Niujorko „Metropolitan opera“ vasaros transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Stebėtina, kaip greitai lekia laikas. Atrodo, tik vakar sukaustyti baimės per televiziją stebėjome ministro pirmininko kalbą, kaip keisis gyvenimas ir bus sunku, o šiandien jau skaičiuojame pirmąsias rudens dienas. Pasaulis iš dalies atsigavo po pandemijos, tačiau kultūrai vis dar sunkūs laikai, ypač už Atlanto. Niujorko „Metropolitan opera“ nuo pat kovo vidurio nerodo nė vieno spektaklio. Teatras vis dar uždarytas ir viltingai laukia gruodžio 31-osios, kai gala koncertu turėtų pradėti savo naująjį, 136-ąjį sezoną.
Amilcare’s Ponchielli operos „Lietuviai“ atlikimo įspūdžiai
Liepos 6-oji yra bene gražiausia Valstybės šventė. Vasara, puikus oras, kai kam ir papildomas laisvadienis. Ši diena mums simbolizuoja Lietuvos didybę, tad ir švęsti ją reikia didingai. Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras pasistengė ir šia proga atliko Amilcare’s Ponchielli operos „Lietuviai“ koncertinį variantą Valdovų rūmų kieme. Operoje pasirodė solistai Sandra Janušaitė (Aldona), Liudas Norvaišas (Albanis), Vytautas Juozapaitis (Arnoldas), Mickaelė Spadaccini (Valteris, Konradas) ir Arūnas Malikėnas (Vitoldas). Koncertiniam operos atlikimui įtaigiai dirigavo Gintaras Rinkevičius.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (Pabaiga, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Pradėjęs rašyti apžvalgų ciklą apie Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijas, nesitikėjau, kad tekstų bus tiek daug, o transliacijos nesibaigs ir vasarą. Deja, kaip ir visi geri dalykai, taip ir šis ciklas turi pabaigą, nors niekuomet negali žinoti, ką po vasaros atneš ruduo. Tad reikia tikėtis, kad, neveikiant teatrui Niujorke, bus galima aptarti virtualius spektaklius ir toliau.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Keturioliktoji „Metropolitan opera“ transliacijų savaitė, palyginus su prieš tai buvusiomis, praėjo ramiai. Viso pasaulio operos gerbėjams buvo transliuojamos 6 operos. Iš pastarųjų savaičių matome naują tendenciją: teatras rodo mažiau operų, bet vieną „uogą ant torto“ transliuoja kelias dienas. Tryliktąją transliacijų savaitę taip nutiko su gala koncertu iš namų, o šią savaitę dvi dienas buvo rodoma 1984 m. nufilmuota Giuseppe’s Verdi „Likimo galia“. Savaitę pabaigti turėjusi „Traviata“ buvo perkelta į penkioliktą savaitę. Tad nežymios rokiruotės šiek tiek perstumdė tvarkaraštį.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Jau kelias savaites JAV vykstantys masiniai protestai smarkiai palietė ir meno pasaulį. Po „juodojo antradienio“ akcijos „Metropolitan opera“ orkestro bei choro artistai drauge su profsąjunga pasirašė oficialų raštą, kad teatre reikalauja rasinės lygybės. Jeigu operoje yra 6 pagrindiniai solistai, teatralai reikalauja, jog 3 iš jų būtų baltaodžiai, 3 – afroamerikiečiai. 2020–2021 m. sezono planas su solistų sudėtimis jau senokai patvirtintas, tad geriausiu atveju teatro valdžia į šį kreipimąsi atsižvelgs tik nuo 2021–2022 m. sezono.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Dvyliktoji transliacijų iš Niujorko „Metropolitan opera“ savaitė prasidėjo itin neramiai: birželio 1-ąją teatras solidarizavosi su visomis JAV meninėmis įstaigomis ir prisijungė prie juodojo antradienio akcijos, pagerbdamas Minesotoje policininko nužudyto George’o Floydo atminimą. Dėl šios akcijos teatras vienai parai sustabdė transliacijas, tad Vincenzo Bellini opera „Puritonai“ buvo transliuojama tik ryte Lietuvos laiku. Po to teatras savo socialiniuose tinkluose ir interneto puslapyje paskelbė visiškai juodą nuotrauką ir nutraukė spektaklių rodymą. Po keleto valandų ant tos pačios juodos nuotraukos atsirado žodžiai: „Meno pasaulyje nėra vietos rasizmui, Niujorke nėra vietos rasizmui, šioje šalyje ir visame pasaulyje nėra vietos rasizmui, „Metropolitan opera“ palaiko tuos, kurie kovoja už teisingumą ir lygybę. Skiriama George’ui Floydui (1974–2020) atminti“.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Vis labiau šylant orams ir švelnėjant karantinui, visas praėjęs laikas nuo kovo vidurio atrodo kaip tolimas prisiminimas. Nuo viruso plitimo pradžios prabėgo nemažai laiko, pasikeitė ne tik nuotaikos, bet ir orai, tad grįžtant į normalų ritmą ir po truputį atsigaunant renginiams, atrodo keista, kad „Metropolitan opera“ vis dar aktyviai rodo savo spektaklių įrašus. Beje, Vienos valstybinė opera jau paskelbė, kad birželis bus paskutinis operų rodymo mėnuo. Niujorko opera sustoti neketina. Paskutinę pavasario dieną paskelbtas 13-tos ir 14-tos savaičių grafikas, tad bent jau iki Joninių operas dar tikrai matysime.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Sunku patikėti, bet baigėsi jau dešimtoji „Metropolitan opera“ transliacijų savaitė. Visuomet įdomu pamatyti operas, apie kurias nesi girdėjęs ar kurių neteko matyti, tačiau dar įdomiau ir aktualiau susipažinti su veikalais, kurie sėkmingai rodomi ir mūsų Nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) scenoje. Praėjusią savaitę transliuotos operos „Idomenėjas“, „Turandot“ ir „Manon“ mūsų teatre yra gausiai lankomos publikos. Niujorko opera iškart paskelbė būsimą repertuarą net dviem savaitėm į priekį, iš kurio matosi, jog atsiras galimybė pamatyti bei palyginti daugiau veikalų, rodomų ir Lietuvoje.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Devintoji „Metropolitan opera“ transliacijų (www.metopera.org) savaitė įrodo, jog teatrui po truputį pradeda stigti įrašų. Du iš septynių rodomų spektaklių yra 1977–1990 m. laikotarpio. Tai įdomu, nes tuo metu išgyventas teatro ir apskritai viso operos pasaulio aukso amžius, galima susipažinti arba prisiminti daug talentingų solistų. Tačiau klausantis įdėmiau susiduriama su problema – seni vaizdo įrašai yra visiškai kitaip įrašyti, orkestras gožia solistus ir chorą, kai kuriuose spektakliuose, ypač iki 1988-ųjų, jaučiasi „banguojantys“ solistų balsai. 1981–1985 m. teatras statydavo įrašymo techniką keliose salės vietose, kad girdėtųsi natūrali akustika, tačiau tuomet nusisukusių solistų ar dainuojančiųjų užkulisiuose beveik nesigirdėdavo.
Pokalbis su operos primadona Violeta Urmanavičiūte-Urmana
Viena tituluočiausių ir ryškiausių šių dienų operos solisčių Violeta Urmanavičiūtė-Urmana Lietuvoje reta viešnia. Keletui metų į priekį suplanuoti koncertai, spektakliai ir gastrolės leidžia solistei vis labiau plėsti akiratį, įsigyventi į naujus vaidmenis, kurių jos kūrybinėje biografijoje daugybė. Perėjusi prie mecosoprano partijų V. Urmanavičiūtė-Urmana susidūrė su naujais iššūkiais, galimybėmis bei teatrais, kurie atsivėrė pasikeitus repertuarui.