7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Raktažodis: grafika

Urbanistinis peizažas mozaikos pikseliais

Neseniai galerijoje „Meno niša“ įvyko Jūsų personalinė paroda „79.99“, joje rodytas monumentalių mozaikų ciklas žymi naują kūrybinį etapą. Nemažai meno žiūrovų Jus dar prisimena kaip grafiką, prieš keletą metų užsiiminėjote emale, kūrėte metalo atspaudus. Išbandėte daug įvairių dailės sričių. Kaita Jums svarbi?

Niekada nesupratau menininkų, kurie atradę savo stilių tą patį gali kurti visą gyvenimą. Dar prisimenu sovietinių laikų apžvalgines parodas, kurių dabar jau beveik nėra, pavyzdžiui, tapybos respublikinė paroda, į kurią visi sunešdavo savo darbus. Tokiuose renginiuose, būdavo, eini ir iš toliausiai gali atskirti, kieno darbas pakabintas – labai neįdomu. Patinka tokie menininkai kaip Mačiūnas ar Beuysas, niekada nesuprasi, kur buvo jų kūrybinės ribos, pamatęs naujus darbus kiekvieną kartą gauni šoką. Tiesa, negyvenau tais laikais, bet žiūrėdamas į visą jų kūrybos išklotinę pamatai labai plačią skalę. Manau, toks ir turi būti menininkas, o tas, kuris kuria, nors ir labai gražiai, bet nuolat tą patį, yra labiau amatininkas. Smagu po vieno etapo atrasti kažkokį visai naują kodą, bet sukuri seriją darbų, ir viskas. Gal savaime ateina momentas, kai nebegali apsikęsti ir pasidaro

Lyg kopimas kalnų takeliu

Visi besidomintys grafika atpažįsta Tatjanos Diščenko darbus iš jos savito braižo, kuriam turėjo įtakos ne tik studijos Lvovo poligrafijos institute ir ilgametis darbas animacijos srityje, bet ir (Lietuvos aplinkoje) ne visai standartinis kūrybinio brendimo kelias. Jos individualių parodų recenzijose nuolat kalbama apie subtilų ir meditatyvų estampų pobūdį, poetinius ir muzikinius būties apmąstymus, minimalistinėmis formomis išreikštus daugiaprasmius vaizdus. Bet pirmiausia Tatjana vertinama kaip nepriekaištingai profesionali oforto technikos meistrė, paverčianti technikos subtilybes meninio vaizdo dalimi.
 

Norėtųsi išskirti Diščenko parodą „Murakami manija“ atkreipiant dėmesį į proceso ir laiko sampratą jos grafikoje. Tatjana pirmą kartą eksponuoja knygas. Tai šešios dailininko knygos, dedikuotos Haruki Murakami. Dar 2008 m. viename interviu ji pasakė:

Tekstų ir vaizdų sūkurys

Valstybiniame Vilniaus Gaono žydų muziejaus Tolerancijos centre kovo 14 d. atidaryta dailininkų Miriam Meras ir Žibunto Mikšio darbų paroda „Grafika“. Parodoje eksponuojama aštuoniolika Ž. Mikšio ir keturiolika M. Meras grafikos darbų.
 

Paryžiuje gyvenančių ir kuriančių menininkų darbai Vilniuje pristatomi retai. Abiejų pamiltas miestas yra Šiauliai, o patikėtinis – Šiaulių miesto kultūros centras „Laiptų galerija“. 1993 m. čia surengta Ž. Mikšio personalinė paroda, o po kelerių metų (1995 m.) pastarajam atvykus skaityti paskaitų Šiaulių universitete užsimezgė artima draugystė su Vygintu Ališausku, kuriam vieninteliam itin reiklus perfekcionistas Ž. Mikšys patiki eksponuoti savo darbus. „Laiptų galerijos“ pastangomis buvo surengta ir pirmoji bendra dailininkų paroda 1996 metais. Nuo tada galerija

Paroda „Dienos svajos, nakties košmarai“ VDA parodų salėse „Titanikas“

2013 m. kovo 28 dieną, ketvirtadienį,16.30 val., VDA parodų salėse „Titanikas“, II aukšte (Maironio g., 3, Vilnius), bus atidaryta paroda „Dienos svajos, nakties košmarai“ . Parodoje eksponuojami tapybos, grafikos ir skulptūros kūriniai, atspindintys siurrealizmo meninę kryptį ir siurrealumo apraiškas Lietuvos dailėje.

 

Pirmieji siurrealumo ženklai pasirodė XX a. 7 deš. viduryje V.Kalinausko tapyboje, grafikoje. Siurrealumas, pagrįstas gilesne siurrealizmo refleksija, pasireiškė V.Antanavičiaus, V.Kisarausko ir kitų kūryboje; vėliau - S.Eidrigevičiaus, A.Venslovaitės-Gintalienės, E.Juchnevičiaus, M.Vilučio ir kt. darbuose. Ryškiausiai siurreali vaizduotė matoma Š.Saukos paveiksluose, kur veiksmas vyksta pagal košmariško sapno logiką, vaizduojami šiurpūs fiziniai kūno nuotykiai.

 

Drugeliai tarp skalbinių

Šįsyk Vilniaus grafikos meno centro laiptinė skiria ne tik puses, bet ir žmogaus bei gamtos kūrinių pasaulius – Lino Blažiūno parodą „Baltas drugelis“ ir Lauros Selmistraitytės „Tai audinys“. Apeinu jas taip, kaip ir rašau, iš kairės į dešinę.
 

Kairėje salėje mane pasitinka stikle sustingusi gyvūnija. Ant sunkių grandinių pakabinti skaidrūs lakštai, kuriuose iš smulkių štrichelių išnyra grynas grožis – gyvūnų atvaizdai. Parodos koncepcija nuo filosofiškų ieškojimų („Jei snaigės krisdamos iš dangaus virstų baltais drugeliais, nebeliktų būtojo kartinio laiko“) peršoka prie beveik liaudies pasakos („Pagavau krentančią snaigę ir ji pavirto drugeliu. Drugelis nuskrido į sniegą ir vėl atvirto snaige. Vėjas tą snaigę pakėlė ir pavertė tuo pačiu drugeliu“), o baigiasi pačiu tikriausiu haiku („Įkalinti kūnai / Virsta baltais drugeliais / Sustingusiu skrydžiu“). Parodą lydintis tekstas kvapo neužima, tačiau

Tai, ko žodžiais niekad neišreikščiau

Ar atsimeni savo pirmą parodą?
Buvo tokia, kai dar studijavau Telšiuose. Mano pirmoji paroda įvyko mokyklos, kurioje mokiausi, koridoriuje. Pristačiau tik grafiką, skulptūrai eksponuoti nebuvo sąlygų.
 
Kada tai buvo?
Regis, 1995 m., bet tiksliai nepamenu. Tuo metu atrodė, kad dėstytojai „kiša“ akademistinį piešimą, o taip norėjosi „pasitaškyt“, norėjosi laisvės. Tokiomis parodomis bandėme neva tai priešintis (nors tų priešų gal ir nebuvo). Tie mano grafikos darbeliai buvo gana romantiški. Parodos pavadinimo jau ir nepamenu, o gal jo net ir nebuvo. Tie darbai turbūt yra išlikę, bet jau nežinau kur.
 
O kada jau pradėjai ką nors daryti kaip skulptorius?

Irgi Telšiuose, toje pačioje mokykloje. Buvo sunkūs laikai, nebuvo interneto, informacija gana sunkiai pasiekiama. Šiek tiek žinai, kad kažkas kažkur daroma, bet nieko aiškaus ir tikslaus. Labiausiai tais laikais sekiau ir domėjausi Navaku ir Šnipu. Vartydavau žurnalus, kuriuos pavykdavo rasti Telšiuose, į Vilnių juk dažnai neprivažinėsi, brangu. Nueini, būdavo, Telšiuose į biblioteką, tai randi tik kažkokius bulgariškus žurnalus apie Brancussi ir pan. Brancussi man buvo kažkoks „kosmosas“, pasiėmiau kirvį ir

XX amžiaus istorijos sūkuriuose

Nepaprasto subtilumo mokytoją ir nepelnytai užmirštą dailininkę Eleną Jakutytę daugiausia prisimena jos mokiniai, dabar jau garsūs Lietuvos kultūros ir meno atstovai: Petras Repšys, Laima Drazdauskaitė, Edmundas Saladžius, Vidmandas Miliūnas, Alina Meškauskaitė-Kvedarauskienė, Stasys Urbonas-Meškauskas ir kt. Daugelis jų tik gerokai vėliau savo mokytoją pažino ir kaip įdomią dailininkę, pamatė jos grafikos darbų įvairovę. Buvusi gerokai vyresnė už savo mokinius, dailininkė kalbėdavosi su jais tik apie žmogiškus ir dvasinius dalykus ar literatūrą ir meną. Ji neatviravo apie savo sunkų, bet įdomų ir ilgą gyvenimą.
 

Elena Jakutytė gimė dar prieš Lietuvos Tarybai paskelbiant valstybės Nepriklausomybę, pragyveno visą šalies tarpukarį Kaune, matė sovietų okupaciją, vokiečių valdžios užgrobimą ir sovietų reokupaciją. Po Antrojo pasaulinio karo sovietmečiu susirašinėjo su broliu, gyvenančiu Australijoje, ir sulaukė

Grafika kaimynystėje

Vilniaus grafikos meno centro galerijoje „Kairė–dešinė“ iki gruodžio 15 d. veikia dvi grafikos parodos, pristatančios kaimyninės Latvijos menininkų kūrybą. Latvių dailininkai – nereti svečiai Lietuvoje vykstančiuose meno renginiuose, bet proga vienoje erdvėje pamatyti skirtingų kartų šalies kūrėjų darbus pasitaiko ne taip ir dažnai.
 
Kairėje salėje – vidurinės kartos latvių menininko, šiuolaikinės grafikos meistro Guntaro Sietiņio (g. 1962) estampų paroda „Charakteriai“, kuri suteikia galimybę patyrinėti retos mecotintos technikos galimybes.
 

Mecotinta – giliaspaudės grafikos technika, išrasta XVII a. viduryje Vokietijoje. Metalinės plokštės paviršiaus vietos, kur reikia tamsumos ar gelmės, specialiais įrankiais pašiaušiamos, sušiurkštinamos, o kur norima atspausti šviesesnes – gludinamos ir skutamos. Dėl galimybės kruopščiai perteikti tonų ir pustonių gradaciją mecotinta vadinama

Arvydo Každailio ofortų knygos „SENOJI PRŪSA“ pristatymas

 Lietuvos dailės muziejus kviečia į Arvydo Každailio ofortų knygos „SENOJI PRŪSA“ pristatymą, kuris įvyks lapkričio 29 d., ketvirtadienį, 17 val. Vilniaus paveikslų galerijoje (Didžioji g. 4). Pokalbyje apie knygą dalyvaus leidinio autorius ir sudarytojas Arvydas Každailis, profesorė Grasilda Blažienė, dailininkas Bronius Leonavičius, leidyklos „Edukologija“ direktorius Jonas Balčiūnas, Lietuvos karališkosios bajorų sąjungos vadas Jonas Ragauskas, istorikas Romas Batūra, muzikuos pianistas Povilas Jaraminas.

 

Ingos Dargužytės kūrybos paroda „Karelia“

 

 
2012 m. lapkričio 27 – gruodžio 15 dienomis Vilniaus grafikos meno centro ekspozicijų salėje „+” pristatoma Ingos Dargužytės kūrybos paroda „Karelia“. Atidarymas lapkričio 27 d. (antradienį), 19.00 val.
 
Parodoje ,,Karelia” pristatomi nauji grafikos atspaudai, sukurti per pastaruosius dvejus metus. 2011 metų vasarą grafikė Inga Dargužytė viešėjo Kolin Ryynanen (Kolin Ryynänen) kūrybinėje rezidencijoje, Šiaurės Karelijoje, Suomijoje. Šią viešnagę rėmė Šiaurės ir Baltijos šalių mobilumo programa.
 
 
PUSLAPIS
4