7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Muzika

Laimutė Ligeikaitė

Jūs klausiat apie viltį?

Iškilmingas Vasario 16-osios koncertas Nacionalinėje filharmonijoje

Nacionalinėje filharmonijoje tradiciškai vykstantys Vasario 16-osios šventiniai koncertai anaiptol nėra „oficioziniai“ renginiai, nors juos globoja Respublikos prezidentas. Itin svarbu, kad tokių koncertų programą sudaro dabarties lietuvių autorių simfoninė arba oratorinė kūryba (dažniausiai pati naujausia), kurią gali išgirsti kur kas platesnė visuomenės dalis, nei įprasta, – šiaip vienetais, o dabar gausiai čia susirinkę valdžios atstovai ir, tiesiogiai transliuojant koncertą per LRT, visos Lietuvos žiūrovai.

Elena Daunytė, Joana Daunytė, Robertas Šervenikas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Elena Daunytė, Joana Daunytė, Robertas Šervenikas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Kompozitorius Jonas Jurkūnas. D. Matvejevo nuotr.
Kompozitorius Jonas Jurkūnas. D. Matvejevo nuotr.
Marija Arutiunova, Gabrielė Kuzmickaitė, Mindaugas Zimkus, Žygimantas Galinis, Robertas Šervenikas, LNSO, Kauno valstybinis choras. D. Matvejevo nuotr.
Marija Arutiunova, Gabrielė Kuzmickaitė, Mindaugas Zimkus, Žygimantas Galinis, Robertas Šervenikas, LNSO, Kauno valstybinis choras. D. Matvejevo nuotr.
Marija Arutiunova, Gabrielė Kuzmickaitė, Mindaugas Zimkus, Žygimantas Galinis, Robertas Šervenikas, Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Marija Arutiunova, Gabrielė Kuzmickaitė, Mindaugas Zimkus, Žygimantas Galinis, Robertas Šervenikas, Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Kauno valstybinis choras. D. Matvejevo nuotr.
Kauno valstybinis choras. D. Matvejevo nuotr.
Robertas Šervenikas_D. Matvejevo nuotr.
Robertas Šervenikas_D. Matvejevo nuotr.
Dainius Svobonas, Robertas Šervenikas. D. Matvejevo nuotr.
Dainius Svobonas, Robertas Šervenikas. D. Matvejevo nuotr.
Kompozitorius Algirdas Martinaitis, Dainius Svobonas. D. Matvejevo nuotr.
Kompozitorius Algirdas Martinaitis, Dainius Svobonas. D. Matvejevo nuotr.
Aldona Eleonora Radvilaitė

Pirmųjų opusų galia

Annos Geniušienės ir Luko Geniušo koncertas „Organum“ salėje

Vasario 17 d. Dalios ir Dainiaus Sverdiolų įkurtoje „Organum“ salėje įvyko puikus koncertas keistu pavadinimu „OPUS 1+“. Pavadinimas sukėlė abejonių: gal čia skambės šiandien pradedančiųjų kūrybiniai bandymai, ar bus įdomu klausytis? Bet pasiryžimą vykti nulėmė atlikėjų pavardės – Anna ir Lukas Geniušai. Dviejų šimtų vietų salė buvo visa užpildyta pianistų gerbėjų. Koncerto pradžioje Lukas pasakė, kad bus vakaro vedėjas, ir įdomiai papasakojo apie pirmoje dalyje skambėsiančius kūrinius, kuriuos interpretuos Anna.

Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.
Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.
Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.
Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.
Lukas Geniušas. A. Radvilaitės nuotr.
Lukas Geniušas. A. Radvilaitės nuotr.
Anna ir Lukas Geniušai. A. Radvilaitės nuotr.
Anna ir Lukas Geniušai. A. Radvilaitės nuotr.
Živilė Ramoškaitė

Kopimo aukštyn reljefais

Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro 35-ojo gimtadienio koncertas su Wagneriu ir Straussu

Valstybinis simfoninis orkestras gimtadienio koncertuose visuomet pateikia ką nors naujo ir įdomaus arba tiesiog gražaus. Regis, 35-asis gimtadienis labiausiai įsimins kaip nepaprastai gražios muzikos šventė. Koncerto programoje buvo pateikti nuostabiausi fragmentai iš Richardo Wagnerio operos „Lohengrinas“ ir labai retai pas mus skambanti Richardo Strausso „Alpių simfonija“. Operos fragmentus atliko įžymusis tenoras Edgaras Montvidas ir jauna, karjerą pradedanti solistė Gabrielė Bukinė. Orkestro meno vadovo ir vyr. dirigento Gintaro Rinkevičiaus vadovaujamas simfoninis orkestras visą vakarą tiesiog švytėjo, grojo iš tiesų šventiškai. Spėju, šią programą tikėtasi atlikti orkestro namuose, rekonstruotoje Kongresų rūmų salėje. Tačiau statyboms užsitęsus koncertas vasario 8 d. įvyko Nacionalinėje filharmonijoje.

Gintaras Rinkevičius ir Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Gintaras Rinkevičius ir Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Gabrielė Bukinė, Edgaras Montvidas, Gintaras Rinkevičius ir LVSO_D. Matvejevo nuotr.
Gabrielė Bukinė, Edgaras Montvidas, Gintaras Rinkevičius ir LVSO_D. Matvejevo nuotr.
Gabrielė Bukinė, Edgaras Montvidas, Gintaras Rinkevičius ir LVSO_D. Matvejevo nuotr.
Gabrielė Bukinė, Edgaras Montvidas, Gintaras Rinkevičius ir LVSO_D. Matvejevo nuotr.
Gabrielė Bukinė, Edgaras Montvidas, Gintaras Rinkevičius ir LVSO_D. Matvejevo nuotr.
Gabrielė Bukinė, Edgaras Montvidas, Gintaras Rinkevičius ir LVSO_D. Matvejevo nuotr.
Gabrielė Bukinė, Edgaras Montvidas, Gintaras Rinkevičius_D. Matvejevo nuotr.
Gabrielė Bukinė, Edgaras Montvidas, Gintaras Rinkevičius_D. Matvejevo nuotr.
Gintaras Rinkevičius ir Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Gintaras Rinkevičius ir Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Gintaras Rinkevičius, solistai ir LVSO. D. Matvejevo nuotr.
Gintaras Rinkevičius, solistai ir LVSO. D. Matvejevo nuotr.
Vytautė Markeliūnienė

Muzikiniai punktyrai: Viena–Vilnius

Pokalbis su pianiste Han-Gyeol Lie

Vieną snieguotą Vilniaus pavakarę susitikome pokalbio su pianiste Han-Gyeol Lie. Pernai Nacionaliniame dramos teatre vyko Baltijos trienalės prologas, kuriame skambėjo jos rečitalis, tarsi karoliukai suvertas iš įvairių stilių kūrinių (nuo Bacho iki Cage’o), susijusių vidiniais ryšiais, nebūtinai plika akimi pastebimais. Megzti tuos ypatingus ryšius – tarp kūrinių, tarp menų, tarp aptariamų temų, tarp kūrybinio proceso detalių – bene esmingiausia Han-Gyeol Lie savybė. Šia savybe nekart galėjo mėgautis Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentai, klausydamiesi Han-Gyeol paskaitų. Jų tema buvo parengta ir laida LRT Klasikos programoje. Pianistė yra skambinusi ir Tarptautiniame Thomo Manno festivalyje. Jau kone dešimt metų ji tarytum siuvinėja savo patirties projekcijos punktyrą mūsų kultūrinių procesų audinyje. Mūsų pokalbyje reikšmingai dalyvavo ir germanistė, vertėja Kristina Sprindžiūnaitė.

Han-Gyeol Lie. V. Markeliūnienės nuotr.
Han-Gyeol Lie. V. Markeliūnienės nuotr.
Han-Gyeol Lie. M. Pramatarov nuotr.
Han-Gyeol Lie. M. Pramatarov nuotr.
Austė Nakienė

Kultūrinio pajėgumo išbandymai

Minint Dainų šventės 100-metį. Vladas Jakubėnas apie dainų šventes (I)

2024-aisiais minime Kaune surengtos Dainų dienos 100-metį, muzikos kalendorius primena ir 120-ąsias Vlado Jakubėno – kompozitoriaus, pianisto ir muzikos kritiko – gimimo metines. Šios progos skatina atsiversti jo raštų rinkinį „Straipsniai ir recenzijos“ – pasižiūrėti, ką nepriklausomos Lietuvos ir išeivijos kultūrinio gyvenimo metraštininkas rašė apie dainų šventes.

Mažosios Lietuvos dainų šventė Klaipėdoje, 1933 m. Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus nuotr.
Mažosios Lietuvos dainų šventė Klaipėdoje, 1933 m. Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus nuotr.
Eucharistinis kongresas Kaune: jungtinis choras, dirigentas Juozas Naujalis, 1934 m. Fotografavo Jurgis Dovydaitis. Lietuvių tautosakos archyvas
Eucharistinis kongresas Kaune: jungtinis choras, dirigentas Juozas Naujalis, 1934 m. Fotografavo Jurgis Dovydaitis. Lietuvių tautosakos archyvas
Eucharistinis kongresas Kaune, 1934 m. Lietuvių tautosakos archyvas
Eucharistinis kongresas Kaune, 1934 m. Lietuvių tautosakos archyvas
Pirmoji JAV ir Kanados dainų šventė Čikagoje, 1956 m. Žilevičiaus-Kreivėno muzikologijos archyvo nuotr.
Pirmoji JAV ir Kanados dainų šventė Čikagoje, 1956 m. Žilevičiaus-Kreivėno muzikologijos archyvo nuotr.
Aldona Eleonora Radvilaitė

Idėjų ir tembrų kaleidoskopas

Pora kamerinių savaitgalio koncertų Nacionalinėje filharmonijoje

Vasario 3-iąją Nacionalinės filharmonijos Didžiojoje salėje, kamerinės muzikos koncerte „Vilniaus kvartetas, Mindaugas Bačkus ir Guoda Gedvilaitė atlieka šveicarų kompozitorių kūrinius“, klausytojai turėjo galimybę susipažinti su į užmirštį nugrimzdusių dviejų šveicarų kompozitorių opusais. Pirmoje vakaro dalyje plačiai pasaulyje koncertuojantis Valstybinis Vilniaus kvartetas – Dalia Kuznecovaitė, Algirdas Šochas, Kristina Anusevičiūtė ir Viktoras Rekalo – stengėsi įdomiai perteikti šveicarų romantiko Joachimo Raffo Styginių kvartetą Nr. 3 e-moll, op. 136. Raffas, išgarsėjęs paskutiniais savo gyvenimo metais, minimas kartu su Wagneriu, Lisztu ir Brahmsu kaip vienas žymiausių to laiko kompozitorių, vėliau primirštas.

Valstybinis Vilniaus kvartetas. D. Matvejevo nuotr.
Valstybinis Vilniaus kvartetas. D. Matvejevo nuotr.
Valstybinis Vilniaus kvartetas, Guoda Gedvilaitė, Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.
Valstybinis Vilniaus kvartetas, Guoda Gedvilaitė, Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.
Valstybinis Vilniaus kvartetas, Guoda Gedvilaitė, Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.
Valstybinis Vilniaus kvartetas, Guoda Gedvilaitė, Mindaugas Bačkus. D. Matvejevo nuotr.
Kristupo pučiamųjų kvintetas ir Indrė Baikštytė. R. Grakauskaitės nuotr.
Kristupo pučiamųjų kvintetas ir Indrė Baikštytė. R. Grakauskaitės nuotr.
Lina Navickaitė-Martinelli

Jinhyungo Parko erdvėlaikis

Užrašai po pianisto rečitalio Paliesiaus dvare

Kai niūrioje darganoje išvažiuoji iš Paliesiaus dvaro, ausyse tebeskambant koncerto bisui – Claude’o Debussy „Atspindžiams vandenyje“ („Reflets dans l’eau“) iš „Vaizdų“ („Images“) pirmojo sąsiuvinio, – visam likusiam vakarui apgaubia lėtos, maloniai stingdančios melancholijos šydas. Pastaruoju metu Lietuvoje bundant muzikinių salonų kultūrai, turbūt būtent atokiau nuo miestų tūnantys dvarai turi visas galimybes sukurti paveikiausią atmosferą, klausytoją tiesiog panardinančią į koncerto, kaip savito įvykio, erdvę. Įvykio, valandai ar kelioms sustabdančio laiką ir bet kokius kitus pojūčius. Ypač jei skambina atlikėjas, kurio vienu svarbiausių pianistinių bruožų kaip tik ir įvardyčiau nuostabų (muzikinio) laiko ir erdvės valdymą.

Jinhyung Park. A. Jakšto nuotr.
Jinhyung Park. A. Jakšto nuotr.
Jinhyung Park. A. Jakšto nuotr.
Jinhyung Park. A. Jakšto nuotr.
Jinhyung Park. A. Jakšto nuotr.
Jinhyung Park. A. Jakšto nuotr.
Jinhyung Park. A. Jakšto nuotr.
Jinhyung Park. A. Jakšto nuotr.
Beata Baublinskienė

Saulei paliepus

„Liepaičių“ jubiliejui nuskambėjo Laimio Vilkončiaus misterija „Saulei paliepus“

Vilniaus mergaičių ir merginų choras „Liepaitės“ šiais metais švenčia jubiliejų. Choras, tiksliau, choro studija, buvo įkurtas 1964 m., o 1992 m. studijos pagrindu – chorinio dainavimo mokykla. Šiandien „Liepaitės“ – net ne vienas choras, o keletas pagal amžiaus grupes suskirstytų kolektyvų, kuriems vadovauja choro dirigentai Edita Jaraminienė (mokyklos direktorė), Justina Leinartaitė, Diana Mickevičiūtė, Karolina Ramonė, Evita Rudžionytė, Jaunius Šakalys, Jolita Vaitkevičienė. Be to, Vilniaus kultūros centre gyvuoja moterų choras „Liepos“, vadovaujamas Audronės Steponavičiūtės-Zupkauskienės. Tad, sukaupę ir subūrę tokį žmogiškąjį turtą, „Liepaitės“ ir draugai, arba gal geriau sakyti, visas „Liepaičių“ sambūris, jubiliejinius metus nutarė pažymėti ambicingai – užsakant naują kūrinį, skirtą specialiai šiai progai ir pritaikytą visai didelei atlikėjų sudėčiai.

Misterijos akimirka. A. Stankevičiaus nuotr.
Misterijos akimirka. A. Stankevičiaus nuotr.
Misterijos akimirka. Aktorė Nelė Savičenko, Šv. Kristoforo orkestras, „Liepaičių“ chorai. A. Stankevičiaus nuotr.
Misterijos akimirka. Aktorė Nelė Savičenko, Šv. Kristoforo orkestras, „Liepaičių“ chorai. A. Stankevičiaus nuotr.
Misterijos akimirka. A. Stankevičiaus nuotr.
Misterijos akimirka. A. Stankevičiaus nuotr.
Misterijos akimirka. A. Stankevičiaus nuotr.
Misterijos akimirka. A. Stankevičiaus nuotr.
„Liepos“ ir „Liepaitės“. A. Stankevičiaus nuotr.
„Liepos“ ir „Liepaitės“. A. Stankevičiaus nuotr.
Dirigentas Modestas Barkauskas ir Šv. Kristoforo orkestras. A. Stankevičiaus nuotr.
Dirigentas Modestas Barkauskas ir Šv. Kristoforo orkestras. A. Stankevičiaus nuotr.
Kompozitorius Laimis Vilkončius. A. Stankevičiaus nuotr.
Kompozitorius Laimis Vilkončius. A. Stankevičiaus nuotr.
Živilė Ramoškaitė

Nepažintų partitūrų puslapiais

Gidonas Kremeris ir „Kremerata Baltica“ Paliesiaus dvare

Pastaraisiais metais menininkams ir kultūros funkcionieriams viešojoje erdvėje diskutuojant apie kultūros ir meno padėtį Lietuvos regionuose, nesu girdėjusi, kad kas nors būtų paminėjęs Paliesiaus dvarą ir jo organizuojamus renginius. O juk tai vieta, kurioje jau beveik dešimtmetį vyksta tokia kultūrinė veikla, kurią reikėtų vadinti labai rimtu visuomenės švietimu. Jei kalbėsime tik apie muziką, į Paliesių koncertuoti atvyksta atlikėjai ir kolektyvai, kurių Vilniuje galime ir nesulaukti, – žymūs, talentingi užsienio ir Lietuvos pianistai, smuikininkai, įvairūs instrumentininkai ir kameriniai ansambliai, atliekantys klasikinę bei šiuolaikinę muziką, dažnai pristatantys mūsų platumose nežinomus autorius ir jų kūrinius. Suprantama, kad surengtum tokius koncertus, reikia lėšų, tačiau ne tik jų, – svarbiausia, reikia muziką ir muzikantus iš tiesų mylinčio mecenato, tokio kaip profesorius dr. Julius Ptašekas. 

Gidonas Kremeris ir „Kremerata Baltica“. A. Jakšto nuotr.
Gidonas Kremeris ir „Kremerata Baltica“. A. Jakšto nuotr.
Julius Ptašekas ir Faina Kukliansky. A. Jakšto nuotr.
Julius Ptašekas ir Faina Kukliansky. A. Jakšto nuotr.
„Kremerata Baltica“. A. Jakšto nuotr.
„Kremerata Baltica“. A. Jakšto nuotr.
„Kremerata Baltica“. A. Jakšto nuotr.
„Kremerata Baltica“. A. Jakšto nuotr.
Gidonas Kremeris. A. Jakšto nuotr.
Gidonas Kremeris. A. Jakšto nuotr.
„Kremerata Baltica“ koncertmeisteriai Džeraldas Bidva ir Stella Zake. A. Jakšto nuotr.
„Kremerata Baltica“ koncertmeisteriai Džeraldas Bidva ir Stella Zake. A. Jakšto nuotr.
Gidonas Kremeris ir Magdalena Ceple. A. Jakšto nuotr.
Gidonas Kremeris ir Magdalena Ceple. A. Jakšto nuotr.
Dirigentas Fuadas Ibrahimovas. A. Jakšto nuotr.
Dirigentas Fuadas Ibrahimovas. A. Jakšto nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Romantizmo ir modernumo išbandymai

Jacques’o Offenbacho „Hofmano istorijų“ premjera Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre

Sausio 26-ąją žiūrovai išvydo dar vieną Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro premjerą – Jacques’o Offenbacho „Hofmano istorijas“. Ją rengė gausi italų kūrėjų komanda, spektaklio muzikos vadovas Sesto Quatrini (dirigentas Martynas Stakionis), choro meno vadovas Česlovas Radžiūnas. Režisierius – specialų konkursą laimėjęs Federico Grazzini, kuris sakė, kad negalėjo nepasinaudoti galimybe kurti ilgametes teatro ir muzikos tradicijas turinčioje Lietuvoje. Anksčiau vykusioje spaudos konferencijoje savąją šios operos viziją režisierius pristatė taip: „Sekso kultas, priklausomybės, konfliktas tarp savo ambicijų ir meilės – visa tai būdinga ir šiuolaikiniam žmogui. Taigi aš ir komanda ieškojome vaizdinių, kuriais galėtume kalbėti su šiandienos žiūrovais. Todėl kaip treniruočių, išbandymų vieta atsirado sporto salės simbolis. Ten veikia susibūrusi anoniminių alkoholikų grupė. Hofmanas mėgina pabėgti nuo savo manijų.“

Viktorija Miškūnaitė ir Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Viktorija Miškūnaitė ir Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Rafailas Karpis ir Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Rafailas Karpis ir Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Operos „Hofmano istorijos“ akimirka. M. Aleksos nuotr.
Operos „Hofmano istorijos“ akimirka. M. Aleksos nuotr.
Austėja Zinkevičiūtė ir Giorgi Manoshvili. M. Aleksos nuotr.
Austėja Zinkevičiūtė ir Giorgi Manoshvili. M. Aleksos nuotr.
Giorgi Manoshvili. M. Aleksos nuotr.
Giorgi Manoshvili. M. Aleksos nuotr.
Jean-Francois Borras ir Lina Dambrauskaitė. M. Aleksos nuotr.
Jean-Francois Borras ir Lina Dambrauskaitė. M. Aleksos nuotr.
Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
  < PUSLAPIS IŠ 156  >>> Archyvas