7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Greta Vilnelė

Greta Vilnelė

Maišto ir vienybės amžius

Šeiko šokio teatro spektaklis „Flocking“

Prieš 2300 metų Aristotelis žmogų apibūdino kaip politinį gyvūną. Tai galioja ir šiandien. O kaip su socialine būtimi susiję Vakarų visuomenių pilietiniai ir politiniai užmojai, nagrinėja naujausias Šeiko šokio teatro spektaklis „Flocking“. Jį sukūrusi prancūzų choreografė Joanne Leighton Lietuvoje tęsia šokio spektaklių trilogijos „9000 Steps“ (2015), „Songlines“ (2018) ir „People united“ (2021) tyrinėjimus.

Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Flocking“. D. Rimeikos nuotr.
Greta Vilnelė

Egzotinė proto karštligė, pasibaigusi žmogiškumu

Artūro Areimos teatro spektaklis „Amokas“

Kelis šaltus žiemos vakarus (sausio 14, 15 d.) režisierius Artūras Areima pakvietė žiūrovus susišildyti pasakojimu apie egzotišką, nesustabdomą proto karštligę. Austrų rašytojo Stefano Zweigo novelėje „Amokas“ kruopščiai atliekamas vokiečių daktaro atipiškos psichologinės būsenos pjūvis. Jos kilmės priežastis – Indonezijoje tarp dviejų europiečių užsimezgusi dramatiškų įvykių virtinė. Vieną dieną į atokią gydytojo rezidenciją atvyksta europietė ir prašo atlikti abortą, bet gydytojas iš pradžių atsisako. Netrukus pasigailėjęs, jis kaip apsėstas seka paskui, kol randa moterį gulinčią kraujo klane apskretusioje vietinės žiniuonės bakūžėje.

Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rokas Petrauskas spektaklyje „Amokas“. L. Vansevičienės nuotr.
Greta Vilnelė

Personažų renesansas

Apie dvi „Netflix“ premjeras

„Netflix“ eterį užtvindžius kalėdiniams filmams, verta atkreipti dėmesį į keletą mažiau šventiškų, tačiau svarbių premjerų. Pastaraisiais metais komercinio kino srityje vis populiariau tampa perdirbti gerai žinomus klasikinius filmus. Taip atsiranda galimybė paskęsti variacijų įvairovėje, tačiau pristatyti pažįstamą istoriją naujoje šviesoje – meistrystė. Tokios užduoties ėmėsi Timas Burtonas, kuris atsispyrė nuo Barry Sonnenfeldo filmo „Adamsų šeimynėlė“ ir sukūrė coming of age serialą „Trečiadienė“ („Wednesday“, JAV, 2022), o Guillermo del Toro sumanė rekonstruoti seną kaip pasaulis italų liaudies pasaką animaciniame filme „Guillermo del Toro Pinokis“ („Guillermo del Toro’s Pinocchio“, JAV, Meksika, Prancūzija, 2022), ekranizuotą daugiau nei dvidešimt penkis kartus.

„Trečiadienė“
„Trečiadienė“
„Trečiadienė“
„Trečiadienė“
„Trečiadienė“
„Trečiadienė“
„Guillermo del Toro Pinokis“
„Guillermo del Toro Pinokis“
„Guillermo del Toro Pinokis“
„Guillermo del Toro Pinokis“
„Guillermo del Toro Pinokis“
„Guillermo del Toro Pinokis“
Greta Vilnelė

Ar tai nuosprendis jaunimui?

Spektaklis „Tinder Dates“ Vilniaus mažajame teatre

Pamačius naują Vilniaus mažojo teatro premjerą, vėl tenka nusivilti. Teatro įkūrėjas ir ilgametis meno vadovas Rimas Tuminas savo spektakliais siekė, anot Audronės Girdzijauskaitės, bristi iš nevilties į viltį. Meno vadovo pareigas einančiai režisierei Gabrielei Tuminaitei naujas teatro sezonas kol kas buvo itin produktyvus – per tris mėnesius išleistos net trys premjeros. Naujausio Tuminaitės spektaklio „Tinder Dates“, režisuoto kartu su Stasu Žirkovu ir Kirilu Glušajevu, premjera įvyko lapkričio 18, 19 dienomis. Nors vilties jame netrūksta, Tumino teatro dvasia, tiek metų sklandžiusi teatre, regis, pamažu jį palieka.

Tomas Šečkus ir Adelė Šuminskaitė spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Tomas Šečkus ir Adelė Šuminskaitė spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Inga Šepetkaitė ir Tomas Šečkus spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Inga Šepetkaitė ir Tomas Šečkus spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Petras Šimonis ir Greta Šepliakovaitė spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Petras Šimonis ir Greta Šepliakovaitė spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Šarūnas Januškevičius ir Greta Šepliakovaitė spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Šarūnas Januškevičius ir Greta Šepliakovaitė spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Božena Aleksandrovič ir Šarūnas Januškevičius spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Božena Aleksandrovič ir Šarūnas Januškevičius spektaklyje „Tinder Dates“. D. Putino nuotr.
Greta Vilnelė

Ne tik apie karą

Šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“

Lapkričio 15–20 d. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre vyko šiuolaikinės dramaturgijos festivalis „Versmė“. Šiais metais susitelkta į šiuolaikinius ukrainiečių dramaturgus ir jų kūrybą. Skaitytos keturios pjesės: Lenos Liagušonkovos „Gorkio motina“, Maksimo Kuročkino „Žolėdžiai“, Natalijos Vorožbit „Blogi keliai“ ir Pavlo Arje „Laikų pradžioje ir pabaigoje“. Taip pat surengta diskusija „Kaip gimsta ir kur dingsta lietuvių dramaturgija?“ ir pristatyta naujo Eglės Švedkauskaitės spektaklio „Fossilia“ idėja.

Pjesės „Žolėdžiai“ skaitymas. D. Matvejevo nuotr.
Pjesės „Žolėdžiai“ skaitymas. D. Matvejevo nuotr.
Pjesės „Gorkio motina“ skaitymas. D. Matvejevo nuotr.
Pjesės „Gorkio motina“ skaitymas. D. Matvejevo nuotr.
Arūnas Vozbutas pjesės „Gorkio motina“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Arūnas Vozbutas pjesės „Gorkio motina“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Pjesės „Žolėdžiai“ skaitymas. D. Matvejevo nuotr.
Pjesės „Žolėdžiai“ skaitymas. D. Matvejevo nuotr.
Aistė Zabotkaitė  ir Marius Repšys pjesės „Žolėdžiai“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Aistė Zabotkaitė ir Marius Repšys pjesės „Žolėdžiai“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Gediminas Rimeika ir Aistė Zabotkaitė pjesės „Blogi keliai“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Gediminas Rimeika ir Aistė Zabotkaitė pjesės „Blogi keliai“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Gediminas Rimeika, Algirdas Gradauskas ir Lukas Malinauskas pjesės „Blogi keliai“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Gediminas Rimeika, Algirdas Gradauskas ir Lukas Malinauskas pjesės „Blogi keliai“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Gediminas Rimeika, Aistė Zabotkaitė ir Lukas Malinauskas pjesės „Blogi keliai“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Gediminas Rimeika, Aistė Zabotkaitė ir Lukas Malinauskas pjesės „Blogi keliai“ skaityme. D. Matvejevo nuotr.
Greta Vilnelė

Dramaturgijos trūkumas

Trupės „Nuepiko“ šokio spektaklis „Niekur, bet ne čia“

Trupės „Nuepiko“ šokio spektaklis „Niekur, bet ne čia“ (2022) įkvėptas tapytojo Francio Bacono paveikslų. Vienas įtakingiausių XX a. dailininkų pagarsėjo ekspresyvia raiška, kuria bandė įprasminti pokarinį žmonijos būvį. Jo paveiksluose gausu deformuotų, skausmo iškreiptų žmonių kūnų ir veidų. Daugelyje šokio spektaklio scenų nuorodos į Bacono meno kūrinius blankios. Ant apšviestos širmos pasirodo kūno dalių – plaštakos, pėdos ir t.t. – šešėliai. Dekonstruotas kūnas atrodo mįslingai, tačiau neatkuria Bacono vaizduoto grotesko. Vienintelis šokio etiudas aplink stačiakampę širmą paveikiai liudijo apie įkvėpimo šaltinį. Vienas po kito šokėjai išnyra į šviesą tarpusavyje susipynusiomis rankomis, kai neaišku, kur viena prasideda, o kita baigiasi. Nuleidę galvas, pritūpę ir sukumpę, jie lėtai sėlina aplink. Ant sienos išryškėja begalvių, agonijos iškreiptų žmonių šešėliai. Siena tampa drobe, o šokėjų kūnai – dažais, kuriais tapomas paveikslas.

Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Niekur, bet ne čia“. L. Vansevičienės nuotr.
Greta Vilnelė

Karo herojai?

Nauji filmai – „Vakarų fronte nieko naujo“

Pirmojo pasaulinio karo žiaurumus savo kailiu patyręs vokiečių rašytojas Erichas Maria Remarque’as 1929 m. išleistame savo romane „Vakarų fronte nieko naujo“ aprašė tik ką mokyklą baigusio Paulo Boimerio ir jo draugų patirtis kare. Knyga, kalbanti apie žmogiškumą režimo sąlygomis, skaitytojus patraukė deheroizuotu karo vaizdavimu, nuoširdžiais veikėjų portretais. Sukurtos dvi ekranizacijos: Lewiso Milestone’o, kuri 1930 m. pelnė „Oskarą“ už geriausią filmą ir yra laikoma karinės dramos etalonu, ir 1979-ųjų Delberto Manno, skirta televizijai.

„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
„Vakarų fronte nieko naujo“
Greta Vilnelė

Judesiai, vaizdai ir praradimai

„Laukys“ Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatre

Spalio 28, 29 d. Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatre įvyko režisierės Olgos Lapinos spektaklio „Laukys“ premjera, ją kartu kūrė ir keli nauji aktoriai, visai neseniai baigę vaidybos studijas ir įsilieję į Miltinio teatro trupę. Likus keletui dienų iki Vėlinių parodyto kūrinio tema susijusi su mirtimi. Aprašyme teigiama, kad pasirinkta atsiremti į filosofinę mirties koncepciją, o ne į asmeninę konkretaus žmogaus patirtį, tačiau spektaklyje paeiliui pristatomos devynių bevardžių asmenų istorijos, tik vėliau susijaukiančios į anoniminių pokalbių srautą. Teksto svarba šiame kūrinyje gerokai nublankusi – „Laukys“ susieja judesį ir vaizdą, kurdamas originalią aplinką šnekėti abstrakcijomis.

Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Albinas Kėleris spektaklyje „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Albinas Kėleris spektaklyje „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Laukys“. A. Gudo nuotr.
Greta Vilnelė

Komunistinis mokyklos režimas

„Gyvuliai“ Meno ir mokslo laboratorijoje

Spalio 19, 20 d. „Menų spaustuvėje“ įvyko Meno ir mokslo laboratorijos (MMLAB) spektaklio „Gyvuliai“ premjera. Ją laikyčiau proveržiu Lietuvos paauglių teatro scenoje. Pjesę inscenizavo pati dramaturgė Goda Simonaitytė – tai jos režisūrinis debiutas. Simonaitytė yra baigusi vaidybos magistro studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (kurso vadovai Vytautas ir Velta Anužiai). Kūrėjos išsilavinimas lemia teatrališką, vaidybos svarbai pirmenybę teikiančią sceninę raišką bei režisūroje plačiai ir sumaniai išnaudojamus simbolius.

Scena iš spektaklio „Gyvuliai“. T. Tereko nuotr.
Scena iš spektaklio „Gyvuliai“. T. Tereko nuotr.
Tomas Šečkus ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Gyvuliai“. M. Frolovos nuotr.
Tomas Šečkus ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Gyvuliai“. M. Frolovos nuotr.
Valerijus Kazlauskas spektaklyje „Gyvuliai“. M. Frolovos nuotr.
Valerijus Kazlauskas spektaklyje „Gyvuliai“. M. Frolovos nuotr.
Scena iš spektaklio „Gyvuliai“. M. Frolovos nuotr.
Scena iš spektaklio „Gyvuliai“. M. Frolovos nuotr.
Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Gyvuliai“. M. Frolovos nuotr.
Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Gyvuliai“. M. Frolovos nuotr.
Scena iš spektaklio „Gyvuliai“. T. Tereko nuotr.
Scena iš spektaklio „Gyvuliai“. T. Tereko nuotr.
Aleksas Kazanavičius ir Tomas Šečkus spektaklyje „Gyvuliai“. T. Tereko nuotr.
Aleksas Kazanavičius ir Tomas Šečkus spektaklyje „Gyvuliai“. T. Tereko nuotr.
Ieva Stašelytė ir Gytis Laskovas spektaklyje „Gyvuliai“. T. Tereko nuotr.
Ieva Stašelytė ir Gytis Laskovas spektaklyje „Gyvuliai“. T. Tereko nuotr.
Greta Vilnelė

Lyties takumas Balkanų kaime

„Sūnelis“ festivalyje „Sirenos“

Šių metų Vilniaus tarptautinis teatro festivalis „Sirenos“ nustebino kitoniškumu – daug metų su festivaliu siejamus didelius užsienio šalių teatrų pastatymus pakeitė kamerinio intymumo kupini spektakliai-paskaitos. Šis žanras nebuvo vienintelis šių metų „Sirenas“ vienijantis vardiklis, tačiau ir tarp kitų tarptautinės programos spektaklių sklandė panaši asmeninių istorijų šmėkla. Artimą ryšį su žiūrovais spektaklyje „Sūnelis“ taip pat kūrė ir režisierė bei pagrindinė aktorė Nataša Živković, kartu su aktoriais Danieliu Petkovićiumi ir Loupu Abramoviciumi supažindinusi festivalio žiūrovus su Balkanų burnešų (moterų, davusių skaistybės įžadą ir tapusių vyrais) kultūriniu reiškiniu.

Nataša Živković spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Nataša Živković spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Nataša Živković spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Nataša Živković spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Loupas Abramovicius, Nataša Živković ir Danielius Petkovićius spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Loupas Abramovicius, Nataša Živković ir Danielius Petkovićius spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Danielius Petkovićius spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Danielius Petkovićius spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Nataša Živković spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Nataša Živković spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Loupas Abramovicius, Nataša Živković ir Danielius Petkovićius spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Loupas Abramovicius, Nataša Živković ir Danielius Petkovićius spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Nataša Živković spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
Nataša Živković spektaklyje „Sūnelis“. D. Matvejevo nuotr.
  < PUSLAPIS IŠ 10  >>> Archyvas