7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Elena Jasiūnaitė

Elena Jasiūnaitė

Kartu prieš pasaulį

Nauji filmai – „Nukritę lapai“

Po „Kitos vilties pusės“ (2017) dabar jau penktą dešimtmetį kine skaičiuojantis suomių režisierius Aki Kaurismӓki nebežadėjo naujų filmų. Tačiau šiemet lakoniškumo ir melancholijos meistras sugrįžo su „Nukritusiais lapais“ („Kuolleet lehdet, Suomija, Vokietija, 2023). Sugrįžo, regis, tada, kai pasauliui jo reikėjo labiausiai. Ir vėl padarė tai, ką geriausiai moka, – pasakoti mažas (bet ne mažiau svarbias) mažų žmonių istorijas.

„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
„Nukritę lapai“
Elena Jasiūnaitė

Kur dingo rokenrolas?

Nauji filmai – „Yesterday“

Režisieriaus Audriaus Juzėno dokumentiniame filme „Yesterday“ (Lietuva, 2023) skambančios istorijos prašyte prašosi būti išsaugotos ir papasakotos naujai. Kiek romantizuotos, kupinos idealizmo, jaunatviško maišto, jos kursto kinematografinę fantaziją: kad ir žymusis pasakojimas apie neoficialų roko festivalį „Žirmūnų“ restorane surengusius studentus ir juos persekiojančius, iš kailio besineriančius KGB agentus – nors imk ir kelk ne tik į dokumentikos, bet ir į vaidybinio kino ekraną. Deja, po labai savalaikio Raimundo Banionio filmo „Vaikai iš „Amerikos“ viešbučio“ (1990) šios istorijos taip ir liko kažkur kultūrinės atminties paraštėse.

„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
„Yesterday“
Elena Jasiūnaitė

Iš praėjusio amžiaus

Nauji filmai – „Nieko asmeniško“

Režisieriaus Gene’o Stupnitsky filmas „Nieko asmeniško“ („No Hard Feelings“, JAV, 2023) labiau primena romantinę komediją iš praėjusio amžiaus paskutinio dešimtmečio, nei kažką, ką įprasta matyti dabartiniame kino teatrų repertuare. Filmai apie savo seksualumą atrandančius jaunus suaugusiuosius, paskutinių klasių moksleivius ar pirmamečius aukštųjų mokyklų studentus, pilni klišinių istorijų, vulgarių juokelių, stereotipų, kurie kartais dar ir nepolitkorektiški, buvo svarbus to laikmečio simbolis, palikęs įspaudą bent kelių kartų kultūrinėje sąmonėje (ir kartu yra puiki niša šiuolaikinės kultūros tyrinėtojams).

„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
„Nieko asmeniško“
Elena Jasiūnaitė

Viskas, kuo nebuvo Dalí

Nauji filmai – „Dalilendas“

Vienoje „Dalilendo“ („Dalíland“, rež. Mary Harron, 2022) scenų Salvadoras Dalí nutapo garsųjį savo paveikslą „Ištirpęs laikas“. Susižavėjimo apimta jo žmona Gala pareiškia, kad „nė vienas, matęs šį paveikslą, jo niekada nepamirš“. Gana lengva nuspėti, kad pačiam „Dalilendui“ toks likimas negresia.

„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
„Dalilendas“
Elena Jasiūnaitė

Liūdesio miesto kronikos

Nauji filmai – „Asteroidų miestas“

Amerikietį Wesą Andersoną nesunku pavadinti režisieriumi, kurio kiekvieno naujo filmo laukia visi – nuo eilinio žiūrovo iki kino festivalių organizatorių. Su niekuo nesupainiojamas ir režisieriaus stilius, šiuo metu užvaldęs socialinius tinklus, – juo žavisi net tie, kurie nematė nė vieno Andersono darbo. Tiesiai iš Kanų kino festivalio į Lietuvos kino ekranus Wesas Andersonas šį kartą grįžta su naujausiu savo filmu „Asteroidų miestas“ („Asteroid City“, JAV, 2023).

„Asteroidų miestas“
„Asteroidų miestas“
„Asteroidų miestas“
„Asteroidų miestas“
„Asteroidų miestas“
„Asteroidų miestas“
„Asteroidų miestas“
„Asteroidų miestas“
„Asteroidų miestas“
„Asteroidų miestas“
Elena Jasiūnaitė

Apie vyrus ir žaislus

Nauji filmai – „Rodeo“

„Rodeo“ („Rodéo“, Prancūzija, 2022) pagrindinė herojė Julija (Julie Ledru) į ekraną įsiveržia kaip viesulas. Konflikto priežastis taip ir lieka neaiški, tačiau žiūrovas tuojau pat atsiduria Julijos vietoje: jos akimis matomas pasaulis neramus, pilnas priešiškumo bei vienatvės, ir kiekviena išgyventa diena yra kaip kova – išlieka tik stipriausi. Pirmuosiuose kadruose Juliją lydinti hiperjudri operatoriaus Raphaëlio Vandenbussche kamera tik sustiprina nuolatinio chaoso ir kovinės parengties įspūdį.

„Rodeo“
„Rodeo“
„Rodeo“
„Rodeo“
„Rodeo“
„Rodeo“
„Rodeo“
„Rodeo“
Elena Jasiūnaitė

Diagnozė dabarčiai

Naujasis Ukrainos kinas

Pastaruoju metu naujasis Ukrainos kinas vis labiau pastebimas pasaulyje – ukrainiečiai jau tapo įprastais tarptautinių kino festivalių svečiais, ne vienas filmas buvo įvertintas ir apdovanojimu. Praėjusį savaitgalį vykstant Ukrainos kino dienoms Lietuvos žiūrovai galėjo susipažinti su jaunosios kartos kino režisierių darbais. Jų filmai – ganėtinai skirtingi savo žanru, naratyvu, forma. Vis dėlto stebima bendra tendencija – atida tam, kas vyksta jų valstybėje, keliami mentaliteto, istorijos padarytos žalos, „pereinamosios“ būklės klausimai – leidžia kalbėti apie bendrus jaunųjų, daugiausia debiutuojančių, režisierių sąlyčio taškus.

„Liuksemburgas, Liuksemburgas“
„Liuksemburgas, Liuksemburgas“
„Pamfiras“
„Pamfiras“
„La Palisiada“
„La Palisiada“
Elena Jasiūnaitė

Bo nenori kalbėtis

Nauji filmai – „Visos Bo baimės“

Su filmais „Paveldėtas“ (2018) ir „Saulės kultas“ (2019) į kiną įžengęs režisierius Ari Asteris greitai buvo įvardintas vienu perspektyviausių siaubo filmų kūrėjų. Šiemet kino teatrus pasiekė ir trečiasis jo filmas – „Visos Bo baimės“ („Beau Is Afraid“, Kanada, Suomija, JAV, 2023). Nors žanro prasme filmas skiriasi nuo pirmųjų Asterio darbų, juos visus sieja per režisieriaus filmografiją besitęsiantis traumuojančios, toksiškos šeimos motyvas. Reikėtų vengti insinuacijų, tačiau peršasi mintis, kad tai šį tą sako ir apie režisieriaus asmenines patirtis. Atrodo, kad Asteris šį kartą rimtai nusprendė imtis psichoanalizės – ir privertė pasijusti tarsi įsiveržus į svetimą psichoterapijos seansą. Gerokai per ilgą, nelabai artimą ir nesiūlantį jokios išeities.

„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
„Visos Bo baimės“
Elena Jasiūnaitė

Amžini sugrįžimai

Nauji filmai – „Sugrįžimas į Seulą“

Dvidešimt penkerių Frederika, arba tiesiog Fredi (Ji-Min Park), gimė Pietų Korėjoje. Dar kūdikystėje ji buvo įsivaikinta prancūzų poros ir užaugo Europoje. Nemokėdama nė žodžio korėjietiškai, laikydama save prancūze, vieną dieną ji netikėtai dviem savaitėms sugrįžta į Seulą. Nors iš Kambodžos kilusio, Prancūzijoje augusio režisieriaus Davy Chou filmas paliečia istorijos nutylėtą temą (bent Vakaruose apie ją mažai žinoma) – po Antrojo pasaulinio karo įsivaikinimui į Vakarus buvo atiduota beveik du šimtai tūkstančių vaikų iš Pietų Korėjos, – „Sugrįžimą į Seulą“ („Retour à Séoul“, Prancūzija, Vokietija, Belgija, Pietų Korėja, Rumunija, Kambodža, Kataras, 2022) galima matyti kaip dramą apie visiems universalų norą rasti savo vietą gyvenime.

„Sugrįžimas į Seulą“
„Sugrįžimas į Seulą“
„Sugrįžimas į Seulą“
„Sugrįžimas į Seulą“
„Sugrįžimas į Seulą“
„Sugrįžimas į Seulą“
„Sugrįžimas į Seulą“
„Sugrįžimas į Seulą“
Elena Jasiūnaitė

Atsakyti už save

Nauji filmai – „Paradas“

Kad režisierius Titas Laucius – puikus kasdienių istorijų pasakotojas, jau galėjome įsitikinti žiūrėdami „Ilgo metro filmą apie gyvenimą“ (Dovilė Šarutytė, 2021), kurio scenarijaus bendraautoris jis buvo. Ištikimas savo braižui Laucius lieka ir debiutiniame ilgametražiame vaidybiniame filme „Paradas“ (Lietuva, 2022).

Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
Kadras iš filmo „Paradas“
  PUSLAPIS IŠ 4  >>> Archyvas