Nauji serialai – „Paauglystė“
Viena labiausiai aptarinėjamų šių metų premjerų – kovą „Netflix“ platformoje pasirodęs keturių dalių Jacko Thorne’o ir Stepheno Grahamo serialas „Paauglystė“ („Adolescence“, D. Britanija, 2025). Daugeliui įspūdį padarė serialo koncepcija – kiekviena valandos trukmės serija nufilmuota vienu kadru, todėl žiūrovas patiria betarpiškumo jausmą ir išgyvena istoriją kartu su veikėjais.
Nauji filmai – „Rugsėjo penktoji“
1972-ųjų Miuncheno olimpinėse žaidynėse JAV plaukikas Markas Spitzas rugsėjo 4 d. pasiekė naują pasaulio rekordą. Amerikos kanalo „ABC Sports“ laikinajame valdymo kambaryje, esančiame prie pat olimpinio kaimelio, ši akimirka labai efektingai dramatizuojama. Jos pateikimo būdas yra toks pat svarbus kaip ir pats įvykis, nes informacija, įtampa ir emocijos turi būti suderintos – reikiamu momentu kamera pereina nuo nusivylusio pralaimėtojo prie džiūgaujančio nugalėtojo.
Nauji filmai – „Bob Dylan: visiškai nežinomas“
Amerikiečių kinas, kuris iš prigimties linkęs į mitus, mėgsta Bobą Dylaną. Vienas iš direct cinema meistrų Donnas Alanas Pennebakeris nufilmavo karštligiškas 1965 m. Dylano gastroles Jungtinėje Karalystėje („Bob Dylan: Dont Look Back“, 1967). Martinas Scorsese, didelis Dylano gerbėjas, legendinius 1961–1966 metus užfiksavo monumentaliame filme „No Direction Home“ (2005), o paskui grįžo prie 1975 m. gastrolių tarp tiesos ir fikcijos pakibusiame „Rolling Thunder Revue. A Bob Dylan Story“ (2019).
Nauji filmai – „Konklava“
„Tai konklava, o ne karas!“ – sako kardinolas Tomas Lorencas (Ralph Fiennes) savo draugui ir kolegai Aldo Beliniui (Stanley Tucci). Šis griežtai nesutinka: „Tai karas! Ir tu turi pasirinkti pusę.“ Naujame vokiečių režisieriaus Edwardo Bergerio trileryje „Konklava“ („Conclave“, D. Britanija, JAV, 2024), kuriame pasakojama apie fiktyvaus popiežiaus rinkimus, įsiplieskia kova tarp konservatyvių ir progresyvių Bažnyčios jėgų, kova dėl valdžios ir įtakos, pasitelkiant kartais labai abejotinas priemones: Vatikanas – intrigų arena.
David Lynch (1946 01 20–2025 01 15)
Davidas Lynchas buvo didysis JAV kino siurrealistas, garbintas ir nekęstas už tokius mįslingus filmus kaip „Pamirštas greitkelis“ („Lost Highway“, 1997) ir „Malholando kelias“ („Mulholland Drive“, 2001). Su „Tvin Pyksu“ („Twin Peaks“, 1990) jis sukėlė televizijos serialų revoliuciją. Pasėjo radikalaus keistumo sėklą amerikiečių kino širdyje, iš esmės suardydamas pernelyg patogias pasakojimo struktūras, pernelyg gerai pažįstamą aplinką, pernelyg švarius veidus, atskleisdamas vidines baimes bei troškimus.
Nauji serialai – „Tapti Karlu Lagerfeldu“
Paryžiaus naktinio klubo įvairiaspalvėse neoninėse šviesose, skambant „Rolling Stones“ dainai „Satisfaction“, vyriškis raudonais ilgaauliais batais patraukia ambicingo jauno dendžio Jacques’o de Baschero dėmesį. Jo vardas? Karlas Lagerfeldas, chameleoniškas dizaineris, vienu metu dirbantis keleriems mados namams ir apibūdinantis save „paruoštos nešioti mados komersantu“. Netrukus jo veidas bus žinomas visame pasaulyje, tačiau 8-ajame dešimtmetyje, kai vyksta neseniai pasirodžiusio serialo „Tapti Karlu Lagerfeldu“ („Becoming Karl Lagerfeld“, sumanymo autoriai Isaure Pisani-Ferry, Jennifer Have ir Raphaëlle Bacqué, Prancūzija, „Disney+“) veiksmas, 2019 m. miręs „kaizeris“ nerišo plaukų į kaselę ir nenešiojo tamsių akinių.
Pamąstymai po „Sidabrinės gervės“ apdovanojimų
Nepaisant nuo „Sidabrinės gervės“ apdovanojimų scenos kelis kartus pasikartojusių palaikymo patikinimų LGBT+ bendruomenei, krikdemų politikai gana jaukiai sėdėjo Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro koncertų salėje (susidarė įspūdis, kad tai kažkokie specialūs TS-LKD partijos apdovanojimai ar partijos elito suvažiavimas, kuriame net žemės ūkio ministras dalyvavo). Deja, nė vienas iš jų nepasirodė prieš dieną vykusiose „Pride“ eitynėse. Renginio operatoriai elgėsi pagal vadovėlį ir skambant Gretos Grinevičiūtės, Marijos Kavtaradzės ar Aistės Stonytės kalboms neatsuko kameros į premjerę, kuriai pritrūko lyderystės ir kuri nemaža dalimi yra atsakinga už tai, kad vis dar gyvename balanos gadynėje, visa queer bendruomenė yra įstrigusi ties vienu partnerystės klausimu ir negalime judėti į priekį (apie translyčių žmonių teises apskritai bijoma net užsiminti).
Lietuviškos „Kino pavasario“ premjeros
Nacionalinio kino geografija sparčiai plečiasi. Tai akivaizdu ir iš „Kino pavasario“ lietuviškų filmų premjerų programos, kurioje net trys bendros gamybos filmai. Vienas jų – jau ne vieną festivalį apkeliavę „Kaimiečiai“ („Chłopi“, Lenkija, Serbija, Lietuva, 2023), taip pat du latvių istoriniai filmai – Dāvio Sīmanio „Marijos tyla“ („Marijas klusums“, Latvija, Lietuva, 2024) ir Ilzės Kungos-Melgailės „Mano laisvė“ („Mana brīvība“, Latvija, Lietuva, 2023). Programoje ir du dokumentiniai – Artūro Jevdokimovo tarp Sakartvelo, Danijos ir Lietuvos kurtas „Kalėdų eglutės gyvenimas ir mirtis“ (Lietuva, Danija, Sakartvelas, 2023) bei Eimanto Belicko „Karta.EU“ (Lietuva, 2024). Iš visų programos filmų „Mano laisvė“ ir „Kaimiečiai“ – stipriausi. Abiejų dokumentinių filmų kūrėjai nesuvaldė medžiagos, todėl rezultatas išėjo labai padrikas, o Sīmaniui, atleiskite už gyvenimiškus patarimus, apskritai vertėtų keisti profesiją.
Nauji filmai – „Astronautas“
Dauguma astronautų, kaip mus moko filmai, keliauja į kosmosą tik dėl to, kad patirtų sudėtingą tarpžvaigždinę terapiją, kurios tikslas – išspręsti konfliktiškus jausmus dėl mirusių ar nutolusių šeimos narių. Tai matėme „Soliaryje“, „Pirmajame žmoguje“, „Gravitacijoje“, „Tarp žvaigždžių“, „Ad Astroje“ ir t.t. Be kibirų sielvarto iš Žemės orbitos neišskrisi. Muzikinių vaizdo klipų ir reklamų kūrėjas švedas Johanas Renckas, geriausiai žinomas dėl serialo „Černobylis“, šįkart ėmėsi Jaroslavo Kalfařo romano „Bohemijos astronautas“ ekranizacijos ir „Netflix“ žiūrovams pasiūlė dar vieną tokią psichoterapiją kosmose su Adamu Sandleriu, kuris savo širdies sopulius patiki milžiniškam ateiviui vorui. Skamba kaip parodija? Deja, „Astronautas“ („Spaceman“, Čekija, JAV, 2024) sukurtas pačiu rimčiausiu veidu ir net turi pretenzijų į filosofinę potekstę.
Nauji filmai – „Numylėtinė“
Originalus „Numylėtinės“ („Miller’s Girl“, JAV, 2024) pavadinimas turi dvejopą prasmę: aštuoniolikmetė vidurinės mokyklos moksleivė Kairo Svyt (Jenna Ortega) įsimyli savo literatūros mokytoją Džonataną Milerį (Martin Freeman). Tačiau ją ne mažiau traukia ir rašytojo Henry Millerio kūryba. Jo sekso aprašymų kupinose knygose buvo pakankamai literatūrinių pretenzijų, kad skaitytojus įtikintų, jog tai yra šis tas daugiau nei paprastas šlamštas. Nepaisant visų debiutuojančios režisierės ir scenaristės Jade Halley Bartlett pastangų bei ambicijų, „Numylėtinė“ šlamšto kartelės niekaip neperlipa.