7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Raktažodis: LNOBT

Pamokos Zuikių mokykloje

Viename muzikologės Rūtos Gaidamavičiūtės pokalbyje su kompozitoriumi Broniumi Kutavičiumi atsiskleidė tokia muzikos komponavimo vaikams pozicija: „(...) Nesutinku, kad vaikams reikia rašyti geriau nei suaugusiesiems. Tai tik žodžiai, gražūs žodžiai. Vaikams reikia veiksmingesnių, artimesnių jų būsenai, jų pasaulėžiūrai dalykų. Suaugusiųjų ritmo problemos visai kitos, o čia ritmas atliepia vaikų poreikį judėti (...)“. Tačiau ar kiekvienas kūrėjas sugeba perprasti „vaikiško mąstymo ritmo“ intensyvumą? Mažųjų klausytojų ir juos į spektaklius lydinčių tėvelių atmintyje dar ilgai išliks teatruose matyti lietuvių kompozitorių Broniaus Kutavičiaus, Felikso Bajoro, Jono Tamulionio, Jurgio Gaižausko ir Zitos Bružaitės sceniniai veikalai vaikams. Muzikologės Ingos Jankauskienės nuomone, Kutavičiaus operos struktūra priklauso tiesiogiai nuo pasakos siužeto, Gaižausko veikalas yra konstruojamas daugiau muzikinėmis formomis. O kokiam operos vaikams tipui būtų priskiriamas kovo 14 d. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre pirmą kartą parodytas Sigito Mickio kamerinis veikalas „Zuikis Puikis“?

Kitaip sušvitusi „Bajaderė“

LNOBT baleto trupė, sausio mėnesį intensyviai eksploatavusi sėkmingiausią praėjusių metų savo premjerą – meno vadovo Krzysztofo Pastoro pastatytą Piotro Čaikovskio „Spragtuką“ (parodyta 17 anšlaginių spektaklių), vėl grįžta prie įprastinio repertuaro, kuriame taip pat ieško būdų intriguoti žiūrovą.
 
Ludwigo Minkaus „Bajaderę“ – senovinį garsiausio XIX a. choreografo Mariaus Petipa spektaklį, Lietuvoje rodomą nuo 2007-ųjų pabaigos – nušvietė tarptautinių žvaigždžių statusą pelniusių Olandijos nacionalinio baleto trupės pagrindinių solistų Jurgitos Droninos ir Isaaco Hernándezo duetas.
 
Spektaklis, kuriame narpliojamas tragiškas indų šventyklos šokėjos Nikijos, kario Soloro ir radžos dukters Gamzati meilės trikampis – ambicingos XIX a. 8-ojo dešimtmečio kultūros reliktas, daugelio šalių baleto repertuarų puošmena. Tai muziejinis baleto istorijos eksponatas su tapytomis dekoracijomis, gausia butaforija ir daugybe atlikėjų – jame, pasak baleto artistų folkloro, „šoka visi, kas gyvas“.

Esmė, o ne regimybė

Stiprių simfoninių orkestrų gastrolės mūsų koncertų scenose tebėra retenybė. Kartu jos tampa ir įvykiu – ne tik nuolatiniams koncertų lankytojams, profesionaliems muzikos vertintojams, bet ir mūsų orkestrų nariams (o jų tenka tokiuose koncertuose nemažai sutikti). Šie, dalyvaudami savų orkestrų veikloje kaip tam tikroje rutinoje, po gastroliuojančių orkestrų koncertų, po atidaus žvilgsnio „iš šono“, manyčiau, aptinka galimybę orkestranto darbe atrasti kur kas daugiau kūrybinio profesionalumo apraiškų ar paskatų pasitempti. Ne, nesinorėtų iškart peikti, kritikuoti Lietuvos simfoninių orkestrų, kategoriškai supriešinant su gastroliuojančiais, esą štai kaip turėtumėte groti!

Nubusti sapne

Kartais sapnuojame gražius spalvotus sapnus. Juose įmanoma maloniau nei tikrovėje nubusti, viliantis, kad tikrasis pabudimas – tai blogas ar net baisus sapnas, ypač kruvinų įvykių Kijeve kontekste. Karo ir taikos, meilės ir mirties tema Onutės Narbutaitės operoje „Kornetas“ pagal Rainerio Marios Rilke’s „Sakmę apie korneto Kristupo Rilkės meilę ir mirtį“ (1906) išskleidžiama peržengiant realybės ir vizijos ribą, ją niveliuojant. Librete, kurio autorė yra pati kompozitorė, pavadintame improvizacija pagal Rilke’s poemą (2 veiksmai, 18 scenų), atsirado Korneto sapnai, kurių sakmėje nėra. Juos, anot autorės, įkvėpė rašytojo amžininko, garsaus austrų menininko Oskaro Kokoschkos knygelės „Sapnuojantys berniukai“ teksto fragmentai ir iliustracijų pavadinimai. Prisiminkime muzikai artimų neklasikinio mąstymo tradicijos atstovų teiginius apie tai, kad kompozitorius išreiškia giliausią išmintį, vartodamas kalbą, nesuprantamą jo protui, panašiai kaip somnambulas (Schopenhaueris). Apgaulė, sapnas, iliuzija – tai ne išvirkščioji tikrovės pusė, o vienintelė tikrovės forma (Nietzsche).

Ir bosas būna elegantiškas

 Ne vienoje recenzijoje mūsų savaitraščio puslapiuose jaunas dainininkas Tadas Girininkas vadintas kone kiekvieno spektaklio atradimu. Jo gražiai įvaldytą vokalą, puikią mokyklą (prof. Vladimiro Prudnikovo dainavimo klasės absolventas), sodrų bosą, greitą profesinį brendimą pastebėjo visi Lietuvos teatrai ir spektaklių statytojai.

Kaimynų šokio tradicijos

Lietuvos baleto istorijoje mėgstama didžiuotis, jog XVIII a. pabaigoje Varšuvos karališkasis baletas buvo suformuotas iš Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės didžiūnų dvaruose išmankštintų šokėjų. Bet šis istorinis ryšys vėliau visiškai nusilpo, o nuo XX a. 3-iojo dešimtmečio profesionalusis teatrinis Lietuvos šokis ilgam suartėjo su rusų baleto mokykla. Tik pastarajame dešimtmetyje lenkų ir lietuvių baleto sąsajos įgauna naujų formų – pirmiausia Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro baleto trupės meno vadovo Krzysztofo Pastoro dėka. Nuo 1997-ųjų, kai Vilniuje pastatė baletą „Karmen“, lietuvių šokėjus pažįstantis choreografas 2011 m. ėmėsi jiems vadovauti, tuo pačiu metu nepalikdamas ir pagrindinės Lenkijos baleto trupės vairo. Formulė „vienas vadovas – dvi trupės“ jau davė apčiuopiamų rezultatų: lenkų menininkų komanda vėlyvą pavasarį pastatė Giedriaus Kuprevičiaus baletą „Čiurlionis“, kurį kartu su Anželikos Cholinos pastatytu baletu „Barbora Radvilaitė“ lietuviai spalį parodė Varšuvos žiūrovams, o gruodžio 4 ir 5 d. Vilniuje parodyta šiuolaikinių vienaveiksmių baletų programa „Laiko aidai“ – 2012-ųjų Lenkijos nacionalinio baleto naujiena.

Karmen metamarfozės

Seniai žinomas siužetas, įvairiose „kultūrinimosi“ vietose skambanti gerai pažįstama muzika. Ir vis dėlto Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras ryžosi savo repertuare turėti ne tik operą, bet ir baletą „Karmen“ pagal Georges’o Bizet muziką. 
Baletas „Karmen“ turi senas tradicijas, prasidėjusias dar Mariuso Petipa 1845 m. baletu „Karmen ir Toreadoras“. Jau vėliau, 1875 m. G. Bizet sukurta opera įkvėpė visą plejadą įvairių kartų baletmeisterių kurti Karmen tema. Kasjanas Goleizovskis, Roland’as Petit, Johnas Cyrilas Cranko, Antonio Gadesas, Matsas Ekas ir daug kitų talentingų baleto kūrėjų neatsispyrė šios aistringos muzikos traukai. Nepaprastai efektingą Rodiono Ščedrino sukurtą siuitą G. Bizet operos temomis specialiai Majai Pliseckajai pastatė choreografijos korifėjus Alberto Alonso. Būtent R. Ščedrino–G. Bizet baleto muziką mūsų teatre interpretavo ir K. Pastoras.
Mintimis apie baleto „Karmen“ kūrybą, šiuolaikiškos interpretacijos aktualumą ir kitus subtilius momentus sutiko pasidalinti šokio pasaulyje gerai žinoma choreografė Didy Veldman.

 

Kai sapnai piešia muzikinius paveikslus

Nuostabu, kad mes, žmogiškosios būtybės, esame apdovanotos galimybe jausti meno grožį – būtent jausti, o ne matyti, girdėti ar išprotauti. Mažai dalykų šiame pasaulyje prilygsta vidinei būsenai, kuri apima, pavyzdžiui, įžengus į dailės muziejų. Pirmieji žingsniai jame paprastai nebūna užtemdyti jokių bandymų įvertinti ar suvokti to, ką mato akys, – jos šiuo atveju tėra langai, pro kuriuos į vidų plūsta sunkiai apčiuopiami atmosferos, ypatingos būties spinduliai. Šiai jausenai prilygti gali tik ta trumpa akimirka, kai sėdint operos teatre laukiama beprasidedančio spektaklio – kai jau gęsta šviesos, sklando tobulai disonuojantys derinamų orkestro instrumentų garsai; tuojau prasidės...

Atverti Valdovų rūmai pasitiko operą

Lietuva pastarąjį laiką gyvena pirmininkavimo Europos Sąjungai pradžios nuotaikomis. Į šį šurmulį įsiterpė ir viena svarbiausių mūsų valstybinių švenčių – vienintelio Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo diena. Ji pasirinkta ir ilgą laiką puoselėto projekto – Valdovų rūmų – atidarymui. Liepos 6-ąją jau daug metų puoselėjama graži himno giedojimo tradicija – tautiškos giesmės aidas nusidriekia per visą pasaulį, o šiemet jau giedota ir Žygimanto Augusto laikus menančiame Vilniaus Valdovų rūmų kieme, iškilmingo koncerto pradžioje. Būtent su šia vieta siejamas Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kultūrinis klestėjimas, prasidėjęs LDK didžiajam kunigaikščiui ir Lenkijos karaliui Žygimantui Senajam vedus Milano kunigaikštytę Boną Sforcą. Nuo 1636-ųjų rugsėjo 4-ąją čia pastatytos operos „Elenos pagrobimas“ Valdovų rūmai tapo pirmųjų operų Lietuvoje lopšiu. Muzikologės Jūratės Trilupaitienės teigimu, tai ypač svarbus Lietuvos kultūros istorijos įvykis, nes Vilniuje opera buvo pastatyta anksčiau negu tokių pasaulio kultūros sostinių kaip Londonas ar Paryžius teatruose.
 

Todėl Valdovų rūmų atidarymo iškilmėms buvo taikliai pasirinktas

Paskelbtas 94-asis LNOBT sezonas

Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras jau pristatė naują 2013–2014 m. sezoną. Nuo rugsėjo iki gegužės įvyks trijų operų ir dviejų baletų premjeros, tarp jų – naujos Onutės Narbutaitės operos „Kornetas“ premjera. Numatyti 5 koncertai, iš kurių vieną surengs Londono simfoninis orkestras ir garsusis smuikininkas Leonidas Kavakos. Bus surengta „Giuseppe’s Verdi savaitė“, skirta 200-osioms kompozitoriaus gimimo metinėms. Numatyta dedikacijų iškiliems solistams, jaunų operos ir baleto solistų debiutų, svetur išvykusiųjų sugrįžimų. Be to, 2014 m. birželį laukiama dar vienos premjeros.
PUSLAPIS
6