Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Jau beveik 40 savaičių garsiausias pasaulio teatras savo turinį rodo internete. Daugybė operų iš skirtingų laikotarpių leidžia susipažinti su vienais geriausių pasaulio kūrėjų, solistų bei dirigentų, pamatyti, kaip atrodė skirtingo laikotarpio menas. Niujorko „Metropolitan opera“ repertuare visuomet buvo ir klasikinių pastatymų, ir modernių, koja kojon su laiku žengiančių veikalų – šiuolaikinių operų, klasikinių veikalų modernių interpretacijų. Joks kitas pasaulio teatras nėra taip plačiai pasiekiamas ir aptarinėjamas kaip Niujorko opera, tad nenuostabu, jog prabėgus beveik devyniems mėnesiams šis ciklas vis dar tęsiamas.
Maestro 15-osioms mirties metinėms
Neprilygstamas interpretatorius ir visų mylimas bei gerbiamas dirigentas Jonas Aleksa seniai nebevarsto operos ir baleto teatro durų. Sunku patikėti, kad prabėgo jau penkiolika metų, kai maestro iškeliavo amžinybėn. Ryškų pėdsaką jis paliko ne tik Lietuvos operoje. 1990–1994 m. dirigentas dirbo Slovakijoje ir ten yra prisimenamas kaip pakėlęs teatro meninį lygį ir įnešęs svarbų indėlį į Slovakijos operos meną.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Niujorko „Metropolitan opera“ toliau sėkmingai transliuoja savo spektaklius internetu. Mažai kas žino, kad teatras savo internetinėje platformoje yra paviešinęs visą archyvą, sudarytą iš 700 radijo, televizijos bei kino įrašų, kurių seniausi datuojami dar prieš Antrąjį pasaulinį karą. Susimokėjus 14,99 JAV dolerių kas mėnesį galima žiūrėti bei klausytis visų įrašų, kurių dauguma restauruoti. Nemokamos internetinės transliacijos taip pat tarnauja kaip mokomoji priemonė – juk operos solistai iš anksto žino, kad netrukus kurs vieną ar kitą vaidmenį, tad tai puiki proga pamatyti geros kokybės spektaklį.
Jubiliejinis pokalbis su operos soliste, LNOBT garbės emerite Irena Jasiūnaite
Šiuo metu bene vyriausiai Lietuvoje operos solistei, spalio 29-ąją minėjusiai garbingą 95-erių metų jubiliejų, Irenai Jasiūnaitei Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre buvo suteiktas Garbės emeritės vardas, įvyko iškilminga apdovanojimo įteikimo ceremonija. I. Jasiūnaitė tapo trečiąja teatro garbės emerite. Pirmasis apdovanojimas 2013 m. buvo įteiktas Virgilijui Noreikai, o antrasis 2018-aisiais – Vaclovui Daunorui.
Vaclovo Daunoro kelio „Metropolitan opera“ pėdsakais
Operos karaliumi tituluoto įžymiojo boso Vaclovo Daunoro biografiją puošia ne tik dainavimas Lietuvos operos teatre, daugybėje scenų tuometėje Sovietų Sąjungoje, bet ir stažuotė Milano „La Scala“ (1966–1968 m.), kur jis dainavo Monteronę Giuseppe’s Verdi operoje „Rigoletas“ ir Didįjį žynį Wolfgango Amadeus Mozarto „Idomenėjuje“. 1967 m. „Rigoleto“ spektaklyje teko pasirodyti su pačiu Luciano Pavarotti.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Pastarosios trys savaitės Niujorko „Metropolitan opera“ teatrui buvo išties intensyvios ir sudėtingos. Ne todėl, kad žymiausias pasaulio operos teatras intensyviai dirbtų, o dėl to, kad pasaulį apskriejo nemažai naujienų, susijusių su šios įstaigos veikla. Pirma ir svarbiausia naujiena, kuri sukėlė dar daugiau šoko nei teatro uždarymas, – rugsėjo 30-ąją pasirodžiusi žinia, jog bene geriausias pasaulio baritonas lenkas Mariuszas Kwiecieńis baigia savo karjerą. 1999 m. įvykęs debiutas iki paskutinio spektaklio 2018-aisiais leido solistui prestižiškiausioje pasaulio scenoje pasirodyti 214 kartų. Žymusis baritonas savo karjerą iš dalies baigia dėl prieš keletą metų šiame teatre patirtos stuburo traumos dainuojant Wolfgango Amadeus Mozarto „Don Žuane“.
Jubiliejinis pokalbis su operos soliste ir ilgamete LNOBT darbuotoja Laima Šalučkaite
Šiemet gražų jubiliejų mininti dainininkė, sopranas Laima Šalučkaitė Lietuvos operoje yra sukūrusi tokius vaidmenis kaip Valdovė „Legendoje apie meilę“, Berta „Sevilijos kirpėjuje“, Mersedes „Karmen“, Fiodoras „Borise Godunove“, Anina „Traviatoje“. Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras rugsėjo 5-ąją solistei paskyrė „Turandot“.
Niujorko „Metropolitan opera“ transliacijų apžvalga (tęsinys, pradžia Nr. 12 (1333), 2020-03-26)
Nuo kovo mėnesio visas prabėgęs laikas suteikė vilties, kad anksčiau ar vėliau vėl grįšime į vėžes ir gyvenimas tekės sena vaga. Niujorko „Metropolitan opera“, atšaukusi savo spektaklius kovo viduryje, viltingai tikėjosi sugrįžti rudenį. Beje, rugsėjo 22-ąją turėjo įvykti naujojo sezono premjera – Giuseppe’s Verdi „Aida“. Pastatymas, turėjęs pakeisti tris dešimtmečius scenoje gyvavusią senąją versiją, nuo pat pradžių buvo labai laukiamas, nes teatras žadėjo dar įspūdingesnį reginį ir daug scenos žvaigždžių. Deja, virusas sujaukė šiuos planus. Teatras greitai „perjungė pavarą“ ir paskelbė, kad atšaukia visą rudens repertuarą ir sezoną pradės gruodžio 31-ąją iškilmingu koncertu. Rugsėjo 23-iosios vakarą paaiškėjo, kad „Metropolitan opera“ atšaukia netgi visą 2020–2021 m. sezoną ir tą pačią dieną paskelbė būsimąjį 2021–2022 m. sezono repertuarą su tiksliomis datomis bei solistų sudėtimis.
Šv. Kristoforo kamerinio orkestro sezono pradžios koncertas su Petru Geniušu
Vasariškai šiltą rugsėjo 24-osios vakarą, skindamasis kelią Vilniaus gatvėje pro barus ir žmonių minią, susimąsčiau, kiek publikos yra koncertų salėse, kaip ji yra ribojama ir varžoma, kai tuo tarpu kavinėse bei baruose ar visai neseniai praūžusioje Tautų mugėje minios pramogautojų trinte trinasi vienas į kitą be jokių apsaugos priemonių ir niekam nė motais ten riboti lankytojų kiekį. Apie nesuprantamus valdžios sprendimus diskutuoja daugelis. Ačiū Dievui, yra menas, kuris leidžia pamiršti beprotišką pasaulio ritmą bei taisykles ir nors trumpam nusikelti kelis šimtus metų atgal, kur tarsi gali pajusti XVIII a. Vieną ir visą klasikos grožį.
Prisimenant Maestro Rimą Geniušą jo 100-ųjų gimimo metinių proga
Operos teatras yra itin sudėtingas mechanizmas. Choras, orkestras, solistai, visas techninis bei administracinis personalas, o kalbant apie Lietuvos operos teatrą – dar ir baleto trupė. Norint suvaldyti visą kolektyvą reikia ne tik didelės patirties, bet ir diplomatijos. Daug ką teatro mašina paprasčiausiai „suvalgo“, bet mūsų operos istorijoje buvo ir vis dar yra (mūsų atmintyje taip pat) asmenybių, kurios ne tik sugebėjo puikiai ar net meistriškai tvarkytis su teatro meniniais reikalais ir buitimi, bet ir buvo ryškūs savo srities profesionalai. Vienas tokių – dirigentas, pianistas ir pedagogas Rimas Geniušas (1920–2012), kurio šimtmetį minėjome rugpjūčio 28-ąją.