7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Apdovanojimas Mūzai Rubackytei-Golay

Balandžio 11 d. Vilniuje pianistei Mūzai Rubackytei-Golay buvo įteiktas išskirtinis apdovanojimas – Vengrijos ordino „Už nuopelnus“ Riterio kryžius. Jį įteikė išrinktasis Vengrijos Prezidentas Tamásas Sulyokas.

 Mūza Rubackytė. D. Matvejevo nuotr.
Mūza Rubackytė. D. Matvejevo nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Sugrįžtantis dainos menas

Pirmojo „Dainos meno“ festivalio „Organum“ salėje apžvalga

Kovo 16 – balandžio 7 dienomis Vilniuje, „Organum“ salėje, vyko pirmasis Tarptautinis vokalinės kamerinės muzikos festivalis „Dainos menas / Art of Song“. Neretai spaudoje šmėžuojantis pavadinimas „Organum“ – tai didžiausias Baltijos šalyse fortepijonų salonas ir klasikinės muzikos kamerinė koncertų salė, gerai žinoma muzikos gerbėjams. Festivalio proga daugybė klausytojų čia apsilankė pirmą kartą. Tuo ypač džiaugiuosi, nes kiekviena jauki, gera akustika pasižyminti muzikos salono vieta, kurioje skamba prakilni muzika, – miesto bendruomenės žmogaus gerovės, dvasinės pusiausvyros, emocinio pasitenkinimo prielaida.

Gustas Raudonius ir Konradas Jarnotas. T. Tereko nuotr.
Gustas Raudonius ir Konradas Jarnotas. T. Tereko nuotr.
Viktoriia Shvets ir Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk. J. Šopos nuotr.
Viktoriia Shvets ir Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk. J. Šopos nuotr.
Justas Čeponis ir Lina Dambrauskaitė. J. Šopos nuotr.
Justas Čeponis ir Lina Dambrauskaitė. J. Šopos nuotr.
Jonas Šopa ir Elena Sverdiolaitė. P. Jarmalos nuotr.
Jonas Šopa ir Elena Sverdiolaitė. P. Jarmalos nuotr.
Hansas Eijsackersas ir Tomas Kildišius. T. Tereko nuotr.
Hansas Eijsackersas ir Tomas Kildišius. T. Tereko nuotr.
Feliksas Bajoras ir Tomas Kildišius. T. Tereko nuotr.
Feliksas Bajoras ir Tomas Kildišius. T. Tereko nuotr.
Julija Sadaunykaitė ir Modestas Sedlevičius. Tomo Tereko nuotr.
Julija Sadaunykaitė ir Modestas Sedlevičius. Tomo Tereko nuotr.
Jonė Punytė-Svigarienė ir Renata Dubinskaitė. T. Tereko nuotr.
Jonė Punytė-Svigarienė ir Renata Dubinskaitė. T. Tereko nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Klarneto menas

Koncertas profesoriaus Algirdo Budrio 85-mečiui Nacionalinėje filharmonijoje

Kovo 10 d. Nacionalinėje filharmonijoje įvyko klarneto muzikos puota, skirta profesoriui Algirdui Budriui. Susirinko pilna salė klausytojų, ne tik pamėgusių klarnetininkų muzikavimą, bet ir norėjusių pagerbti profesorių, kurio gyvenimas yra skirtas muzikos interpretacijos menui ir pedagogikai, kurio muzikavimo aura subūrė visoje Lietuvoje pabirusios jo mokyklos paveldėtojus.

Algirdas Budrys. D. Matvejevo nuotr.
Algirdas Budrys. D. Matvejevo nuotr.
Algirdas Budrys su koncerto atlikėjais. D. Matvejevo nuotr.
Algirdas Budrys su koncerto atlikėjais. D. Matvejevo nuotr.
Rimvydas Savickas, „Musica humana“, dirigentas Robertas Beinaris. D. Matvejevo nuotr.
Rimvydas Savickas, „Musica humana“, dirigentas Robertas Beinaris. D. Matvejevo nuotr.
Andrius Žiūra, „Musica humana“, dirigentas Robertas Beinaris. D. Matvejevo nuotr.
Andrius Žiūra, „Musica humana“, dirigentas Robertas Beinaris. D. Matvejevo nuotr.
Lina Šatkutė, Antanas Taločka. D. Matvejevo nuotr.
Lina Šatkutė, Antanas Taločka. D. Matvejevo nuotr.
Petras Vyšniauskas. D. Matvejevo nuotr.
Petras Vyšniauskas. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Giedraitis, „Musica humana“. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Giedraitis, „Musica humana“. D. Matvejevo nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

In memoriam dainininkui Romualdui Vešiotai (1939 03 20–2024 03 05)

Kovo 20-ąją dainininkui Romualdui Vešiotai būtų sukakę aštuoniasdešimt penkeri. Prabėgę metai šiam žinomam Lietuvos Nacionalinio operos ir baleto teatro solistui buvo kūrybingi: sukurta dvi dešimtys operos vaidmenų teatro scenoje, tarp kurių Valentinas (Charlesio Gounod „Fauste“), Amonasras (Giuseppe’s Verdi „Aida“), Rigoletas (Verdi „Rigoletas“),  Žermonas (Verdi „Traviata“),  Šarplesas (Giacomo Puccini „Madam Baterflai“), Margiris (Vytauto Klovos „Pilėnai“).

Romualdas Vešiota ir ansamblis „Armonika“
Romualdas Vešiota ir ansamblis „Armonika“
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Romantizmo ir modernumo išbandymai

Jacques’o Offenbacho „Hofmano istorijų“ premjera Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre

Sausio 26-ąją žiūrovai išvydo dar vieną Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro premjerą – Jacques’o Offenbacho „Hofmano istorijas“. Ją rengė gausi italų kūrėjų komanda, spektaklio muzikos vadovas Sesto Quatrini (dirigentas Martynas Stakionis), choro meno vadovas Česlovas Radžiūnas. Režisierius – specialų konkursą laimėjęs Federico Grazzini, kuris sakė, kad negalėjo nepasinaudoti galimybe kurti ilgametes teatro ir muzikos tradicijas turinčioje Lietuvoje. Anksčiau vykusioje spaudos konferencijoje savąją šios operos viziją režisierius pristatė taip: „Sekso kultas, priklausomybės, konfliktas tarp savo ambicijų ir meilės – visa tai būdinga ir šiuolaikiniam žmogui. Taigi aš ir komanda ieškojome vaizdinių, kuriais galėtume kalbėti su šiandienos žiūrovais. Todėl kaip treniruočių, išbandymų vieta atsirado sporto salės simbolis. Ten veikia susibūrusi anoniminių alkoholikų grupė. Hofmanas mėgina pabėgti nuo savo manijų.“

Viktorija Miškūnaitė ir Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Viktorija Miškūnaitė ir Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Rafailas Karpis ir Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Rafailas Karpis ir Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Operos „Hofmano istorijos“ akimirka. M. Aleksos nuotr.
Operos „Hofmano istorijos“ akimirka. M. Aleksos nuotr.
Austėja Zinkevičiūtė ir Giorgi Manoshvili. M. Aleksos nuotr.
Austėja Zinkevičiūtė ir Giorgi Manoshvili. M. Aleksos nuotr.
Giorgi Manoshvili. M. Aleksos nuotr.
Giorgi Manoshvili. M. Aleksos nuotr.
Jean-Francois Borras ir Lina Dambrauskaitė. M. Aleksos nuotr.
Jean-Francois Borras ir Lina Dambrauskaitė. M. Aleksos nuotr.
Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Jean-François Borras. M. Aleksos nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Kaip atsiveria dvasia

Dirigentas Christophas Eschenbachas ir fleitininkas Stathis Karapanos Nacionalinėje filharmonijoje

Vilniaus miesto žliugė, kupstai sniegynų neišvažiuojamose gatvėse, nepasitenkinimo erzelynė... Bet pasigirsta muzika, ir tarsi baltas sniegynų angelas pakyla virš subuitėjusios minios. Muzika visus suvienija.

Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Stathis Karapanos, Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Stathis Karapanos, Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Stathis Karapanos, Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Stathis Karapanos, Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. Dmitrijaus Matvejevo nuotr.
Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. Dmitrijaus Matvejevo nuotr.
Rasa Vosyliūtė, Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Rasa Vosyliūtė, Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Christophas Eschenbachas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Raudų apoteozė

Sausio 13-osios proga Nacionaliniame operos ir baleto teatre skambėjo Henryko Góreckio „Raudų simfonija“

Stovėjau Nacionalinio operos ir baleto teatro papėdėje. Buvo neįmanoma sulaikyti ašarų: iš buvusių Sporto rūmų į Antakalnio kapines nešė tą žvarbią, kraujuotą naktį žuvusiųjų karstus. „Gerai įsižiūrėk ir niekada nepamiršk“, – pasakyčiau ir šiandien jaunėliui. Kokia tai dievų paslaptis, kad tąkart likome gyvi? Dabar Sausio 13-ąją į teatrą rinkosi kitokie žmonės nei į eilinę teatro šventę. Ėjo susikaupę, nuo atminimo laužų, neišsidabinę, ne vienas jų – pirmą kartą į tokius rūmus: fotografavo šviestuvus, analizavo sienų dizainą... Ir tu, padykęs vaike, čia! Paklausyk amžinõs kaip pasaulis motinos raudos...

„Raudų simfonija“. LNOBT orkestras, Viktorija Miškūnaitė, dirigentas Ričardas Šumila. M. Aleksos nuotr.
„Raudų simfonija“. LNOBT orkestras, Viktorija Miškūnaitė, dirigentas Ričardas Šumila. M. Aleksos nuotr.
„Raudų simfonija“. Viktorija Miškūnaitė. M. Aleksos nuotr.
„Raudų simfonija“. Viktorija Miškūnaitė. M. Aleksos nuotr.
„Raudų simfonija“. Dirigentas Ričardas Šumila. M. Aleksos nuotr.
„Raudų simfonija“. Dirigentas Ričardas Šumila. M. Aleksos nuotr.
„Raudų simfonija“. LNOBT orkestras, Viktorija Miškūnaitė. M. Aleksos nuotr.
„Raudų simfonija“. LNOBT orkestras, Viktorija Miškūnaitė. M. Aleksos nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Aukštesnio meno patirties link

Mintys prasidėjus naujam koncertų pusmečiui

Mintyse dar naujametis šėlsmas. Tačiau jo įvairovė suteikia peno pamąstymams pasižvalgius, ką žada šio pusmečio muzikiniai įvykiai. Matyti ir atsitiktinumų, ir nuoseklumo propaguojant vieną ar kitą žanrą, ir trafaretų, ir miesčioniškos saldybės apraiškų koncertų pavadinimuose. Matyti organizatorių noras klausytojams įtikti – atlikėjais, repertuaru, intencijomis. Tarsi kurti pramogą: aplinkui blizgučiai, veikia bufetas, per pertrauką liejasi šampanas. Tik koncertų salėje ar muzikiniame teatre ši atmosfera kitokia nei kokioje nors sporto arenoje: daugiau saiko, „aristokratiškų“ manierų, daugiau susikaupimo, rimties, saikingų netikėtumų, su menine išmone sukurtos žaismės.

Nacionalinėje filharmonijoje. D. Matvejevo nuotr.
Nacionalinėje filharmonijoje. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirkos. LNSO, dirigentas  Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirkos. LNSO, dirigentas Modestas Pitrėnas. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirkos. LNSO, Andrius Žlabys. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirkos. LNSO, Andrius Žlabys. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirkos. Joana Daunytė, Gediminas Dačinskas. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto akimirkos. Joana Daunytė, Gediminas Dačinskas. D. Matvejevo nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

Paklūstantys fortepijonui

Skamba aštuntasis Vilniaus fortepijono festivalis – jubiliejinė dovana Vilniui

Lapkričio 18 – gruodžio 2 d. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje siaučia fortepijono meno virusas. Pasireiškia jis labai įvairiomis formomis. Tai neląstelinės sandaros garso gyvybės formos, galinčios daugintis ir augti ne tik praktikuojančio muziko terpėje ir aplinkoje. Jos paplitusios visur, kur gimsta muzikos gyvybė. Fortepijono specialybės Lietuvos muzikos mokyklose 8–9-ajame XX a. dešimtmečiuose mokėsi daugiausia mokinukų. Ką jau kalbėti apie tai, kad visais laikais juo skambindavo visų muzikos sričių profesionalai. Tai instrumentas, kurio mene išgirstame ilgo, vingiuoto, ir ne tik Europos kultūros istorinio kelio šaukinius.

Maximiano Valdés, Mūza Rubackytė ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Maximiano Valdés, Mūza Rubackytė ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Mūza Rubackytė ir jaunieji talentai. D. Matvejevo nuotr.
Mūza Rubackytė ir jaunieji talentai. D. Matvejevo nuotr.
Maxim Lando ir Janice Carissa. D. Matvejevo nuotr.
Maxim Lando ir Janice Carissa. D. Matvejevo nuotr.
Guoda Gedvilaitė. D. Matvejevo nuotr.
Guoda Gedvilaitė. D. Matvejevo nuotr.
Mūza Rubackytė ir Barry Douglas. I. Juodytės nuotr.
Mūza Rubackytė ir Barry Douglas. I. Juodytės nuotr.
Guoda Gedvilaitė, Petras Geniušas, Pavelas Giunteris, Guntars Freibergs. D. Matvejevo nuotr.
Guoda Gedvilaitė, Petras Geniušas, Pavelas Giunteris, Guntars Freibergs. D. Matvejevo nuotr.
Petras Geniušas. D. Matvejevo nuotr.
Petras Geniušas. D. Matvejevo nuotr.
Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

In memoriam muzikologui Arvydui Kazimierui Karaškai

(1943 03 11 – 2023 11 07)

Didžiavosi gimęs kovo 11-ąją. „Greta Panevėžio Kristaus Karaliaus katedros stovėjusioje špitolėje buvo mūsų namai. Čia augau, čia girdėjau ne tik ataidinčius garsus nuo Katedros vargonų, bet ir pas žinomą muziką, pedagogą – tėtę Kazimierą – besilankančių mokinių pratybas, vėliau ir diskusijas apie muziką...“ – taip muzikologas, enciklopedininkas Arvydas Kazimieras Karaška prisiminė vaikystę.

Arvydas Karaška. LKS archyvo nuotr.
Arvydas Karaška. LKS archyvo nuotr.
Arvydas Karaška. Šeimos archyvo nuotr.
Arvydas Karaška. Šeimos archyvo nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 10  >>> Archyvas