Iš „Scanoramos“ dienoraščio
Šiųmetis „Scanoramos“ uždarymo filmas – lyg šiuolaikinio kino metafora. Manto Kvedaravičiaus „Partenonas“ primena nesugebančią sustoti vaizdų gamybos mašiną, be atvangos generuojančią banalybes apie šių dienų pasaulį. Štai čia – musulmonas, būtinai pjaunantis avį, ir raudonos kraujo dėmės kadre.
Krėsle prie televizoriaus
Kartais ir pats nustembu, kiek puikių siužetų voliojasi po lietuvių kinematografininkų kojomis, bet šie jų nepastebi ir žvalgosi į skarotų eglių viršūnes ar klajoja po pasaulį, ieškodami degradavusių personažų. Posakis „kaip kine“ vis labiau neatitinka realybės. Greit sakysime „kaip gyvenime“, norėdami pagirti filmo kūrėjų fantaziją.
„Scanoramos“ filmai
Bertrand’o Bonello antropologiniame pseudosiaubo filme „Zombi vaikas“ Garbės legiono mokyklos vadovė retoriškai pareiškia, esą mokyklos įkūrėjas imperatorius Napoleonas 1802 m. teigęs, kad mokykla turi rengti ne mąstančias, o tikinčias auklėtines. Kartu džiūgauja, kad imperatorius nustebtų, jog šiuolaikinės merginos išmoko ir mąstyti.
Paskelbti Europos kino akademijos apdovanojimų nominantai
Sevilijoje vykusiame kino festivalyje tradiciškai paskelbti Europos kino akademijos apdovanojimų nominantai. Dabar daugiau nei trys su puse tūkstančio Akademijos narių balsuos, ką apdovanoti per 32-ąją apdovanojimų ceremoniją, kuri vyks gruodžio 7 d. Berlyne.
Krėsle prie televizoriaus
Pamaniau, kad būtų visai smagu atsidurti Morteno Tyldumo filmo „Pakeleiviai“ (LNK, 17 d. 21.45) herojų, kosminiu laivu skrendančių į naują planetą, kuri taps jų naujaisiais namais, vietoje. Nugrimzdęs dirbtinai sukeltame sapne – nesibaigiančiame „čia ir dabar“, skrendi sau kelis šimtus metų ir apie nieką negalvoji. Bet kine net tobuli planai pasmerkti žlugti.
Iš „Scanoramos“ dienoraščio
Šiuolaikinis kinas dažnai primena atrakcionų parką. Atrakcionai seni, juose nepajusi gaivaus vėjo gūsio, bet vis dar tikiesi patirti tikrų jausmų, nors išėjus į gatvę nepalieka déjà vu jausmas. Šiųmečio „Scanoramos“ atidarymo filmo – Manso Marlindo ir Bjorno Steino „Svaigulio“ – veiksmas rutuliojasi Antrojo pasaulinio karo išvakarėse dviejuose Stokholmo atrakcionų parkuose. Jų savininkai konkuruoja tarpusavyje, bet vaikai pamilsta vienas kitą. Ši meilės istorija ir tampa didžiausiu filmo atrakcionu.
„Scanoramos“ režisieriai apie savo filmus
Dvidešimt šešerių Krymo totoriaus Narimano Alijevo filmas „Namo“ („Evge“, Ukraina, 2019), šiemet rodytas Kanų kino festivalio programoje „Ypatingas žvilgsnis“, pristatytas „Oskarui“, pelnė ne vieno tarptautinio kino festivalio apdovanojimą ir Ukrainos kino kritikų premiją. „Namo“ pasakoja apie Krymo totorių šeimą sudėtingu momentu: tėvas ir jaunesnysis sūnus bando grįžti namo, į Rusijos aneksuotą Krymą, kad palaidotų per karą Ukrainos rytuose žuvusį sūnų ir brolį.
Pagal užsienio žiniasklaidą
Mėgstamiausias šių metų Quentino Tarantino filmas
Kalbėdamasis su „Deadline“ žurnalistu Quentinas Tarantino paminėjo savo mėgstamiausią 2019-ųjų filmą. Tai Alexandre’o Aja siaubo filmas „Crawl“ (JAV, Serbija, Kanada, 2019) – pasakojimas apie aligatorius, kurie per uraganą Floridoje medžioja vietos gyventojus. Tarantino sužavėjo prancūzų kolegos meistriškumas ir mokėjimas kurti įtampą. Nuo pat filmo premjeros, įvykusios liepos 12 d., filmas sulaukė daugybės puikių vertinimų. Vieni kritikai gyrė pagrindinį vaidmenį sukūrusią Kayą Scodelario, kiti – autoironišką scenarijų, kuriame daug puikių nuorodų į klasikinius monster movies – pasakojimus apie tai, kaip pabaisos terorizuoja mažus miestelius.
Nauji filmai – „Daktaras Miegas“
Tai ne šiaip kokio filmo, o „Švytėjimo“ (1980), pelnytai geriausiu siaubo filmu kino istorijoje tituluojamo kūrinio, tęsinys. Šis faktas įpareigoja. Netgi, sakyčiau, gąsdina.
Bet tik ne Mike’ą Flanaganą. Šis režisierius, patirties įgavęs televizijoje ir vėliau sukūręs kelis siaubo filmus, kurių vien pavadinimai – „Ouija: blogio pradas“, „Sapnų demonai“, „Okulus“ –atsiduoda nuobodžiais šviesotamsos efektais ir kvailais krūpčiojimais kino salės kėdėje, užduoties perkelti į ekraną 2016-aisiais pasirodžiusį Stepheno Kingo „Švytėjimo“ tęsinį imasi stulbinamai drąsiai. Ir tai puiku: kūrėjai turi visišką teisę kurti tęsinius, net jei šie retai kada būna geri.
„Scanoramos“ režisieriai apie savo filmus
Prancūzų režisieriaus Bertrand‘o Bonello filmai „Prisiminimai iš viešnamio“, „Sen Loranas. Stilius – tai aš“, „Nocturama“ turi ištikimų gerbėjų ir Lietuvoje. „Scanorama“ pristato naujausią filmą „Zombi vaikas“ („Zombi Child“), kurio premjera šiemet įvyko Kanuose. Pateikiame Julijos Gulian pokalbio su režisieriumi, išspausdinto colta.ru, fragmentus.