7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Pasisvečiavimas

Paroda „Oranžerija“ Užutrakio dvaro vežiminės pastate

 

Monika Krikštopaitytė
Nr. 28 (1089), 2014-07-18
Dailė
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.

Kaip ir priklauso žiemos sodui, patalpoje daug žalumos. Tačiau iki tikros oranžerijos dar toloka, trūksta skaidrumo (stiklinių skliautų ir aukščio) ir augalų masės, gal dar šiek tiek etikečių. Ypač tokiu metų laiku, kai viskas stiebiasi, žvilga, virsta per kraštus, kai neorganizuota pievelė geriau vaizduoja sodus nei vazoninių gėlių spiečius. Bet kam jų reikia? Pasiganius po ekspoziciją ilgainiui ima aiškėti.

 

Štai vertikalus kaktusas atkartoja planšetiniame kompiuteryje judančio žmogaus vertikalę, prie durų augmenija palaiko kompaniją skulptūroms, kurios labai aiškiai primena romėniškų sodų atletų atliejas, nors taip pat aiškiai jomis jau nebėra. Tačiau sodo skulptūros suaugusios su augalais jau daug šimtmečių, ir taip tiesiog turi būti. O kaipgi Duonio priešistorinio parko gyvūnai be augalų, nors ir tik asociacijos pavidalu?

 

Vis dėlto čia žalumos tik tiek, kad veiktų užuomina į sodus. Man šie augalai atrodo labiau kabinetiniai (nes primena Justės Venclovaitės kūrinį „Augalai iš LLTI kabinetų“ rodyti projekte „Gegužės 7“ Vileišių rūmuose) ir bendra ekspozicijos struktūra labiau verčia mintimis keliauti į XIX a. pab., XX a. per. kabinetą. Tai galėtų būti, pavyzdžiui, Sigmundo Freudo kambarys, nes ant kabančių bufetukų, sunkių komodų pridėliota visokių skulptūrėlių, uolienų, ta lempa...gal tik knygų trūksta. Tačiau paveikslas, kur daktarų kolektyvas lanko ligonį, temą gydymo pusėn užveda. O ir delnas su kažkokiomis pažymėtomis zonomis siūlo mąstyti apie fiziologijos santykius su psichika: akupunktūra?

 

Stankaus paveikslėlyje schematiškai išdėliota šeima veikia kaip nuoroda į galimą psichoanalizės tyrimų objektą. Skaidri beždžionės galva stumteli į asociacijas su Darwinu. Čiurlionio uolos nuotraukose su sienos akmenimis užtraukia duetą ir timpteli „apsilankyti“ kunskamerose ar universiteto uolienų ekspozicijoje. Visa tai susilieja į kažkokią jungišką kolektyvinę humanitaro pasąmonę. Kur nėra etikečių, bet daugiau mažiau gali atspėti, kur kas kieno ir apie ką. 

 

Kelionė po kūrinius, jų santykius su augalais ir erdve neturi muziejinio ar galerinio atspalvio: čia nereikia nei nutilti, nei susikaupti. Tai labiau primena pasisvečiavimą, kur galbūt turėdama ko nors luktelti dairaisi po sodrų interjerą. Tam ir visi tie baldai, kad žiūrovas galėtų trumpam įsikurti. Matyti, jog čia esantys kūriniai ir daiktai yra iš skirtingų laikotarpių, juk būtent taip ir būna namuose. Stebi, kaip tyčia, o gal dėl atsitiktinės scenografijos daiktų sankaupos virsta savaip prasmingais pasakojimais. Ir norėdama tai perduoti kam nors pirmiau sakysi „žiūrėk“, o ne mėginsi atpasakoti įspūdį, nes tai nėra lengva. Tokioje aplinkoje protas kūrybiškai žadinamas, tikrinama, kiek atmintis yra susiejusi pavadinimus su vaizdais, bet po to nelaukia joks egzaminas. Oranžerijos aplankymas kaip tik ir turi suteikti tokio ar panašaus trumpo poilsio įspūdį.

 

Paroda veikia iki rugpjūčio 31 d.

Ekspozicija atvira penktadieniais–šeštadieniais 13–18 val.

 

 

 

Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Užutrakio dvaro vežiminės pastatas. J. Lapienio nuotr.
Užutrakio dvaro vežiminės pastatas. J. Lapienio nuotr.
Dainiaus Liškevičiaus kūrinys. J. Lapienio nuotr.
Dainiaus Liškevičiaus kūrinys. J. Lapienio nuotr.
Dainiaus Liškevičiaus kūrinys. J. Lapienio nuotr.
Dainiaus Liškevičiaus kūrinys. J. Lapienio nuotr.