7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Pirmųjų opusų galia

Annos Geniušienės ir Luko Geniušo koncertas „Organum“ salėje

Aldona Eleonora Radvilaitė
Nr. 8 (1500), 2024-02-23
Muzika
Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.
Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.

Vasario 17 d. Dalios ir Dainiaus Sverdiolų įkurtoje „Organum“ salėje įvyko puikus koncertas keistu pavadinimu „OPUS 1+“. Pavadinimas sukėlė abejonių: gal čia skambės šiandien pradedančiųjų kūrybiniai bandymai, ar bus įdomu klausytis? Bet pasiryžimą vykti nulėmė atlikėjų pavardės – Anna ir Lukas Geniušai. Dviejų šimtų vietų salė buvo visa užpildyta pianistų gerbėjų. Koncerto pradžioje Lukas pasakė, kad bus vakaro vedėjas, ir įdomiai papasakojo apie pirmoje dalyje skambėsiančius kūrinius, kuriuos interpretuos Anna.

 

Nustebino skirtingų epochų ir kūrybinių stilių autorių pasirinkimas bei idėja pateikti pirmuosius jų opusus. Pirmiausia Anna paskambino, regis, dvylikamečio Muzio Clementi Sonatą Nr. 1, op. 1, Es-dur, po to paauglio Mieczysławo Weinbergo „Lopšinę“ („Wiegenlied“), op. 1. Geniušienei vos pradėjus skambinti, Clementi Sonata žėrėjo grakščiomis melodijomis, frazėmis su gražiomis puošmenomis, muzika įvairavo lengvučiais skambesiais, pamažu kilo įtampa ir pabaigoje muzikinis audinys jau alsavo energija. Sunku buvo patikėti, kad vaikystėje įmanoma sukurti tokią žavią muziką, kurią Anna traktavo tarsi su šypsena, kuo smulkiausiai išnagrinėjusi visas detales ir jas sujungusi į vientisą, sklandžią eigą. Visiškai kitokio stiliaus, su išradingais skambesiais, atrodė XX a. kūrėjo Weinbergo jaunystėje rašyta muzika. Anna pasitelkė įdomius spalvingus tembrus, buvo juntama impresionistų įtaka, žavėjo kuriami vaizdiniai.

 

Lukas papasakojo ir apie Roberto Schumanno Variacijas ABEGG tema, op. 1, iš šių raidžių sudarytą muzikinę temą, ją net paskambino. Jis taip pat nuteikė atidžiai išklausyti kito didžio romantiko Fryderyko Chopino Rondo, op. 1, c-moll. Pasak Luko, šis kūrinys retokai atliekamas, nes yra sudėtingas, gana monotoniškas, bet virtuoziškas ir, jo nuomone, Annos interpretacijos bus įdomu klausytis. Populiarios Schumanno Variacijos subtilaus, rafinuoto stiliaus pianistės traktuotėje nušvito šviesiomis, gležnomis frazėmis, lanksčia spalvine ir dinamine įvairove, jaudino įtaiga. Geniušienės skambinamas Chopino Rondo džiugino energija, temperamentu, nuotaikų kaita, charakteringu skirtingos ritmikos perteikimu.

 

Savo programos pabaigai pianistė pasirinko dvi keistas Piotro Čaikovskio pjeses, op. 1: Impromptu ir Scherzo à la Russe. Pirmos miniatiūros muzika buvo nepanaši į jokį kitą, kad ir vėliau autoriaus parašytą kūrinį. Atrodė kaip stambūs, sunkoki muzikinės medžiagos luitai, slenkantys vienas paskui kitą. Tačiau Scherzo skambėjo tipiška kompozitoriui šokine ritmika, trankiai, o Anna čia atskleidė savo ryškų temperamentą, virtuoziškumą, energiją. Per visą beveik valandos trukmės programą buvo galima žavėtis Geniušienės talento branda, įsigilinimu į apgalvotai parinktų kūrinių stilistiką, prasmingais, gražaus tembro skambesiais.

 

Po pertraukos Lukas Geniušas pakomentavo ir savo programą: impresionisto Claude’o Debussy „Bergamo siuitą“ ir XX a. pradžios rumunų kompozitoriaus George’o Enescu Noktiurną Des-dur, kurio rankraštį rado vienas muzikos specialistas ir perkėlė į kompiuterį. Pasak Luko, šiame kūrinyje jaučiama Debussy, Liszto įtaka, ir nors pavadintas Noktiurnu, jo muzika itin įvairi, išplėtota. Petras Geniušas, išklausęs Luko skambinimą, pasvarstė, kad jeigu Čiurlionis nebūtų važiavęs studijuoti į Leipcigą, o, kaip ir Enescu, pasirinkęs Paryžių, būtų rašęs panašią muziką.

 

Luko atliekamas Debussy sudarė gana ryškų kontrastą ryškiam, romantiškam Annos skambinimui. Pasigirdo itin subtilūs skambesiai, iškilo tarsi per rūką vos įžiūrimas mėnulis, muzika net šokio dalyse dvelkė statika, stilizuota senove. Kitaip pianistas traktavo Enescu: iš pradžių ramiai tekėjo keista, bet viduje gyvybinga ir gana novatoriška kalba parašyta muzika, o po galingos vidurinės dalies (išplėtotos tarsi besikaunančių tarpusavyje, triuškinančių virtuozinių linijų), kurioje Geniušas parodė temperamentingą, stulbinantį savo jėga potencialą, suskambo dieviško skaidrumo, šviesių vaizdinių bangavimas...

 

Bisui ir įtampos atpalaidavimui abu pianistai smagiai paskambino George’o Bizet „Puotą“ iš ciklo „Vaikų žaidimai“ keturioms rankoms. Prieš tai Lukas pajuokavo, kad pasirinko šią pjesę, nes turi du vaikus. Klausytojai skirstėsi pakiliai nusiteikę, smagiai aptarinėdami įspūdžius.

Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.
Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.
Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.
Anna Geniušienė. A. Radvilaitės nuotr.
Lukas Geniušas. A. Radvilaitės nuotr.
Lukas Geniušas. A. Radvilaitės nuotr.
Anna ir Lukas Geniušai. A. Radvilaitės nuotr.
Anna ir Lukas Geniušai. A. Radvilaitės nuotr.