Lietuvos kamerinio orkestro, Sergejaus Krylovo ir Annos Geniušienės koncertas Vilniaus festivalyje
Priešpaskutiniame Vilniaus festivalio koncerte „Naujas šedevrų skambesys“ birželio 19 d. Nacionalinėje filharmonijoje susitikę Lietuvos kamerinis orkestras, vadovaujamas smuiko virtuozo Sergejaus Krylovo, ir pianistė Anna Geniušienė kartu publikai atvėrė naują šedevrų skambesį. Koncerto pavadinimas tiko ir pasirinktai programai, ir jos interpretacijai.
Baltijos gitarų festivalio įspūdžiai
Kad ir koks banalus būtų festivalio apžvalgos variantas dienoraščio formatu, laikas Birštone – ypatingas. Atsidūrus čia tik ir norisi ilsėtis, skaityti knygą, vaikščioti Nemuno pakrante ir mėgautis gerais koncertais. Na, o įsijautus į kurorto dvasią geriausiu dienos pabaigimu tampa įrašas dienoraštyje. Tad nusprendžiau, kad šį kartą būtent toks bus mano atsiliepimas apie birželio 13–16 dienomis Birštone jau 15 kartą organizuojamą Baltijos gitarų festivalį, kuris laikomas vienu reikšmingiausių klasikinės gitaros renginių Lietuvoje.
„Il Giardino Armonico“, Giovanni Sollima ir fantastinis stilius Vilniaus festivalyje
Vilniaus festivalio koncertų serijoje senoji muzika šiemet, rodos, labiau pagerbta. Ji skambėjo keliuose koncertuose – galbūt tai geras ženklas istorinės muzikos gerbėjams. Birželio 11-ąją britų monarchams dedikuotų Renesanso vokalinių kūrinių atliko madrigalistų grupė „The King’s Singers“, o 16-ąją toje pačioje Nacionalinės filharmonijos scenoje grojo įvairiais apdovanojimais bei publikos dėmesiu įvertintas senosios muzikos ansamblis „Il Giardino Armonico“. Nors Giovanni Antonini vadovaujamas ansamblis iš Italijos festivalyje svečiuojasi jau trečią kartą (klausytojai negailestingi, jie nori naujų veidų!), tą sekmadienį atlikėjai publikai suteikė nekasdienių klausymosi patirčių.
Pokalbis su pianistu Kasparu Mikužiu
„Muziką vadina dievišku, arba žvaigždžių, menu ne tik todėl, kad ji naudojama religijoje ir apeigose, arba kad ji pati savaime yra universali religija, bet dėl jos subtilumo lyginant su kitais menais bei mokslais“, – iš Indijos kilusio sufijų mokytojo Hazrato Inajato Chano žodžiais knygoje „Garso misticizmas“ („Mijalba“, 2009) pradedame pokalbį su jaunosios kartos pianistu Kasparu Mikužiu, Londono Karališkosios muzikos akademijos magistrantu, 2023 m. Tarptautinio M.K. Čiurlionio konkurso trečios vietos laimėtoju, jau turinčiu ypatingų muzikinių patirčių prestižinėse pasaulio koncertų salėse, žymiausiuose konkursuose, grojusiu įvairiomis reikšmingomis valstybinėmis progomis, apdovanotu muzikos meno laurais bei publikos ovacijomis po solinių pasirodymų, kurie gyvai transliuoti ir pasauliniu „Mezzo“ kanalu.
Koncertas „Requiem Stasio Lozoraičio atminimui“ Vilniaus festivalyje
Šiandien žodis „paminklas“ tapo bene labiausiai provokuojančiu ir erzinančiu reiškiniu, o tyčinės (veikiau patyčinės) kai kurių veikėjų idėjos skaldo visuomenę ir dar labiau devalvuoja pačią jo esmę – išskirtinio pagerbimo žymę. Bet šįkart mintys sukasi apie kitokį paminklą – dvasinį, koks gali būti muzikos kūrinys, unikaliai išreiškiantis ir prikeliantis pagerbiamos asmenybės atminimą.
Vokalinio ansamblio „The King’s Singers“ muzikinės staigmenos Vilniaus festivalyje
Šiemet Vilniaus festivalis, pasivadinęs „Misija įmanoma“, klausytojams pateikia kaip niekad daug skirtingų muzikinių patirčių. Galvoje vis dar skambant galingam Arvo Pärto „Credo“ ir Mieczysławo Weinbergo Koncerto violončelei melodijoms, itin jautriai atliktoms Sheku Kanneh-Masono, vis dar mąstant apie neįtikėtinai intelektualią Marco-André Hamelino Ludwigo van Beethoveno interpretaciją, birželio 11-ąją įvyko vėlgi kitoks koncertas nei kiti – laisvas, kupinas improvizacijų ir britiško humoro. Ansamblio „The King’s Singers“, kuriame šiuo metu dainuoja Patrickas Dunachie (pirmasis kontratenoras), Edwardas Buttonas (antrasis kontratenoras), Julianas Gregory (tenoras), Christopheris Bruertonas (pirmasis baritonas), Nickas Ashby (antrasis baritonas), Jonathanas Howardas (bosas), vakarą Nacionalinėje filharmonijoje pradėjo lietuviškai prakalbęs britų seksteto narys, iš karto nuteikęs žaismingam bendravimui.
Andriaus Žlabio rečitalis ir Boriso Taskovo fotografijų paroda Paliesiaus dvare
Birželio 9-ąją, staiga prapliupusį lietų keičiant kaitriai šviečiančiai saulei, publika rinkosi į pamėgtąjį Paliesiaus dvarą pasiklausyti nuolat čia koncertuoti iš JAV atvykstančio savito pianisto Andriaus Žlabio. Konkrečiai net nežinojome, ką jis šį kartą skambins (internete buvo paskelbtos tik kompozitorių pavardės). Pro langą už fortepijono ryškiai šviečiant saulei, tarsi šešėlių teatre pasirodė svečias ir paskelbė, kad bus lyg ir dvejų dalių koncertas: ne tik skambės muzika, bet ir bus galima pasigrožėti fotografijomis, eksponuojamomis perėjime už scenos. Prieš kiekvieną kūrinį Žlabys pasakydavo, ką skambins.
Vilniaus festivalio koncerto „Trys herojai: Wagner, Liszt, Strauss“ atgarsis
Birželio 7-osios vakarą Vilniaus festivalio scenoje su Nacionaliniu simfoniniu orkestru (meno vadovas Modestas Pitrėnas) drauge grojo pianistas Yoavas Levanonas (Izraeilis), dirigavo Victorienas Vanoostenas (Prancūzija). Paskelbta ir naujiena: šis dirigentas nuo ateinančio koncertų sezono trejiems metams taps pagrindiniu kviestiniu orkestro dirigentu. Ar jis tik padiriguos numatytus kūrinius, o gal sukurs epochos muzikos kultūrą atliepiantį orkestro „aukso fondą“, gal įrašys naujų kūrinių plokšteles, gal parengs reprezentacines programas? Sužinosime rudenį.
Larsas Danielssonas ir Grégory Privatas Paliesiaus dvare
Būna tokių užburtų vietų, kurios tiesiog visuomet, kiekvieną kartą, nuteikia tobulai muzikos patirčiai. Paliesiaus dvaras man tapo viena tokių erdvių, nes gamta aplink – tyra ir svetinga, architektūrinės formos sukuria palankią akustiką, o susirenkanti publika – dėmesinga, imli, nedrumsčiama jokio atsitiktinio kostelėjimo, vieningai užgniaužusi kvapą, pasinėrusi į garsus ir griausmingai prapliumpanti ovacijomis, kai išaušta padėkos metas. Žinoma, šie burtai veikia tik todėl, kad čia skamba ypatinga muzika. Birželio 8 d. šioje kamerinėje salėje svečiavosi švedų džiazo kontraboso legenda Larsas Danielssonas ir pianistas iš Martinikos, kylanti žvaigždė Grégory Privatas.
Fortepijoninio rečitalio Vilniaus festivalyje atgarsiai
Antrasis Vilniaus festivalio koncertas birželio 5 d. įeis į istoriją kaip neeilinis įvykis: pagaliau į Lietuvą atvyko seniai laukta pasaulinė įžymybė – kanadiečių pianistas ir kompozitorius Marcas-André Hamelinas, suteikęs neprilygstamų įspūdžių muzikos gurmanams. Padaręs stulbinamą karjerą dėl savo nepaprasto talento ir darbštumo, pianistas tęsia programos, metodikos ir interpretacijos požiūriu pasirinktą originalią liniją, kurią galima įvardyti pasitelkus taiklų festivalio pavadinimą – „Misija įmanoma“: plėsti virtuoziškumo ribas iki, regis, neįmanomų aukštumų. Jis yra gavęs 11 „Grammy“ apdovanojimų ir jau išleidęs 70 kompaktinių plokštelių, o jutube ir internete rasime nemažai įrašų, kurie supažindina su jo asmenybe bei kūrybiniais principais.