7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Jonas Ūbis

Jonas Ūbis

Pasmerkto pasaulio vaizdai

Krėsle prie televizoriaus

Rubenas Östlundas tiksliai įvardija, kas jam nepriimtina. Jį erzina ciniški, savo pažiūras pasauliui primetantys prasimušėliai ir piniguočiai, veidmainiškos socialinės medijos, demagogija mintantis šiuolaikinis menas. Po „Force majeure“ ir „Kvadrato“, kurių veikėjai pasijuto bejėgiai naujosios tikrovės karnavale, atrodė, kad kitas režisieriaus filmas parodys, kas slypi už fantasmagoriškų jų svajonių.

„Liūdesio trikampis“
„Liūdesio trikampis“
„Pirmoji reformuota bažnyčia“
„Pirmoji reformuota bažnyčia“
„10-oji Kloverfyldo gatvė“
„10-oji Kloverfyldo gatvė“
„Godzila“
„Godzila“
Jonas Ūbis

Paslapčių pamokos

Krėsle prie televizoriaus

Ryûsuke Hamaguchi dažnai rodo žmones, kurie stengiasi neprisiminti praeities, gyventi dabar. Režisierius juos apgaubia melancholiška atmosfera. LRT Plius jau rodė Hamaguchi filmą „Likimas ir fantazijos“ (LRT Plius, gegužės 8 d. 21.33), bet jame daug detalių, žodžių, užuominų, todėl kaskart pamatai vis kažką naujo.

„Likimas ir fantazijos“
„Likimas ir fantazijos“
„Sudegink mano laiškus“
„Sudegink mano laiškus“
„Mano nepažįstamoji“
„Mano nepažįstamoji“
„(Ne)tobulas vyras“
„(Ne)tobulas vyras“
„Vidurnakčio grožis“
„Vidurnakčio grožis“
„Svetimas 3“
„Svetimas 3“
Jonas Ūbis

Kūnų kančios danguje ir žemėje

Krėsle prie televizoriaus

...Kosminio laivo „Nostromo“ kompiuteris priima svetimos gyvybės formos signalą. Septynių asmenų laivo įgula pažadinama iš hibernacijos, laivas keičia kursą. Tik įgula per vėlai supranta, kad tai buvo ne kosminis SOS, bet perspėjimas. Astronautus vieną po kito puola keistas žvėris – laikinoji svetimo forma, kurios užduotis – apsigyventi žmogaus kūne. Svetimas maitinasi žmonių smegenimis. Iš „Nostromo“ įgulos pavyks išgyventi tik astronautei Ripli (Sigourney Weaver), kurios dvikova su Svetimu truks ilgai.

„Svetimas“
„Svetimas“
„Svetimi“
„Svetimi“
„Svetimi“
„Svetimi“
„Tarp žvaigždžių“
„Tarp žvaigždžių“
„Vaiduoklio istorija“
„Vaiduoklio istorija“
„Vaiduoklio istorija“
„Vaiduoklio istorija“
Jonas Ūbis

Apie pelių, raganų ir žmonių kovas

Krėsle prie televizoriaus

Dažnai prisimenu vienos aktorės prisipažinimą: „Sofa yra mano tėvynė.“ Naujų krypčių ar tendencijų tyrėjai sako, kad netrukus mūsų lovos taps geros savijautos zonomis, tinginiavimas – terapija, o pižama – kiekviena proga tinkamu drabužiu. Jie mano, kad visko, kas analogiška, ilgesys tik stiprės. Ir tai suprantama, nes vis labiau bijome karo, ekonomikos krizių ir klimato katastrofų.

„Tobulas pasaulis“
„Tobulas pasaulis“
„Bučinys“
„Bučinys“
„Pabūk dar“
„Pabūk dar“
„Raganos“
„Raganos“
Jonas Ūbis

Taikantis su tikrove

Krėsle prie televizoriaus

Carlos Simón filme yra tai, ko su žiburiu nerasi naujuose lietuviškuose filmuose. Turiu galvoje empatiją filmo herojams. Gal todėl žiūrovams bus lengva su jais susidraugauti. Antrojo, Berlyne „Auksiniu lokiu“ apdovanoto, Simón ilgametražio filmo „Alkarasas“ (LRT Plius, 17 d. 21.33) veikėjai – žmonės, kuriuos ji gerai pažįsta. Jie gyvena Katalonijoje, Alkaraso kaime, augina vaisius ir daržoves.

„Alkarasas“
„Alkarasas“
„Užmarštis“
„Užmarštis“
„Prakaituok!“
„Prakaituok!“
„Užversti bobutę“
„Užversti bobutę“
„Operacija „Fortūna“. Apgaulės menas“
„Operacija „Fortūna“. Apgaulės menas“
Jonas Ūbis

Svetima gėda ir kiti spąstai

Krėsle prie televizoriaus

Klasikinių filmų „Egzorcistas“ ir „Prancūzų ryšininkas“ režisierius Williamas Friedkinas mirė 2023-iųjų rugpjūtį, nesulaukęs paskutinio savo kūrinio „Maištas „Keino“ laive. Karo tribunolas“ (LNK, 9 d. 22.30) premjeros Venecijos kino festivalyje. Filmavimas prasidėjo metų pradžioje, režisierius jau blogai jautėsi ir buvo sutarta, kad, esant reikalui, darbus užbaigs Guillermo del Toro, tačiau jo pagalbos neprireikė.

„Maištas „Keino“ laive. Karo tribunolas“
„Maištas „Keino“ laive. Karo tribunolas“
„Bėgti nuo mirties“
„Bėgti nuo mirties“
„Gerasis bosas“
„Gerasis bosas“
„Šiaurietiški patogumai“
„Šiaurietiški patogumai“
„Šiaurietiški patogumai“
„Šiaurietiški patogumai“
Jonas Ūbis

Žiūrint į veidrodžius ir save

Krėsle prie televizoriaus

1958-aisiais aštuoniolikmetis Brianas De Palma pamatė Alfredo Hitchcocko filmą „Svaigulys“ – tai vienas svarbiausių jo gyvenimo įvykių. Vėliau jis tapo režisieriumi ir beveik visą gyvenimą negalėjo atsikratyti Hitchcocko mėgdžiotojo, sekėjo ir panašių etikečių. De Palma neslepia, kad Hitchcocko saspenso teoriją gali iliustruoti ne vienas ir jo filmas, kuriame žiūrovas paprastai žino bei mato daugiau už personažą.

„Gyvatės akys“
„Gyvatės akys“
„Apgaulė“
„Apgaulė“
„Blogiausias žmogus pasaulyje“
„Blogiausias žmogus pasaulyje“
„Liūtis“
„Liūtis“
Jonas Ūbis

Tie patys filmai, gal ir jausmai

Krėsle prie televizoriaus

Pirmadieniais kantriai laukiu, kada televizijos atsiųs programas. Kai pagaliau jas gaunu, tikiuosi, kad bus anksčiau nerodytų filmų. Dažniausiai nusiviliu – dauguma vis tie patys, kai kuriuos rekomendavau jau po dešimt kartų. Todėl guodžiuosi, kad bet koks kartojimas ugdo saugumo jausmą. Žiūrėjai filmą prieš kelerius metus ir žiūri jį dabar – vadinasi, pasaulis nesikeičia taip sparčiai, kaip atrodo. Nesikeičia ir filmų herojai. Su kai kuriais iš jų verta pabendrauti.

„Kieti bičai“
„Kieti bičai“
„Juodasis iš Kukluksklano“
„Juodasis iš Kukluksklano“
„Eva“
„Eva“
„Paryžiaus imperatorius“
„Paryžiaus imperatorius“
Jonas Ūbis

Jausmai, pinigai ir smulkmenos

Krėsle prie televizoriaus

Davidas Lynchas – iš tų režisierių, kurių filmai tampa asmeninės biografijos dalimi. Riba tarp asmeniškų prisiminimų bei norų ir filmo vaizdų nusitrina taip pat, kaip Lyncho veikėjams tikrovė ir fantazijos ar sapnai. Režisierius numodavo ranka į bandymus interpretuoti jo filmus ir buvo teisus, nes interpretacija visada susijusi su tuo, ką jauti žiūrėdamas, o visi Lyncho filmai bando panardinti į pasąmonę, į tai, kas tūno giliai.

„Laukinė širdis“
„Laukinė širdis“
„Aštuoni kalnai“
„Aštuoni kalnai“
„Anoniminiai drovuoliai“
„Anoniminiai drovuoliai“
„Smulkmenos“
„Smulkmenos“
„Kvaili pinigai“
„Kvaili pinigai“
Jonas Ūbis

Kuklus turčių žavesys ir kitos negandos

Krėsle prie televizoriaus

Esu iš tų, kuriuos jaunystėje užbūrė Terrence’o Malicko filmai „Nederlingos žemės“ (1973) ir „Rojaus dienos“ (1978). Tada Malicką gaubė ne tik vienos svarbiausių Naujojo Holivudo figūrų, bet ir filosofo, mistiko legendos aura. Malickas iš pradžių tapo filosofu ir tik vėliau įgijo kino išsilavinimą, ir tas perėjimas vienaip ar kitaip atsispindi režisieriaus filmuose. Po dvidešimties metų pertraukos į kiną Malickas grįžo 1998-aisiais su „Plona raudona linija“ – vienu įspūdingiausių filmų apie karo siaubą.

„Paslėptas gyvenimas“
„Paslėptas gyvenimas“
„Nedidelė paslauga“
„Nedidelė paslauga“
„Mėgintuvėlių karta“
„Mėgintuvėlių karta“
„Air“
„Air“
  PUSLAPIS IŠ 59  >>> Archyvas