7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Jonas Ūbis

Jonas Ūbis

Kelionių filmai

Krėsle prie televizoriaus

Nors Suomiją pasiekia nedaug migrantų, šalies kraštutiniai dešinieji skambina pavojaus varpais, pasitelkdami „islamizavimo“ ir „terorizmo“ sąvokas. Miestų centruose vyksta rasistiniai incidentai, organizuojamos eitynės su fakelais. Liberalioji visuomenės dalis stengiasi priešintis, bet visuomenė skaldosi vis labiau. Didžioji Europos šalių dalis patiria panašią nuomonių poliarizaciją, o ksenofobinės nuotaikos grindžia kelius populistams ateiti į valdžią. Kad jie gali paprastai atsakyti į visus klausimus, jau matome ir Lietuvoje, net per pretendentų į šalies prezidentus debatus. Todėl siūlau atkreipti dėmesį į suomės Elinos Hirvonen dokumentinį filmą „Lūžio taškas“ (LRT Plius, 29 d. 23 val.). Vis dėlto, nepaisant niūraus filmo tono, jame blyksteli viltis: Suomijoje dar yra vietų, kur galima kalbėtis. Lietuvoje, deja, jų vis mažiau.

„Bruklinas“
„Bruklinas“
„Vasara vasarį“
„Vasara vasarį“
„Radijo dienos“
„Radijo dienos“
Jonas Ūbis

Trys seserys

Krėsle prie televizoriaus

Woody Allenas yra sakęs, kad mintis parašyti „Hanos ir jos seserų“ („LRT Plius“, 20 d. 21 val.) scenarijų gimė kažkelintą kartą perskaičius Levo Tolstojaus „Aną Kareniną“. Pagrindinės filmo herojės yra trys seserys Hana, Holė ir Li. Vyriausioji Hana (Mia Farrow) yra garsi teatro aktorė, mylinti žmona ir motina, protinga ir žavi moteris. Holė (Dianne Wiest) svajoja tapti aktore, rašytoja ir dar dievai žino kuo, o Li (Barbara Hershey) yra seno dailininko mizantropo meilužė, gyvenanti jo šešėlyje. Hana – tikra atrama savo vietos gyvenime vis dar ieškančioms seserims, nors šios, regis, to nepastebi ir nevertina. Viskas pradeda griūti, kai Hanos vyras Eliotas (Michael Caine) suvokia, kad pamilo Li, o Holė sutinka buvusį Hanos vyrą, neurotiką Mikį (pats Allenas). Ateina akimirka, kai Hana supranta, kad ir ji tokia pat vieniša ir sutrikusi, kaip ir visi. Kad susitaikytų su savimi, ji turi pasirinkti – būti nepriklausoma nuo šeimos ar likti su ja. Režisierius kelerius metus trunkantį veiksmą sujungia Hanos Padėkos dienai rengiamų pietų motyvu.

„Hana ir jos seserys“
„Hana ir jos seserys“
„Po medžiu“
„Po medžiu“
„Svarbiausios valandos“
„Svarbiausios valandos“
Jonas Ūbis

Absurdiško gyvenimo procesas

Krėsle prie televizoriaus

Woody Alleno filmą „Purpurinė Kairo rožė“ („LRT Plius“, 13 d. 21 val.) pavadinčiau režisieriaus meilės prisipažinimu kinui. Pasakodamas apie Sesiliją (Mia Farrow), kuri patiria skurdą, neturi jokių vilčių iš jo išbristi, nes aplink siautėja Didžioji depresija, kurios vyras – niekšelis ir menkysta, o kasdienybė – pilka, Allenas rodo, kokią galią gali turėti kinas. Rodo taip atvirai, kaip mes nedrįstame sau prisipažinti, nors, kaip ir Sesilija, laukiame iš kino stebuklo. Filme jis įvyksta – mylimas aktorius Tomas Baksteris, pamatęs moters akis, nusprendžia palikti ekraną, nors gyvenime ne viskas klostysis kaip kine.

„Purpurinė Kairo rožė“
„Purpurinė Kairo rožė“
„Vaikystė“
„Vaikystė“
„Žmogiška silpnybė“
„Žmogiška silpnybė“
„Atominė blondinė“
„Atominė blondinė“
Jonas Ūbis

Kaip išvengti kvailių piršlybų

Krėsle prie televizoriaus

Praėjusį sekmadienį prie vienos Gdansko bažnyčios kunigų raginami žmonės degino „pavojingas“ knygas, pavyzdžiui, romanus apie Harį Poterį. Pirmadienį lietuviškos televizijos rodė Seimo nario surengtą sambūrį prieš vakcinas. „Info TV“ reportažas buvo išsamesnis – ir su bukais tautos sveikata susirūpinusio seimūno sekėjų pasisakymais, ir su gitara pritariant dainuojamomis maldomis, ir su seimūno, buvusio fizinio lavinimo mokytojo, rodomais pratimais bei apsikabinimais. „Panorama“ tik sausai informavo apie šį kuriozišką vyksmą. Net nustebau, kad priimu šį siaubą tiesiog kaip kasdienybę, juk ir Umberto Eco, ir Zygmuntas Baumannas jau prieš kelis dešimtmečius perspėjo, kad artinasi naujieji viduramžiai. Jie jau čia, ir ne tik Seime.

„Denis Rouzas iš Brodvėjaus“
„Denis Rouzas iš Brodvėjaus“
„Tikroji padėtis“
„Tikroji padėtis“
„Arleti. Pasmerkta aistra“
„Arleti. Pasmerkta aistra“
Jonas Ūbis

Skeletai spintose

Krėsle prie televizoriaus

Vis dar negaliu priprasti prie apibrėžimo „versli moteris“, plintančio lyg tymų epidemija. Jis gana dviprasmiškas ir kažkodėl žadina keistas asociacijas, pavyzdžiui, man „versli moteris“ skamba lyg „geros veislės“. Įdomu, kokio apibūdinimo lietuviškose medijose sulauktų Williamo Oldroydo debiutinio filmo „Ledi Makbet“ („LRT Plius“, balandžio 3 d. 21.30) herojė – jauna mergina Ketrin, gyvenanti Viktorijos laikų Anglijoje. Ji išteka už dvigubai vyresnio vyro, bet jo namuose jaučiasi svetima. Po kurio laiko Ketrin susižavės vyro fermos darbininku, o šio susižavėjimo pasekmės bus baisios.

„Ledi Makbet“
„Ledi Makbet“
„Vasarvidžio nakties sekso komedija“
„Vasarvidžio nakties sekso komedija“
„Naujoji karta Z“
„Naujoji karta Z“
„Nors mirk iš gėdos“
„Nors mirk iš gėdos“
Jonas Ūbis

Maistas ir garsai

Krėsle prie televizoriaus

Tik pagalvojau, kad naujasis LRT tinklalapis – lyg iš akies trauktas „Delfi“, ir tapau nubaustas: „Mediateka“ nebeatsidaro, o televizijos programa – tik vienos dienos. Tai nepadeda rašyti šito teksto, bet savaip dėsninga – pas mus bet koks gerų intencijų nulemtas pokytis tampa dar vienu tobulėjimo neigimu. Bet kol kompiuteris nerodo tik lrt.lt, gyventi galima. Jau išmokau apsieiti be lietuviškų dienraščių ar komercinių televizijų, vadinasi, netrukus nepasigesiu ir „Mediatekos“. Užtat sutaupysiu laiko tekstams, kuriuos gausiai siūlo internetas.

„Sniego traukinys“
„Sniego traukinys“
„Prisiminimai apie žvaigždžių dulkes“
„Prisiminimai apie žvaigždžių dulkes“
„Ką žmonės pasakys“
„Ką žmonės pasakys“
Jonas Ūbis

Lemties posūkiai

Krėsle prie televizoriaus

Gal Kanuose už režisūrą apdovanoti „Baigiamieji egzaminai“ („LRT Plius“, 20 d. 21.30) – ir ne geriausias vieno rumunų Naujosios bangos kūrėjų Cristiano Mungiu filmas, bet jis kelia aktualius klausimus, su kuriais susiduria ne vienas, gyvenantis pokomunistinėje erdvėje. Pirmiausia apie tai, kaip subręsta visagalė korupcija.

„Baigiamieji egzaminai“
„Baigiamieji egzaminai“
„Manhatanas“
„Manhatanas“
„Pasivaikščiojimas“
„Pasivaikščiojimas“
Jonas Ūbis

Filmas apie mane

Krėsle prie televizoriaus

Visada sakau, kad geriausias Woody Alleno filmas yra „Ani Hol“ („LRT Plius“, 9 d. 21 val.), kurį jis sukūrė 1977-aisiais. Nors siužetą galima nusakyti keliais žodžiais – tai audringo meilės ryšio istorija, filmas kupinas tokių subtilių poteksčių, aukščiausios prabos humoro ir karčios gyvenimo patirties, jis toks universalus, kad kiekvienas gali pasakyti: tai filmas apie mane. Sutikite, tokių kūrinių nėra daug. Mačiau daug filmų, bet tokiems, apie kuriuos galėčiau taip pasakyti, suskaičiuoti užtektų vienos rankos pirštų.

„Ani Hol“
„Ani Hol“
„Stalino mirtis“
„Stalino mirtis“
„Sūnaus globa“
„Sūnaus globa“
„Karas“
„Karas“
Jonas Ūbis

Troškimų įkaitai

Krėsle prie televizoriaus

Honoré de Balzaco filosofinis etiudas „Šagrenės oda“ pasirodė 1831-aisiais. Jo herojus Rafaelis de Valentenas jaunas, neturtingas ir ambicingas. Jis svajojo praturtėti ir išgarsėti, bet pralošęs paskutinius pinigus nusprendžia nusižudyti. Laukdamas tinkamos akimirkos nušokti nuo tilto į Seną, jaunuolis užklysta į antikvarinę krautuvėlę ir tampa magiškos šagrenės odos savininku.

„Šagrenės oda“
„Šagrenės oda“
„Dviveidis“
„Dviveidis“
Jonas Ūbis

Kasdienybės dalis

Naujo „Kino“ skaitymo malonumai

Pirmasis žurnalo numeris paprastai supažindina su artėjančio „Kino pavasario“ programa. Ne išimtis ir ką tik pasirodęs „Kinas“ – jame rasime ir įdomiausių filmų pristatymą, ir pokalbį su turkų režisierumi Nuri Bilge Ceylanu, kurio „Laukinė kriaušė“ tikrai papuoš festivalio programą. Tai filmas pasiilgusiems neskubaus, įdėmaus žvilgsnio į save ir supančią tikrovę. Tokių pastaraisiais metais kuriama vis mažiau, nes būti lėtam, susimąsčiusiam ar melancholiškam, regis, nebemadinga. Tačiau režisierius to nebijo ir prisipažįsta: „Esu labai melancholiškas žmogus, todėl gyvenimas man dažnai gali pasirodyti beprasmiškas, bet kurdamas filmus galiu apie tą melancholiją papasakoti ir kartais ją įveikti.“

  < PUSLAPIS IŠ 33  >>> Archyvas