7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Živilė Pipinytė

Živilė Pipinytė

Eksperimentai iš praeities ir su ja

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

Beveik mėnesį trukęs „Kino pavasaris“ (kai kuriuos programos filmus galima pasižiūrėti iki balandžio 18 d.) virto kasdiene rutina. Festivaliui įpusėjus, ilgesingai prisiminiau šiųmetę Berlinalę – penkios peržiūrų dienos ir papildomas savaitgalis, per kurį rodomi tik apdovanoti filmai. Intensyvu, bet, regis, filmų pamačiau net daugiau.

„Gritt“
„Gritt“
„<i>Heimat</i> yra erdvė laike“
Heimat yra erdvė laike“
„Quo vadis, Aida?“
„Quo vadis, Aida?“
Živilė Pipinytė

Po Vilniaus stogais

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

„Pagalbos linijos“ darbuotoja Justė (Milda Noreikaitė) bando suprasti, kas kankina Anatolijų. Jis tik skambina ir siūlo susitikti, bet iš užuominų galima nuspėti ir vaikino norą nusižudyti. Kas tas Anatolijus ir ar jis įvykdė savo ketinimus, taip ir nesužinosime, nors Tomo Smulkio filmo „Žmonės, kuriuos pažįstame“ (Lietuva, 2020 ) pradžią galima suvokti ir kaip priešmirtinį jo minčių srautą.

„Žmonės, kuriuos pažįstame“
„Žmonės, kuriuos pažįstame“
Živilė Pipinytė

Laiko metaforos

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

Noktiurno žanras atsirado dar viduramžiais. Tada tai buvo katalikų mišių dalis, atliekama tarp vidurnakčio ir paryčių, kai pradeda švisti. XVIII a. noktiurnas virto kameriniu kūriniu, atliekamu gryname ore. Bet jau kitame šimtmetyje jis tapo romantizmo vizitine kortele. Pasak muzikos istorikų, romantikai mėgo naktį – laiką, kai atsiveria siela, kai galima svajoti, galvoti ir grožėtis gamta nakties tyloje.

„Notturno“
„Notturno“
„Karti meilė“
„Karti meilė“
„Atkūrimas“
„Atkūrimas“
Živilė Pipinytė

Tyrinėjant kintančią tikrovę

Berlinalės laureatai

Tarptautinis Berlyno kino festivalis šiemet suskilo į dvi dalis. Pirmoji, virtualios peržiūros, skirtos kino kritikams ir profesionalams, vyko vasario 1–5 dienomis. Filmų peržiūros kino teatruose, prizų teikimo ceremonijos ir kiti festivalio gyvenimo malonumai nusikelia į birželį.

„Nesėkmė dulkinantis, arba Šelmiškas porno“
„Nesėkmė dulkinantis, arba Šelmiškas porno“
„Nesėkmė dulkinantis, arba Šelmiškas porno“
„Nesėkmė dulkinantis, arba Šelmiškas porno“
„Nesėkmė dulkinantis, arba Šelmiškas porno“
„Nesėkmė dulkinantis, arba Šelmiškas porno“
„Fortūnos ratas ir fantazijos“
„Fortūnos ratas ir fantazijos“
„Aš tavo vyras“
„Aš tavo vyras“
Živilė Pipinytė

Istorijos ir likimų verpetai

Lenkų filmų retrospektyva per „LRT plius“

Kovo 5 d. „LRT plius“ pradeda lenkų filmų retrospektyvą, kuri truks iki gegužės vidurio. Bus parodyti Andrzejaus Wajdos, Krzysztofo Krauze’s, Jerzy Stuhro, Jano Jakubo Kolskio, Jaceko Bromskio, Ryszardo Bugajskio ir Paweło Pawlikowskio filmai. Retrospektyvos pradžioje – keturi Andrzejaus Wajdos filmai: „Beržynas“ („Brzezina“, 1970), „Didžioji savaitė“ („Wielki Tydzień“, 1995), „Ponas Tadas“ („Pan Tadeusz“, 1999) ir „Katynė“ („Katyń“, 2007).

„Didžioji savaitė“
„Didžioji savaitė“
„Beržynas“
„Beržynas“
„Ponas Tadas“
„Ponas Tadas“
„Katynė“
„Katynė“
Živilė Pipinytė

Madingas filmas

Rodo „Žiemos ekranai“

Regis, tai, kas vadinama prancūziška komedija, Lietuvoje vis dar turi paklausą. Nuo pat savo atsiradimo šis žanras keitėsi ištisą šimtmetį, bet jo dabartinė tradicija susiformavo kine jau atsiradus garsui.

„Milžiniška“
„Milžiniška“
„Milžiniška“
„Milžiniška“
Živilė Pipinytė

Perteikęs vaizdo prasmę

In memoriam Jonui Griciui

Jonas Gricius (1928–2021) buvo iš tų žmonių, kurių gyvenimas apėmė kelias istorines epochas. Į jo gyvenimą sutilpo tarpukario Lietuva, tremtis į Sibirą pirmosios sovietinės okupacijos metais, sugrįžimas iš jos į pokario Lietuvą, studijos Maskvoje, garsiajame Sąjunginiame kinematografijos institute (VGIK), paskyrimas į visais laikais maištingą „Lenfilm“ kino studiją, o 1958-aisiais sugrįžimas į dar tik pirmuosius savarankiškus žingsnius žengiančią Lietuvos kino studiją.

A. Žižiūno nuotr.
A. Žižiūno nuotr.
Živilė Pipinytė

Ant tilto

Nauji filmai – „Moters dalys“

Šiųmetė „Netflix“ premjera – Kornélio Mundruczó „Moters dalys“ („Pieces of a Women“, Kanada, Vengrija, JAV, 2020) – prasideda labai ilga įžanga. Išlydėta bendradarbių ir motinos apdovanota nauju automobiliu, Marta (Vanessa Kirby) rengiasi gimdyti namie. Ją palaiko Šonas (Shia LaBeouf), nuoširdžiai mylintis dar negimusią mergytę.

Kadras iš filmo „Moters dalys“
Kadras iš filmo „Moters dalys“
Kadras iš filmo „Moters dalys“
Kadras iš filmo „Moters dalys“
Živilė Pipinytė

Klounų išmintis

Nauji filmai – „Čikagos septyneto teismas“

Teismo filmas – vienas amerikietiškiausių žanrų. Perkelti jį į Europos kiną retai pasiseka. JAV šio žanro istorija ilga, ne vienas toks filmas įamžino svarbius istorijos momentus. Garsaus Holivudo scenaristo, neseniai pradėjusio ir režisuoti, Aarono Sorkino filmas „Čikagos septyneto teismas“ („The Trial of Chicago 7“, JAV, D. Britanija, Indija, 2020), kurį pristato „Netflix“, kaip tik iš tokių. Sorkinas atkuria 1969-aisiais vykusį teismo procesą, kuris pastarųjų ketverių metų JAV istorijos kontekste atrodo net labai aktualus.

„Čikagos septyneto teismas“
„Čikagos septyneto teismas“
„Čikagos septyneto teismas“
„Čikagos septyneto teismas“
„Čikagos septyneto teismas“
„Čikagos septyneto teismas“
„Čikagos septyneto teismas“
„Čikagos septyneto teismas“
Živilė Pipinytė

Kitoks prarastas laikas

„Scanoramos“ dienoraščio

Nemėgstu filmų žiūrėti internete ne tik todėl, kad kompiuterio ekrane dingsta erdvės pojūtis ar garso takelio niuansai. Kino salė – ypatinga vieta ir jos atmosferos namie neatkursi. Tačiau peržiūros gana informatyvios, kad suprastum, kur link juda kinas, dažnai pavadinamas festivaliniu.

 

Tokio kino pavyzdys – debiutinis gruzinės Dea Kulumbegashvili filmas „Pradžia“ („Dasatskisi“, „Beginning“, Gruzija, Prancūzija, 2020), patekęs į kelių didžiųjų kino festivalių programas ir sulaukęs beveik visų San Sebastiano apdovanojimų. Iš senojo gruzinų kino autorė paveldėjo polinkį į metaforas ir mitus, bet etnografinių detalių ar humoro „Pradžioje“ neverta ieškoti.

 „Pradžia“
„Pradžia“
 „Pradžia“
„Pradžia“
„Undinė“
„Undinė“
„Omarų sriuba“
„Omarų sriuba“
„Enfant Terrible“
„Enfant Terrible“
  < PUSLAPIS IŠ 28  >>> Archyvas