7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Emilija Vanagaitė

Emilija Vanagaitė

Menas kaip išpažinties forma

Pokalbis su psichikos sveikatos menų festivalio „Ryšiai“ įkūrėja Karolina Zakarauskaite

Šiuolaikinio meno lauke galima pastebėti, kaip madinga tapo naudoti psichikos sveikatą kaip prieigą prie žiūrovo. Kartais atrodo, jog šioks toks šių problemų romantizavimas, estetizavimas pakiša koją nuoširdžiam pokalbiui apie jas, išeičių paieškoms. Šį rudenį vykstantis pirmasis Lietuvoje psichikos sveikatos menų festivalis „Ryšiai“ patraukia savo siekiu kalbėti apie šias problemas tiesiogiai, o ne naudoti jas kaip įrankį. Apie tai ir kitus aspektus kalbuosi su jo įkūrėja, organizatore Karolina Zakarauskaite.

Karolina Zakarauskaitė. F. Rufini nuotr.
Karolina Zakarauskaitė. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Akimirka iš festivalio „Ryšiai“. F. Rufini nuotr.
Emilija Vanagaitė

Barokiška fuga

Pokalbis su Linu Bliškevičiumi apie parodą „Glamonė“ galerijoje „Vartai“

Vaikščiodama mieste vis regiu sodrų mėlį – spalva bei rafinuotomis Antano Mončio skulptūros formomis elegantiškai pranešama apie parodą „Glamonė“. Jos akstinas – šio menininko gimimo šimtmetis. Vis dėlto paroda siekiama ne tik džiaugsmingai paminėti jo kūrybinį palikimą, bet prabilti plačiau, išsišakoti. Su parodomis kartais moku pasišnekėti ir pati, tačiau šįkart norisi praskleisti lengvas uždangas, už kurių – vienas parodos kuratorių Linas Bliškevičius.

Antano Mončio piešiniai. Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Antano Mončio piešiniai. Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Antano Mončio piešinys. Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Antano Mončio piešinys. Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Linas Bliškevičius. R. Danisevičiaus nuotr.
Linas Bliškevičius. R. Danisevičiaus nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Parodos „Glamonė“ galerijoje „Vartai“ fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Emilija Vanagaitė

Saulės smūgis

Lino Jusionio paroda „Siesta“ galerijoje „Vartai“

Parodos pavadinimas nurodo į konkrečią praktiką, paplitusią Pietų Europos šalyse, siestą – vidurdienio pertrauką, saldų popietinį miegą. Užėjus į parodą ir apima šioks toks tingulys, noras vilkti kojas žeme, be pernelyg gilių minčių paspoksoti į kūrinius, užsukti į galerijos balkoną paganyti akių į pavasario saulę. Neseniai toji saulė priminė apie būseną, kai po ja pernelyg ilgai užsisėdėjus mintys pradeda tirpti, galva ištuštėja, sugeri kaitrą, šiek tiek kęsdama, tačiau ir dėkinga. Saulės šviesos daug ir Lino Jusionio kūriniuose, tik kyla klausimas, ar tapytojas siekė tokio smegenų nutirpimo, kokį žada saulėkaita.

Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. V. Nomado nuotr.
Emilija Vanagaitė

Vitrinų spindesy nuvytusios

Dvi parodos pro langus

Keliaudama iki parodos slidžiomis senamiesčio gatvelėmis, spaudžiant –15 °C, vitriną pirmiausia praeinu. Nepamatau. Apsisuku, juk ji turėjo būti čia. Prispaudžiu veidą prie langų, ant kurių užrašyta „Parduodamos patalpos“, ir galiausiai įžiūriu skulptūrinių objektų fragmentus.

„(AV17)“ galerijos paroda „Pop up“. Galerijos nuotr.
„(AV17)“ galerijos paroda „Pop up“. Galerijos nuotr.
„(AV17)“ galerijos paroda „Pop up“. Galerijos nuotr.
„(AV17)“ galerijos paroda „Pop up“. Galerijos nuotr.
„(AV17)“ galerijos paroda „Pop up“. Galerijos nuotr.
„(AV17)“ galerijos paroda „Pop up“. Galerijos nuotr.
Liudvikos Sonios Koort „Sigillum“. S. Gerikaitės nuotr.
Liudvikos Sonios Koort „Sigillum“. S. Gerikaitės nuotr.
Liudvikos Sonios Koort „Sigillum“ fragmentas. S. Gerikaitės nuotr.
Liudvikos Sonios Koort „Sigillum“ fragmentas. S. Gerikaitės nuotr.
Emilija Vanagaitė

Ektoplazma ir ektoplazma

Auksės Miliukaitės paroda „Orakulas“ galerijoje „The Rooster Gallery“

Atrodo, lyg dėl pasaulį užklupusio chaoso visi kartu nusprendėme nukelti pavasario atnešamą jausmą į vasarą. Džiaugtis jau beveik nužydėjusiomis gėlėmis, pagaliau atsiversti poeziją, gal net įsimylėti iš naujo, o tai daryti ne su pavasarine gaiva, o tropikus menančiu, dusinančiu karščiu, skabyti ramunėlę – myli-nemyli – ir jausti įtampą prieš gaunant atsakymą į šį naiviai gražų, tik mūsų pačių įprasmintą ritualą. Tokiu vasarai neįprastai pakylėtu žingsniu ir nukeliauju į vėsos bei gaivių aromatų prisotintą parodą Radvilų rūmuose. Įdomu, ką apie šiuos spektaklius, artimus pagoniškiems žaidimams, pagalvotų ten kadaise gyvenęs kalvinistas Mikalojus Radvila Juodasis.

Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. „The Rooster Gallery“ nuotr.
Emilija Vanagaitė

Karališkos lelijos kiekvienam

Monikos Radžiūnaitės paroda „Hyperlink“ LDS galerijoje „Arka“

Kartais nežinome, kad pasiilgstame, kad kažko stinga. Užmirštame tuštumą, kurios tarsi ir nereikėjo pildyti, o ji, pasirodo, nė necyptelėdama laukė savo akimirkos, gal net buvo susitaikiusi, kad niekad ir neateis jos diena. Viena tokių užmirštų tuštumų manyje susijusi su parodomis. Pasirodo, jau buvau įpratusi nesitikėti pagarbos žiūrovui. Parodoje „Hyperlink“ ši tuštuma buvo ne tik priminta, bet ir užpildyta.

Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
 Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Monikos Radžiūnaitės parodos „Hyperlink“ fragmentas. V. Nomado nuotr.
Emilija Vanagaitė

Rekonstrukcija ar savidestrukcija?

Paroda „Galva su daug minčių“ Šiuolaikinio meno centre

Galva su daug minčių ne visuomet blogai, bet kiek iš jų vertos dėmesio ir kiek tai tiesiog triukšmas, trukdantis susitelkti į svarbesnius dalykus? Juk mums visad patogiau gyventi nieko nekeičiant, neišmetant. Atlikusi paprastą, mechanišką paiešką patvirtinu sau hipotezę apie ŠMC komforto zoną – daugiau nei pusė parodoje dalyvaujančių kūrėjų (o iš viso jų yra net penkiasdešimt) jau yra susiję su šia įstaiga. Taigi, kiek tos dabarties, kurią vis mini kuratorės, yra šioje parodoje ir kiek tai tik dar vienas ŠMC rato vakarėlis?

Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Emilija Vanagaitė

Neužbaigtumui neatspari situacija

Paroda „Pabaigai atspari situacija“ projektų erdvėje „Atletika“

 

Šviežio dažų kvapo neskleidžiančioje, tačiau sąlyginai naujoje parodų erdvėje „Atletika“ vieną vėsų vakarą atidaryta paroda „Pabaigai atspari situacija“ (organizuota Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos). Ten rodomas filmas savo turiniu lyg ir flirtuoja su hibridiškumo apibrėžtimi, tačiau tai tik neaiškūs signalai, veikiau blaškymasis, lyg stroboskopas pulsuojantis įvairiose medijose, bet tik tiek – pulsuojantis. Iš pirmo žvilgsnio visa paroda susideda iš vieno meno kūrinio – trumpametražio filmo. Tačiau kūrinys skaidosi į vis kitus įmanomus patalpos ir suvokimo kampus, yra statomas skirtingų menininkų, kurie sudėlioja jį pagal savo norus, išgyvenimus ar vizijas. Muzikos takelį kūrė Gailė Griciūtė, patį filmą – Thuy-Han Nguyen-Chi. Po trumpos ir jaukios prakalbos menininkės nurodo pasiimti ir papildomą tekstą, parašytą Mahsos Saloor, taip paversdamos filmą nevientisu, bet gana įtaigioje sintezėje keistai gyvenančiu organizmu. O įtaigumas ištirpsta ir pats sau prieštarauja: nebematant kūrinio prieš akis būtų galima net svarstyti, jog įtaigumas egzistavo tik dėl jau minėto šalčio sukaustymo. Atidarymo vakarą į kūrinį pirmiausia įsigilinu be jokio papildomo konteksto, tik šaltis kauluose ir filmas priešais. Nuovargis gana jaukiai įsupa mane į tai melsvai nudažytus, tai steriliai baltus ir tvarkingus kadrus ir aš, regis, pasiduodu savo pačios keistomis prieigomis kuriamai meditacijai. Ten sėdėdama savaip jaučiu, jog kūrinys man visai patinka, bet jau kitą dieną suprantu, kad man patiko ne jis, o tik asmeninės prieigos, ir peržvelgiu savo patirtį iš naujo, atkurdama ją iš atminties, tačiau ryškiai, ir eidama tam tikru nepasitenkinimo keliu. Suprantu, kad į šį kūrinį reikėtų žiūrėti per tris patirtis – kalbos, vaizdo, muzikinės kompozicijos. Ir tuomet toji įtaigioji sintezė staigiai pranyksta.

Thuy-Han Nguyen-Chi filmo fragmentas. Autorės nuotr.
Thuy-Han Nguyen-Chi filmo fragmentas. Autorės nuotr.
Thuy-Han Nguyen-Chi filmo fragmentas. Autorės nuotr.
Thuy-Han Nguyen-Chi filmo fragmentas. Autorės nuotr.
Thuy-Han Nguyen-Chi filmo fragmentas. Autorės nuotr.
Thuy-Han Nguyen-Chi filmo fragmentas. Autorės nuotr.