7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Pasaulyje

Rokas Dovydėnas

Žaidimas mums pasikeitė

Latvijos menininkių duetą Skuja Braden kalbina Rokas Dovydėnas

Pusės metų trukmės paroda, 59-oji Venecijos bienalė, užsidarys šį mėnesį. Pirmą kartą bienalių istorijoje pagrindinę parodą, „The Milk of Dreams“, kuravo moteris, Cecilia Alemani. „Auksiniu liūtu“ už geriausią kūrinį grupinėje parodoje apdovanota Simone Leigh, Sonia Boyce taip pat įvertinta už geriausią nacionalinį paviljoną.

Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m.Ē. Božio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m.Ē. Božio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m.Ē. Božio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m.Ē. Božio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m.Ē. Božio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m.Ē. Božio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Skuja Braden, „Selling Water by the River“. 2022 m A. Beļeckio nuotr.
Ignas Zalieckas

Portugališkas Europos veidrodis Paryžiuje

Tiago Rodrigueso spektaklis „Katarina ir fašistų žudymo grožis“

Vėlų spalio 11-osios vakarą „Bouffes du Nord“ teatre, Paryžiaus rudens festivalyje, parodytas portugalų režisieriaus, aktoriaus, dramaturgo ir naujojo Avinjono teatro festivalio direktoriaus Tiago Rodrigueso spektaklis „Katarina ir fašistų žudymo grožis“ (2020). Jame įvairaus pobūdžio politiniai ginčai sklandžiai susijungia į vieną klausimą – kas šiandien yra fašizmas? Tokia perspektyva priimtina ne visiems, nes dalis prancūzų žiūrovų per paskutinę sceną paliko salę, rėkdami ant aktorių bei vieni ant kitų ir į sceną mėtydami suglamžytas programėles ar net batus. Tai tik įrodo, kad Rodrigueso ir kūrybinės grupės sukurtas socialinis atspindys tapo nepakeliamai ryškus.

Scena iš spektaklio „Katarina ir fašistų žudymo grožis“. F. Ferreira nuotr.
Scena iš spektaklio „Katarina ir fašistų žudymo grožis“. F. Ferreira nuotr.
Scena iš spektaklio „Katarina ir fašistų žudymo grožis“. F. Ferreira nuotr.
Scena iš spektaklio „Katarina ir fašistų žudymo grožis“. F. Ferreira nuotr.
Scena iš spektaklio „Katarina ir fašistų žudymo grožis“. F. Ferreira nuotr.
Scena iš spektaklio „Katarina ir fašistų žudymo grožis“. F. Ferreira nuotr.
Agnė Narušytė

Ground Control Revisited

Janinos Sabaliauskaitės ir Rimaldo Vikšraičio parodos Sanderlande, Didžiojoje Britanijoje

Kaip šiandien pamenu. 1997 metai. Saulėta diena. Laima Kreivytė, tuometinė „7 meno dienų“ dailės puslapių redaktorė, atneša laikraštį, kurio pirmame puslapyje – tekstas apie projektą „Valdymas iš žemės“ („Ground Control, 1995–1997), sujungusį dvi menininkų valdomas erdves: „Beaconsfield“ galeriją Londone ir „Jutempus“ Vilniuje. Projekto pavadinimo pratęsimas paaiškina, kas čia vyksta: „Technologijos ir utopija. Tuomet dar tik besimezgantis world wide web – pasaulinis internetas – sujungia erdvėje nutolusius menininkus iš dešimtmečius sovietinės okupacijos atskirtų Europos regionų.

Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Atidarymo akimirka. Rengėjų nuotr.
Atidarymo akimirka. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Rimaldas Vikšraitis parodos atidaryme. Rengėjų nuotr.
Rimaldas Vikšraitis parodos atidaryme. Rengėjų nuotr.
Rimaldo Vikšraičio parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Rimaldo Vikšraičio parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Martyna Jurkevičiūtė

Lietuviški peizažai ir pasakos Londone

Apie Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodą „Supantys pasauliai“ Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone

Britų dienraščiai mėgsta sudarinėti TOP dešimtukus bene viskam. Šie, nors ir komerciniai, – visuomet įdomūs ieškant dar nelankytų parodų. Gera ir keista čia rasti ir iki skausmo pažįstamus Mikalojaus Konstantino Čiurlionio (1875–1911) tarytum iš tamsių Lietuvos girių nusileidusius karalius, delnuose laikančius saulės miestą. Po parodos atidarymo Čiurlionis įsirašo trečioje dešimtuko vietoje.

Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, „Kibirkštys III“. 1906 m. NMKČDM nuos.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, „Kibirkštys III“. 1906 m. NMKČDM nuos.
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, „Ramybė“. 1904–1905 m. NMKČDM nuos.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, „Ramybė“. 1904–1905 m. NMKČDM nuos.
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojaus Konstantino Čiurlionio parodos „Supantys pasauliai“ fragmentas Dalidžo (Dulwich) paveikslų galerijoje Londone. Rengėjų nuotr.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, „Rex“. 1909 m. NMKČDM nuos.
Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, „Rex“. 1909 m. NMKČDM nuos.
Martyna Jurkevičiūtė

Laisvas, veržlus, trikdantis menas

Carolee Schneemann paroda „Kūno politika“ Barbikano meno centre Londone

Dažniausiai mintis apie parodą užsirašau iškart po apsilankymo joje, vėliau įdomu sugrįžti prie sukeltų jausmų. Po Carolee Schneemann (1939–2019) retrospektyvinės parodos Barbikano meno centre neužsirašiau nieko. Jaučiausi sutrikusi, sunkiai gebėjau įžodinti tai, ką mačiau, jaučiau, galvojau. Labai įdomu matyti tokią stiprią, kūrybingą, drąsią asmenybę visą save atidavusią menui. Sunku aprėpti jos talentą – dar nuo 6-ojo dešimtmečio Schneemann kaip viesulas trikdo, stulbina, intriguoja ir žavi meno pasaulį.

Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Lia Toby / Getty Images nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Lia Toby / Getty Images nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Lia Toby / Getty Images nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Lia Toby / Getty Images nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Marcus J. Leith nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Lia Toby / Getty Images nuotr.
Carolee Schneemann parodos fragmentas. Lia Toby / Getty Images nuotr.

Tokarczuk ne idiotams

Apie vieną šios vasaros diskusiją

Vasarą, kai stoja vadinamasis „agurkų sezonas“, medijos mėgsta skandalus. Šiemet vienas toks liepą kilo Lenkijoje, kai Nobelio premijos laureatė Olga Tokarczuk per susitikimą festivalyje „Literatūros kalnas“, kurį Žemutinėje Silezijoje organizuoja rašytojos įsteigtas fondas, pareiškė, kad „literatūra yra ne idiotams“.

Olga Tokarczuk
Olga Tokarczuk
Jelena Škulis

Galimybė išbūti

Paroda „Magdalena Abakanowicz. Absoliuti“ Vroclave

Į Vroclavą atvykstu pristatyti doktorantūros tyrimo simpoziume „Metodai vizualiuose menuose“ Eugeniuszo Gepperto meno ir dizaino akademijoje, bet, kaip dažnai būna, tyrimai nei prasideda, nei baigiasi konkrečiu laiku ar vieta. Jie tęsiasi, kertasi ir kartais nuklysta. Muchuanas Wangas, kinų skulptorius, šiuo metu studijuojantis doktorantūroje Lenkijoje, taip pat pristato savo tyrimus iš medžiagos. Wangas kuria popierinius, medžiaginius ir vandeninius tankus. Man labiausiai įstrigo tankas iš ledo. Tirpstantis. Naiviai mąstau, kad tokia turėtų būti būsimų ginklų ateitis.

Magdalena Abakanowicz, „Abakans“, 7–8 deš. Autorės nuotr.
Magdalena Abakanowicz, „Abakans“, 7–8 deš. Autorės nuotr.
Magdalena Abakanowicz, „Warszawy“, 1973 m. Autorės nuotr.
Magdalena Abakanowicz, „Warszawy“, 1973 m. Autorės nuotr.
Magdalena Abakanowicz, „Seated figures“, 1974–1984 m. Autorės nuotr.
Magdalena Abakanowicz, „Seated figures“, 1974–1984 m. Autorės nuotr.
Magdalena Abakanowicz, „Yellow Abakan“, 1970–1975 m. Autorės nuotr.
Magdalena Abakanowicz, „Yellow Abakan“, 1970–1975 m. Autorės nuotr.
Magdalena Abakanowicz, „From the Ghost“, „Spooks“, „Spirits series“, 2008 m. Autorės nuotr.
Magdalena Abakanowicz, „From the Ghost“, „Spooks“, „Spirits series“, 2008 m. Autorės nuotr.

Karas ir atsakomybė

Andrzejus Lederis apie socialinę mitologiją

Kultūros filosofas, psichiatras, psichoterapeutas Andrzejus Lederis – vienas originaliausių šių dienų lenkų mąstytojų ir tikrovės komentatorių. Pateikiame jo pokalbio su Dawidu Karpiuku, balandį išspausdinto savaitiniame žurnale „Newsweek“, fragmentus.

Andrzej Leder
Andrzej Leder
„Ugnimi ir kalaviju“ (rež. Jerzy Hoffman, 1999)
„Ugnimi ir kalaviju“ (rež. Jerzy Hoffman, 1999)
Ivan Bilan

Inter arma non silent musae

Ukrainos menininkų strategijos

Lotyniškas posakis „inter arma silent musae – ginklams žvangant mūzos tyli“ šiandien įgavo priešingą reikšmę. Mūzos netyli. Jos aktyvios, nes gyvena menininkų širdyse ir mintyse. 2022 m. vasario 24 d. prasidėjus plataus masto Rusijos ir Ukrainos karui, Ukrainos menininkų bendruomenė, kaip ir visa Ukrainos visuomenė, pasidalijo į tris dideles stovyklas: vieni griebėsi ginklo ir prisijungė prie Ukrainos ginkluotųjų pajėgų, kiti paėmė į rankas teptukus ir stojo į kovą meno fronte, treti organizavo savanorių judėjimą, siekdami sukurti patikimą užnugarį ir aprūpinti karius fronte viskuo, ko reikia.

Anton Logov, „Kapinės vaikų žaidimų aikštelėje raketų suniokotame blokadiniame Mariupolyje“. 2022 m.
Anton Logov, „Kapinės vaikų žaidimų aikštelėje raketų suniokotame blokadiniame Mariupolyje“. 2022 m.
Anton Logov, „Subombarduotos Bučos gatvėse guli mirę ukrainiečiai“. 2022 m.
Anton Logov, „Subombarduotos Bučos gatvėse guli mirę ukrainiečiai“. 2022 m.
Oleh Drobotski, be pavadinimo, iš projekto „Kiborgai. Pergalės dvasia“. 2017 m.
Oleh Drobotski, be pavadinimo, iš projekto „Kiborgai. Pergalės dvasia“. 2017 m.
Oleh Drobotski su ginkluotųjų pajėgų kovos draugais. 2022 m.
Oleh Drobotski su ginkluotųjų pajėgų kovos draugais. 2022 m.
Polina Kuznetsova, „Klyksmas“. 2022 m.
Polina Kuznetsova, „Klyksmas“. 2022 m.
Myron Kataran, Projektas „Auka“. 2020 m.
Myron Kataran, Projektas „Auka“. 2020 m.
Denys Metelin, „Ukrainiečių svajonė“. 2022 m.
Denys Metelin, „Ukrainiečių svajonė“. 2022 m.
Andriy Chyzhov su grupe savanorių menininkų, gaminant kontrolinių punktų gynybinius elementus. 2022 m.
Andriy Chyzhov su grupe savanorių menininkų, gaminant kontrolinių punktų gynybinius elementus. 2022 m.
Monika Krikštopaitytė

Moteriškojo kūrybingumo triumfas

Plačiau savo įspūdžiais iš 59-osios Venecijos bienalės sutiko pasidalinti Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus direktorius Arūnas Gelūnas

Šių metų bienalė, vadovaujama Cecilios Alemani, nuo ankstesnių skiriasi tuo, kad pirmą kartą istorijoje joje dominuoja moterys menininkės drauge su lyties nepatikslinančiais asmenimis. Kaip tai justi ekspozicijoje? Kokias matote tendencijas Arsenale, paviljonuose, apskritai?

Šių metų (59-oji) Venecijos bienalė džiugina taip stipriai, kad net galima būtų apibendrinant sakyti, jog tai didžiulė ir triumfališka moteriškojo kūrybingumo pergalė, pasireiškianti Meno pasaulyje prieš brutalius ir laukinius, nevaldomus vyriškus instinktus, demonstruojamus geopolitikos pasaulyje, – žinoma, čia turiu omeny Kremliaus nusikaltėlių Ukrainoje vykdomą totalų nužmogėjimo aktą, Ukrainos civilių gyventojų genocidą. Šis kontrastas taip bado akis, kad kiekviena akimirka, praleista Venecijos bienalėje ir kitose Venecijos mieste vykstančiose parodose, atrodo kaip stebuklinga likimo dovana ir gaivus vilties gurkšnis.

Simone Leigh, Arsenalas, Venecijos bienalė. Rengėjų nuotr.
Simone Leigh, Arsenalas, Venecijos bienalė. Rengėjų nuotr.
Ovartaci kūriniai, Arsenalas, Venecijos bienalė. Rengėjų nuotr.
Ovartaci kūriniai, Arsenalas, Venecijos bienalė. Rengėjų nuotr.
Louise Nevelson kūrinio fragmentas, Arsenalas, Venecijos bienalė. Rengėjų nuotr.
Louise Nevelson kūrinio fragmentas, Arsenalas, Venecijos bienalė. Rengėjų nuotr.
Aneta Grzeszykowska, Arsenalas, Venecijos bienalė. Rengėjų nuotr.
Aneta Grzeszykowska, Arsenalas, Venecijos bienalė. Rengėjų nuotr.
Žana Kadyrova, paroda „Palyanitsia“. A.G. nuotr.
Žana Kadyrova, paroda „Palyanitsia“. A.G. nuotr.
Zineb Sedira, Nacionalinis Prancūzijos paviljonas. Rengėjų nuotr.
Zineb Sedira, Nacionalinis Prancūzijos paviljonas. Rengėjų nuotr.
Skuja Braden, Nacionalinis Latvijos paviljonas. Rengėjų nuotr.
Skuja Braden, Nacionalinis Latvijos paviljonas. Rengėjų nuotr.
Lietuvos nacionalinio paviljono atidarymo akimirka. A. Solomino nuotr.
Lietuvos nacionalinio paviljono atidarymo akimirka. A. Solomino nuotr.
  < PUSLAPIS IŠ 8  >>> Archyvas