7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Paulina Blažytė

Paulina Blažytė

Sava mistika

Remigijaus Treigio paroda „Tribūna“ VDA parodų salėse „Titanikas“

Tik pradėjus dairytis po Remigijaus Treigio „Tribūną“, su manimi ten buvusi pusseserė pasakė, kad menininko kūryba ir labai lietuviška, ir kartu visai ne. Pasak jos, stagnacija, laukimas ir melancholija – tokie lietuviški dalykai, bet štai pats kūrybinis braižas ir darbuose tvyranti mistika – visiškai ne: „Lietuva nėra mistiška.“ Galbūt ji sunkiai leidžiasi mistifikuojama, nes kas paslaptingo gali būti gerai pažįstamuose daiktuose ir vietose? Atrodo, kas paslaptingo mus užauginusiuose daugiabučiuose, gimtųjų mažų miestelių gatvėse, naminiu pienu kvepiančioje močiutės gryčioje? Apskritai namai retai kada yra mistiški, o šitas būdvardis tikrai nebūtų pirmas ir galvojant apie lietuviškos fotografijos tradiciją.

Remigijus Treigys, „Septintoji gatve“. 2010 m.
Remigijus Treigys, „Septintoji gatve“. 2010 m.
Remigijus Treigys, „Vagonas“. 1990 m.
Remigijus Treigys, „Vagonas“. 1990 m.
Remigijus Treigys, „Veidrodis (Autoportretas 1)“. 1991 m.
Remigijus Treigys, „Veidrodis (Autoportretas 1)“. 1991 m.
Remigijus Treigys, „Veidrodis (Autoportretas 2)“. 1991 m.
Remigijus Treigys, „Veidrodis (Autoportretas 2)“. 1991 m.
Remigijaus Treigio parodos „Tribūna“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Remigijaus Treigio parodos „Tribūna“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Remigijaus Treigio parodos „Tribūna“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Remigijaus Treigio parodos „Tribūna“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Remigijaus Treigio parodos „Tribūna“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Remigijaus Treigio parodos „Tribūna“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Remigijaus Treigio parodos „Tribūna“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Remigijaus Treigio parodos „Tribūna“ fragmentas. R. Šimulynaitės nuotr.
Paulina Blažytė

Interpretacijos laisvė

Arba žiūrėti prisispaudus prie stiklo Daphne van de Velde parodoje „Apie mane ir tave“

Neretai mėgstu nerti į kultūrines patirtis nemačiomis, tiksliai nežinodama jų turinio, sudėties, vadovaudamasi draugų ir kritikų rekomendacijomis ar paprasčiausia nuojauta, smalsumu, kartais – atsitiktinumu. Kur kas maloniau man yra nežinoti, o tuomet nustebti, nei iš anksto perskaityti knygų nugarėles, pažiūrėti kartais visą siužetą išduodančius filmų anonsus, perklausyti mistiškai skambančių grupių diskografijas. Kita vertus, lankydamasi parodose elgiuosi visai priešingai – atėjusi pirmiausia visuomet pareigingai perskaitau lankytojus iškilmingai pasitinkančias anotacijas. Jei tik tokių yra, pavartau ten esančius leidinius. Tokį elgesį skatina dažniausiai pasitaikantis parodų formatas (pirmiausia tekstas, o tik vėliau jį lydintis turinys), dar įprotis ir... baimė. Baimė ne taip interpretuoti, nesuprasti, susimauti.

Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde, „Kažkas sako, grindys tavo“. 2020 m. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde, „Kažkas sako, grindys tavo“. 2020 m. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Daphne van de Velde parodos fragmentas. A. Valiaugos nuotr.
Paulina Blažytė

Kodėl Nikiforas?

Paroda „Nikiforas. Lenkijos Naïve Art meistras“ Kauno paveikslų galerijoje

Kauno paveikslų galerijoje veikiančioje parodoje „Nikiforas. Lenkijos Naïve Art meistras“ (kuratorė Alicja Mironiuk-Nikolska) eksponuojama nedidelė lenkų kilmės menininko Nikiforo (1895–1968) kūrybinio palikimo dalis. Nedidelė, nes skaičiuojama, kad iš viso jis sukūrė net per 30 tūkstančių darbų, tačiau menininkas sirgo tuberkulioze, o dažus skiesdavo savo seilėmis, tad nemaža jų dalis sunaikinta. Turint omenyje Nikiforo biografiją, toks produktyvumas kiek stebina: jis turėjo kalbos sutrikimą, prastai girdėjo, buvo beraštis, elgeta, neįgijo jokio meninio išsilavinimo, nors piešti pradėjo dar būdamas vaikas.

Nokifor, „Siuvykloje“. 1920–1930 m. M.K. nuotr.
Nokifor, „Siuvykloje“. 1920–1930 m. M.K. nuotr.
Nikifor, „Miesto peizažas“. XX a. 4 deš. E. Koprowski nuotr.
Nikifor, „Miesto peizažas“. XX a. 4 deš. E. Koprowski nuotr.
Nikifor, „Užmiesčio peizažas su bažnyčia“. Apie 1930 m. E. Koprowski nuotr.
Nikifor, „Užmiesčio peizažas su bažnyčia“. Apie 1930 m. E. Koprowski nuotr.
Nikifor, „Vyskupas bažnyčios prieangyje“. XX a. 4 deš. E. Koprowski nuotr.
Nikifor, „Vyskupas bažnyčios prieangyje“. XX a. 4 deš. E. Koprowski nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. E. Koprowski nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. E. Koprowski nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. J. Mocevičiūtės nuotr.
Paulina Blažytė

Šešėliuose

Vivian Maier ir jos paroda „Nepaskelbta“ Turino Karališkajame muziejuje

Apie Vivian Maier pirmą kartą sužinojau prieš kelerius metus internete aptikusi menininkei dedikuotą dokumentiką: „Vivianos Maier atradimas“ („Finding Vivian Maier“, 2013). Istorija sudomino, tačiau buvau studentė, o filmo transliacija internetu mokama, pataupiau ir atidėjau. Tad pažintis neįvyko, kol nesulaukiau antro paraginimo pavasarį, kai menininkės parodoje „Nepaskelbta“ („Inedita“) Turino Karališkajame muziejuje apsilankiusi draugė pasakė: „Būtinai nueik, tau patiks.“

Vivien Maier, Autoportretas. © Vivian Maier nuosavybė, leidus „Maloof Collection“ ir „Howard Greenberg Gallery“ Niujorke
Vivien Maier, Autoportretas. © Vivian Maier nuosavybė, leidus „Maloof Collection“ ir „Howard Greenberg Gallery“ Niujorke
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Vivien Maier, Čikaga II. 1963 m. © Vivian Maier nuosavybė, leidus „Maloof Collection“ ir „Howard Greenberg Gallery“ Niujorke
Vivien Maier, Čikaga II. 1963 m. © Vivian Maier nuosavybė, leidus „Maloof Collection“ ir „Howard Greenberg Gallery“ Niujorke
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Vivien Maier, Čikaga II. © Vivian Maier nuosavybė, leidus „Maloof Collection“ ir „Howard Greenberg Gallery“ Niujorke
Vivien Maier, Čikaga II. © Vivian Maier nuosavybė, leidus „Maloof Collection“ ir „Howard Greenberg Gallery“ Niujorke
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Ekzpozicijos fragmentas. P.B. nuotr.
Paulina Blažytė

Apie žmogų

18-ojo „Kaunas Photo“ parodos

Fotografijos festivalis „Kaunas Photo“ vyksta jau aštuonioliktus metus. Šis simbolinis skaičius, dažnu atveju reiškiantis pilnametystę, organizatoriams tampa atspirties tašku, aplink kurį lipdomas ir visas idėjinis festivalio pagrindas. Keliami klausimai apie suaugusį žmogų užklumpančių pasirinkimų svorį, atsigręžiama į skirtingų etapų (vaikystės, jaunystės, senatvės ir taip toliau) permąstymą ir refleksijas, su šiais etapais susijusias būsenas.

Marna Clarke, iš serijos „Senstant“
Marna Clarke, iš serijos „Senstant“
Marna Clarke, iš serijos „Senstant“
Marna Clarke, iš serijos „Senstant“
Younes Mohammad,„Mehdi ir Benjamin“ iš serijos „Atviros žaizdos“
Younes Mohammad,„Mehdi ir Benjamin“ iš serijos „Atviros žaizdos“
Alain Schroeder, iš serijos „Senolės narės“
Alain Schroeder, iš serijos „Senolės narės“
Younes Mohammad, iš serijos „Atviros žaizdos“. K. Krinickaitės nuotr.
Younes Mohammad, iš serijos „Atviros žaizdos“. K. Krinickaitės nuotr.
Younes Mohammad, iš serijos „Atviros žaizdos“. K. Krinickaitės nuotr.
Younes Mohammad, iš serijos „Atviros žaizdos“. K. Krinickaitės nuotr.
„Kaunas Photo“ ekspozicijos fragmentas. 2021 m.  K. Krinickaitės nuotr.
„Kaunas Photo“ ekspozicijos fragmentas. 2021 m. K. Krinickaitės nuotr.
„Kaunas Photo“ ekspozicijos fragmentas. 2021 m.  K. Krinickaitės nuotr.
„Kaunas Photo“ ekspozicijos fragmentas. 2021 m. K. Krinickaitės nuotr.
Paulina Blažytė

Laukiant išsigelbėjimo

Paroda „Pagrįsti pagrindai: prisiderinant prie chroniškumo ritmų“ Nidoje

Nidos meno kolonijoje eksponuota paroda „Pagrįsti pagrindai: prisiderinant prie chroniškumo ritmų“ buvo skirta kantriam ir aktyviai mąstančiam žiūrovui. Ne tokiam smalsiam lankytojui čia, aišku, irgi būtų ką veikti – galima pasižiūrėti filmus, galima užsidėjus ausines klausytis ar permesti akimis paskirus objektus, tačiau galutinę prasmę jų jungtis įgauna tik tuomet, kai į rankas patenka išsamus parodos katalogas ir jau minėtą jungtį įvardijanti anotacija (jos salėje nerasime, tik kataloge ir NMK interneto puslapyje).

Ekspozicijos fragmentas. I. Jankūnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. I. Jankūnaitės nuotr.
Rzija Kalnia, Hardijs Ledis, Uis Vtis. Kadras iš performanso „Atsisveikinimas su  imperija. 1991 m. Valts Kleins nuotr. iš Hardijs Ledis archyvo LCCA
Rzija Kalnia, Hardijs Ledis, Uis Vtis. Kadras iš performanso „Atsisveikinimas su imperija. 1991 m. Valts Kleins nuotr. iš Hardijs Ledis archyvo LCCA
Wendelien van Oldenborgh kūrinio „From Left to Night LP“. 2019 m. I. Jankūnaitės nuotr. Autoriaus nuos.
Wendelien van Oldenborgh kūrinio „From Left to Night LP“. 2019 m. I. Jankūnaitės nuotr. Autoriaus nuos.
Wendelien van Oldenborgh kūrinio „From Left to Night LP“. 2019 m. I. Jankūnaitės nuotr. Autoriaus nuos.
Wendelien van Oldenborgh kūrinio „From Left to Night LP“. 2019 m. I. Jankūnaitės nuotr. Autoriaus nuos.
Paulina Blažytė

Nykstančio gyvenimo ilgesys

Tado Kazakevičiaus paroda „Tai, ko nebebus“ Nacionaliniame muziejuje

Dažnas lietuvis turi kokių nors sąsajų su provincija – gal pats ten užaugo, o galbūt kaime gyvena jo seneliai, dėdės ir tetos, pas kuriuos svečiuojasi per šventes ar kur būdamas vaikas leisdavo atostogas. Ir daug daug ilgesnės buvo tos vaikystės vasaros, galiausiai visuomet pasibaigdavusios bulviakasiu.

Tado Kazakevičiaus parodos fragmentas
Tado Kazakevičiaus parodos fragmentas
Tado Kazakevičiaus parodos fragmentas
Tado Kazakevičiaus parodos fragmentas
Tado Kazakevičiaus parodos fragmentas
Tado Kazakevičiaus parodos fragmentas
Tadas Kazakevičius, „Aldona ir Stasys“. Vilijampolė, Kaunas. 2015 m.
Tadas Kazakevičius, „Aldona ir Stasys“. Vilijampolė, Kaunas. 2015 m.
Tadas Kazakevičius, „Tolikas ir Dainius“. Jakūbonys, Vilniaus rajonas. 2014 m.
Tadas Kazakevičius, „Tolikas ir Dainius“. Jakūbonys, Vilniaus rajonas. 2014 m.
Tadas Kazakevičius, „Vaikai“. Laumėnai, Ukmergės rajonas. 2016 m.
Tadas Kazakevičius, „Vaikai“. Laumėnai, Ukmergės rajonas. 2016 m.
Paulina Blažytė

Įvairovė kaip šventė

Mildos Vyšniauskaitės fotografijų serija „Boys“

Nors Mildos Vyšniauskaitės fotografijų paroda „Boys“ baigė veikti dar lapkričio viduryje, ją vis kartkartėmis prisimindavau. Mano atmintyje paroda iškildavo kaltinimo pavidalu – kaltinimo, nes taip apie ją ir neparašiau, nors tai atrodė svarbu ir reikalinga. Kirtimų kultūros centre eksponuotas projektas „Boys“ nusipelnė būti aptartas, nes jį plėtodama menininkė pasirinko temą, kuriai Lietuvoje dar skiriama ryškiai per mažai dėmesio, – savo fotografijomis ji analizuoja modernią vyriškumo sampratą queer ir drag judėjimų kontekste.

Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Milda Vyšniauskaitė, iš serijos „Boys“
Paulina Blažytė

Gerai, kad primena

(Analoginės) fotografijos galimybės

Naršant instagramą (visi turime savo silpnybių) ima atrodyti, kad dažnas jo naudotojas, norėdamas įamžinti kasdienio gyvenimo akimirkas, savo artimą aplinką ar tiesiog akį patraukusius vaizdus, renkasi ne ką kitą, o analoginę fotografiją. Į „Google“ įvedus „analog photography“, pirmas paieškoje atsirandantis siūlymas būtent ir yra „analog photography hashtags“ (grotažymės). Ką tai reiškia? Kad sugrįžtame prie senesnių technologijų, norime ilgesniam laikui užkonservuoti vaizdą (kiek žmonių iš tiesų atspausdina išryškintas nuotraukas, o kiek jų taip ir pasilieka kietuosiuose diskuose, atmintukuose, tame pačiame instagrame?), kad nuolat tobulėjančių telefono kamerų mums nebegana ar kad analoginė fotografija paprasčiausiai tapo dar vienu madingu reiškiniu? Po tokio masine kultūra paremto „tyrimo“ užgimsta naivi ir labai ribota iliuzija, jog analoginė fotografija išgyvena dar vieną jaunystę. Čia reikėtų pridurt, kad iš meno lauko ji niekad ir nebuvo visiškai pasitraukusi, gal tik kiek atsitraukusi, užleisdama vietą spartesnei ir daugeliu atžvilgių patogesnei skaitmenai.

Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Parodos „Kontaktas“ meno komplekse „Sodas 2123“ ekspozicijos fragmentas. T. Malinausko nuotr.
Paulina Blažytė

Plaukiame jūromis

Claudios Corrent paroda „Kad dažniau ją atsimintum“ Vilniaus fotografijos galerijoje

Blyškiame danguje įrėžtas tamsus moters siluetas – ji stovi ant uolos ir žvelgia į jūrą. Bet ar iš tikrųjų į jūrą? Ne, jūra čia dirbtinai sukurta, realybėje neegzistuojanti, nesanti. Ją čia patupdė italų fotomenininkė, taip paneigdama pirminę nuotraukoje slypinčią istoriją ir sukurdama naują.

Claudia Corrent, iš ciklo Apie jūrą
Claudia Corrent, iš ciklo Apie jūrą
Claudios Corrent parodos „Kad dažniau ją atsimintum“ fragmentas
Claudios Corrent parodos „Kad dažniau ją atsimintum“ fragmentas
Claudios Corrent parodos „Kad dažniau ją atsimintum“ fragmentas
Claudios Corrent parodos „Kad dažniau ją atsimintum“ fragmentas
Claudios Corrent parodos „Kad dažniau ją atsimintum“ fragmentas
Claudios Corrent parodos „Kad dažniau ją atsimintum“ fragmentas
  PUSLAPIS IŠ 3  >>> Archyvas