7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Daugiau temų

Jonas Ūbis

Eutanazija geriau

Krėsle prie televizoriaus

„Paskutinės dvikovos“ (TV3, šįvakar, 9 d., 21.45) autoriai scenaristai Mattas Damonas, Benas Affleckas ir režisierius Ridley Scottas perkelia į XIV a. Prancūziją. Filmo pagrindu tapo 1386 m. vykusi „teisinė dvikova“, kai riteris Jeanas de Carrouges’as apkaltino savo ginklanešį Jacques’ą Le Gris, kad šis išprievartavo jo žmoną Marguerite. Įžeistas Karužas (Matt Damon) prašo Prancūzijos karaliaus Karlo VI pagalbos.

„Paskutinė dvikova“
„Paskutinė dvikova“
„Palm Springsas“
„Palm Springsas“
„Palm Springsas“
„Palm Springsas“
„Palm Springsas“
„Palm Springsas“
„Laimės gėlelė“
„Laimės gėlelė“
„Laimės gėlelė“
„Laimės gėlelė“
Jonas Ūbis

Farso sezonas

Krėsle prie televizoriaus

Galiu įsivaizduoti komediją, kurios veikėjai ministrai vyriausybės susirinkime giriasi, kuris surinko daugiau „čekiukų“, prisipylė už juos tonas degalų ar nusipirko begalę televizorių. Visi bando perrėkti vienas kitą, bet netikėtai laimi tas, kurio rankose kelios dešimtys banko kortelių. Kas jis? Gal tai didžiulę patirtį ubagų karalių sostinėje Kaune sukaupęs kultūros ministras? O gal pilkas politikas iš provincijos, netikėtai padaręs stulbinamą karjerą? Gal karą Kinijai paskelbęs ir jį laimėjęs premjeras? Žinoma, fantazuoju, tik tokios komedijos, pasibaigiančios kolektyvine scena Lukiškių kalėjime, greit nepamatysiu.

„Dylerė“
„Dylerė“
„Tėvas“
„Tėvas“
„Kuždesių sala“
„Kuždesių sala“
„Didžiosios atostogos“
„Didžiosios atostogos“
Jonas Ūbis

Žingsniai prie bedugnės

Krėsle prie televizoriaus

Christiano Petzoldo „Undinė“ (LRT Plius, birželio 1 d. 21.33) – iš tų filmų, kurie sugrąžina tikėjimą, kad kinas gali prilygti rafinuotam literatūros kūriniui ar vidiniam monologui, perteikti tai, kas vyksta žmogaus viduje, kai jis myli, kenčia ir prisimena.

„Undinė“
„Undinė“
„Patarėjas“
„Patarėjas“
„Belgų karalius“
„Belgų karalius“
„Darželio auklėtoja“
„Darželio auklėtoja“
Jonas Ūbis

Iliuzijos skamba garsiai

Krėsle prie televizoriaus

Vėlų šeštadienio vakarą išvedęs šunį ir gatvėje bei kiemuose nesutikęs nė vieno žmogaus, išsigandau. Gal atsitiko kas baisaus? Bet supratęs, kad vyksta „Eurovizijos“ finalas, pagalvojau, koks nykus turi būti žmogaus gyvenimas, kad dainų konkursas taptų svarbiu įvykiu, gyvenimo dalimi, kad norėtum dalyvauti Lietuvos atstovės palaikymo akcijose, kartu su kitais dainuoti „Čiūto tūto“ ir siųsti užfiksuotus entuziazmo įrodymus LRT. Vis dėlto man tautinės euforijos viršūne tapo URM darbuotojų „pasirodymas“ ant ministerijos stogo. Anksčiau maniau, kad diplomato profesijai būtinos bent kelios aktorinio meistriškumo pamokos. Deja, entuziazmą diplomatai suvaidino itin prastai, ką jau kalbėti apie vokalinius jų talentus. Laimingi jie žmonės, nors į klausimą, kodėl reikia taip kompromituotis, atsakymo nežinau.

„Prestižas“
„Prestižas“
„Vardas – Karmen“
„Vardas – Karmen“
„Vogti arklius“
„Vogti arklius“
Jonas Ūbis

Suabejoti pasauliu

Krėsle prie televizoriaus

Neseniai perskaičiau interviu su ateities strategijų analitiku Norbertu Kołosu apie tyrimą, kurio tikslas buvo išsiaiškinti, kokius šių dienų žmonių veiksmus mūsų palikuoniai po šimto metų vadins barbariškais. Tyrime dalyvavo keliasdešimt futurologų iš viso pasaulio. Jie sudarė kelių šimtų potencialių dabarties barbariškų poelgių sąrašą. Vėliau iš jų išrinko beveik šimtą grėsmių, apie kurias susimąsto nedaugelis, bet kurios nustebino ir pačius dalyvius. Kitame šios skalės gale atsidūrė populiarūs barbariškumo aktai – tie, kuriuos suvokia dauguma ir kurie mažai ką stebina.

„Alfavilis“
„Alfavilis“
„Alfavilis“
„Alfavilis“
„Alfavilis“
„Alfavilis“
„Alfavilis“
„Alfavilis“
„Įspėjantis pranešimas“
„Įspėjantis pranešimas“
„Laukinė kriaušė“
„Laukinė kriaušė“
Martyna Jurkevičiūtė

Tarp stilių, formų ir eksperimentų

Man Ray’aus retrospektyva Italijoje

Man Ray’aus (tikras vardas Emmanuel Radnitzky, 1890–1976) retrospektyvinę parodą Genujoje aplankiau visiškai atsitiktinai, kai vieną rytą vaikštinėdama siauromis miesto gatvėmis išvydau už aplinkinius pastatus kur kas didesnius rūmus, kurie kvietė ne tik melodingu fontano čiurlenimu, bet ir jaukiu žmonių bruzdesiu. Abiejose įėjimo į Genujos Kunigaikščių rūmus, Dožų apartamentus (Palazzo Ducale, Appartamento del Doge, Piazza Matteotti 9), pusėse plevėsavo paslaptingoji moteris-smuikas („Ingres’o smuikas“, „Le Violon d’Ingres“, 1924).

Man Ray. „Stiklinės ašaros“. 1930–1932 (1976). Archivio Storico della Biennale di Venezia - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray. „Stiklinės ašaros“. 1930–1932 (1976). Archivio Storico della Biennale di Venezia - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Man Ray, „Užslėptas erotiškumas“, Meret Oppenheim Louis Marcoussis spaudai, 1933–1980.Privati kolekcija. Fondazione Marconi, Milanas © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Užslėptas erotiškumas“, Meret Oppenheim Louis Marcoussis spaudai, 1933–1980.Privati kolekcija. Fondazione Marconi, Milanas © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Le Violon d’Ingres“, 1924 m. Perspausdinta 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosvybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Le Violon d’Ingres“, 1924 m. Perspausdinta 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosvybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Sans titre“ (Autoportretas), 1931 m., Atspausdintas 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray, „Sans titre“ (Autoportretas), 1931 m., Atspausdintas 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray, „La prière“, 1930 m. Reprodukuota iš originalo 1976.  Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray, „La prière“, 1930 m. Reprodukuota iš originalo 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023
Man Ray, „Dora Maar (composition à la petit main)“, 1936 m. Reprodukuota iš originalo 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Man Ray, „Dora Maar (composition à la petit main)“, 1936 m. Reprodukuota iš originalo 1976. Archivio Storico della Biennale di Venezia nuosavybė - ASAC, Venecija © Man Ray Trust by SIAE 2023 
Jonas Ūbis

Už Lietuvą Floridoje?

Krėsle prie televizoriaus

Perskaitęs televizijų programas supratau, kad prasidėjo kartojimų sezonas. Tai manoji švilpiko diena: pirmadienį atsidarau ką tik gautą programą ir bandau prisiminti, kiek kartų rašiau apie rodomą filmą – penkis ar dešimt? Juokingiausia, kad kartais prie tokio filmo pavadinimo puikuojasi žodis „Premjera“, mat viena ar kita televizija jį rodo pirmą kartą.

„Karabinieriai“
„Karabinieriai“
„Švilpautojai“
„Švilpautojai“
„Auklė Tulė“
„Auklė Tulė“
„Panelė Šambon“
„Panelė Šambon“
Jonas Ūbis

Jų sapnai

Krėsle prie televizoriaus

Nesuprantu, kuo minias traukia karalių vestuvės ar laidotuvės. Karūnos spindesys, prisiminimai apie vaikystėje skaitytas pasakas ar tiesiog smalsumas, kilminguosius paverčiantis bulvarinės spaudos arba televizijos personažais? Bet džiaugiuosi, kad XX amžiaus pradžioje Lietuvai nepavyko karūnuoti naujojo Mindaugo. Kai pagalvoju, kas dabar vyktų šioje supuvusioje karalystėje, suprantu, kad visai užtenka provincialios, dievobaimingos prezidentūros.

„Marija, Škotijos karalienė“
„Marija, Škotijos karalienė“
„Tuvė“
„Tuvė“
„Gyvenimo prasmė“
„Gyvenimo prasmė“
„Panieka“
„Panieka“
Jonas Ūbis

Atrastos tapatybės

Krėsle prie televizoriaus

Komentare apie filmą  „Moteris yra moteris“ (LRT Plius, 22 d. 21 val.) Jeanas-Lucas Godard’as rašė: „Kada prasideda kinas? Be abejo, kaip ir kiti menai, kai formos tampa stiliumi. Bet mums reikėtų susitarti, kas yra stilius, juk stilius – tai moralės klausimas. Tai... beje, nežinau. Pavyzdžiui, distancija, kurią išsaugo Mizoguchi, ar priartėjimas, kurį įgyvendina Orsonas Wellesas... Stilius... kaip čia pasakius? Tai ta realybė, kurią susikuria sąmonė. Man regis, taip Hegelis apibūdino laisvę. Kartą, gindamas Chaplino „Karalių Niujorke“, Rosselini pasakė: „Tai laisvo žmogaus filmas.“ Iš esmės apie tai ir kalba. Kad kurtum kiną, užtenka filmuoti laisvus žmones.“

„Moteris yra moteris“
„Moteris yra moteris“
„Moteris yra moteris“
„Moteris yra moteris“
„Moteris yra moteris“
„Moteris yra moteris“
„Sinonimai“
„Sinonimai“
„Sinonimai“
„Sinonimai“
„Diunkerkas“
„Diunkerkas“
„Diunkerkas“
„Diunkerkas“
Jonas Ūbis

Abejonių filmai

Krėsle prie televizoriaus

Olivier Assayaso filmas „Dvilypiai gyvenimai“ (TV1, 15 d. 22.55) rodo penkių personažų gyvenimo scenas. Beveik visose jie arba diskutuoja, arba svetimoteriauja. Juos galima vadinti snobais, bet dabar, matyt, beveik kiekvieną, užsiimantį menais ar jų kritika, galima pavadinti snobu. Ypač jei jis gyvena ne socialiniuose tinkluose, kur demokratijos sąvoka įgyja kitokią reikšmę. Mat medijų bendruomenei kiekvienas kritikas įtartinas, nes yra linkęs savo nuomonę nedemokratiškai primesti kitiems. „Dvilypių gyvenimų“ personažai FB tikrove nepasitiki. Šie keturiasdešimtmečiai vis dar bando vartoti sąvokas ir žodžius, buvusius įprastus prieš įsigalint medijų „demokratijai“. Jie nesupranta, kad šie žodžiai ir sąvokos jau seniai tapo dvilypiai. Assayasas gana prikišamai baksnoja pirštu, bet jam skauda.

„Dvilypiai gyvenimai“
„Dvilypiai gyvenimai“
„Eteris“
„Eteris“
„Pamišėlis Pjero“
„Pamišėlis Pjero“
  < PUSLAPIS IŠ 126  >>> Archyvas