7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Santa Lingevičiūtė

Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

Visi mes infekuoti

Trumpas apokaliptinių filmų gidas

COVID-19 kontekste, skaitydamas šių dienų realijas, kai žmonės masiškai perka tualetinį popierų, ginklus, palieka lauke naminius gyvūnus, net žudosi, nes yra infekuoti, prisimeni Albert’o Camus frazę, rodos, iš „Kryčio“: „Nelauk Paskutinio teismo, jis vyksta kasdien.“

 

Kad ir kaip ten būtų, laikinumo akivaizdoje, kurdami apokaliptinius scenarijus, bandome ieškoti žmogiškosios prasmės ar istorinių pokyčių. Apokalipsė – tarytum laiko bomba, konspiracijos teorija, bandymas mirtį nugalėti smurtu. Smurtu žmogaus prieš žmogų, juk kataklizmų ir Kito baimė mūsų gyvavimo istorijoje privedė prie protu sunkiai suvokiamų dalykų: nuo kryžiaus karų ir nacizmo iki įvairiausių sektų ir kultų. O ir dabartinis užsikrėtusiųjų stigmatizavimas gali priartėti prie praeities tragedijų.

„Daktaras Streindžlavas, arba kaip aš nustojau jaudintis ir pamilau atominę bombą“
„Daktaras Streindžlavas, arba kaip aš nustojau jaudintis ir pamilau atominę bombą“
„Daktaras Streindžlavas, arba kaip aš nustojau jaudintis ir pamilau atominę bombą“
„Daktaras Streindžlavas, arba kaip aš nustojau jaudintis ir pamilau atominę bombą“
„Gyvųjų numirėlių naktis“
„Gyvųjų numirėlių naktis“
„Gyvųjų numirėlių naktis“
„Gyvųjų numirėlių naktis“
„Dieną po rytojaus“
„Dieną po rytojaus“
„Diena, kai sustojo Žemė“
„Diena, kai sustojo Žemė“
„Diena, kai sustojo Žemė“
„Diena, kai sustojo Žemė“
„Užkratas“
„Užkratas“
Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

Apie vestuves lietuviškai

Nauji filmai – „Importinis jaunikis“, „Vestuvės“

Pastaruoju metu viena dažniausių lietuviškų komedijų temų – vestuvės. Taip, šios – tikrai opi problema, juk, kaip sakoma, santuoka įvelka meilę į naktinius marškinius. Šįkart apžvelgsime du filmus: Simono Aškelavičiaus „Importinį jaunikį“, sukurtą pagal importinį scenarijų, ir Vyganto Bachmackij „Vestuves“, neseniai pasirodžiusias jau ir legaliose internetinėse platformose. Pirma mintis, šovusi į galvą, kad į vieną sudėjus abiejų filmų pliusus būtų įšėjęs visai padorus kūrinys. Abiejuose filmuose gausu eklektikos, ir nebūtinai skoningos, tačiau jau bandoma derinti komerciškumą ir meną (bent jau antruoju atveju).

Kadras iš filmo „Importinis jaunikis“
Kadras iš filmo „Importinis jaunikis“
Kadras iš filmo „Vestuvės“
Kadras iš filmo „Vestuvės“
Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

Kiek tavyje herojaus?

Nauji filmai – „Partizanas“, „El Padre Medico“

Šiuolaikinių herojų Lietuvoje pilna. Net nežinodami apie jų didvyriškumą, galime prasilenkti su jais gatvėje, pirkti parduotuvėje tą patį pieną, sėdėti šalia viešajame transporte, naudotis tuo pačiu viešuoju tualetu... Tačiau dar dažniau jie matomi. Jie pilni inovatyvių idėjų, patrauklūs, pilietiški, sveikatingi, puikiai planuojantys laiką, ekologiški ir labai teisingi.

„Partizanas“
„Partizanas“
„Partizanas“
„Partizanas“
„El Padre Medico“
„El Padre Medico“
„El Padre Medico“
„El Padre Medico“
Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

„Oskarų“ fronte nieko naujo

Aptariant laureatus

Pirmieji „Oskarų“ apdovanojimai surengti 1929 metais. Tada geriausio filmo apdovanojimą pasidalijo du filmai: „Sparnai“ („Wings“, rež. William A. Wellman, 1927) ir emigravusio į Holivudą garsiojo vokiečių ekspresionisto F.W. Murnau „Saulėtekis“ („Sunrise“, 1927). Pirmasis maudėsi techninių pasiekimų šlovės spinduliuose, antrasis buvo alegoriškesnis, intymesnis ir, aišku, subtilesnis.

Kadras iš flmo „1917“
Kadras iš flmo „1917“
Kadras iš flmo „Parazitas“
Kadras iš flmo „Parazitas“
Kadras iš flmo „Santuokos istorija“
Kadras iš flmo „Santuokos istorija“
Kadras iš flmo „Airis“
Kadras iš flmo „Airis“
 Kadras iš flmo„Zuikis Džodžo“
Kadras iš flmo„Zuikis Džodžo“
Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

Vyriškasis „Oskaras“

Aptariant kandidatus

Pakalbėkime apie vyrus, konkrečiau, apie aktorius, nominuotus „Oskarui“ už pirmaplanį vaidmenį. Visi jie (maždaug) žavūs, bet statulėlę gaus tik vienas.

„Santuokos istorija“
„Santuokos istorija“
„Vieną kartą Holivude“
„Vieną kartą Holivude“
„Du popiežiai“
„Du popiežiai“
„Skausmas ir šlovė“
„Skausmas ir šlovė“
„Džokeris“
„Džokeris“
Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

Moteriškasis „Oskaras“

Aptariant kandidatus

Tęsiame pasakojimą apie „Oskarus“. Šįkart pasvarstysime apie geriausius moterų aktorių vaidmenis. Praėję metai ir vėl buvo nesėkmingi afroamerikiečiams. Tikrai apmaudu, kad „už borto“ liko Jordanas Peele’as su filmu „Mes“ („Us“, JAV, Japonija, 2019) ir jame vaidinanti nuostabioji Lupita Nyong’o. Teisingai sako ne kartą minėtas „The New Yorker“ kino kritikas Josephas Brody, kad, priešingai nei pirmajame filme „Pradink“ (2017), kuriame aiškiai formuluojami teiginiai apie rasių politiką, „Mes“ apie afroamerikiečių šeimos patirtis kalba taip, jog ima braškėti socialinis komfortas. Filmo „Mes“ ignoravimą Brody pavadino tikra gėda.

Kadras iš filmo „Džudi“
Kadras iš filmo „Džudi“
Kadras iš filmo „Harieta“
Kadras iš filmo „Harieta“
Kadras iš filmo „Santuokos istorija“
Kadras iš filmo „Santuokos istorija“
Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

Tarptautinis „Oskaras“

Aptariant kandidatus

Šįkart aptarsime kandidatus į „Oskarą“ užsienio filmo kategorijoje, kur akivaizdžiai viršų ima socialinės dramos. Tamaros Kotevskos ir Ljubomiro Stefanovo „Medaus šalį“ aprašėme ankstesniame tekste, mat ji nominuota „Oskarui“ ir kaip geriausias dokumentinis filmas. Vis dėlto mus domina ir šio filmo sėkmės fenomenas. Regis, Vakarų pasaulis tik dabar atranda poetinę dokumentiką. „Medaus šalis“ pateko ir tarp geriausių britų žurnalo „Sight & Sound“ penkiasdešimties metų filmų. Jo premjera įvyko Sandanso kino festivalyje, ten filmas buvo apdovanotas net trimis prizais.

Kadras iš filmo „Skausmas ir šlovė“
Kadras iš filmo „Skausmas ir šlovė“
Kadras iš filmo „Parazitas“
Kadras iš filmo „Parazitas“
Kadras iš filmo „Parazitas“
Kadras iš filmo „Parazitas“
Kadras iš filmo „Kristaus kūno ir kraujo šventė“
Kadras iš filmo „Kristaus kūno ir kraujo šventė“
Kadras iš filmo „Kristaus kūno ir kraujo šventė“
Kadras iš filmo „Kristaus kūno ir kraujo šventė“
Kadras iš filmo „Medaus šalis“
Kadras iš filmo „Medaus šalis“
Kadras iš filmo „Vargdieniai“
Kadras iš filmo „Vargdieniai“
Kadras iš filmo „Vargdieniai“
Kadras iš filmo „Vargdieniai“
Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

Dokumentikos „Oskaras“

Aptariant kandidatus

Didžiųjų apdovanojimų sezonas prasidėjo. Tad šįkart nusprendėme aptarti „Oskarui“ nominuotus dokumentinius filmus, kurie neretai lieka žvaigždžių spindesio ir triukšmo šešėlyje. Galima susidaryti įspūdį, kad Amerikos kino akademija dokumentinį kiną vertina gana utilitaristiškai – svarbiausia yra siunčiama žinia. Tad nieko keista, kad į sąrašą patekusių filmų temos sukasi apie tą pačią pasauliui nerimą keliančių politinių, ekologinių, socialinių ir kitokių katastrofų / problemų ašį (žmogaus teises, rasizmą, politinį atstovavimą).

Kadras iš filmo „Akvarelė“
Kadras iš filmo „Akvarelė“
Kadras iš filmo „Medaus šalis“
Kadras iš filmo „Medaus šalis“
Kadras iš filmo „Mano dukrai Samai“
Kadras iš filmo „Mano dukrai Samai“
Kadras iš filmo „Amerikietiška gamykla“
Kadras iš filmo „Amerikietiška gamykla“
Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

Mokyklinis žiburėlis

Europos kino akademijos apdovanojimai

Europos kino akademijos apdovanojimams jau einant į pabaigą, Werneris Herzogas, priimdamas statulėlę už gyvenimo nuopelnus, iškėlė Europos vertybių vėliavą: kalbėjo apie europietišką solidarumą ir Europos Sąjungą, kaip sėkmingą taikos projektą. Kalba skambėjo gana kontrastingai. Ypač stebint visos ceremonijos metu vyravusią „dar vienų absurdiškų metų absurdiškame pasaulyje“ nuotaiką.

Kadras iš filmo „Favoritė“
Kadras iš filmo „Favoritė“
Santa Lingevičiūtė, Ilona Vitkauskaitė

Nekokybiška įvairovė

Europos Parlamento LUX apdovanojimai

Europos Parlamento LUX apdovanojimai rengiami nuo 2007-ųjų. Į juos, pasak organizatorių, pretenduoja filmai, kurstantys debatus Europos bendruomenėje. Į atranką patenka europietiški filmai, verčiantys susimąstyti apie šiandienes socialines ir politines problemas, kad taip būtų kuriama stipresnė Europos tapatybė, kurios šūkis – Europos tradicijų įvairovė.

„Dievas yra, jos vardas Petrunija“
„Dievas yra, jos vardas Petrunija“
„Karalystė“
„Karalystė“
  < PUSLAPIS IŠ 7  >>> Archyvas