7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Istorija

Erika Grigoravičienė

Propaganda vulgaresnė už pornografiją

Paroda „Okupacijos realijos. I ir II pasaulinių karų Lietuvos plakatai“ galerijoje „Kairė–dešinė“

 

Dviejose Grafikos centro galerijos salėse eksponuojami 1915–1918 ir 1941–1944 m. Lietuvoje (taip pat Latvijoje ir Estijoje) platinti plakatai ir afišos iš Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Bibliografijos ir knygotyros centro, Mokslų akademijos Vrublevskių bibliotekos rinkinių. Parodos kuratorės Laima Laučkaitė ir Giedrė Jankevičiūtė pavadinimą parinko nepaisydamos aplinkybės, kad sąvoka „okupacija“ mums reiškia ne tik Vokietijos kariuomenės valdžią Pasaulinių karų metu, bet ir kur kas ilgiau trukusį sovietmetį. Ši paroda dailės istorikėms – stambaus tyrimų projekto dalis, o šio svarbus akstinas – Pirmojo pasaulinio karo šimtosios metinės, šiemet plačiai svarstomos visos Europos mokslo ir žiniasklaidos.

 

Ostlando generalinėms sritims bendras plakatas „Churchilis sako pasaką“.1943 m. Nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka
Ostlando generalinėms sritims bendras plakatas „Churchilis sako pasaką“.1943 m. Nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka
Vladimiras Majakovskis (tekstas ir piešinys), plakatas „Skrido virš Varšuvos vokietis ryžas, gauruotas, bet kazokas Danila Laukinis dūrė ietimi, ir jo žmona Polina dabar siuva kelnes iš cepelino“, 1914 m., leidykla „Segoniašnij lubok“, Maskva. Mokslų akademijos Vrublevskių biblioteka
Vladimiras Majakovskis (tekstas ir piešinys), plakatas „Skrido virš Varšuvos vokietis ryžas, gauruotas, bet kazokas Danila Laukinis dūrė ietimi, ir jo žmona Polina dabar siuva kelnes iš cepelino“, 1914 m., leidykla „Segoniašnij lubok“, Maskva. Mokslų akademijos Vrublevskių biblioteka
Vilniaus rotušės rūmuose veikusios Vilniaus dailės muziejaus surengtos grafikos parodos afiša. 1943 m. Nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka
Vilniaus rotušės rūmuose veikusios Vilniaus dailės muziejaus surengtos grafikos parodos afiša. 1943 m. Nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Čiuželio nuotr.
Julija Vilkišiūtė

Grąžinant praeitį

Arbatvakaris „Lig Tave sulauksim...“ Marijos ir Jurgio Šlapelių name-muziejuje

Dr. Jurgis Šlapelis ir jo žmona Marija – tautinio atgimimo veikėjai, paskyrę gyvenimą gimtosios kalbos bei Lietuvos nepriklausomybės puoselėjimui ir saugojimui. Marijos ir Jurgio Šlapelių name-muziejuje vykstantys arbatvakariai – tai renginiai, kuriuose, pasitelkus teatrinę kalbą, bandoma sugrąžinti žiūrovą į XX a. pradžią ir leisti jam pabuvoti viename iš tuo metu rengtų slaptų ar pusiau slaptų susibūrimų.

Tulevičiūtė (Marija Šlapelienė). K. Sipario nuotr.
Tulevičiūtė (Marija Šlapelienė). K. Sipario nuotr.
Eglė Tulevičiūtė (Marija Šlapelienė) ir Virginija Kuklytė (Dukra). K. Sipario nuotr.
Eglė Tulevičiūtė (Marija Šlapelienė) ir Virginija Kuklytė (Dukra). K. Sipario nuotr.
Arbatvakario „Lig Tave sulauksim...“ dalyviai. K. Sipario nuotr.
Arbatvakario „Lig Tave sulauksim...“ dalyviai. K. Sipario nuotr.
Eglė Rindzevičiūtė

Sovietinių tremčių istorija ir politika

Po seminaro „Būtasis tęstinis laikas Baltijos šalyse: sudėtingos praeities atmintis ir trauma“

Nuo 1987-ųjų sunki, skaudi, nevienareikšmė praeitis – sovietinė okupacija, Holokaustas, rezistencija – buvo aprašoma asmeniniuose memuaruose, istorikų tekstuose, simbolizuojama paminkluose, jos daiktiniai likučiai rodomi muziejų parodose. Prabėgus daugiau negu dviem dešimtmečiams jau galime atsigręžti atgal ir pažvelgti, kurie praeities aspektai susilaukė didžiausio dėmesio, kokio tipo istorijos įsitvirtino viešojoje erdvėje ir kurie tremčių aspektai liko paženklinti baltosiomis nežinojimo dėmėmis. Būtinybė nuodugniai peržiūrėti skausmingos sovietinės praeities istorijos rašymą buvo aptarta gegužės 24 d. Politinių mokslų institute Paryžiuje (Sciences Po) vykusiame seminare „Būtasis tęstinis laikas Baltijos šalyse: sudėtingos praeities atmintis ir trauma“.

Kęstučio apygardos Lydžio rinktinės Šiaurio būrio partizanė Ona Lešinskytė-Akacija. Genocido aukų muziejaus archyvas
Kęstučio apygardos Lydžio rinktinės Šiaurio būrio partizanė Ona Lešinskytė-Akacija. Genocido aukų muziejaus archyvas
Ekspozicija, skirta nacių okupacijai ir holokaustui Lietuvoje. Genocido aukų muziejaus archyvas
Ekspozicija, skirta nacių okupacijai ir holokaustui Lietuvoje. Genocido aukų muziejaus archyvas
Kauno Rezistencijos ir tremties muziejaus darbuotojų parengtos parodos „Lietuvos vaikai tremtyje“ fragmentas Kauno IX forto okupacijų muziejaus salėje. Nuotrauka iš muziejaus archyvo
Kauno Rezistencijos ir tremties muziejaus darbuotojų parengtos parodos „Lietuvos vaikai tremtyje“ fragmentas Kauno IX forto okupacijų muziejaus salėje. Nuotrauka iš muziejaus archyvo
Dalia Kutkaitė

Tekstilės turtai

Pokalbis su Bažnytinio paveldo muziejaus fondų saugotoja Rita Pauliukevičiūte

Kas slepiasi po žodžiais bažnytinė tekstilė?

Didžiausią skaičiumi Bažnytinio paveldo muziejaus rinkinio dalį sudaro liturginiai drabužiai: arnotai, dalmatikos, kapos, stulos ir kt. Įvairios XX a. liturginės reformos palietė ir dvasininkų aprangą, tad pakitus drabužių formoms daugybė jų sugulė į bažnyčių zakristijų ar palėpių komodas, kur sąlygos dažnai nėra palankios audiniams saugoti. Tiesa, galima pasidžiaugti, kad dažnoje aplankytoje bažnyčioje buvo rūpinamasi nenaudojamais liturginiais drabužiais, jie peržiūrimi, vėdinami, deja, ne visur yra kam tai daryti. Tokie nebenaudojami drabužiai dažniausiai

Siuvinėtos dalmatikos fragmentas, Prancūzija (?), XVIII a. vid. Vilniaus Šv. Apaštalų Petro ir Povilo bažnyčia. K. Stoškaus nuotr.
Siuvinėtos dalmatikos fragmentas, Prancūzija (?), XVIII a. vid. Vilniaus Šv. Apaštalų Petro ir Povilo bažnyčia. K. Stoškaus nuotr.
Arnotas, XVIII a. Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčia. K. Stoškaus nuotr.
Arnotas, XVIII a. Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčia. K. Stoškaus nuotr.
Veliumas, XVIII a. Vilniaus Šv. Mikalojaus bažnyčia. K. Stoškaus nuotr.
Veliumas, XVIII a. Vilniaus Šv. Mikalojaus bažnyčia. K. Stoškaus nuotr.
Liturginis drabužis persiūtas iš carinės Rusijos valdininko munduro. K. Stoškaus nuotr.
Liturginis drabužis persiūtas iš carinės Rusijos valdininko munduro. K. Stoškaus nuotr.
Liturginis drabužis persiūtas iš carinės Rusijos valdininko munduro. Fragmentas. K. Stoškaus nuotr.
Liturginis drabužis persiūtas iš carinės Rusijos valdininko munduro. Fragmentas. K. Stoškaus nuotr.
Kristina Budrytė-Genevičė

XX amžiaus istorijos sūkuriuose

Grafikė Elena Jakutytė (1911–1999)

Nepaprasto subtilumo mokytoją ir nepelnytai užmirštą dailininkę Eleną Jakutytę daugiausia prisimena jos mokiniai, dabar jau garsūs Lietuvos kultūros ir meno atstovai: Petras Repšys, Laima Drazdauskaitė, Edmundas Saladžius, Vidmandas Miliūnas, Alina Meškauskaitė-Kvedarauskienė, Stasys Urbonas-Meškauskas ir kt. Daugelis jų tik gerokai vėliau savo mokytoją pažino ir kaip įdomią dailininkę, pamatė jos grafikos darbų įvairovę. Buvusi gerokai vyresnė už savo mokinius, dailininkė kalbėdavosi su jais tik apie žmogiškus ir dvasinius dalykus ar literatūrą ir meną. Ji neatviravo apie savo sunkų, bet įdomų ir ilgą gyvenimą.
 

Elena Jakutytė gimė dar prieš Lietuvos Tarybai paskelbiant valstybės Nepriklausomybę, pragyveno visą šalies tarpukarį Kaune, matė sovietų okupaciją, vokiečių valdžios užgrobimą ir sovietų reokupaciją. Po Antrojo pasaulinio karo sovietmečiu susirašinėjo su broliu, gyvenančiu Australijoje, ir sulaukė

Elena Jakutytė. „Prometėjas“. 1974 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Prometėjas“. 1974 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. 1966 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. 1966 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Šv. Jurgis“. Be datos. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Pavasaris“. 1964 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Elena Jakutytė. „Pavasaris“. 1964 m. Iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus archyvo
Kalėdos pas Mašiotus, 1937 metai: Elena Jakutytė sėdi ant parketo pirma iš kairės. Mama Emilija Jakutienė sėdi antroje eilėje antra iš kairės. Elenos brolis Vladas Jakutis stovi trečias iš kairės. Šalia (antra iš kairės) stovi jo žmona, Ona Mašiotaitė-Jakutienė, Prano Mašioto dukterėčia. Pranas Mašiotas stovi trečias iš dešinės. Šalia (antras iš dešinės) jo brolis Jonas Mašiotas, Onos tėvas. Fotografija iš Vidmando Miliūno asmeninio arch.
Kalėdos pas Mašiotus, 1937 metai: Elena Jakutytė sėdi ant parketo pirma iš kairės. Mama Emilija Jakutienė sėdi antroje eilėje antra iš kairės. Elenos brolis Vladas Jakutis stovi trečias iš kairės. Šalia (antra iš kairės) stovi jo žmona, Ona Mašiotaitė-Jakutienė, Prano Mašioto dukterėčia. Pranas Mašiotas stovi trečias iš dešinės. Šalia (antras iš dešinės) jo brolis Jonas Mašiotas, Onos tėvas. Fotografija iš Vidmando Miliūno asmeninio arch.
Laima Laučkaitė

Rasti Vilnių Paryžiuje

„Rafaelio Chwoleso Vilnius: leidžiama išvežti“ parodos Vilniaus Gaono žydų muziejuje proga

Prieškariu gyvenęs Vilniuje ir debiutavęs kaip „Jung Vilne“ grupės dailininkas, Rafaelis Chwolesas (1913–2002) Antrojo pasaulinio karo metais pasitraukė į Rusiją, pokariu grįžo į Vilnių, 1959–1969 m. gyveno Varšuvoje, nuo 1969 m. iki mirties – Paryžiuje. Dailės istorikė Laima Laučkaitė rengia dailininko monografiją, 2012 m. gegužę ji lankėsi Paryžiuje, dailininko sūnaus Milijaus Chwoleso namuose, kur šiuo metu saugomas Rafaelio Chwoleso palikimas (jo dalis pristatyta parodoje). Jame išliko daug vilnietiškos ikonografijos darbų, tad įdomiausia buvo atrasti Vilnių Paryžiuje. Siūlome ištrauką iš jos knygos apie Rafaelio Chwoleso kūrybą.

Rafaelis Chwolesas. „Geto griuvėsiai“. 1946 m.
Rafaelis Chwolesas. „Geto griuvėsiai“. 1946 m.
Rafaelis Chwolesas. „Pereinamas kiemas“. 1948 m.
Rafaelis Chwolesas. „Pereinamas kiemas“. 1948 m.
Rafaelis Chwolesas. „Bernardinų bažnyčia Vilniuje“. 1955 m.
Rafaelis Chwolesas. „Bernardinų bažnyčia Vilniuje“. 1955 m.
Rafaelis Chwolesas. „Prie Vilnelės“. 1955 m.
Rafaelis Chwolesas. „Prie Vilnelės“. 1955 m.
Rafaelis Chwolesas. „Žiema“. 1958 m.
Rafaelis Chwolesas. „Žiema“. 1958 m.
Rafaelis Chwolesas. „Impresija“. 1963 m.
Rafaelis Chwolesas. „Impresija“. 1963 m.
Rafaelis Chwolesas. „Vaikystės prisiminimai“. 1967 m.
Rafaelis Chwolesas. „Vaikystės prisiminimai“. 1967 m.
Ekspozicijos vaizdas. Gedimino Savickio nuotrauka
Ekspozicijos vaizdas. Gedimino Savickio nuotrauka
Ona Mažeikienė

Šalys, pažįstamos iš valdovų veidų

„Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės valdovų ir didikų portretai iš Ukrainos muziejų“ Vilniaus paveikslų galerijoje

Muziejų metais Lietuvos muziejai dar labiau stengiasi sudominti naujais renginiais: parodyti, kad muziejai yra gyvi ir ne tik saugo kultūros paveldą, bet ir atskleidžia naujausius atradimus. Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai su Lietuvos dailės muziejumi, bibliotekomis ir kitais partneriais jau anksčiau yra surengę keletą išskirtinių tarptautinių parodų (Žalgirio mūšio 600 m., Sapiegos... ir kt.). Vienu reikšmingiausių akcentų išskirčiau parodą „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų ir didikų portretai iš Ukrainos muziejų“, eksponuojamą Vilniaus paveikslų galerijos aštuoniose salėse. 

Simonas Bogušovičius. Žygimanto Vazos portretas. 1611–1613 m. Lvovo nacionalinė dailės galerija
Simonas Bogušovičius. Žygimanto Vazos portretas. 1611–1613 m. Lvovo nacionalinė dailės galerija
Pranciškus Paulikovičius. Viktorijos Pociejienės portretas. Apie 1760 m. Lvovo nacionalinė dailės galerija
Pranciškus Paulikovičius. Viktorijos Pociejienės portretas. Apie 1760 m. Lvovo nacionalinė dailės galerija
Nežinomas dailininkas. Jono Karolio Chodkevičiaus portretas. XVII a. I pusė. Lvovo nacionalinė dailės galerija
Nežinomas dailininkas. Jono Karolio Chodkevičiaus portretas. XVII a. I pusė. Lvovo nacionalinė dailės galerija
  < PUSLAPIS IŠ 3  >> Archyvas