Baleto dienoraščiai
Po dvejų su trupučiu metų pertraukos Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras (LNOBT) atnaujino vieną iš savo klasikinio repertuaro spektaklių – Ludwigo Minkaus baletą „Don Kichotas“, kuris buvo rodomas kovo 19, 20, 21 ir 22 dienomis. Baleto mėgėjai negalėjo praleisti nė vieno spektaklio, nes visuose buvo pristatyti naujai sukurti didesni ar mažesni vaidmenys.
Ansamblio „Lietuva“ spektaklis „Žemaitė N.18(0)“
Naujausias valstybinio ansamblio „Lietuva“ spektaklis, kurio premjera įvyko Šokio teatre Vilniuje vasario 21 d., įsibėgėjo ir su lietuvių literatūros klasikės paveikslu supažindina vis daugiau įvairių Lietuvos miestų žiūrovų. Kovo 14 d. „Žemaitė N.18(0)“ buvo rodoma Jonavos kultūros centre ir sulaukė didelio jonaviškių susidomėjimo.
Vasaris
Toliau gausėja iš judesių ir jausmų atspalvių choreografo Angelino Preljocajo pasodinto „Parko“ pagrindinių herojų gretos – pirmą kartą Moters ir Vyro paveikslus šiame spektaklyje sukūrė Marija Kastorina ir Genadijus Žukovskis, kurie pernai dėl solisto traumos negalėjo pasirodyti premjeriniuose spektakliuose. Jų duetas visiškai atitinka ir spektaklio koncepciją, ir XVIII a. estetinius idealus – stiprus vyras ir gležna moteris keliauja vienas kito atradimo labirintu iki pat finalo, kuris kiekvieną kartą ir kiekvienam solistui tarytum suteikia sparnus, o žiūrovus taip pat kilsteli virš tikrovės, pripildo nuskaidrinančio liūdesio.
2025-ųjų sausis
Išsipildė sena svajonė – gyvai pamatyti senovinių baletų žinovo, choreografo Pierre’o Lacotte’o (1932–2023) rekonstruotą baletą „Paquita“ pagal Édouardo Deldevezo ir Ludwigo Minkaus muziką bei Josepho Mazilier ir Mariaus Petipa choreografiją (spektaklio premjera įvyko 2001 m.). Iki šiol branginamame 2004 m. šio baleto DVD įraše šokančios žvaigždės Agnès Letestu ir José Carlosas Martínezas jau senokai baigė karjerą (Letestu programoje įrašyta kaip kviestinė repetitorė), o spektaklis su puikiais Luisos Spinatelli scenovaizdžiais ir kostiumais vis dar gyvas ir sutraukia minias žiūrovų (šį sezoną į savo repertuarą „Paquitą“ įrašė ir Milano teatras La Scala, premjera – birželio 11 d.).
Ludolfo Liberto paroda Latvijos nacionaliniame dailės muziejuje
Latvijos nacionalinis dailės muziejus vis pakviečia į parodas, kurios reikšmingos ne vien šios šalies, bet ir viso regiono kultūros istorijai. 2024 m. lapkričio 30 d. erdviose šio muziejaus laikinųjų parodų salėse atidaryta išsami paroda, skirta tapytojo ir scenografo Ludolfo Liberto (1895–1959) kūrybai. Tiems, kurie domisi XX a. pirmosios pusės Lietuvos operos ir baleto istorija, ši pavardė girdėta – Libertas sukūrė scenovaizdžius keturiems Kaune veikusio Valstybės teatro spektakliams.
Šokio dienoraščiai, 2024 m. lapkritis ir gruodis
Antano Jasenkos baletas „Pradžioje nebuvo nieko“ sulaukė naujų atlikėjų – pagrindinius vaidmenis sukūrė jauni artistai Marine Pontarlier (Aušrinė) ir Jonas Kertenis (Žmogus), jų debiutas įvyko lapkričio 8 dieną. Šis Živilės Baikštytės kūrinys vertingas visų pirma tuo, kad papildo negausų pagal lietuvišką muziką pastatytų Lietuvos kūrėjų baletų sąrašą. Pontarlier ir Kertenis darniai įsirašė į choreografinį ir režisūrinį šio mitologija paremto spektaklio audinį – jų šokis buvo sklandus ir raiškus.
Baletas „Legenda“ Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre
2024 m. atidarytas iš esmės rekonstruotas Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pristatė pirmą naujojoje scenoje pastatytą baletą – dviejų dalių spektaklį „Legenda“, kurį kompozitorius Antanas Jasenka sukūrė teatro užsakymu (premjera įvyko 2024 m. lapkričio 29 d.).
Rugsėjis ir spalis
Trisdešimt minučių rudeninių įspūdžių teko spektakliui „Suk suk“, kurį Šeiko šokio teatre sukūrė sparčiai garsėjantis jaunas menininkas Dovydas Strimaitis, jau apdovanotas „Auksiniu scenos kryžiumi“ ir neseniai savo choreografines vizijas pakviestas pristatyti Lietuvos sezono Prancūzijoje metu. Be „Suk suk“ pristatyme minimų šokėjų, Strimaičiui padėjo būrys talkininkų – kompozitorius Maxime’as Jerry Fraisse’as, muzikos aranžuotoja Irina Bukina, du tenorai Andrius Maslekovas ir Izidorius Babkovas, baritonas Deividas Edas Kukta, šviesų dailininkas Justas Bø, vokalinių įrašų garso inžinierius ir redaktorius Donatas Jarutis bei prodiuserė Judita Strumilaitė. „Menų spaustuvėje“ rodytame spektaklyje šoko Ema Senkuvienė, Marija Untulytė ir Gintarė Marija Ūsė. Gal yra atskiri spektakliai vyrams ir moterims, o gal šokėjų sudėtys keičiamos pagal aplinkybes?
„La strada“ Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre
Naujojo sezono pradžioje Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) baleto trupė leidosi į kelią, kurį nutiesė vokiečių choreografas Marco Goecke. Šis kelias nužymėtas garsiojo italų kino režisieriaus Federico Fellini filmo „La strada“ ženklais, kurie įvardinti jau spektaklio afišose: vos vos matomas šviesus Dželsominos-Giuliettos Masinos atvaizdas, užrašai „La strada“, „pagal Fellini filmą“.
Vasara
Jau ketvirtą vasarą Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras savo sezoną pratęsia atvirame ore – Valdovų rūmų kieme vykstančiame festivalyje „LNOBT Open“. Laikina scena, ant grindinio tame pačiame lygyje sustatytos žiūrovų kėdės – ne visai tinkamos sąlygos šokio meno suvokimui, kai net ir įtempęs kaklą ir aukštai iškėlęs galvą ne visada matai svarbiausią šokėjo instrumentą – kojas. Henry Purcello operą „Didonė ir Enėjas“ pastatė Vengrijos menininkai: režisierė ir choreografė Dóra Barta, scenografė Ildi Tihanyi, kostiumų dailininkė Andrea Kovács ir šviesų dailininkas Józsefas Pető.