius buvo labai jautrus šiuolaikinėms tendencijoms, reikalaujančioms gebėjimo paveikiai perteikti realybę. Šia prasme A. Kemežys unikalus – jo gebėjimas pamatyti, užfiksuoti, parodyti žiūrovams smulkiausias kasdienybės detales, akimirkas, smulkmenas sukurdavo ir savitą paties operatoriaus pasaulį.

 

Būdamas įdėmus operatorius, jis niekada nėra įžeidęs žmogaus, gyvio ar gyvenimo. A. Kemežio kantrybė (be šios savybės sunkiai galimas realybės „priartinimas“) buvo skirta sulaukti atsivėrimo, o ne šokiruojančio kadro. Tai ypač etiškas operatorius. Šis jo bruožas atsiskleidžia visuose filmuose, tačiau gal labiausiai – ypatingo jautrumo ir supratimo iš visos kūrybinės grupės reikalavusioje G. Beinoriūtės juostoje apie socialiai pažeidžiamus vaikus „Pokalbiai rimtomis temomis“.

 

Lietuvos kinematografininkai liūdi netekę brangaus kolegos ir nuostabaus draugo. Nuoširdžiai užjaučia A. Kemežio šeimą, artimuosius ir bendražygius.

Audrius Kemežys. LKS archyvo nuotr.
Audrius Kemežys. LKS archyvo nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 110  >>> Archyvas