7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Kinas

Živilė Pipinytė

Blogis yra toks, koks yra

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

Filmui „How to Have Sex“ (D. Britanija, Graikija, 2023) tik prasidėjus, pamaniau, kad bus sunku: lėktuve kvykiančios, viauksinčios energingos merginos su išmaniaisiais telefonais rankose, demonstruojančios ekstremalius jausmus, priminė vaizdelius su lietuvių sporto sirgaliais. Toks iš visų kūno plyšių sklindantis džiaugsmas erzina ne tik realiame gyvenime. Bet lėktuvas nusileido Kretoje, prasidėjo Taros (Mia McKenna-Bruce), Skai (Lara Peake) ir Em (Enva Lewis) svajonių atostogos, ir viduje kirbantis moralizavimas užleido vietą norui suvokti savaip egzotiškus jaunimo papročius.

„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„How to Have Sex“
„Monstras“
„Monstras“
„Monstras“
„Monstras“
„Monstras“
„Monstras“
Jonas Ūbis

Mitų didvyriai degradavo

Krėsle prie televizoriaus

Damieno Chazelle’o filmą „Kalifornijos svajos“ (LRT, 31 d. 22.50) kritikuoti lengva, juolab prisiminus klasikinius Holivudo miuziklus. Jų ir siužetai sudėtingesni, ir pagrindiniai personažai dramatiškesni, ir vokaliniai gebėjimai niekam nekelia abejonių. Į akis iškart krintantis „Kalifornijos svajų“ paprastumas, ko gero, ir yra didžioji jo sėkmės dalis. Chazelle’as pasakoja istoriją apie Los Andželo spūstyje susitikusius jaunuolius. Emmos Stone Mija svajoja tapti aktore, bet kol tai įvyks, ji dirba kavinėje, rašo monopjesę ir tiki šviesia ateitimi. Pianistas Sebastijanas (Ryan Gosling) svajoja apie nuosavą džiazo kavinę, bet kol kas uždarbiauja svetimose grodamas populiarias melodijas, nors jaučiasi beveik naujuoju Theloniousu Monku. Tačiau už įgyvendintas svajones Mijai ir Sebastijanui teks sumokėti.

„Kalifornijos svajos“
„Kalifornijos svajos“
„Trys tūkstančiai metų troškimų“
„Trys tūkstančiai metų troškimų“
„Pi gyvenimas“
„Pi gyvenimas“
„Liūdesio trikampis“
„Liūdesio trikampis“

Ar fašizmas gali sugrįžti?

Sandra Hüller apie „Interesų zoną“ ir „Kryčio anatomiją“

„Priešingai, nei atrodo, fašizmas nebuvo vien tik Vokietijos reiškinys. Verta pamąstyti, ar mums negresia pavojus jį pakartoti“, – sako aktorė Sandra Hüller, sukūrusi vaidmenis „Kryčio anatomijoje“ bei „Interesų zonoje“ ir atsidūrusi 2023–2024 m. kino sezono dėmesio centre.

„Kryčio anatomija“
„Kryčio anatomija“
„Kryčio anatomija“
„Kryčio anatomija“
„Kryčio anatomija“
„Kryčio anatomija“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
Viktoras Urbaitis

Nykstantis laikmetis

Nauji filmai – „Mamutų medžioklė“

Kuriant kultūros legendas – naratyvus apie praeities kūrėjus ir jų darbų reikšmę – paprasta likti elegijos, mitologizavimo rėmuose. Epo formai būdinga prarasti reflektyvų ryšį su dabartimi, ypač kalbant apie nacionalinio teatro, pastaraisiais dešimtmečiais netekusio savo svorio, mitą. Žurnalistės, televizijos laidų autorės ir dokumentikos režisierės Aistės Stonytės darbuose apsieinama be kultūrinio fetišizmo. Laidų cikle „Legendos“ ir naujame dokumentiniame filme ryšys su žiūrovu užmezgamas kuriant laikmečio kultūros atmosferą, kurios vėjyje šios legendos buvo įpūstos arba uždusintos. Tačiau „Mamutų medžioklės“ (Lietuva, 2023) atveju svarbus ne tik vienmatis istorinis fonas: būtent laikmečių kaita, kontrastas tarp „tada“ ir „dabar“ transformuoja naratyvą iš panegirikos į daugiasluoksnį filmą, užduodantį platesnius klausimus apie kūrybinio palikimo tęstinumą.

„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
„Mamutų medžioklė“
Živilė Pipinytė

Visi mes žmonės?

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

„Interesų zona“ – istorinis terminas. Zona 1941 m. buvo įkurta aplink Aušvico koncentracijos stovyklą, prieš tai nusavinus žemę ir penkių kilometrų spinduliu išvarius iš jos vietinius gyventojus. Taip siekta kelių tikslų – apsunkinti kalinių kontaktus su vietiniais, sukurti pavyzdinius kaimus, kurių ūkiai taptų pavyzdžiu būsimiems vokiečių kolonistams Rytuose, bei gauti finansinės naudos SS iš kalinių užaugintų žemės ūkio produktų. Zonos sukūrimo iniciatorius buvo stovyklos komendantas Rudolfas Hössas. Jis yra „Kino pavasario“ atidarymo filmo – Jonathano Glazerio „Interesų zonos“ – veikėjas.

„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Marijos tyla“
„Marijos tyla“
„Marijos tyla“
„Marijos tyla“
Jonas Ūbis

Kas suteikia prasmės

Krėsle prie televizoriaus

Kai ryte stinga priežasčių atsikelti iš lovos, kai atrodo, kad gyvenimas stovi vietoje, o pasaulis ritasi bedugnėn, prasmės gali suteikti nebent pusryčiai. Žinoma, prancūziški ir, šiukštu, „nepagardinti“ vulgarių virėjų iš LRT apylinkių. Terapinio poveikio man visada turėjo ir Noros Ephron feljetonai, ir jos filmai, todėl iškart rekomenduoju 2009-aisiais pasirodžiusią režisierės komediją „Julie ir Julia“ (TV3, 23 d. 13.10). Ji apdainuoja prancūzų virtuvės žavesį, bet Ephron įkvėpė dvi tikros istorijos. Julia Child (Meryl Streep) pokario Prancūzijoje pradėjo mokytis gaminti, nes, regis, niekuo nesugebėjo užsiimti rimtai. Dabar ji laikoma kulinarijos meno guru. Daug vėliau Julie Powell (Amy Adams) norėjo tapti rašytoja, bet dėl kulinarinių sugebėjimų įgijo šlovę internete, išleido knygą, ir jos nuotykiai galiausiai buvo ekranizuoti.

„Julie ir Julia“
„Julie ir Julia“
„Skandalas“
„Skandalas“
„Fortūnos ratas ir fantazijos“
„Fortūnos ratas ir fantazijos“
„Memoria“
„Memoria“

Išdalinti „Oskarai“: (beveik) jokių staigmenų

Kino naujienos trumpai

Los Andžele 96-ąjį kartą įteikti Amerikos kino akademijos apdovanojimai. Pirmą kartą Akademija apdovanojo filmą iš Ukrainos: Mstyslavo Chernovo „20 dienų Mariupolyje“ („20 Days in Mariupol“) pripažintas geriausiu dokumentiniu filmu. Daugiausia statulėlių – septynias, tarp jų už geriausią filmą, režisieriaus ir aktoriaus darbą, gavo Christopherio Nolano „Openheimeris“ („Oppenheimer“). Tradicinis vaizdo įrašas, kuriame prisimenami per metus mirę kino kūrėjai, prasidėjo Aleksejaus Navalno citata – jis buvo 2023 m. nugalėjusio dokumentinio filmo herojus.

„Openheimeris“
„Openheimeris“
„20 dienų Mariupolyje“
„20 dienų Mariupolyje“
„Prasti reikalai“
„Prasti reikalai“
Ilona Vitkauskaitė

Psichoterapija kosmose

Nauji filmai – „Astronautas“

Dauguma astronautų, kaip mus moko filmai, keliauja į kosmosą tik dėl to, kad patirtų sudėtingą tarpžvaigždinę terapiją, kurios tikslas – išspręsti konfliktiškus jausmus dėl mirusių ar nutolusių šeimos narių. Tai matėme „Soliaryje“, „Pirmajame žmoguje“, „Gravitacijoje“, „Tarp žvaigždžių“, „Ad Astroje“ ir t.t. Be kibirų sielvarto iš Žemės orbitos neišskrisi. Muzikinių vaizdo klipų ir reklamų kūrėjas švedas Johanas Renckas, geriausiai žinomas dėl serialo „Černobylis“, šįkart ėmėsi Jaroslavo Kalfařo romano „Bohemijos astronautas“ ekranizacijos ir „Netflix“ žiūrovams pasiūlė dar vieną tokią psichoterapiją kosmose su Adamu Sandleriu, kuris savo širdies sopulius patiki milžiniškam ateiviui vorui. Skamba kaip parodija? Deja, „Astronautas“ („Spaceman“, Čekija, JAV, 2024) sukurtas pačiu rimčiausiu veidu ir net turi pretenzijų į filosofinę potekstę.

„Astronautas“
„Astronautas“
„Astronautas“
„Astronautas“
„Astronautas“
„Astronautas“
„Astronautas“
„Astronautas“

Kiekviename mūsų – du vilkai

Jonathanas Glazeris apie „Interesų zoną“

„Kino pavasario“ atidarymo filmas Jonathano Glazerio „Interesų zona“ („The Zone of Interest“, D. Britanija, JAV, Lenkija, 2023) sekmadienio naktį pelnė du „Oskarus“ – už geriausią užsienio filmą ir už geriausią garsą. 1965 m. gimęs britų režisierius ir scenaristas išgarsėjo populiarių grupių vaizdo klipais „Karma Police“ („Radiohead“), „Virtual Insanity“ („Jamiroquai“), „Karmacoma“ („Massive Attack“) ir „Rabbit in Your Headlights“ (UNKLE). 2000-aisiais jis debiutavo kine gangsterių komedija „Seksualus niekšas“ („Sexy Beast“), 2013 m. pasirodė vienu geriausių XXI a. filmų vadinamas „Po oda“ („Under the Skin“).  

„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
„Interesų zona“
Jonas Ūbis

Už žanrų posūkių

Krėsle prie televizoriaus

Nei idealių moterų, nei idealių vyrų nebūna, bet gal ir gyventi su idealu būtų sunku, jei pats toks nesi. Pabandyti, žinoma, galima. Taip ir nusprendė vokiečių aktorės, scenaristės ir režisierės Marios Schrader filmo „(Ne)tobulas vyras“ (TV1, 17 d. 01.05) herojė mokslininkė Alma (Maren Eggert), nes tai vienintelė galimybė gauti lėšų projektui. Alma dirba Pergamono muziejuje ir tyrinėja šumerų dantiraštį. Ji nori įrodyti, kad net tose senose lentelėse galima rasti poezijos. Todėl Alma nusprendžia dalyvauti eksperimente: tris savaites ji gyvens su robotu Tomu (Dan Stevens), kuris užprogramuotas nuspėti ir vykdyti kiekvieną Almos norą, tai yra visiškai atitinka jos idealaus vyro įsivaizdavimą.

„(Ne)tobulas vyras“
„(Ne)tobulas vyras“
„Žmogus, pakeitęs viską“
„Žmogus, pakeitęs viską“
„Dviveidis“
„Dviveidis“
  < PUSLAPIS IŠ 221  >>> Archyvas