7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Fotografija

Marija Martinaitytė

Rytojaus atsiminimų fragmentai

Sylvios Plachy fotografijų paroda „Kada bus rytojus“ Radvilų rūmų dailės muziejuje

Kaip užfiksuoti rytojui (o gal rytojų)? Po pasaulį keliaujanti ir į Vilniuje esančius Radvilų rūmus atvykusi vengrų kilmės JAV fotografės Sylvios Plachy paroda „Kada bus rytojus“ (kuratorė Gabriella Csizek) bando į tai atsakyti. Iš pirmo žvilgsnio paroda atrodo šiek tiek chaotiška – tvarkingai sukabintos fotografijos nekuria tolygaus ar chronologinio pasakojimo, nebando supažindinti su konkrečiomis vietomis ar asmenimis (nors jie labai dažnai pažįstami), o ir juodų rėmelių jūroje fragmentiškai sušmėžuoja balta spalva. Tačiau čia ir nebandoma sukonstruoti kokios nors labai logiškos vizualinės sekos: parodant Sylvios Plachy gyvenimo atsiminimų nuotrupas, mums leidžiama susipažinti su autorės asmenybe ir tuo, kaip ji matė supantį pasaulį.

Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Sylvios Plachy fotografijų parodos „Kada bus rytojus“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Marija Martinaitytė

Už blizgesio, paskui žiburius

Paroda „Žiūrintys į horizontą“ Prospekto galerijoje

Gal jau pasigedote noro pajusti dešimtojo dešimtmečio nostalgiją? Gal norite atrasti ją iš naujo? Prospekto galerijoje vyksta keturių fotografų – Arturo Valiaugos, Alfredo Simonavičiaus, Virgilijaus Usinavičiaus-Augulio ir Ingridos Umbrasaitės – paroda „Žiūrintys į horizontą“, joje fotografai atsigręžia į XX a. paskutinio dešimtmečio savo nuotraukų archyvus, kurie nukelia į tuometinius grožio konkursus ir kitus įvairius ano meto re(n)ginius. O jei šie vaizdai nepakuteno atminties užkaborių, galbūt paveiks prieš kamerą perpozuojančių modelių bandymai patekti ant žurnalų viršelių?

Arturas Valiauga, Alfredas Simonavičius, kontrolinis atspaudas iš 10-to dešimtmečio archyvo „Miss Photo Baltic“. 2020 m.
Arturas Valiauga, Alfredas Simonavičius, kontrolinis atspaudas iš 10-to dešimtmečio archyvo „Miss Photo Baltic“. 2020 m.
Alfredas Simonavičius, Arturas Valiauga, studijoje iš 10-to dešimtmečio archyvo „Miss Photo Baltic. 2020 m.
Alfredas Simonavičius, Arturas Valiauga, studijoje iš 10-to dešimtmečio archyvo „Miss Photo Baltic. 2020 m.
Arturas Valiauga, Alfredas Simonavičius, kontrolinių atspaudų raštai iš 10-to dešimtmečio archyvo „Miss Photo Baltic“. 2020 m.
Arturas Valiauga, Alfredas Simonavičius, kontrolinių atspaudų raštai iš 10-to dešimtmečio archyvo „Miss Photo Baltic“. 2020 m.
Alfredas Simonavičius, iš 10-to dešimtmečio archyvo. 2020 m.
Alfredas Simonavičius, iš 10-to dešimtmečio archyvo. 2020 m.
Ekspozicijos fragmentas iš projekto „Žiūrintys į horizontą“.  2020 m. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas iš projekto „Žiūrintys į horizontą“. 2020 m. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas iš projekto „Žiūrintys į horizontą“.  2020 m. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas iš projekto „Žiūrintys į horizontą“. 2020 m. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas iš projekto „Žiūrintys į horizontą“.  2020 m. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas iš projekto „Žiūrintys į horizontą“. 2020 m. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas iš projekto „Žiūrintys į horizontą“.  2020 m. M.K. nuotr.
Ekspozicijos fragmentas iš projekto „Žiūrintys į horizontą“. 2020 m. M.K. nuotr.
Eglė Pietarytė

Jungiant paralelines kasdienybes

Dorothy Bohm paroda „Regėtas pasaulis“ Kauno fotografijos galerijoje

Paralelinių kasdienybių tema manęs neapleidžia jau kurį laiką. Klausausi diskusijų apie keistiną „Bondiados“ fenomeną, auklėtiną jaunimą, kuris „kultūrinasi“ prekybos centruose, vaikus, „ydingai“ intensyviai susirašinėjančius su draugais trumposiomis žinutėmis. Mąstau apie ką tik Kauno fotografijos galerijoje apžiūrėtą Dorothy Bohm fotografijų parodą. Dorothea Isrealit (gimusi 1924 m), žydų tautybės fotografė, augusi Karaliaučiuje ir, neišvengiamai, kartu su šeima patyrusi tragiškus nacių nusikaltimus.

Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Parodos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Agnė Narušytė

Ground Control Revisited

Janinos Sabaliauskaitės ir Rimaldo Vikšraičio parodos Sanderlande, Didžiojoje Britanijoje

Kaip šiandien pamenu. 1997 metai. Saulėta diena. Laima Kreivytė, tuometinė „7 meno dienų“ dailės puslapių redaktorė, atneša laikraštį, kurio pirmame puslapyje – tekstas apie projektą „Valdymas iš žemės“ („Ground Control, 1995–1997), sujungusį dvi menininkų valdomas erdves: „Beaconsfield“ galeriją Londone ir „Jutempus“ Vilniuje. Projekto pavadinimo pratęsimas paaiškina, kas čia vyksta: „Technologijos ir utopija. Tuomet dar tik besimezgantis world wide web – pasaulinis internetas – sujungia erdvėje nutolusius menininkus iš dešimtmečius sovietinės okupacijos atskirtų Europos regionų.

Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Atidarymo akimirka. Rengėjų nuotr.
Atidarymo akimirka. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Janinos Sabaliauskaitės parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Rimaldas Vikšraitis parodos atidaryme. Rengėjų nuotr.
Rimaldas Vikšraitis parodos atidaryme. Rengėjų nuotr.
Rimaldo Vikšraičio parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Rimaldo Vikšraičio parodos fragmentas. Rengėjų nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Menas išgyvens ir tai

Trys Vilniaus parodos

Kultūra Lietuvoje beveik visada yra krizėje. Dabar ji yra krizėje kvadratu, nes atslenka apčiuopiami ekonominiai išbandymai dar nespėjus atsigauti po kovido pandemijos. Tai labiausiai akivaizdu iš to, kaip stengiamasi pataikauti žiūrovui – paskutiniam, į ką galima atsiremti kaišant labai iš dalies paremtų biudžetų spragas. Kartais darosi baisu, kad šis susitelkimas į pramogą menus nutemps visiškai ne ta kryptimi. Tačiau kad ir kiek rengėjai besistengtų viską paversti patrauklia preke, jiems neišdegs, nes menas visada bus apie mirtį, traumą, nejaukų erotizmą, visokius santykius, keistus džiaugsmus, neišsakomus jausmus, problemas. Menas kalbės apie tai, apie ką kalbėti įprastai per sunku, per smulku, nejauku ir t.t.

Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Parodos „Opartiniai atspindžiai“ fragmentas. M.K. nuotr.
Gediminas Pranckūnas, iš serijos  „Nykstanti idilė. Kaimiškojo Vilniaus vaizdeliai“. 2021-2022 m.
Gediminas Pranckūnas, iš serijos „Nykstanti idilė. Kaimiškojo Vilniaus vaizdeliai“. 2021-2022 m.
Agnė Narušytė

Tik dienoraštis

Tarptautinis fotografų simpoziumas „Nida. Sutikti fotografiją“

Antradienis

Atvažiuojam į Nidą jau pavakary, bet dar šviesu. Marios siautėja. Jūra – kaip ežeras.

– Vėjas pietryčių, – sako Erika.

Oleksandr Glyadelov, „Prekybos ir pramogų centras „Retrovilis“ po apšaudymo. Kyjivas“. 2022 m.
Oleksandr Glyadelov, „Prekybos ir pramogų centras „Retrovilis“ po apšaudymo. Kyjivas“. 2022 m.
Agnė Narušytė. D. Stankevičiaus nuotr.
Agnė Narušytė. D. Stankevičiaus nuotr.
Arvydas Grišinas. D. Stankevičiaus nuotr.
Arvydas Grišinas. D. Stankevičiaus nuotr.
Erika Grigoravičienė. D. Stankevičiaus nuotr.
Erika Grigoravičienė. D. Stankevičiaus nuotr.
Adam Mazur. D. Stankevičiaus nuotr.
Adam Mazur. D. Stankevičiaus nuotr.
Gytis Skudžinskas skatina klausti klausimus. D. Stankevičiaus nuotr.
Gytis Skudžinskas skatina klausti klausimus. D. Stankevičiaus nuotr.
Jelena Šataj. D. Stankevičiaus nuotr.
Jelena Šataj. D. Stankevičiaus nuotr.
Jessica Backhaus. D. Stankevičiaus nuotr.
Jessica Backhaus. D. Stankevičiaus nuotr.
Marija Martinaitytė

Nupūsti dulkes nuo senų albumų

Veronikos Šleivytės paroda „Kartais Vėra atrodo taip“ ir Mildos Drazdauskaitės
paroda „Damos ir bobulės“

Tiek Nacionalinėje dailės galerijoje, tiek Vilniaus fotografijos galerijoje atsidariusios parodos kviečia patyrinėti gal ne visiems pažįstamus užkampius ir apžiūrėti mažai vartytus albumus. O albumai dviejų fotografių, kūrusių kiek skirtingais laikotarpiais – daugiausia tarpukariu fotografavusi Šleivytė ir jos žvilgsnis randamas Agnės Narušytės ir Mildos Dainovskytės kuruojamoje parodoje „Kartais Vėra taip atrodo. Veronikos Šleivytės (1906-1998) fotografijos“ Nacionalinėje dailės galerijoje, o Mildos Drazdauskaitės vaizdiniai iš sovietmečio atsiduria Vilniaus fotografijos galerijoje, prisidengę damų ir bobulių vardu. Taigi, maršrutas: NDG ir Vilniaus fotografijos galerija.

Veronika Šleivytė, Veronika Šleivytė su drauge. 1935 01 19. Kupiškio etnografijos muziejus
Veronika Šleivytė, Veronika Šleivytė su drauge. 1935 01 19. Kupiškio etnografijos muziejus
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Veronikos Šleivytės parodos „Kartais Vėra atrodo taip“ NDG fragmentas. G.Grigėnaitės nuotr.
Marija Martinaitytė

Grąžintų balsų aidai

Jimo Goldbergo paroda „Rich and Poor“ Kauno fotografijos galerijoje

Niekada nebuvau San Fransiske. O ir tikrai nebuvau ten 8-ajame ar 9-ajame praeito amžiaus dešimtmetyje. Tikrai ir nebepabuvosiu. Bandžiau ten nusikelti būdama Kaune. Nors nežinau, ar fotografijos galerijoje veikianti Jimo Goldbergo paroda „Rich and poor“ (iš angl. „Turtingieji ir vargšai“) mane ten sugebėjo nukelti. Fotografijos, pirmiausia išleistos kaip knyga, čia įgauna parodos formatą ir ne tik nukelia į tuometinį Amerikos didmiestį, bet intymiai atskleidžia keliasdešimties žmonių asmenybes. Atėjusi pažindinausi ne su miestu, o per kelias akimirkas, sukoncentravusi žvilgsnį, vis iš naujo patyriau ne vieno sudėtingo gyvenimo istoriją mieste, kuriame, kaip ir visur, daug atskirties, įvairovės, skirtingų patirčių, individualumo.

Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Česonio nuotr.
Aleksandra Fominaitė

Prašmatnus, žavus ir ilgalaikis*

9-ojo dešimtmečio Rytų Vokietijos fotografijos menas

„Nematau didelio skirtumo nuo mūsų“, – tarstelėjo kartu pakviesta draugė, pradėjus apžiūrinėti parodą Nacionalinėje dailės galerijoje „Neramūs kūnai“. Vis dėlto skirtumus netrukau pastebėti priėjusi Manfredo Paulo nuotraukų ciklą, kur jis fiksuoja gimdančią žmoną. Žinia, Lietuvos vyrams sovietmečiu buvo uždrausta dalyvauti gimdant. Skerdyklos procesus ar mirusiuosius morge taip pat vargu ar kas galėjo fotografuoti.

Gundula Schulze Eldowy, Berlynas. 1987 m.
Gundula Schulze Eldowy, Berlynas. 1987 m.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Tina Bara filmo ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Tina Bara filmo ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Marija Martinaitytė

Iš salos į salą

Pokalbis su taivaniete menininke Chia-Yun Wu

Gegužės mėnesį į Nidos meno koloniją iš Taivano atvyko menininkė Chia-Yun Wu. Ši meno rezidencija yra tarptautinio fotografijos simpoziumo „NIDA. Sutikti fotografiją“ dalis. Iš 102 kandidatų menininkė komisijos buvo atrinkta vienbalsiai. Chia-Yun Wu koncentruojasi į meno tarpdiscipliniškumą ir savo darbuose jungia kino kalbą, fotografiją, kitas medijas bei meno formas.

Chia-Yun Wu. Asmeninio archyvo nuotr.
Chia-Yun Wu. Asmeninio archyvo nuotr.
Chia-Yun Wu, kadras iš filmo „Penki, keturi, trys, du". 2021 m.
Chia-Yun Wu, kadras iš filmo „Penki, keturi, trys, du". 2021 m.
Chia-Yun Wu, kadras iš filmo „Penki, keturi, trys, du". 2021 m.
Chia-Yun Wu, kadras iš filmo „Penki, keturi, trys, du". 2021 m.
Chia-Yun Wu, instaliacijos „Sąmonga akimirka" fragmentas. 2021 m.
Chia-Yun Wu, instaliacijos „Sąmonga akimirka" fragmentas. 2021 m.
  < PUSLAPIS IŠ 29  >>> Archyvas