7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Laima Kreivytė

Laima Kreivytė

Senojo pasaulio pabaiga?

 

Vienas iš svarbiausių 2012 metų įvykių, kol kas nesulaukęs nei oficialaus atsakymo, nei platesnio rezonanso, yra Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos tarybos viešas kreipimasis į LR kultūros ministeriją dėl Lietuvos šiuolaikinio meno pristatymo Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje projektų konkurso nuostatų. Kreipimasis išplatintas šio mėnesio viduryje, kai Kultūros ministerijoje švilpė vėjai: ankstesnis ministras Arūnas Gelūnas jau kėlė sparnus į Paryžių, o siūlomi nauji kandidatai vis strigo prezidentūros filtruose. Tikėkimės, kad naujasis ministras atidžiai perskaitys ir įsigilins į tarpdisciplinininkų argumentus.
 

Trumpai tariant, kreipimosi esmė tokia – projektus Lietuvos paviljonui Venecijos bienalėje teikti turėtų ne tik juridiniai asmenys. Ir gal net visai ne juridiniai. Ne (tik) galerijos, muziejai ir meno centrai, bet menininkai ir kuratoriai, turintys gerų idėjų. Kreipimesi rašoma:

 

Cooltūristės. „Užimk Venecijos Bienalę!“ 2012 m.
Cooltūristės. „Užimk Venecijos Bienalę!“ 2012 m.
Laima Kreivytė

Trys knygos, viena dukra

Poetę Neringą Abrutytę kalbina Laima Kreivytė

Neringa Abrutytė – poetė, vertėja, laisva menininkė. Išleido tris poezijos knygas „Rojaus ruduo“ („Baltos lankos“, 1995), „iš pažintis“ (1997) ir „Neringos m.“ (2003, abi – Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla). Į lietuvių kalbą vertė Jacques’o Prevert’o poeziją, Jeano Baudrillard’o „Vartotojų visuomenę“.

 
Labas, Neringa, ką tik grįžai iš Panevėžio literatūrinės žiemos. Grįžai ne tuščiomis – per poetinį aukcioną įsigijai Aido Marčėno įkvėpimo akmenį ir pusę Vlado Braziūno fotografuoto autoportreto. Ką dar vertinga patyrei ir išgirdai?
 

Labas, Laima. Seniai dalyvavau renginyje, kai taip tiesiogiai išgyvenau, kad „laiks nuo laiko“ susitikti su poetų bendruomene yra taip gyvybiškai svarbu poezijos rašymui. Prisipirkau poezijos knygų. Skamba patetiškai, lyg poetas neturėtų būti vienas, atokiai nuo visų kuriantis ir ieškantis ypatingos savo poetinės formos, naujos išgrynintos skausmo kokybės. Skamba beveik beviltiškai ir gėdingai: skaičiau senus gerus eilėraščius, kol kas nepasitikėdama tuo, ką rašau dabar. Tik klausydamasi eilių srautų, bendraudama, staiga įjungiu save į dabartinį ir kūrybingą savęs atkartojimą. Pabandysiu vėl išversti savo sielą ir prisipažinti, ką bjauraus gyvenime esu padariusi, kokio šūdo primaliau skirdama visą savo

Neringa Abrutytė B. Januševičiaus nuotr.
Neringa Abrutytė B. Januševičiaus nuotr.
Neringa Abrutytė su Gintaru Patacku B. Januševičiaus nuotr.
Neringa Abrutytė su Gintaru Patacku B. Januševičiaus nuotr.
Neringos Abrutytės studento pažymėjimas
Neringos Abrutytės studento pažymėjimas
Laima Kreivytė

Antrasis atėjimas

Profesoriaus Terry Eagletono paskaita Vilniuje

Profesorius Terry Eagletonas – pasaulinio garso literatūros teoretikas, marksistas, viešasis intelektualas, nuolat rašantis į didžiausią Britanijos dienraštį „The Guardian“. Jis dėsto Lankasterio universitete ir yra Anglakalbės literatūros ir kūrybinio rašymo katedros vedėjas. Per pastaruosius trisdešimt metų jis yra išleidęs per trisdešimt knygų. Naujausios – 2011 m. pasirodžiusi „Kodėl Marxas buvo teisus“ („Why Marx was Right?“) ir 2012 m. „Literatūros įvykis“ („The Event of Literature“). Į lietuvių kalbą išverstas Terry Eagletono „Įvadas į literatūros teoriją“ (2000 m., „Baltos lankos“).
 

Paskaityti paskaitą „Naujosios kairės ’95“ auditorijoje Eagletoną pakvietė „Demos“ kritinės minties institutas, bendradarbiaudamas su Rosos Luxembourg fondu. Diskusiją moderavo prof. Andrius Bielskis.
 

Į profesoriaus Eagletono paskaitą patekti buvo ne ką lengviau, kaip tarybiniais laikais gauti gerą užsienio autoriaus knygą be „blato“ ir papildomai kišamos edukacinės brošiūros „Knygų mėgėjų“ draugijoje. Į ankštoką „Pasakos“ kino teatro salę rinkosi ir kairė, ir dešinė – vieni dėl Marxo, kiti dėl literatūros teorijos, bet abeji gavo

Terry Eagletonas   K. Klimkos nuotr.
Terry Eagletonas K. Klimkos nuotr.
Terry Eagletono paskaitoje A. Davidavičiaus nuotr.
Terry Eagletono paskaitoje A. Davidavičiaus nuotr.
Laima Kreivytė

O kas už kampo?

Pokalbis su Paulina Egle Pukyte

Paulina Eglė Pukytė – menininkė ir rašytoja. Jau daug metų ji gyvena Londone, bet aktyviai dalyvauja ir Lietuvos meniniame gyvenime. Nepriklausomybės pradžioje daug mūsų meninink(i)ų jos dėka susipažino su dabar beveik lietuvišku megapoliu. Pukytė ir toliau yra dviejų kultūrų mediatorė ir metaštininkė, kurios tekstai ir meniniai projektai stebina netikėtomis įžvalgomis ir savitu stiliumi. Menininkę kalbina Laima Kreivytė.
 
Jau užaugo karta, kuri nepamena, ką reiškia laukti vizos ir atsakinėti į nepatiklius pasų kontrolės pareigūnų klausimus. Į Londoną išvykai, kai jo dar nebuvo užplūdę rytų europiečiai. Ar sunki buvo pradžia? Kuo tuometinė menininko iš svetur situacija skyrėsi nuo dabartinės?
 

Kiekvieno menininko situacija yra individuali, nepriklausomai nuo to, kurioje šalyje jis gyvena, ir keičiasi ji individualiai. O jei imsime menininkus apskritai (bent jau kai kuriose iš Europos šalių) – jų situacija tikrai negerėja, tai akivaizdu. Jau net ir išsivysčiusioje Didžiojoje Britanijoje ketinama dar labiau mažinti, o kai kur, pavyzdžiui, ir taip ne itin „kultūringame“ Niukasle, ir visai nutraukti valstybės finansavimą menui. Daugybė žinomų menininkų ir kultūros veikėjų pasipiktinę. Garsus aktorius, rašytojas, intelektualas Stephenas Fry taip kreipėsi į politikus: „Kad ir kokiai partijai priklausote, negalite manyti, kad menas turi turėti prekystalį turguje, greta bulvių, peilių su šakutėmis ar kitų

Paulina Pukytė. Anton Lukoszevieze nuotr.
Paulina Pukytė. Anton Lukoszevieze nuotr.
Paulina Pukytė. L. Kreivytės nuotr.
Paulina Pukytė. L. Kreivytės nuotr.
Paulina Pukytė. Kepurytė (geltona). 1975-2012 m.
Paulina Pukytė. Kepurytė (geltona). 1975-2012 m.
Paulina Pukytė. Kepurytė (mėlyna). 1975-2012m.
Paulina Pukytė. Kepurytė (mėlyna). 1975-2012m.
Paulina Pukytė. Kepurytė (oranžinė). 1975-2012m.
Paulina Pukytė. Kepurytė (oranžinė). 1975-2012m.
Paulina Pukytė. Metamorfozė. 2012 m.
Paulina Pukytė. Metamorfozė. 2012 m.
Paulina Pukytė. Šokis. 2012 m.
Paulina Pukytė. Šokis. 2012 m.
Anton Lukoszevieze. Kramtomosios gumos partitūra. 2012 m.
Anton Lukoszevieze. Kramtomosios gumos partitūra. 2012 m.
Laima Kreivytė

Apropriacijų apropriacijos

Roko Dovydėno paroda „Plėviakojis vs Luohanas: begalybė epizodų“ galerijoje „Lietuvos aidas“

Šiemetinė „Documenta“ ir kitos didžiosios parodos akivaizdžiai pademonstravo, kad be dialogo su istorija šiuolaikinis menas tėra įsivaizduojamos galūnės protezas. Nepaisant pasirodžiusios kritikos kuratorės deklaruojamam intuityvizmui, dauguma recenzentų pripažino istorinius ir kultūrinius kontekstus (per)kuriančių darbų vertę, ypač šalia eksponuojant tikrus muziejinius artefaktus – pradedant nuo tūkstantmečius skaičiuojančių moterų figūrėlių, baigiant Lee Miler fotografijomis iš Hitlerio miegamojo. Šiuolaikinis menas bando nulipti nuo šizofreniškos dabarties adatos smaigalio, kai visa istorija susitraukia iki vienintelės akimirkos. Frederico Jamesono aprašytas postmodernizmas su užsikirtusia amžinos dabarties plokštele jau senokai yra ne gelbėjimosi ratas, bet akmuo po kaklu. Dėl pasaulį apraizgiusių stebėjimo technologijų susitraukus erdvei (pasitelkę „Google“ galite pasidairyti po Australijoje gyvenančios bendramokslės kiemą), laikas tapo svarbiausiu meninių tyrimų objektu. Ne tik trukmė, bet ir jos skaičiavimai, subjektyvus suvokimas, istorinės ir kultūrinės nuorodos.
 

Toks kontekstas palankus aptarti Roko Dovydėno darbus, nes savito santykio su istorija paieškos yra vienas svarbiausių jo kūrybos bruožų. Kitas svarbus aspektas – gebėjimas

 

Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Laima Kreivytė

Grandininė reakcija

 

Vlado Urbanavičiaus skulptūros „Lietuvos aido“ galerijoje

 

Vlado Urbanavičiaus „Pakelta sija“ sukabinta grandinėmis. Ne sukaustyta ir ne padabinta: nuo pančių iki papuošalo – tik vienas žingsnis. Ir tai ne tik mastelio klausimas. Grandinės ištemptos kaip lanko stygos. Urbanavičius derina skulptūrų įtampas tarsi muzikos instrumentą. Atrodo, lyg jis stengiasi į mažą senamiesčio kambarį įnešti fortepijoną nepaliesdamas langų ir durų – nors jis užima visą erdvę. Gal fortepijonas nelabai tinkamas pavyzdys – pernelyg įmantri forma. Jį geriau preparuoti ir kabinti ant lubų išverstais viduriais. Urbanavičiui tokioje erdvėje būtų per daug triukšmo, skulptūros ir architektūros linijos nesugultų į vieną partitūrą. O dabar erdvės akustika skamba taip, kad gali išgirsti krentant adatą. Skulptūra, jungianti dvi galerijos sales, tampa savotišku interjero kamertonu – bet kokie dirbtiniai papildymai atšoka it tinkas, bado akis. Keista, bet akių nebado didžiausias parodos objektas – apversta surūdijusio plieno arka.
 

Pastaruoju metu apie Vladą Urbanavičių prirašyta tikrai nemažai – išleista solidi

Vladas Urbanavičius. „Pakelta sija“. 2012 m. Autoriaus nuotr.
Vladas Urbanavičius. „Pakelta sija“. 2012 m. Autoriaus nuotr.
Vladas Urbanavičius. „Kiti dalykai I“. 2012 m. Autoriaus nuotr.
Vladas Urbanavičius. „Kiti dalykai I“. 2012 m. Autoriaus nuotr.
Vladas Urbanavičius. „Kiti dalykai II“. 2012 m. Autoriaus nuotr.
Vladas Urbanavičius. „Kiti dalykai II“. 2012 m. Autoriaus nuotr.
Laima Kreivytė

Performanso atgimimas

Politinio spektaklio priešnuodis

Parašiau pavadinimą ir susinervinau – performansas niekada nebuvo miręs! Veikiau jo poveikio lauką uzurpavo kiti veikėjai ir priemonės. Performansai vyko ir tebevyksta kasdienybėje, apsimetant kažkuo, kuo tave norėtų matyti kiti, ir net trumpam tuo patikint. Performansai vyksta televizijos studijose ir politiniuose debatuose. Politikai iš tiesų yra puikūs amžinojo prisikėlimo mito įkūnytojai. Meluose paskendę politiniai lavonai vis kyla į dienos šviesą, savo rinkiminiais prožektoriais užtemdydami atmintį. Brangiai apmokami pigūs triukai daugumai loterijos dalyvių tik palengvins kišenes, užtat galėsime iki soties klausytis naujų saviveiklininkų koncertų Seime.


Kuo čia dėti politikai? Nesiruošiu jų įšventinti į performanso riterius – tam reikia gyvo santykio su kitu, gebėjimo būti čia ir dabar, reaguoti į situaciją. O jie privatizavo ateitį ir gyvena pažadų namuose, kurie kitiems tėra kartoniniai filmavimo paviljonai. Blogiausia, kad ir dabarties kultūra suvokiama kaip toks paviljonas, kurį galima be vargo užimti. Kokia dar Nacionalinė dailės galerija su kolekcijomis ir apie architektūrą ir menus diskutuojančiu jaunimu!? Tai tik renovuotas namas, kuris puikiai tiks

Marina Abramovič. „Menininkė yra čia“. 2010 m.
Marina Abramovič. „Menininkė yra čia“. 2010 m.
Laima Kreivytė

Performansų pasakojimai

Laurie Anderson koncertas Nacionaliniame dramos teatre  

Kai 1990-ųjų pradžioje Vilniaus dailės akademijoje mokėmės apie performansus, Lietuvoje jie dar tik skynėsi kelią. Laurie Anderson vardas jau tada skambėjo kaip gyva klasika. Tai, kad ji kada nors atvyks į Vilnių, atrodė taip pat neįtikėtina kaip olimpinis 100 m plaukimo varžybų auksas. Kai auksinė Lietuvos mergaitė puikiai atliko savo performansą Londono olimpiadoje, beliko tikėtis, kad ir kitas stebuklas įvyks. Klasikės pasirodymo Nacionaliniame dramos teatre visi laukė užgniaužę kvapą.   

 

Laurie Anderson įžengė į sceną kaip vadovėlinė tiesa, o išėjo kaip ilgai lauktas stebuklas. Tai, kas vyko, galima vadinti asmenine pasaulio sukūrimo interpretacija. Vaizduotė pulsavo nuo teleskopinio prie mikroskopinio vaizdų, kuriuos žadino žemas savo tekstus skaitančios autorės balsas. Temų spektras – nuo planetos likimo iki draugo mirties, nuo politinių realijų iki mylimo šunelio muzikos terapijos, nuo kapitalizmo sulaužytų žmonių gyvenimo palapinėse iki povo plunksnų. Tas kalbėjimas, kartkartėmis išsiliejantis į meditatyvią elektrinio smuiko melodiją, labiau priminė šamanės užkeikimus, hipnotizuojančią ritualų monotoniją, kuri skverbėsi ne tik pro ausis, bet ir pro odą.

Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laurie Anderson. „Vilniaus festivalių“ nuotraukos
Laima Kreivytė

Tūkstantis ir 7 dienos

Taip sutapo, kad laikraščiui žengiant į tūkstantąjį, aš žengiu į keturiasdešimtąjį. Pasidabinusi nuliais paprastai gauni teisę į žvilgtelt atgal, ir jei atspindys neužmuša vietoje, gali apsimesti Šacherezada ir pasekti tūkstantį pasakų (ar skalvijų?).   

Linas Vildžiūnas, Laima Kreivytė, Monika Krikštopaitytė, Rita Markulienė, Rūta Jakimavičienė, Živilė Pipinytė,
Vanda Čemerkaitė, Milda Brukštutė, Julijus Lozoraitis. 2012 m. rugsëjis. Gedimino Pranckūno nuotrauka
Linas Vildžiūnas, Laima Kreivytė, Monika Krikštopaitytė, Rita Markulienė, Rūta Jakimavičienė, Živilė Pipinytė, Vanda Čemerkaitė, Milda Brukštutė, Julijus Lozoraitis. 2012 m. rugsëjis. Gedimino Pranckūno nuotrauka
Laima Kreivytė

Kiborgo anatomija

Gabrielės Gervickaitės paroda „technokūnai ’12“ Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre

 

Gabrielės Gervickaitės darbai išsiskyrė dar studijuojant tapybą Vilniaus dailės akademijoje. Čia stipriausiai reiškiasi dvi tendencijos: Jono Gasiūno ir Henriko Čerapo atstovaujama ekspresyvioji ir Kosto Bogdano konceptualioji. Žinoma, jaunieji tapytojai seka ir pasaulines tendencijas, daugelis išmoko Luco Tuymanso pamokas. Naudodama visų prieinamų priemonių arsenalą Gabrielė randa savo temas ir kalbėjimo būdą, smarkiai besiskiriantį nuo vyraujančių tendencijų. Ekspresyvaus ir konceptualaus gestų kovą, kurią perteikia tepti–tapti dilema, menininkė transformuoja į klijavimo ir dekonstravimo. Gyvą ekspresiją ji jungia su konceptualiu gestu pasitelkdama ne tik tapybines, bet ir medicinines medžiagas bei technologijas.  

Gabrielė Gervickaitė. „Technokūno prototipas“. 2012 m.
Gabrielė Gervickaitė. „Technokūno prototipas“. 2012 m.
Gabrielė Gervickaitė. „Technokūno prototipas“. 2012 m.
Gabrielė Gervickaitė. „Technokūno prototipas“. 2012 m.
Gabrielė Gervickaitė. „Technokūno prototipas“. 2012 m.
Gabrielė Gervickaitė. „Technokūno prototipas“. 2012 m.
Gabrielė Gervickaitė. „Kosminė operacija“. 2012 m.
Gabrielė Gervickaitė. „Kosminė operacija“. 2012 m.
Ekspozicijos KKC fragmentas
Ekspozicijos KKC fragmentas
Ekspozicijos KKC fragmentas
Ekspozicijos KKC fragmentas
  < PUSLAPIS IŠ 3  >> Archyvas