7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Raktažodis: Žilvinas Landzbergas

Gotikinis miškas

Yra menininkų, kurie ima (žiūrovo laiką, kantrybę, dėmesį), o yra tokių, kurie duoda (dėmesį, kantrybę, laiką), kaip „Eurythmics“ dainoje „Sweet Dreams“: „vieni nori jus panaudoti, kiti nori būti jūsų naudojami“ („some of them want to use you, some of them want to get used by you“). Dar yra tokių, kurie ir duoda, ir ne mažiau paima. Pavyzdžiui, Dainiaus Liškevičiaus „Labyrinthus“ – kiek grožio ir įdomybių, jungčių ir jų kryžminimo, realiai klaidinančios erdvės magija, bet greta ir knygelė su prasmių labirintais, kur autorius prašo žiūrovo pastangų, kviečia įsivelti, o gal net šį bei tą išnarplioti. Nenori – nereikia, bet ėmikai kartais kažkaip sugeba pasėti nerimo, kad ką nors svarbaus praleisi, ir abejonės savo intelektu.
 
Per šią prizmę žvelgiant, Žilvinas Landzbergas yra itin retos rūšies menininkas – grynas davikas. Savo personalinėje parodoje jis net atrado vietos ir kitiems menininkams pristatyti – didžiosios salės krašte įkūrė galeriją „Voveraitė“. Kad ir koks anomališkas atrodytų toks altruizmas, duodančiu jį vadinu pirmiausiai už dosnumą, kurį patiria žiūrovas. Jam sukurta atskira visata su žemutiniais ir viršutiniais lygiais, įžengimo ritualu ir patirčių įvairove. Anotacija sako, kad menininkas siūlo į ekspoziciją žvelgti kaip į „muzikinį albumą 3D formatu“. Sutinku, muzikos ir muzikalumo ten daug, yra net scena su reikalingais atributais: pakyla, gitaros. Deja, apie muziką nedaug išmanau, dėl šventos ramybės galiu tik pasakyti, kad impozantiškasis, viskuo besidomintis kompozitorius Šarūnas Nakas savo „Facebook’o“ profilyje Žilvino parodą „palaikino“ ir pozityviai pakomentavo, vadinasi, su muzika ten viskas gerai. Aš parodoje pamačiau visai ką kita. O kadangi menininkas taikosi į ikižodinę patirtį, ko gero, individuali interpretacija yra leidžiama.

Pasisvečiavimas

Kaip ir priklauso žiemos sodui, patalpoje daug žalumos. Tačiau iki tikros oranžerijos dar toloka, trūksta skaidrumo (stiklinių skliautų ir aukščio) ir augalų masės, gal dar šiek tiek etikečių. Ypač tokiu metų laiku, kai viskas stiebiasi, žvilga, virsta per kraštus, kai neorganizuota pievelė geriau vaizduoja sodus nei vazoninių gėlių spiečius. Bet kam jų reikia? Pasiganius po ekspoziciją ilgainiui ima aiškėti.

 

 

Štai vertikalus kaktusas atkartoja planšetiniame kompiuteryje judančio žmogaus vertikalę, prie durų augmenija palaiko kompaniją skulptūroms, kurios labai aiškiai primena romėniškų sodų atletų atliejas, nors taip pat aiškiai jomis jau nebėra. Tačiau sodo skulptūros suaugusios su augalais jau daug šimtmečių, ir taip tiesiog turi būti. O kaipgi Duonio priešistorinio parko gyvūnai be augalų, nors ir tik asociacijos pavidalu?

Meninio tyrimo „punctum“

Eidama į parodą tikėjausi, kad jau gerai žinomi menininkai ir ypač dailininkai parodys ką nors tokio, ko dar nebūsiu mačiusi anksčiau. Intriguoja ir pati parodos koncepcija, nes paprastai meninių tyrimų išklotinės (o aš tikiu, kad šiuolaikinio meno kontekste tokie tyrimai tiesiog būtini) lieka paslaptyje. Dažniausiai taip nutinka tuomet, kai pristatomas tik galutinis kūrinio variantas arba tyrimų rezultatas, todėl paroda siūlo vertingą galimybę – pažinti šių menininkų kūrybinį procesą.

Gaminti ar ne?

Šiuo metu kuriančių skulptūros studijas baigusių menininkų masė, primerktu žvilgsniu žiūrint, skyla į dvi dalis. Vieni idėjas įvaizdina ir įkūnija objektuose, kuria daugiau mažiau apčiuopiamus daiktus, iš kurių dėlioja savitu būdu pagrįstas instaliacijas. Kitų meninė išraiška pasislinkusi nuo idėjų vertimo objektais link idėjų medijavimo rengiant įvykius, susitikimus, pristatant ar paslepiant vaizdo bei garso objektus arba tiesiog paliekant brūkšnį ant sienos. Stebint šiuolaikinės aukštosios kultūros puoselėjimu užsiimančių institucijų parodų tinklelį, riba tarp šių dviejų dalių nėra aiški, nes pirmieji gilindamiesi į savo interesų sferą migruoja į antrųjų valdas, o antrieji retkarčiais naudoja pirmųjų kūrybą kaip artefaktus (Juozo Laivio atvejis). Riba paaiškėja, kai įsižiūri į šiuolaikinio meno pardavimais užsiimančių privačių galerijų paieškas. Kad parduotų ar bent priviliotų galintį susidomėti asmenį, galerininkėms reikia ko nors apčiuopiamo, įrodančio menininko techniką ir galybę prie kūrinio praleistų valandų.

„Malonioji 6“: istorija ir tęsinio pradžia

Nuo 2012 m. pradžios Vilniuje, Žvėryne, ėmė veikti menininko Žilvino Landzbergo ir menotyrininkės Ūlos Tornau inicijuota ir prižiūrima projektų erdvė „Malonioji 6“. Šių metų sausio mėnesį ją perima Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga (LTMKS).

Ten, tarp jūros ir marių...

Labai dažnai proginės parodos yra ypač sureikšminamos: jos virsta pompastiškais ir dirbtinai sukomplektuotais dariniais, kurie po iškilmingo atidarymo kalbų ir vaišių iškart ištrinami iš atminties. Kuo čia dėtos Eliziejaus sutarties pasirašymo 50-osios metinės? Na, atrodytų, – puiki proga iš Prancūzijos ir Vokietijos institucijų gauti finansavimą meno projektui... O jei jis vyktų Lietuvoje, tarkim, Nidoje, kurią nuo seno lanko vokiečiai? Štai jums ir vadybos pradžiamokslis!

 

Tik ironija išgelbės pasaulį

 

Malonioji gatvė nėra patogioje vietoje, ji nepakeliui, kad ir kur eitum. Projektų erdvės lankymo laikas ribotas (tik kelios valandos per savaitę), nors galima bet kada pasiskambinti – atrakins, tik kad negali čia anonimiškai įnert ir išnert, kai tik į galvą šauna. Bet „Maloniojoj 6“ lankytis yra malonu, todėl visi nepatogumai neturi reikšmės. Ir ne tik todėl, kad Žilvinas Landzbergas su Ūla Tornau yra malonūs ir labai talentingi žmonės, ši erdvė pačia geriausia prasme neturi ambicijos ką nors įrodyti, prikišti, veikiau nori parodyti, ką ir patiems atrodo verta pažiūrėti. Aptrupėjęs, vienišaujantis namas nesiekia tapti prestižine galerija, įsikuriantys ir išsikraustantys reginiai greičiau vieši kaip įdomūs svečiai. Menas čia ne ant pakylos, o šalia, toks paprastas – turiu galvoje ne tik jaukią erdvę, bet ir visą komunikaciją, kuri nėra apsinešusi projektinėmis formuluotėmis, nemeta imponuojančio institucinio šešėlio. Tas laisvesnis formatas ir sukuria patį didžiausią malonumą.
 
Mindaugo Navako pasirodymas tokioje neįpareigojančioje aplinkoje atrodo visiškai logiškas. Skulptūros ribas vis plečiantis skulptorius arba tiesiog menininkas per se Navakas kasmet vis pristato, ką yra sukūręs. Šiemet savo parodoje „Trys dalykai“ jis, regis, puikiai įsijautė į „žaidimą namais“: trys kūriniai natūraliai įsilieja į kadaise gyvenamo namo „scenografiją“. Prie įėjimo – dvi „kabyklos“ su apsiaustais, gretimame kambaryje – indauja su tikromis lėkštėmis. Bet jeigu tai Navakas, aišku, kad kažkur bus aštrus posūkis.
 
Visiškai nekaltai atrodantys trys objektai, į juos įsižiūrėjus, sąmonei užduoda rimtas apkrovas, mat čia, kaip ir įprasta šiam autoriui, įveltas mastelių sukeitimo efektas. Indaujoje išrikiuotos lėkštės ir sriubinės „papuoštos“ gatvės grafitų „raštais“. Mažos lėkštės, suvokus jų dekorą, galvoje ūgteli iki kelių metrų. Navakui užtenka lėkštės, kad užkariautų didelį plotą... Atrodo, kad jam savaime pavyksta mąstyti kilometrais.

 

Populiarūs ir populiariausieji

Tęsiu pokalbį apie fikciją ir realybę, suimituotą tikrovę ir žaidimą realybės atspindžiais, kuris taip plačiai skleidžiasi didžiojoje salėje veikiančioje parodoje „Iliuzionistai. Apie scenografiją ir šiuolaikinį meną“. Dar pridėkite aktualų ŠMC kino salėje rodomų filmų sąrašą, ir turėsite daugiakalbę kasdienybės ir fantazijų kupiną meno panoramą. Šie iš anksto apgalvoti siužetai ir galimai tiesioginiai pasakojimai šįkart leidžia vaizdžiai įsitikinti visų ŠMC erdvių sinkretizmu.
 
Parodos „Vasaros skaitiniai“ (rinktiniai kūriniai iš Cesio meno festivalio) kuratorius Kęstutis Kuizinas tarsi apsukrus pasakojimų prekeivis grakščiai išdėlioja savojo rinkinio „viršelius“. Be abejo, tai neišvengiama duoklė tiek Cesio (Latvija) vasarotojams, tiek šiuolaikinio meno skeptikams – kūriniai gana iliustratyvūs, taigi, be abejonės, suprantami ir dėl vaizdumo, ir dėl sumanymo, kuris trumpai ir aiškiai aprašytas kiekvieno kūrinio nuorodose. Nebijokite, viską puikiausiai išsiaiškinsite, net jei esate primiršę Daniilą Charmsą (teks tik panaršyti po internetą fojė kompiuteryje ir atrasti Sigito Parulskio vertimus).
 
Visus „Vasaros skaitinių“ eksponatus sieja išorinis patrauklumas, nors prasmių pamušalas slepia daug nežinomųjų. Kiek tai, ką matai, yra tikra? Kūrinių siužetai tokie žavūs ir meistriškai suregzti, kad net nerūpi atsakymas – čia pat kapituliuoji prieš savosios fantazijos posūkius.
 
Įsivaizduoji smurtinę meksikietės Virginijos Colwell tėvo, FTB agento, mirtį, jo inicijuotą korumpuoto policijos šefo Arturo Durazo areštą, ypač kai stebi šios menininkės piešinius, kuriuose užfiksuota lėta didingų parsidavėlio rūmų griūtis („Archyvas“, 2012–2013). Beje, tie piešiniai rašikliu ant pergamentinio popieriaus taip taikliai imituoja muziejinių graviūrų manierą, kad net pradedi abejoti, ar jie ranka smulkmeniškai perpiešti iš kokios nuotraukos, ar atkartoti pasitelkus neregėtą šių dienų technikos stebuklą. Greta driekiasi Mindaugo Lukošaičio naujų piešinių juostos „Ruanda“, čia tęsiama karo ir mirties tema, kadaise šio menininko pradėta serijose „Pasipriešinimas“ ir „Žydai. Mano istorija“. Kokius natūros fragmentus savo vaizduotėje atkuria menininkas – matytus „National Geographic“ ar pieštus iš pilietinio karo dokumentikos? Lukošaičio meistrystė pritrenkianti: puikiai valdomas anatominis piešinys, linijų, štrichų įvairovės prisodrinti kadrai, tuščio lauko ir intensyvių plotų pulsavimas, pagaliau A4 popieriaus lakštų išdėstymo ritmika nepalieka abejingų. Taip, atrodo, jis regėjo tą mėsmalę.

 

Paroda „Vasaros skaitiniai“ Cesio meno festivalyje (Latvija)

Paroda „Vasaros skaitiniai“ pristato dokumentikos ir fikcijos apraiškas šiuolaikinių menininkų kūriniuose ir tyrinėja šiuolaikinio meno sąveikas su laiko menais, tokiais kaip literatūra, teatras ir kinas. Parodoje ypatingas dėmesys skiriamas originaliems ir paveikiems naratyvams, menininkų gebėjimui savo darbais pasakoti istorijas.

 

Cesio parodoje vadovaujamasi „kompiliavimo“ logika, būdinga populiariems žurnalams, interneto portalams, o taip pat ir knygų klubams bei knygų mylėtojų bendruomenėms, kurių skaitytojams ir nariams siūlomi rekomenduojamų skaitinių sąrašai, ypač artėjant vasarai (ir Kalėdoms). Parodai surinkti kūriniai tarsi sudaro kolekciją ar sąrašą vasaros skaitiniams arba tyrimams. „Vasaros skaitiniai“ skirti Cesio gyventojams ir atostogautojams, plūstantiems į šį mažą Šiaurės Latvijos miestelį kiekvieną kasmetinio festivalio sezoną.

 

PUSLAPIS
3