7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Helmutas Šabasevičius

Helmutas Šabasevičius

Baleto dienoraščiai

Rugsėjis ir spalis

Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro baleto trupė naująjį sezoną pradėjo pasipildžiusi vienuolika naujų artistų. Septynios merginos šiais metais gavo Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos diplomus: tai Baleto skyriaus absolventės, mokytojos Neli Beredinos auklėtinės Paulina Čistovaitė, Barbora Gudavičiūtė, Agnė Juškaitė, Rūta Karvelytė, Gabrielė Marčiukaitytė, Vakarė Radvilaitė ir Kotryna Rudych. Visos jau pažįstamos baleto mėgėjams iš sukurtų vaidmenų mokykliniuose spektakliuose, LNOBT scenoje rodomoje „Pelenėje“, mokyklos rengtuose koncertuose, o kai kurios – ir iš jaunųjų baleto artistų konkursuose pelnytų apdovanojimų.

Aistis Kavaliauskas balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Aistis Kavaliauskas balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Edvinas Jakonis ir Jade Longley balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Edvinas Jakonis ir Jade Longley balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Genadijus Žukovskis ir Julija Stankevičiūtė balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Genadijus Žukovskis ir Julija Stankevičiūtė balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Jeronimas Krivickas ir Olesia Šaitanova balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Jeronimas Krivickas ir Olesia Šaitanova balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Lorenzo Epifani ir Jonas Laucius balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Lorenzo Epifani ir Jonas Laucius balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Jade Longley ir Marine Pontarlier balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Jade Longley ir Marine Pontarlier balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Zsoltas Kovácsas balete „Procesas“. M. Aleksos nuotr.
Zsoltas Kovácsas balete „Procesas“. M. Aleksos nuotr.
Zsoltas Kovácsas ir Ernest Barčaitis balete „Procesas“. M. Aleksos nuotr.
Zsoltas Kovácsas ir Ernest Barčaitis balete „Procesas“. M. Aleksos nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Meilė ir mirtis po kryžiais

Baletas „Romeo ir Džuljeta“ Klaipėdoje

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baleto trupė sezoną pradėjo Sergejaus Prokofjevo baletu „Romeo ir Džuljeta“, kurio premjeriniai spektakliai vyko rugsėjo 17, 18 ir 19 d. Žvejų rūmuose. Baletą pastatė Rusijos choreografas Kirillas Simonovas, su kuriuo trupė jau yra bendradarbiavusi, – baigiantis 2019 metams pristatė jo sukurtą Piotro Čaikovskio „Spragtuko“ versiją.

Oleksandra Borodina, Romanas Semenenko ir Taurūnas Baužas balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Oleksandra Borodina, Romanas Semenenko ir Taurūnas Baužas balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Oleksandra Borodina balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Oleksandra Borodina balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Oleksandra Borodina ir Romanas Semenenko balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Oleksandra Borodina ir Romanas Semenenko balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Olga Konošenko ir Arshakas Gyozalyanas balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Olga Konošenko ir Arshakas Gyozalyanas balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Aleksos nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Baletas senajame elinge

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro spektakliai „Stabat Mater“ ir „Šventasis pavasaris“

Su rumunų kilmės Slovėnijos choreografo Edwardo Clugo kūryba Lietuvos žiūrovus pirmą kartą 2017 m. supažindino festivalis „Midsummer Vilnius“, pristatęs jo baletą „Radio and Juliet“. 2018 m. Latvijos nacionalinės operos baleto trupė minint Estijos, Latvijos ir Lietuvos valstybingumo šimtmečius surengtoje didžiausių nacionalinių teatrų mainų programoje Vilniuje parodė jo baletą „Peras Giuntas“ (https://www.7md.lt/sokis/2018-10-19/Latviu-baletas-Vilniuje).

Scena iš šokio spektaklio „Šventasis pavasaris“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Šventasis pavasaris“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Stabat Mater“. M. Aleksos nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

Gegužė ir birželis

Tradicinis Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) pavasarinis renginys – choreografinių kompozicijų koncertas „Kūrybinis impulsas“ – šiemet vyko po COVID-19 ženklu.

Vilija Montrimaitė ir Haruka Ohno choreografinėjė kompozicijoje „Vingiuotos mintys“ („Kūrybinis impulsas“). M. Aleksos nuotr.
Vilija Montrimaitė ir Haruka Ohno choreografinėjė kompozicijoje „Vingiuotos mintys“ („Kūrybinis impulsas“). M. Aleksos nuotr.
Vilija Montrimaitė ir Aistis Kavaliauskas choreografinėjė kompozicijoje „Pasikalbėkim“ („Kūrybinis impulsas“). M. Aleksos nuotr.
Vilija Montrimaitė ir Aistis Kavaliauskas choreografinėjė kompozicijoje „Pasikalbėkim“ („Kūrybinis impulsas“). M. Aleksos nuotr.
Zsoltas Vencelis Kovácsas choreografinėjė kompozicijoje „Nurimk, širdie“ („Kūrybinis impulsas“). M. Aleksos nuotr.
Zsoltas Vencelis Kovácsas choreografinėjė kompozicijoje „Nurimk, širdie“ („Kūrybinis impulsas“). M. Aleksos nuotr.
Nora Straukaitė Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Nora Straukaitė Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Jonas Bernardas Kertenis Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Jonas Bernardas Kertenis Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Akvilė Šulcaitė Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Akvilė Šulcaitė Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Barbora Gudavičiūtė Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Barbora Gudavičiūtė Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Agnė Juškaitė Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Agnė Juškaitė Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos koncerte „Vaikai vaikams“. NMKČMM nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Lietuvos dailės patriarchas

Paroda, skirta tapytojui Pranciškui Smuglevičiui

„Juo tapytojas parodė žmogaus meilę gimtajai žemei ir apdainavo amžiną draugų ištikimybę“, – tai skelbimo apie parduodamo Pranciškaus Smuglevičiaus (1745–1807) paveikslo „Agripina perkelia vyro Germaniko palaikus į tėvynę“ fragmentas, kurį savo monografijoje „Pranciškus Smuglevičius“ (1973) cituoja dailės istorikas Vladas Drėma (1910–1995). Skelbimą dienraštyje „Kurjer Litewski“ 1825 m. įdėjo tapytojo pagalbininkas ir mokinys Mykolas Juzefavičius.

Pranciškus Smuglevičius, „Persų pasiuntiniai pas Etiopų karalių“. LNDM
Pranciškus Smuglevičius, „Persų pasiuntiniai pas Etiopų karalių“. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Pranciškus Smuglevičius, „Skitų pasiuntiniai pas Persų karalių Darijų“. LNDM
Pranciškus Smuglevičius, „Skitų pasiuntiniai pas Persų karalių Darijų“. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Pranciškus Smuglevičius, „Lietuvos valstiečiai“. LNDM
Pranciškus Smuglevičius, „Lietuvos valstiečiai“. LNDM
Pranciškus Smuglevičius, „Kalchas, aiškinantis Achilui Apolono rūstybės priežastis“. LNDM
Pranciškus Smuglevičius, „Kalchas, aiškinantis Achilui Apolono rūstybės priežastis“. LNDM
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

2021 m. pavasaris

Pavasaris Lietuvos šokiui prasidėjo baigiantis žiemai – Stanisławo Moniuszkos Didžiajame teatre Poznanėje įvyko nuotolinė šokio spektaklių triptiko BER premjera. R raidė šiame akronimu tapusiame pavadinime reiškia Martyno Rimeikio kūrinį „Akli žodžiai“, pastatytą pagal Steve’o Reicho, Lawrence’o Englisho ir Meredith Monk muziką.

Scena iš šokio spektaklio „Akli žodžiai“. M. Zakrzewskio nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Akli žodžiai“. M. Zakrzewskio nuotr.
Marija Kastorina ir Ignas Armalis divertismente „Baleto gala. Nepapasakotos istorijos“. M. Aleksos nuotr.
Marija Kastorina ir Ignas Armalis divertismente „Baleto gala. Nepapasakotos istorijos“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Genadijus Žukovskis divertismente „Baleto gala. Nepapasakotos istorijos“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Genadijus Žukovskis divertismente „Baleto gala. Nepapasakotos istorijos“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius ir Olesia Šaitanova divertismente „Baleto gala. Nepapasakotos istorijos“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius ir Olesia Šaitanova divertismente „Baleto gala. Nepapasakotos istorijos“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš koncerto „Dėmesio! Baletas“. V. Petriko nuotr.
Scena iš koncerto „Dėmesio! Baletas“. V. Petriko nuotr.
Scena iš koncerto „Dėmesio! Baletas“. V. Petriko nuotr.
Scena iš koncerto „Dėmesio! Baletas“. V. Petriko nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Lukas Karvelis šokio spektaklyje „Derybos“. D. Matvejevo nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Lukas Karvelis šokio spektaklyje „Derybos“. D. Matvejevo nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Lukas Karvelis šokio spektaklyje „Derybos“. D. Matvejevo nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Lukas Karvelis šokio spektaklyje „Derybos“. D. Matvejevo nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Baleto dienoraščiai

Rugsėjis

Baleto artistų grupė, skambiai pasivadinusi „ClassicArt“, toliau vykdo savo misiją ir su baleto menu supažindina mažesnių Lietuvos miestų žiūrovus. Koncertas Trakų kultūros rūmuose vyko su „didžiojo baleto“ kvapu – organizatoriai pasirūpino ne tik šokio kompozicijomis, bet ir karštu šokoladu, kuris jau daugelį dešimtmečių neatsiejamas nuo Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) ir kuriuo gana gausiai į koncertą susirinkę žiūrovai buvo vaišinami per pertrauką.

Jeronimas Krivickas ir Gohar Mkrtchyan balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Jeronimas Krivickas ir Gohar Mkrtchyan balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Jade Longley ir Romas Ceizaris balete „Čipolinas“. M. Aleksos nuotr.
Jade Longley ir Romas Ceizaris balete „Čipolinas“. M. Aleksos nuotr.
Jeronimas Krivickas ir Gohar Mkrtchyan balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Jeronimas Krivickas ir Gohar Mkrtchyan balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Olga Konošenko balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Olga Konošenko balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Jade Longley balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Jade Longley balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Lorenzo Epifani balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Lorenzo Epifani balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Valentina Lapina-Žebrauskienė.
Valentina Lapina-Žebrauskienė.
Pranciškus Peluritis. M. Aleksos nuotr.
Pranciškus Peluritis. M. Aleksos nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Apie meilę, išdavystę ir atleidimą

Baletas „Žizel“ Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre

Adolphe’o Adamo baletas „Žizel“ – reikšminga Lietuvos baleto tapatybės dalis. Į Valstybės teatro afišas įrašytas 1931-aisiais, šis romantizmo epochos šedevras, daugelį dešimtmečių statytas, tobulintas, redaguotas pačiuose įvairiausiuose pasaulio teatruose, Kaune, vėliau Vilniuje beveik nuolat buvo teatro repertuare, o paskutinė jo redakcija, kurios premjera įvyko 1985-aisiais, išsilaikė rekordiškai ilgai, daugiau nei tris dešimtmečius, ir subrandino kelių kartų Lietuvos baleto solistų talentus.

Greta Gylytė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Greta Gylytė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Aliaksandra Ivanova ir Kristina Gudžiūnaitė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Aliaksandra Ivanova ir Kristina Gudžiūnaitė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Laimis Roslekas, Rūta Lataitė ir Kristina Gudžiūnaitė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Laimis Roslekas, Rūta Lataitė ir Kristina Gudžiūnaitė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Jade Longley ir Lorenzo Epifani balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Jade Longley ir Lorenzo Epifani balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Aleksandra Ivanova, Kristina Gudžiūnaitė, Voicechas Žuromskas ir Genadijus Žukovskis balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Aleksandra Ivanova, Kristina Gudžiūnaitė, Voicechas Žuromskas ir Genadijus Žukovskis balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Rūta Lataitė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Rūta Lataitė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Nerimastingos sielos

Baltiški simbolizmo dailės atgarsiai Nacionalinėje dailės galerijoje

2018-ųjų liepos viduryje, pakeliui į Avinjono festivalį stabtelėjus Paryžiuje, teko aplankyti paskutinę dieną Orsė muziejuje rodomą Baltijos šalių simbolistinės dailės parodą, kuriai buvo ilgai ruoštasi ir kuri tapo vienu svarbiausių nepriklausomybės šimtmetį mininčių Estijos, Latvijos ir Lietuvos kultūrinių renginių Prancūzijos sostinėje.

Ferdinandas Ruščicas, „Rudens vėjas (Tuštuma)“. 1901 m. Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus nuos.
Ferdinandas Ruščicas, „Rudens vėjas (Tuštuma)“. 1901 m. Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus nuos.
Johann Walter (1869–1932), „Valstiečių mergaitė“. Apie 1904 m. Latvijos nacionalinio dailės muziejaus nuos.
Johann Walter (1869–1932), „Valstiečių mergaitė“. Apie 1904 m. Latvijos nacionalinio dailės muziejaus nuos.
Antanas Žmuidzinavičius, „Sielvartas“. 1906 m. Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus nuos.
Antanas Žmuidzinavičius, „Sielvartas“. 1906 m. Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus nuos.
Ferdinandas Ruščicas, „Nec Mergitur“. 1904–1905 m. LNDM
Ferdinandas Ruščicas, „Nec Mergitur“. 1904–1905 m. LNDM
Ferdinandas Ruščicas, „Auksinis kambarys“. 1913 m. LNDM
Ferdinandas Ruščicas, „Auksinis kambarys“. 1913 m. LNDM
Ferdinandas Ruščicas, fotografo Jano Bulhako emblema. 1912 m. Lietuvos mokslų akademijos Vrublevskių biblioteka
Ferdinandas Ruščicas, fotografo Jano Bulhako emblema. 1912 m. Lietuvos mokslų akademijos Vrublevskių biblioteka
Parodos „Laukinės sielos“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Parodos „Laukinės sielos“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Parodos „Laukinės sielos“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Parodos „Laukinės sielos“ fragmentas. G. Grigėnaitės nuotr. LNDM
Helmutas Šabasevičius

Baletas tarp keturių sienų. II dalis

Baleto artistai atsako į klausimus

Dabar išgyvename keistą laiką. Labai dviprasmiški jausmai, nes kaip ir visada juk truputį laukiam atostogų, nes norisi pailsėti, sustoti, pabūti namie su šeima, atitrūkti, kad iš naujo pasiilgtume darbo. O dabar... tarsi ir laisvi, bet ir laukiame. Aš stengiuosi „neįjungti“ atostogų režimo, stengiuosi susidėlioti dienotvarkę su konkrečiais darbais ir tikslais, susikurti tam tikrą rutiną ir taip išbūti šį laiką. Žinoma, namų sąlygos mūsų profesijai nėra dėkingiausias variantas, tačiau visi tampam labai kūrybingi, kai tenka prisitaikyti ir rasti naujų būdų. Juolab kad visas pasaulis išgyvena tą patį. Baleto bendruomenė labai geranoriška, labai daug baleto pamokų iš daugelio teatrų galima rasti internete – su puikiais pedagogais ir artistais, sudėliotų taip, kad galima dirbti namie. Mes taip pat savo trupėje dirbam per pamokas videokonferencijos formatu.

Julija Stankevičiūtė. K. Pridotkaitės nuotr.
Julija Stankevičiūtė. K. Pridotkaitės nuotr.
Charlotte Lejeune. Asmeninio archyvo nuotr.
Charlotte Lejeune. Asmeninio archyvo nuotr.
J. Longley asmeninio archyvo nuotr.
J. Longley asmeninio archyvo nuotr.
Darija Seliukaitė. Asmeninio archyvo nuotr.
Darija Seliukaitė. Asmeninio archyvo nuotr.
Olesia Šaitanova. A. Zlunitzynos nuotr.
Olesia Šaitanova. A. Zlunitzynos nuotr.
Eimantė Šeškutė. Asmeninio archyvo nuotr.
Eimantė Šeškutė. Asmeninio archyvo nuotr.
J. Turkinos asmeninio archyvo nuotr.
J. Turkinos asmeninio archyvo nuotr.
  < PUSLAPIS IŠ 14  >>> Archyvas