7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Monika Krikštopaitytė

Monika Krikštopaitytė

Su triksterio komponentais

Pokalbis su Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus vadovu Arūnu Gelūnu

Su garbiu pašnekovu susitikome gegužės 18 d. – Tarptautinę muziejų dieną. Iškart buvo aišku, kad visko, kas svarbu ir įdomu, aptarti nespėsime, tad telkėmės į svarbiausius, per kiek daugiau nei metus vadovavimo nuveiktus darbus ir aktualijas.

Arūnas Gelūnas. G. Grigėnaitės nuotr.
Arūnas Gelūnas. G. Grigėnaitės nuotr.
Arūnas Gelūnas ir Vladimiras Tarasovas. G. Grigėnaitės nuotr.
Arūnas Gelūnas ir Vladimiras Tarasovas. G. Grigėnaitės nuotr.
Arūnas Gelūnas, Michael Rakowitz, Kęstutis Kuizinas. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Arūnas Gelūnas, Michael Rakowitz, Kęstutis Kuizinas. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Arūnas Gelūnas su pirmokais parodoje. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Arūnas Gelūnas su pirmokais parodoje. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Architektūra: Petras Išora ir Ona Lozuraitytė, maketą pagamino: Monika Dvarionaitė ir Evelina Vasiliauskaitė. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Architektūra: Petras Išora ir Ona Lozuraitytė, maketą pagamino: Monika Dvarionaitė ir Evelina Vasiliauskaitė. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Monika Krikštopaitytė

Matymo deficitas

Apie muziejaus lankymą su kaukėmis

Lietuvos dailės muziejaus, kuris ne taip seniai tapo Lietuvos nacionaliniu dailės muziejumi, padalinyje prie Vilnelės ir Neries santakos (Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje) veikia paroda „Ukrainos civilizacijos. Nuo Tripolės kultūros, skitų aukso iki Maidano“, kurią savo vaikui anonsavau kaip „einam pažiūrėti lobių“. Iškart sutiko ir nenusivylė. Muziejaus rimtis kaip kontrastas iš karantino išsiplėšusioms parko minioms sukaustė paslaptimi, mus pasitiko kariškiai. Galima buvo pasijusti it pasienyje, tik pareigūnai pasirodė šventiškai malonūs. Nors jų akys šypsojosi, vis tiek visus vertė pasitempti. Iš svilinančio sekmadienio pakliuvome į tamsą, kur atskiruose langeliuose žėri auksas.

Antgalis su vyriausio skitų dievo Papajaus figūrėle. IV a. pr. Kr. Skitų kultūra. Nikopolis, Dniepropetrovsko sr. T. Kapočiaus nuotr.
Antgalis su vyriausio skitų dievo Papajaus figūrėle. IV a. pr. Kr. Skitų kultūra. Nikopolis, Dniepropetrovsko sr. T. Kapočiaus nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Delfino pavidalo fibula. I a. pr. Kr. – I a. po Kr. Sarmatų kultūra. Nohaičyno pilkapis prie Červonės k., Kryme. T. Kapočiaus nuotr.
Delfino pavidalo fibula. I a. pr. Kr. – I a. po Kr. Sarmatų kultūra. Nohaičyno pilkapis prie Červonės k., Kryme. T. Kapočiaus nuotr.
Kardas su paauksuotomis rankena ir makštimi. IV a. pr. Kr. antroji pusė. Skitų kultūra. Pilkapis prie Didžiosios Bilozerkos k., Zaporožės sr. T. Kapočius nuotr.
Kardas su paauksuotomis rankena ir makštimi. IV a. pr. Kr. antroji pusė. Skitų kultūra. Pilkapis prie Didžiosios Bilozerkos k., Zaporožės sr. T. Kapočius nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Krikštopaitytės nuotr.
Vyrų ir žirgų figūrėlės. VI–VII a. Antai. Iš lobio, rasto prie Martynivkos k., Čerkasų sr. T. Kapočiaus nuotr.
Vyrų ir žirgų figūrėlės. VI–VII a. Antai. Iš lobio, rasto prie Martynivkos k., Čerkasų sr. T. Kapočiaus nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Seserys, tetos, mamos ir dukros

Moterys, kūrusios Lietuvą, sudarytoja Aurelija Auškalnytė, dizainerė Jurga Juodytė, dailininkė Akvilė Malukienė, Vilnius: Lygių galimybių plėtros centras, 2020.

Labai džiaugiuosi, kad galėjau drauge su kitais 257 žmonėmis užsisakyti knygą „Moterys, kūrusios Lietuvą“ iš anksto per WHUB renginių erdvę tam, kad knyga būtų išleista. Pirmosiomis karantino dienomis sulaukiau siuntinio. Pati nustebau, kad tik išpakavusi iš jaudulio apsiašarojau. Negaliu iki šiol parašyti knygos recenzijos, nes – dar keisčiau – skaitydama vėl susigraudinu.

Monika Krikštopaitytė

Laikas „apsišvarinimui“ ir dėmesys tiems, kurie turi dirbti

Virtualus pokalbis su menininke Egle Ganda Bogdaniene

 

Pastebėjau feisbuke, juk ten nusikėlė dabar jau visas bendravimas, kad kasdien kuriate po išsiuvinėtą kaukę. Ar jos skirtos vis kitam žmogui? Vardinės?
Taip, daugelis vardinės. Pirmos iškeliavo į Halės turgų – nuostabaus restorano „Spoon Out“ šeimininkams. Žmonės dirba nemažindami tempo. Kitaip bankrotas, o Halės maistas juk – fantastiškas senamiesčio fenomenas. Reikia palaikyti.

Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 5 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 5 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 1 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 1 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 2 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 2 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 3 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 3 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 4 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 4 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 6 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 6 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 7 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 7 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 8 karantino diena
Eglės Gandos Bogdanienės kurta apsauginė kaukė. 8 karantino diena
Monika Krikštopaitytė

Gaivalo jėga

Geistės Kinčinaitytės paroda „Atvira erdvė, klostuota“ galerijoje „Vartai“

Geistę Kinčinaitytę įsidėmėjau 2017 metais „Vartuose“ vykusioje parodoje „Kūnas ir tamsa“. Tada jos autoportretais pavadinti kūriniai buvo priskirti tamsai, mat nuotraukose nei gyvas, nei miręs gamtoje gulėjo autorės kūnas (aprengtas ir nuogas). Tas gulėjimas miške ir pievoje niekaip neatliepė moters atvaizdo emancipacijos istorijos, bet ne itin galėjo maloninti ir vyrišką žvilgsnį, nebent nekrofilišką. Tada negalėjau sutikti su kuratoriaus Pauliaus Andriuškevičiaus parinkimu priešpriešinti Kinčinaitytės nuotraukas Mikalojaus Povilo Vilučio ankstyvajai grafikai. Juoda ir raudona šilkografija dvelkė vyriška agresija („Agresija“ III, 1979) ir vertė Kinčinaitytės heroję atrodyti labiau mirusią, labiau nuskriaustą – tipišką auką.

Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Geistės Kinčinaitytės parodos fragmentas. L. Skeisgielos nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Laimė, vienaragiai vis dar egzistuoja (II dalis)

Meno knygų apžvalga

Atskirai norisi patyrinėti parodų katalogus ir parodų knygas bei spektrą tarp jų. Brandžiose Europos šalyse su sena elitinio meno tradicija parodų katalogai dažnai primena knygas, nes dirbama siekiant gylio, vengiama nepritekliaus provokuojamos kiekybės. Manoma, kad parodų katalogai turėtų būti ne mažiau rimti tyrimai, išsamiai pristatantys ir savo objektą, ir parodos idėją, ir net kontekstą, plačiau arba prasmingai papildantys ekspoziciją. O, ko gero, svarbiausia – katalogai turi tapti laiko kapsule kūriniams, ekspozicijai ir svarbiausioms jos idėjoms, kai šių nebelieka. Tokių parodų knygų Lietuvoje dažniau pasitaiko solidžiose institucijose, kur ir parodos veikia ilgiau, ir užmojai ambicingesni. Lekiančiame galerijų gyvenime puikus albumas retai pasitaiko, bet būna išimčių.

Apžvelgiamų knygų viršeliai
Apžvelgiamų knygų viršeliai
„Petras Repšys. Piešiniai“, sud. Kristina Kleponytė-Šemeškienė, Jurga Minčinauskienė, dizaineris Gedas Čiuželis. Vilniaus grafikos meno centras
„Petras Repšys. Piešiniai“, sud. Kristina Kleponytė-Šemeškienė, Jurga Minčinauskienė, dizaineris Gedas Čiuželis. Vilniaus grafikos meno centras
Gintautas Trimakas, „Išėjimai / Exits, fotoalbumas“, sud. Ugnė Marija Makauskaitė, dizaineris Gedas Čiuželis. Šiuolaikinio meno asociacija
Gintautas Trimakas, „Išėjimai / Exits, fotoalbumas“, sud. Ugnė Marija Makauskaitė, dizaineris Gedas Čiuželis. Šiuolaikinio meno asociacija
„Gyvūnas – žmogus – robotas“, parodos katalogas, sud. Erika Grigoravičienė, Ugnė Paberžytė, dizainerės KlimaiteKlimaite. MO muziejus
„Gyvūnas – žmogus – robotas“, parodos katalogas, sud. Erika Grigoravičienė, Ugnė Paberžytė, dizainerės KlimaiteKlimaite. MO muziejus
„Rūšių atsiradimas. 90-ųjų DNR“, parodos katalogas, sud. Danguolė Butkienė, Vaidas Jauniškis, Miglė Survilaitė, dizaineris Liudas Parulski., MO muziejus
„Rūšių atsiradimas. 90-ųjų DNR“, parodos katalogas, sud. Danguolė Butkienė, Vaidas Jauniškis, Miglė Survilaitė, dizaineris Liudas Parulski., MO muziejus
Karolina Jakaitė, „Šaltojo karo kapsulė. Lietuvių dizainas Londone 1968“, dizaineriai Laura Grigaliūnaitė ir Julijus Balčikonis. Leidykla „Lapas“
Karolina Jakaitė, „Šaltojo karo kapsulė. Lietuvių dizainas Londone 1968“, dizaineriai Laura Grigaliūnaitė ir Julijus Balčikonis. Leidykla „Lapas“
Rasa Antanavičiūtė, „Menas ir politika Vilniaus viešosiose erdvėse“, monografija, dizainerės Jonė Miškinytė, Laura Varžgalytė. Leidykla „Lapas“
Rasa Antanavičiūtė, „Menas ir politika Vilniaus viešosiose erdvėse“, monografija, dizainerės Jonė Miškinytė, Laura Varžgalytė. Leidykla „Lapas“
Monika Krikštopaitytė

Laimė, vienaragiai vis dar egzistuoja (I dalis)

Meno knygų apžvalga

Knygų mugės proga nusprendėme apžvelgti 2019 m. ir ką spėjom iš 2020 m. meno leidinių. Dalis jų jau aptarti leidinio puslapiuose, daliai dar teks palaukti (redakcija laukia leidinių). Akivaizdu, kad leidybiniai metai turtingi, todėl bus ir ką skaityti, ir ką vartyti bei diskutuoti apie tai, kas yra knyga, kokių jų būna ir kaip dar galima tobulėti.

„Diagraminės vaizduotės atlasas: žemėlapiai tyrimuose, mene ir edukacijoje“, sud. Lina Michelkevičė ir Vytautas Michelkevičius, dizainerė Laura Grigaliūnaitė. Vilniaus dailės akademija
„Diagraminės vaizduotės atlasas: žemėlapiai tyrimuose, mene ir edukacijoje“, sud. Lina Michelkevičė ir Vytautas Michelkevičius, dizainerė Laura Grigaliūnaitė. Vilniaus dailės akademija
Apžvelgiamų knygų viršeliai
Apžvelgiamų knygų viršeliai
Roberto Antinio (ne)monografija „Penki aidinimai – penkios galimybės“, sud. Robertas Antinis, Kotryna Džilavjan, Airida Rekšytė, dizainerė Airida Rekšytė. „Meno parkas“
Roberto Antinio (ne)monografija „Penki aidinimai – penkios galimybės“, sud. Robertas Antinis, Kotryna Džilavjan, Airida Rekšytė, dizainerė Airida Rekšytė. „Meno parkas“
„Menas ir mes / Art and Us“, sud. Ugnė Bužinskaitė, knygos idėja ir dizainas – Viliaus Dringelio. VšĮ „Lewben Art Foundation“, VšĮ Lietuvos išeivijos dailės fondas
„Menas ir mes / Art and Us“, sud. Ugnė Bužinskaitė, knygos idėja ir dizainas – Viliaus Dringelio. VšĮ „Lewben Art Foundation“, VšĮ Lietuvos išeivijos dailės fondas
Reinis Lismanis, „T_6031_T6061_T8001“, dizaineris Gytis Skudžinskas. „NoRoutine Books“
Reinis Lismanis, „T_6031_T6061_T8001“, dizaineris Gytis Skudžinskas. „NoRoutine Books“
Reinis Lismanis, „T_6031_T6061_T8001“, dizaineris Gytis Skudžinskas. „NoRoutine Books“
Reinis Lismanis, „T_6031_T6061_T8001“, dizaineris Gytis Skudžinskas. „NoRoutine Books“
„Antanas Gudaitis. Tekstai ir vaizdai“, sud. Eglė Kunčiuvienė, Ema Mikulėnaitė, dailininkė Vida Kuraitė. Lietuvos nacionalinis muziejus
„Antanas Gudaitis. Tekstai ir vaizdai“, sud. Eglė Kunčiuvienė, Ema Mikulėnaitė, dailininkė Vida Kuraitė. Lietuvos nacionalinis muziejus
Monika Krikštopaitytė

Laikų žvalgyba

Gedimino Pranckūno fotografijų paroda „Pakraščiais. Peizažo likučiai“

Kam reikėjo solidaus autoriaus vardą įtvirtinusiam Gediminui Pranckūnui rengti parodą, beje, jau antrąkart, tokioje studentiškoje, „ne formato“ galerijoje kaip „Krematoriumas / Meno krosnys“ (Vilniaus dailės akademijos kieme, suodžiais aprūkytame rūsyje), kuri tuo ir gera, kad čia gali reikštis ne iki blizgesio sušukuoti reiškiniai?

Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Gediminas Pranckūnas, iš ciklo „Pakraščiais. Peizažo likučiai“ . 2019 m.
Monika Krikštopaitytė

Gausos briaunos

Trys svarbios parodos Vilniuje

Antros lapkričio savaitės parodų atidarymai ant vienos smilgos suvėrė tris nepalyginamus autorius: a.a. Augustiną Savicką, Kęstutį Grigaliūną ir Rūtą Spelskytę. Tai trys skirtingos kartos, visiškai kitokios raiškos, interesai bei parodų formatai (retrospektyvinė, teminė ir disertacijos pagrindu). Tačiau visose teko pamąstyti apie kūrybos gausą. Kaip su ja elgiamasi ir ką ji gali reikšti. Šio keblaus reikalo imsiuosi chronologine tvarka, pagal vyresnybę.

Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Augustinas Savickas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas, ekspozicijos fragmentas. M.K. nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Kalizjacas

Trumpos trijų parodų Vilniuje recenzijos

Neguglinkite, žodis kalizjacas nieko nereiškia. Vieną dieną keturmetė dukra išdidžiai pranešė, kad ji gamins kalizjacą. Ji nieko nesupainiojo, o sukūrė naujadarą, nes to, ką žino, neužtenka. Tai štai kaip atsiranda nauji žodžiai, supratau. Neatsimenamų jų šiuo metu gaunu apsčiai, daugelį užsirašau.

Jurga Barilaitė, Sąrišiai. Ką sakai?. Autorės nuotr.
Jurga Barilaitė, Sąrišiai. Ką sakai?. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Rimanto Sakalausko parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Monika Furmana, ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Monika Furmana, ekspozicijos fragmentas. Autorės nuotr.
Monika Furmana, Hamelno fleitininkė. 2019 m. Autorės nuotr.
Monika Furmana, Hamelno fleitininkė. 2019 m. Autorės nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 13  >>> Archyvas