7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Helmutas Šabasevičius

Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

Vasara

Jau ketvirtą vasarą Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras savo sezoną pratęsia atvirame ore – Valdovų rūmų kieme vykstančiame festivalyje „LNOBT Open“. Laikina scena, ant grindinio tame pačiame lygyje sustatytos žiūrovų kėdės – ne visai tinkamos sąlygos šokio meno suvokimui, kai net ir įtempęs kaklą ir aukštai iškėlęs galvą ne visada matai svarbiausią šokėjo instrumentą – kojas. Henry Purcello operą „Didonė ir Enėjas“ pastatė Vengrijos menininkai: režisierė ir choreografė Dóra Barta, scenografė Ildi Tihanyi, kostiumų dailininkė Andrea Kovács ir šviesų dailininkas Józsefas Pető.

Scena iš operos „Didonė ir Enėjas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš operos „Didonė ir Enėjas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš operos „Didonė ir Enėjas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš operos „Didonė ir Enėjas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Audio Unit“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Audio Unit“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Audio Unit“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Audio Unit“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Audio Unit“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Audio Unit“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Callisto“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Callisto“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Callisto“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Callisto“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Callisto“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Callisto“. M. Aleksos nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Prisilietimų ir bučinių parkas

Angelino Preljocajo spektaklis LNOBT

Balandžio mėnesį Prancūzijos choreografo Angelino Preljocajo (g. 1957) šokio spektaklis „Parkas“ atšventė trisdešimtmetį – jis pirmą kartą pastatytas su Paryžiaus operos baleto trupe 1994-aisiais. Brandos amžiaus sulaukęs kūrinys naują pavidalą įgavo Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) scenoje – premjeriniai spektakliai vyko birželio 15, 18, 19, 20 ir 21 dienomis.

Jonas Laucius ir Julija Stankevičiūtė šokio spektaklyje „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius ir Julija Stankevičiūtė šokio spektaklyje „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Jonas Laucius šokio spektaklyje „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Jonas Laucius šokio spektaklyje „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Nora Straukaitė šokio spektaklyje „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Nora Straukaitė šokio spektaklyje „Parkas“. M. Aleksos nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

Pavasario pabaiga

Trys romantinio baleto „Žizel“ spektakliai sulaukė didelio žiūrovų dėmesio, nes senojo choreografijos paveldo spektaklių mūsų teatro repertuare liko nedaug, o būtent juose telkiasi tai, ko vis mažiau šurmulingoje kasdienybėje ir šiuolaikiniame teatre: jausmų – impulsyvių, žeidžiančių, guodžiančių ir gelbstinčių – grožio. Antrasis iš trijų spektaklių buvo ypatingas. Tai buvo Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) primabalerinos Anastasijos Čumakovos debiutas šiame „Žizel“ pastatyme ir kartu atsisveikinimas su scena.

Živilė Baikštytė ir Anastasija Čumakova balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Živilė Baikštytė ir Anastasija Čumakova balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Anastasija Čumakova balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Anastasija Čumakova balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Larsen C“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Larsen C“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Hairy“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Hairy“. D. Matvejevo nuotr.
Petras Lisauskas šokio spektaklyje „Nemiga“. D. Matvejevo nuotr.
Petras Lisauskas šokio spektaklyje „Nemiga“. D. Matvejevo nuotr.
Knygos apie Lili Navickytę‑Ramanauskienę „Įprasmintas gyvenimas“ pristatymas. M.K. Čiurlionio menų mokyklos nuotr.
Knygos apie Lili Navickytę‑Ramanauskienę „Įprasmintas gyvenimas“ pristatymas. M.K. Čiurlionio menų mokyklos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Carcaça“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Carcaça“. D. Matvejevo nuotr.
Camilo Mejía Cortésas ir Cherish Menzo spektaklyje „Darkmatter“. D. Ališausko nuotr.
Camilo Mejía Cortésas ir Cherish Menzo spektaklyje „Darkmatter“. D. Ališausko nuotr.
Helmutas Šabasevičius

(Ne)akademinis žvilgsnis

Paroda, skirta tapytojo Boleslovo Rusecko 200 metų jubiliejui

 

Didžiajame Lietuvos dailės istorijos pasakojime iki šiol buvo geriausiai žinomas vienas vilniečio tapytojo Boleslovo Rusecko (Bolesław Rusiecki, 1824–1913) kūrinys – autoportretas: šiek tiek į šoną pasukta galva, prie krūtinės priglausta elegantiška ranka, juodi plaukai su keliomis neklusniomis sruogomis, įdėmus tamsių akių žvilgsnis. Gegužės 7 d. Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus Vilniaus paveikslų galerijoje atidaryta paroda „(Ne)akademikas. Boleslovas Ruseckas“ atskleidžia daug iki šiol menkai žinotų detalių apie šį dailininką, ilgą laiką buvusį savo tėvo, garsiųjų „Pjovėjos“, „Lietuvaitės su verbomis“ ir kitų paveikslų autoriaus, Kanuto Rusecko (Kanuty Rusiecki, 1800–1860), šešėlyje.

Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Autoportretas“. XIX a. vid. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Autoportretas“. XIX a. vid. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Karlo Briulovo portretas“. XIX a. II p. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Karlo Briulovo portretas“. XIX a. II p. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Peterburgo dailės akademijos profesoriaus A. Bruni portretas“. 1850 m. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Peterburgo dailės akademijos profesoriaus A. Bruni portretas“. 1850 m. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Žmonos portretas (Stefanija Karpavičiūtė-Ruseckienė)“. XIX a. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Žmonos portretas (Stefanija Karpavičiūtė-Ruseckienė)“. XIX a. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Žmonos portretas (Stefanija Karpavičiūtė-Ruseckienė)“. XIX a. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Žmonos portretas (Stefanija Karpavičiūtė-Ruseckienė)“. XIX a. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Žmonos portretas prie įėjimo į bažnyčią“. XIX a. LNDM7.
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Žmonos portretas prie įėjimo į bažnyčią“. XIX a. LNDM7.
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Mirštanti moteris (Pomirtinis žmonos portretas)“. XIX a. vid. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, „Mirštanti moteris (Pomirtinis žmonos portretas)“. XIX a. vid. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, alegorijos „Nemunas“ paruošiamoji draperijos studija kompozicijai „Neries susijungimas su Nemunu“. 1852-1853. LNDM
Boleslovas Mykolas Ruseckas, alegorijos „Nemunas“ paruošiamoji draperijos studija kompozicijai „Neries susijungimas su Nemunu“. 1852-1853. LNDM
Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

Kovas ir balandis

Atšaukus Piotro Čaikovskio „Spragtuką“, Sergejaus Prokofjevo „Romeo ir Džuljetą“, su Igorio Stravinskio „Šventuoju pavasariu“ suporuotą „Pragiedrėjusią naktį“ pagal Arnoldo Schönbergo muziką, Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) repertuare nebeliko dešimtmetį mūsų baleto trupei vadovavusio Krzysztofo Pastoro darbų, todėl buvo malonu matyti sugrįžusį Bélos Bartóko kūrinių diptiką. „Stebuklingas mandarinas“ – priešpaskutinis Pastoro darbas Vilniuje, sukurtas iškeitus jam būdingą neoklasikinio baleto estetiką į kur kas juslingesnę, aštresnę judesių kalbą.

Jonas Laucius ir Nora Straukaitė balete „Barbora Radvilaitė“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius ir Nora Straukaitė balete „Barbora Radvilaitė“. M. Aleksos nuotr.
Klasikinio šokio egzaminas. M. Aleksos nuotr.
Klasikinio šokio egzaminas. M. Aleksos nuotr.
Klasikinio šokio egzaminas. M. Aleksos nuotr.
Klasikinio šokio egzaminas. M. Aleksos nuotr.
„Auksinių scenos kryžių“ teikimo ceremonija. D. Rimeikos nuotr.
„Auksinių scenos kryžių“ teikimo ceremonija. D. Rimeikos nuotr.
Charakterinio šokio egzaminas. M. Aleksos nuotr.
Charakterinio šokio egzaminas. M. Aleksos nuotr.
Charakterinio šokio egzaminas. M. Aleksos nuotr.
Charakterinio šokio egzaminas. M. Aleksos nuotr.
Imogen Moss balete „Procesas“. M. Aleksos nuotr.
Imogen Moss balete „Procesas“. M. Aleksos nuotr.
Danielis Dolanas balete „Procesas“. M. Aleksos nuotr.
Danielis Dolanas balete „Procesas“. M. Aleksos nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

Semperoper baleto planai ir „Miegančioji gražuolė“

Labai gaila, kad kovo 14 d. vakarą neteko būti Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT), kur prieš spektaklį buvo pagerbtas Lietuvos choreografas Vytautas Brazdylis – jam suteiktas LNOBT garbės solisto emerito vardas. Nuoširdžiausi sveikinimai menininkui ir pedagogui, tolygiai dėmesio skyrusiam ir tebeskiriančiam tiek baleto paveldui, tiek naujiems ieškojimams! Tačiau kelionė į Dresdeną buvo suplanuota gerokai anksčiau. Didingame architekto Gottfriedo Semperio operos rūme, kuris beveik visiškai supleškėjo per Dresdeną nusiaubusį bombardavimą 1945 m. vasarį ir po atstatymo buvo atidarytas 1985-ųjų vasario 13 d. (tad kitais metais bus minimas teatro atstatymo 40-metis), kovo 14 d. vykusioje spaudos konferencijoje pristatytas 2024 / 2025 metų sezonas.

Kanako Fujimoto ir Zarina Stahnke balete „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Kanako Fujimoto ir Zarina Stahnke balete „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Scena iš baleto „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Scena iš baleto „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Scena iš baleto „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Scena iš baleto „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Scena iš baleto „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Scena iš baleto „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Scena iš baleto „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Scena iš baleto „Miegančioji gražuolė“. J. Battisti nuotr.
Semperoper. D. Šabasevičienės nuotr.
Semperoper. D. Šabasevičienės nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Der Komische Holländer

„Skrajojantis olandas“ Komische Oper Berlin

Poeto Heinricho Heine’s užrašyta legenda apie amžinoms klajonėms pasmerktą olandą, įkvėpusi vokiečių kompozitorių Richardą Wagnerį parašyti operą, kuri pastaraisiais metais Lietuvoje išgarsėjo Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro dėka, Komische Oper Berlin scenoje įgavo netikėtų režisūrinių ir vizualinių akcentų, o pats kūrinys galėtų būti vadinamas Der Komische Holländer (spektaklis žiūrėtas kovo 15 d.).

Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Scena iš operos „Skrajojantis olandas“. M. Rittershaus nuotr.
Komische Oper Berlin. D. Šabasevičienės nuotr.
Komische Oper Berlin. D. Šabasevičienės nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Mein Fleisch heißt Lulu

Franko Wedekindo „Lulu“ Staatsschauspiel Dresden

Vienu žymiausių vokiečių dramaturgų vadinamo Franko Wedekindo (1864–1918) kūryba lietuviškai – penkių posmelių eilėraštis „Tetos žudikas“, užtat išverstas dviejų vertėjų: Jono Juškaičio ir Lanio Breilio. Vien šio nihilistinio kūrinio pavadinimas nusako Wedekindo kūrybines nuostatas, kurios savaip išplėtotos penkių veiksmų tragedijoje „Lulu“. Ji buvo išleista tik 1988 m., o „Forum Cinemas“ prieš keletą metų iš Metropolitan operos transliavo Albano Bergo operą pagal šį kūrinį.

Scena iš spektaklio „Lulu“. S. Hoppe nuotr.
Scena iš spektaklio „Lulu“. S. Hoppe nuotr.
Scena iš spektaklio „Lulu“. S. Hoppe nuotr.
Scena iš spektaklio „Lulu“. S. Hoppe nuotr.
Scena iš spektaklio „Lulu“. S. Hoppe nuotr.
Scena iš spektaklio „Lulu“. S. Hoppe nuotr.
Scena iš spektaklio „Lulu“. S. Hoppe nuotr.
Scena iš spektaklio „Lulu“. S. Hoppe nuotr.
Staatsschauspiel Dresden. D. Šabasevičienės nuotr.
Staatsschauspiel Dresden. D. Šabasevičienės nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

„Žizel“ Staatsoper Unter den Linden

Adolphe’o Adamo baletą „Žizel“ pagrindinėje Berlyno operos ir baleto scenoje 2000 m. pastatė prancūzų baleto solistas ir choreografas Patrice’as Bartas (g. 1945). Jo ir partnerės Francescos Zumbo šokiu gėrėjosi ir Vilniaus žiūrovai – 1971 m. gegužės 11 ir 12 d. dar senajame Operos ir baleto teatre jie šoko pagrindinius vaidmenis baletuose „Žizel“ ir „Gulbių ežeras“ (šiame spektaklyje Zumbo nustebino dvigubais fouetté). Barto „Žizel“ redakcija (spektaklį teko pamatyti kovo 16 d.) integruoja nemažą dalį šio romantinio baleto šedevro paveldo epizodų, tačiau kai kuriose scenose akivaizdus ir paties baletmeisterio indėlis į spektaklio apie meilę, išdavystę ir atleidimą koncepciją.

Scena iš baleto „Žizel“. M. Kulchytska nuotr.
Scena iš baleto „Žizel“. M. Kulchytska nuotr.
Scena iš baleto „Žizel“. M. Kulchytska nuotr.
Scena iš baleto „Žizel“. M. Kulchytska nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

Vasaris

Kūrybinių industrijų centre „Tech Arts“ parodytas Vyčio Jankausko šokio teatro ir paties choreografo naujausias darbas kontakto su žiūrovais ieško ne jausminiais išgyvenimo, bet intelektiniais suvokimo kanalais. Daugelis šiuolaikinio teatro menininkų savo kūrinius ima konstruoti ieškodami pagalbos filosofų ar mokslininkų veikaluose, išsamiai aiškina savo idėjas prieš premjerą, kūrybą grindžia ne meninio rezultato siekimu, bet pačiu kūrybos procesu. Neabejotina, kad į jį įsitraukę menininkai išgyvena nuostabių akimirkų, tačiau ne visi žiūrovai skuba pasiduoti šiems kūrybinės partnerystės džiaugsmams.

Nora Straukaitė ir Jonas Laucius balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Nora Straukaitė ir Jonas Laucius balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Emilija Dūdaitė ir Oksana Griaznova šokio spektaklyje „Dekreacija“. D. Putino nuotr.
Emilija Dūdaitė ir Oksana Griaznova šokio spektaklyje „Dekreacija“. D. Putino nuotr.
Giedrė Kirkilytė šokio spektaklyje „Dekreacija“. D. Putino nuotr.
Giedrė Kirkilytė šokio spektaklyje „Dekreacija“. D. Putino nuotr.
Benjaminas Thomas Davisas balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Benjaminas Thomas Davisas balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno, Benjaminas Thomas Davisas ir Karolina Matačinaitė balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno, Benjaminas Thomas Davisas ir Karolina Matačinaitė balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Julija Šumacherytė balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Julija Šumacherytė balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Kotryna Rudych balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Kotryna Rudych balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Saulė Stanytė balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
Saulė Stanytė balete „Pachita“. M. Aleksos nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 15  >>> Archyvas