7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Martyna Jurkevičiūtė

Martyna Jurkevičiūtė

Žiedais ir ryškiomis spalvomis apkaišytas pasaulio absurdas

Arpitos Singh paroda „Remembering“ šiaurinėje „Serpentine“ galerijoje

Indų menininkės Arpitos Singh (g. 1937) kūryba man tapo netikėtu praeitų metų atradimu, kai jos drobes išvydau grupinėje Barbikano parodoje „The Imaginary Institution of India“. Singh tapyba išsiskyrė gana iliustratyviu stiliumi ir netikėtomis kompozicijomis, vienoje plokštumoje komponuojant iš pirmo žvilgsnio atsitiktinių daiktų, veidų ir Šagalo skraiduolius primenančių figūrų koliažus su į banginio ir paukščio hibridą panėšėjančiais storais lėktuvais.

Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „Remembering“, parodos fragmentas. 2025 m. J. Underhill nuotr.
Arpita Singh, „My Lollipop City: Gemini Rising“. 2005 m.
Arpita Singh, „My Lollipop City: Gemini Rising“. 2005 m.
Martyna Jurkevičiūtė

Gyvenimas kaip nesibaigiantis performanso aktas

Apie Leigh Bowery parodą „Tate Modern“ galerijoje Londone

Pompastiški kostiumai, provokuojantys performansai, klubas „Taboo“ ir Luciano Freudo portretai – „Tate Modern“ pirmą kartą surengė tokios skalės australų menininko Leigh Bowery (1961–1994) retrospektyvinę parodą. „Ši paroda galėtų vadintis Bowery ir draugai“, – per spaudos konferenciją sakė „Tate Modern“ direktorė Karin Hindsbo. Matomumas, išskirtinumas, vakarėliai ir buvimas scenoje ar gatvėje, nes, Bowery žodžiais, jam didelio skirtumo tarp jų nėra, – tai buvo jo kūrybos pagrindas.

„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
„Leigh Bowery!“, parodos fragmentas. 2025 m. L. A. Fernandes nuotr.
Martyna Jurkevičiūtė

Žavingosios Temzės kerai

Apie Claudeʼo Monet parodą Courtauld galerijoje ir Janos Winderen garso instaliaciją Gamtos istorijos muziejuje

Temzė slėpininga upė. Drumzlini žemutinės upės vandenys savose įsčiose gramzdina paslaptingą miesto istoriją. Ši užliūliuoja, bangų simfonijoje bene užhipnotizuoja praeivius, gyventojus, miesto svečius. Temzė – gūdi upė. Galinga ir negailestinga potvyniui artėjant, kai keičiasi upės tėkmė, kai įnešamos naujos jūros druska dvelkiančios srovės, ji užriaumoja it į visas puses besitaršantis laukinis žvėris. Bangos mušasi viena į kitą nesusitardamos, kurion pusėn tekėti. Toks šėlsmo šokis, gausmas trunka vos keletą valandų ir, sutekėjus Šiaurės jūros sūrymams, Temzė nurimsta.

Claude Monet, „Charing Cross tiltas, Temzė“. 1903 m., drobė, aliejus, Musée des Beaux-Arts, Lyon, ©LyonMBA. A. Basse nuotr.
Claude Monet, „Charing Cross tiltas, Temzė“. 1903 m., drobė, aliejus, Musée des Beaux-Arts, Lyon, ©LyonMBA. A. Basse nuotr.
Claude Monet, „Waterloo tiltas, pilkas oras“. 1900 m., drobė, aliejus, Art Institute of Chicago / Art Resource, Niujorkas / Scala, Florencija.
Claude Monet, „Waterloo tiltas, pilkas oras“. 1900 m., drobė, aliejus, Art Institute of Chicago / Art Resource, Niujorkas / Scala, Florencija.
Claude Monet, „Parlamento rūmai, saulėlydis“. 1903 m., drobė, aliejus, 81,2 x 92 cm, Hasso Plattner Collection.
Claude Monet, „Parlamento rūmai, saulėlydis“. 1903 m., drobė, aliejus, 81,2 x 92 cm, Hasso Plattner Collection.
Claude Monet, „Waterloo tiltas, pridengta saulė“. 1899–1903 m., drobė, aliejus, privati kolekcija. Christie’sImages / Bridgeman Images nuotr.
Claude Monet, „Waterloo tiltas, pridengta saulė“. 1899–1903 m., drobė, aliejus, privati kolekcija. Christie’sImages / Bridgeman Images nuotr.
„Monet ir Londonas. Temzės vaizdai“, parodos vaizdas, The Courtauld Gallery © Fergus Carmichael
„Monet ir Londonas. Temzės vaizdai“, parodos vaizdas, The Courtauld Gallery © Fergus Carmichael
Jana Winderen klūpo prie Temzės hidrofonu klausydamasi povandeninių garsų © Jana Winderen
Jana Winderen klūpo prie Temzės hidrofonu klausydamasi povandeninių garsų © Jana Winderen
Jaunuolis sėdi parodos „Upė“ erdvėje ir klausosi įrašytų povandeninių garsų.
Jaunuolis sėdi parodos „Upė“ erdvėje ir klausosi įrašytų povandeninių garsų.
Martyna Jurkevičiūtė

Spalvingo gyvenimo lėta tėkmė

Apie Boscoe ir Geoffrey Holderių parodą Victoria Miro galerijoje Londone

Į brolių Holderių parodą Victoria Miro galerijoje mane paviliojo viename iš elektroninių naujienlaiškių pamatytas Geoffrey Holderio darbas „Mauduoliai II“. Ant vandens paviršiaus žydrų raibulių fone plūduriuoja tamsaus šokolado spalvos kūnas: užmerktos akys, vos vos pravertos lūpos, rankos atmestos atgal, delnai panardinti po vandeniu. Fone dar dviejų mauduolių, o gal ir tos pačios figūros atspindžiai. Tamsus nuogas kūnas romiai ilsisi sūriame popieriaus mėlyje. Kūrinys visų pirma akis pavilioja spalvų ryškumu, tuomet pakeri tobulu vasaros, laisvės, ramybės, sulėtėjusio laiko įkūnijimu ir galiausiai nuginkluoja, įtikina detalėmis. Geoffrey Holderis popieriuje palieka ekspresyvius pieštukų štrichus, kurie pasimato tik priėjus arčiau ir figūrai bei vandeniui įpučia gyvybės.

Geoffrey Holder, „Mauduoliai II“. 1986 m. Spalvotas pieštukas, popierius, 91.4 x 116.8 cm © Geoffrey Holder. Geoffrey Holder Estate ir James Fuentes maloniai sutikus
Geoffrey Holder, „Mauduoliai II“. 1986 m. Spalvotas pieštukas, popierius, 91.4 x 116.8 cm © Geoffrey Holder. Geoffrey Holder Estate ir James Fuentes maloniai sutikus
Boscoe Holder, „Drožėjas“. 1988 m. Akrilas, lenta, 65.8 x 94.4 cm © Boscoe Holder.  Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
Boscoe Holder, „Drožėjas“. 1988 m. Akrilas, lenta, 65.8 x 94.4 cm © Boscoe Holder. Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
Geoffrey Holder, „Apsikabinę įsimylėjėliai“. Be datos. Conté kreidelės, popierius, priklijuotas ant juodo popieriaus, 120.7 x 90.2 cm © Geoffrey Holder. Geoffrey Holder Estate ir James Fuentes maloniai sutikus
Geoffrey Holder, „Apsikabinę įsimylėjėliai“. Be datos. Conté kreidelės, popierius, priklijuotas ant juodo popieriaus, 120.7 x 90.2 cm © Geoffrey Holder. Geoffrey Holder Estate ir James Fuentes maloniai sutikus
Boscoe Holder, „Sušukuoti plaukai“. 1990 m. Akrilas, lenta, 91.2 x 43.2 cm © Boscoe Holder.  Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
Boscoe Holder, „Sušukuoti plaukai“. 1990 m. Akrilas, lenta, 91.2 x 43.2 cm © Boscoe Holder. Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
Geoffrey Holder, „Be pavadinimo“. Nedatuotas. Aliejus, aliejaus kreidelė ir vaško pieštukas, drobė, 121.9 x 91.4 cm © Geoffrey Holder. Geoffrey Holder Estate ir James Fuentes maloniai sutikus
Geoffrey Holder, „Be pavadinimo“. Nedatuotas. Aliejus, aliejaus kreidelė ir vaško pieštukas, drobė, 121.9 x 91.4 cm © Geoffrey Holder. Geoffrey Holder Estate ir James Fuentes maloniai sutikus
Boscoe Holder, „Be pavadinimo“. 2001 m. Akrilas, lenta, 90.6 x 71 cm © Boscoe Holder.  Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
Boscoe Holder, „Be pavadinimo“. 2001 m. Akrilas, lenta, 90.6 x 71 cm © Boscoe Holder. Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
Kairėje: Geoffrey Holder, „Moteris ant vyro pečių“. XX a. 8-ojo deš. pabaiga. © Geoffrey Holder. Geoffrey Holder Estate ir James Fuentes maloniai sutikus. Dešinėje: Boscoe Holder, „Žalias fonas“. 1996 m. © Boscoe Holder.  Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
Kairėje: Geoffrey Holder, „Moteris ant vyro pečių“. XX a. 8-ojo deš. pabaiga. © Geoffrey Holder. Geoffrey Holder Estate ir James Fuentes maloniai sutikus. Dešinėje: Boscoe Holder, „Žalias fonas“. 1996 m. © Boscoe Holder. Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
„Boscoe Holder / Geoffrey Holder“, parodos vaizdas. 2024 m. birželio 1 d. – liepos 27 d. Victoria Miro, 16 Wharf Road, N1 7RW. © Boscoe Holder.  Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
„Boscoe Holder / Geoffrey Holder“, parodos vaizdas. 2024 m. birželio 1 d. – liepos 27 d. Victoria Miro, 16 Wharf Road, N1 7RW. © Boscoe Holder. Boscoe Holder Estate ir Victoria Miro maloniai sutikus
Martyna Jurkevičiūtė

Aktualumo neprarandanti kūryba

Apie Barbaros Kruger parodą Londono „Serpentine“ galerijoje

Po apsilankymo „Serpentine“ galerijoje, kur eksponuojama Barbaros Kruger (g. 1945) paroda „Galvoju apie tave, tai yra save, tai yra tave“, mano draugas man sako: „...bet juk čia ne menas, tai greičiau antropologinis ar socialinis tyrimas.“

1.	Barbara Kruger, „Galvoju apie tave, tai yra save, tai yra tave“ (Thinking of You. I Mean Me. I Mean You), parodos vaizdas, „Serpentine South“. 2024 m. vasario 1–kovo 17 d. George Darrell nuotr.
1. Barbara Kruger, „Galvoju apie tave, tai yra save, tai yra tave“ (Thinking of You. I Mean Me. I Mean You), parodos vaizdas, „Serpentine South“. 2024 m. vasario 1–kovo 17 d. George Darrell nuotr.
1.	Barbara Kruger, „Galvoju apie tave, tai yra save, tai yra tave“ (Thinking of You. I Mean Me. I Mean You), parodos vaizdas, „Serpentine South“. 2024 m. vasario 1–kovo 17 d. George Darrell nuotr.
1. Barbara Kruger, „Galvoju apie tave, tai yra save, tai yra tave“ (Thinking of You. I Mean Me. I Mean You), parodos vaizdas, „Serpentine South“. 2024 m. vasario 1–kovo 17 d. George Darrell nuotr.
1.	Barbara Kruger, „Galvoju apie tave, tai yra save, tai yra tave“ (Thinking of You. I Mean Me. I Mean You), parodos vaizdas, „Serpentine South“. 2024 m. vasario 1–kovo 17 d. George Darrell nuotr.
1. Barbara Kruger, „Galvoju apie tave, tai yra save, tai yra tave“ (Thinking of You. I Mean Me. I Mean You), parodos vaizdas, „Serpentine South“. 2024 m. vasario 1–kovo 17 d. George Darrell nuotr.
4.	Barbara Kruger, „Be pavadinimo (Prisimink mane)“ (Untitled (Remember me)), vieno kanalo videofilmas LED panelyje, garsas, 23 sek., kadrai iš filmo, 350.1 × 250.1 cm. 1988/2020 m. Maloniai sutikus menininkei ir „Sprüth Magers“
4. Barbara Kruger, „Be pavadinimo (Prisimink mane)“ (Untitled (Remember me)), vieno kanalo videofilmas LED panelyje, garsas, 23 sek., kadrai iš filmo, 350.1 × 250.1 cm. 1988/2020 m. Maloniai sutikus menininkei ir „Sprüth Magers“
5.	Barbara Kruger, „Be pavadinimo (be komentarų)“ (Untitled (No Comment)), trijų kanalų videoinstaliacija, spalva, garsas 9 min. 25 sek., parodos vaizdas. 2020 m. Parodoje Barbara Kruger: Thinking of You. I Mean Me. I Mean You. Čikagos meno institutas (The Art Institute of Chicago – AIC), Čikaga, 2021 m. rugsėjo 19–2022 m. sausio 24 d. Maloniai sutikus menininkei ir „Sprüth Magers“. Čikagos meno instituto nuotr.
5. Barbara Kruger, „Be pavadinimo (be komentarų)“ (Untitled (No Comment)), trijų kanalų videoinstaliacija, spalva, garsas 9 min. 25 sek., parodos vaizdas. 2020 m. Parodoje Barbara Kruger: Thinking of You. I Mean Me. I Mean You. Čikagos meno institutas (The Art Institute of Chicago – AIC), Čikaga, 2021 m. rugsėjo 19–2022 m. sausio 24 d. Maloniai sutikus menininkei ir „Sprüth Magers“. Čikagos meno instituto nuotr.
6.	Barbara Kruger, „Be pavadinimo (Artforum)“ (Untitled (Artforum)), dviejų kanalų videoinstaliacija, 4 min. 42 sek., parodos vaizdas. 2016/2020 m. Parodoje Barbara Kruger: Thinking of You. I Mean Me. I Mean You. Čikagos meno institutas (The Art Institute of Chicago – AIC), Čikaga, 2021 m. rugsėjo 19–2022 m. sausio 24 d. Maloniai sutikus menininkei ir „Sprüth Magers“. Čikagos meno instituto nuotr.
6. Barbara Kruger, „Be pavadinimo (Artforum)“ (Untitled (Artforum)), dviejų kanalų videoinstaliacija, 4 min. 42 sek., parodos vaizdas. 2016/2020 m. Parodoje Barbara Kruger: Thinking of You. I Mean Me. I Mean You. Čikagos meno institutas (The Art Institute of Chicago – AIC), Čikaga, 2021 m. rugsėjo 19–2022 m. sausio 24 d. Maloniai sutikus menininkei ir „Sprüth Magers“. Čikagos meno instituto nuotr.
7.	Barbara Kruger, „Be pavadinimo (be komentarų)“ (Untitled (No Comment), trijų kanalų videoinstaliacija, spalva, garsas 9 min. 25 sek., parodos vaizdas. 2020 m. Parodoje Barbara Kruger: Thinking of You. I Mean Me. I Mean You. Čikagos meno institutas (The Art Institute of Chicago – AIC), Čikaga, 2021 m. rugsėjo 19–2022 m. sausio 24 d. Maloniai sutikus menininkei ir „Sprüth Magers“. Čikagos meno instituto nuotr.
7. Barbara Kruger, „Be pavadinimo (be komentarų)“ (Untitled (No Comment), trijų kanalų videoinstaliacija, spalva, garsas 9 min. 25 sek., parodos vaizdas. 2020 m. Parodoje Barbara Kruger: Thinking of You. I Mean Me. I Mean You. Čikagos meno institutas (The Art Institute of Chicago – AIC), Čikaga, 2021 m. rugsėjo 19–2022 m. sausio 24 d. Maloniai sutikus menininkei ir „Sprüth Magers“. Čikagos meno instituto nuotr.
8.	Barbara Kruger, „Galvoju apie tave, tai yra save, tai yra tave“ (Thinking of You. I Mean Me. I Mean You), parodos vaizdas, „Serpentine South“. 2024 m. vasario 1–kovo 17 d. George Darrell nuotr.
8. Barbara Kruger, „Galvoju apie tave, tai yra save, tai yra tave“ (Thinking of You. I Mean Me. I Mean You), parodos vaizdas, „Serpentine South“. 2024 m. vasario 1–kovo 17 d. George Darrell nuotr.
Martyna Jurkevičiūtė

Tirpstančio laiko filosofija

Apie Hiroshi Sugimoto parodą „Laiko mašina“ „Hayward“ galerijoje Londone

Skubėjimo, lėkimo, nerimasties pripildytame pasaulyje su didžiule XIX amžiaus kamera nusileidžia japonų menininkas, filosofas Hiroshi Sugimoto (g. 1948), it tikras keliautojas laiku. Klasikinės fotografijos principai menininkui tampa pagrindu išreikšti konceptualioms vizijoms, nuo kurių ir prasideda jo kūrinių kelias. Sugimoto save vadina paskutiniu nespalvotos, tradicinės fotografijos meistru. „Mano kamera veikia kaip laiko mašina“, – teigia menininkas, o jo žodžiai tampa ir parodos pavadinimu.

Hiroshi Sugimoto, „UA teatras, Niujorkas“. 1978 m. © Hiroshi Sugimoto, menininko nuosavybė
Hiroshi Sugimoto, „UA teatras, Niujorkas“. 1978 m. © Hiroshi Sugimoto, menininko nuosavybė
Hiroshi Sugimoto, „Ankstyviausi žmogaus giminaičiai“. 1994 m. © Hiroshi Sugimoto, Marian Goodman galerijos nuosavybė
Hiroshi Sugimoto, „Ankstyviausi žmogaus giminaičiai“. 1994 m. © Hiroshi Sugimoto, Marian Goodman galerijos nuosavybė
Hiroshi Sugimoto parodos vaizdas, „Konceptualios formos ir matematinis modelis 006“. Sidabro želatinos atspaudai, aliuminis ir plienas. M. Blowerio nuotr. Menininko ir „Hayward“ galerijos nuosavybė
Hiroshi Sugimoto parodos vaizdas, „Konceptualios formos ir matematinis modelis 006“. Sidabro želatinos atspaudai, aliuminis ir plienas. M. Blowerio nuotr. Menininko ir „Hayward“ galerijos nuosavybė
Hiroshi Sugimoto „Hayward“ galerijoje su „Jūros peizažų“ serija. R. Smith nuotr.
Hiroshi Sugimoto „Hayward“ galerijoje su „Jūros peizažų“ serija. R. Smith nuotr.
Hiroshi Sugimoto parodos vaizdas, „Jūros peizažų“ serija. Sidabro želatinos atspaudai. M. Blowerio nuotr. Menininko ir „Hayward“ galerijos nuosavybė
Hiroshi Sugimoto parodos vaizdas, „Jūros peizažų“ serija. Sidabro želatinos atspaudai. M. Blowerio nuotr. Menininko ir „Hayward“ galerijos nuosavybė
Hiroshi Sugimoto, „Žaibų laukai 225“. 2009 m. © Hiroshi Sugimoto, menininko nuosavybė
Hiroshi Sugimoto, „Žaibų laukai 225“. 2009 m. © Hiroshi Sugimoto, menininko nuosavybė
Hiroshi Sugimoto parodos vaizdas, „Optikos“ serija. Chromogeniniai atspaudai. M. Blowerio nuotr. Menininko ir „Hayward“ galerijos nuosavybė
Hiroshi Sugimoto parodos vaizdas, „Optikos“ serija. Chromogeniniai atspaudai. M. Blowerio nuotr. Menininko ir „Hayward“ galerijos nuosavybė
Hiroshi Sugimoto parodos vaizdas, „Portretų“ serija. Sidabro želatinos atspaudai. M. Blowerio nuotr. Menininko ir „Hayward“ galerijos nuosavybė
Hiroshi Sugimoto parodos vaizdas, „Portretų“ serija. Sidabro želatinos atspaudai. M. Blowerio nuotr. Menininko ir „Hayward“ galerijos nuosavybė
Martyna Jurkevičiūtė

Menininkė čia (ne)dalyvauja

Apie Marinos Abramović retrospektyvą Karališkojoje dailės akademijoje Londone

Eidama pro Karališkąją dailės akademiją Londone, atsitiktinai išgirstu dviejų jaunų vaikinų pokalbio nuotrupas. „Ar čia tik ne ta paroda su daug nuogų žmonių?“ – vienas, pirštu besdamas į didžiulį plevėsuojantį plakatą su Marinos Abramović veidu, atvirai teiraujasi kito. Kokia puiki tai parodos iliustracija, o ir po atidarymo spaudoje pažirusiuose straipsniuose, regis, nuogybės akademijoje keliamos į pirmą vietą. Tai jokiu būdu nesutinkama neigiamai, visi gerbia aukštą menininkės statusą turinčią Abramović, bet ar visuomenė gebės priimti, suprasti ir pamatyti daugiau nei nuogumą?

Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Imponderabilia“. 1977/2023 m. Performansą gyvai atlieka Emma Fisher ir Duarte Melo, 60 min. Marinos Abramović archyvas. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Imponderabilia“. 1977/2023 m. Performansą gyvai atlieka Emma Fisher ir Duarte Melo, 60 min. Marinos Abramović archyvas. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Ritmas 0“. 1974 m. Marinos Abramović archyvas. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Ritmas 0“. 1974 m. Marinos Abramović archyvas. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Didvyrė“. 2001 m. Performansą gyvai atlieka Emma Fisher ir Duarte Melo, 60 min. Marinos Abramović archyvas ir Luciana Brito Galeria. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Didvyrė“. 2001 m. Performansą gyvai atlieka Emma Fisher ir Duarte Melo, 60 min. Marinos Abramović archyvas ir Luciana Brito Galeria. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Nuoga su skeletu“. 2002/2005/2023 m. Performansą gyvai atlieka Madinah Farhannah Thompson, 2 val. Marinos Abramović archyvas ir Galerie Krinzinger. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Nuoga su skeletu“. 2002/2005/2023 m. Performansą gyvai atlieka Madinah Farhannah Thompson, 2 val. Marinos Abramović archyvas ir Galerie Krinzinger. © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Menininkė dalyvauja“. 2010 m. Marinos Abramović archyvas © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Marinos Abramović parodos Karališkojoje dailės akademijoje vaizdas, Londonas, nuo 2023 m. rugsėjo 23 iki 2024 m. sausio 1 d., kūrinys „Menininkė dalyvauja“. 2010 m. Marinos Abramović archyvas © Marina Abramović. Foto © Royal Academy of Arts, London / David Parry
Martyna Jurkevičiūtė

Netikėtas menininkų duetas

Paroda „Gyvenimo formos“ Londono „Tate Modern“ galerijoje

Švedė Hilma af Klint (1862–1944) ir olandas Pietas Mondrianas (1872–1944) niekuomet nedirbo kartu. Niekuomet nebuvo susitikę, nesikeitė korespondencija. Niekuomet, savo gyvenamuoju laikotarpiu, kartu neeksponavo kūrybos. Nors abiejų darbuose, kaip naująja paroda „Gyvenimo formos“ įrodė „Tate Modern“ galerija, ir būta bendrų taškų, tokių prieštaringų menininkų eksponavimas, regis, laužtas iš piršto. Tarsi galerija būtų rengusi dvi parodas, bet pristigusi vietos jas sujungė. Kuo ilgiau galvoju apie parodą, mintyse bėgant begalei klausimų – kaip, kodėl, kam ar veiks? – tuo labiau esu intriguojama ir nekantrauju ją pamatyti. Gal toks ir sumanymas – provokuoti apsilankyti, išlikti aktualiems ir paskatinti į meną žvelgti kitokiu kampu.

Hilma af Klint, „Botaninis piešinys“. 1890 m. Hilmos af Klint fondo sutikimu
Hilma af Klint, „Botaninis piešinys“. 1890 m. Hilmos af Klint fondo sutikimu
Martyna Jurkevičiūtė

Tarp stilių, formų ir eksperimentų

Man Ray’aus retrospektyva Italijoje

Man Ray’aus (tikras vardas Emmanuel Radnitzky, 1890–1976) retrospektyvinę parodą Genujoje aplankiau visiškai atsitiktinai, kai vieną rytą vaikštinėdama siauromis miesto gatvėmis išvydau už aplinkinius pastatus kur kas didesnius rūmus, kurie kvietė ne tik melodingu fontano čiurlenimu, bet ir jaukiu žmonių bruzdesiu. Abiejose įėjimo į Genujos Kunigaikščių rūmus, Dožų apartamentus (Palazzo Ducale, Appartamento del Doge, Piazza Matteotti 9), pusėse plevėsavo paslaptingoji moteris-smuikas („Ingres’o smuikas“, „Le Violon d’Ingres“, 1924).

Man Ray. „Stiklinės ašaros“. 1930–1932 (1976). Archivio Storico della Biennale di Venezia - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray. „Stiklinės ašaros“. 1930–1932 (1976). Archivio Storico della Biennale di Venezia - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Man Ray, „Užslėptas erotiškumas“, Meret Oppenheim Louis Marcoussis spaudai, 1933–1980.Privati kolekcija. Fondazione Marconi, Milanas © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Užslėptas erotiškumas“, Meret Oppenheim Louis Marcoussis spaudai, 1933–1980.Privati kolekcija. Fondazione Marconi, Milanas © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Le Violon d’Ingres“, 1924 m. Perspausdinta 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosvybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Le Violon d’Ingres“, 1924 m. Perspausdinta 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosvybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Sans titre“ (Autoportretas), 1931 m., Atspausdintas 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray, „Sans titre“ (Autoportretas), 1931 m., Atspausdintas 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray, „La prière“, 1930 m. Reprodukuota iš originalo 1976.  Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray, „La prière“, 1930 m. Reprodukuota iš originalo 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray, „Dora Maar (composition à la petit main)“, 1936 m. Reprodukuota iš originalo 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Dora Maar (composition à la petit main)“, 1936 m. Reprodukuota iš originalo 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Martyna Jurkevičiūtė

Tarp būtybių iš vilnos

Magdalenos Abakanowicz paroda „Kiekvienas siūlų ir virvių raizginys“ Londone

Pastaraisiais metais lenkų dailė tarptautiniuose meno renginiuose išskirtinai vieninga – čia dominuoja tekstilės darbai. Gal Lenkijoje – tekstilės renesansas? 2021 m. Londono dizaino bienalės lenkų paviljone kuratorė Aleksandra Kędziorek bei menininkė Alicja Bielawska, atsiliepdamos į bienalės temą „rezonansas“, tekstilę pasirinko kaip pagrindinį įrankį. Pastebėjusios, kad niekas nebekalba apie tekstilę, skirtą interjerui, jos nutarė permąstyti tekstilės reikšmę mūsų namuose. Paviljone vilnijo skirtingiausių spalvų, tekstūrų, taip pat ir lenkiškų raštų klostės, primindamos lenkų tekstilės gamybos technikas, ritualus ir protėvių pradėtas namų puošimo tradicijas.

Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, instaliacijos fragmentas. 2022 m. Tate Photography, © Madeline Buddo nuotr. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, Helena 1964–1065 m. Marlborough Gallery, New York. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
Magdalena Abakanowicz, Helena 1964–1065 m. Marlborough Gallery, New York. Kūriniai iš © Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Warsaw
  PUSLAPIS IŠ 2  >>> Archyvas