7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Živilė Pipinytė

Živilė Pipinytė

Lyg veidrodyje

Nauji filmai – „Skausmas ir šlovė“

Pedro Almodovaro filmo „Skausmas ir šlovė“ („Dolor y gloria“, Ispanija, 2019) pagrindinis veikėjas – pagyvenęs kino režisierius Salvadoras. Jį kankina depresija, vienatvė, nugaros skausmai ir dar dešimt įvairiausių ligų, kurias pamatome lyg mokslo populiarinimo filme animuotuose kadruose. Taip su šypsena Almodovaras išvardija tipiškus pagyvenusio žmogaus negalavimus. Tačiau, nepaisant net ir fizinio Salvadorą vaidinančio Antonio Banderaso panašumo, ryškių ir iškart atpažįstamų džemperių ar paviljone atkurto Almodovaro buto, „Skausmas ir šlovė“ – ne visai autobiografinis filmas. Jo apibūdinimą „autofikcija“ Almodovaras įdėjo į Salvadoro mamos lūpas: ji nugirdo šį žodį, kai sūnus davė interviu.

Kadras iš filmo „Skausmas ir šlovė“
Kadras iš filmo „Skausmas ir šlovė“
Kadras iš filmo „Skausmas ir šlovė“
Kadras iš filmo „Skausmas ir šlovė“
Kadras iš filmo „Skausmas ir šlovė“
Kadras iš filmo „Skausmas ir šlovė“
Živilė Pipinytė

Apie moteris ne tik todėl, kad jų laikas

Du savaitės tekstai

Konstantis Šavlovskis straipsnyje „Devyni „Kinotavr“ filmai“, kuris išspausdintas žurnale „Kommersant Weekend“, pristato, jo manymu, įdomiausius sekmadienį Sočyje prasidėjusio jubiliejinio, jau trisdešimtojo, Atvirojo Rusijos kino festivalio „Kinotavr“ filmus. Konkursinėje festivalio programoje jų penkiolika.

Kadras iš filmo „Odesa“
Kadras iš filmo „Odesa“
Kadras iš filmo „Audra“
Kadras iš filmo „Audra“
Kadras iš filmo „Prancūzas“
Kadras iš filmo „Prancūzas“
„Ksena: karingoji princesė“
„Ksena: karingoji princesė“
Živilė Pipinytė

Kaip nesunaikinti savęs

Nauji filmai – „Rocketman“

Iškart prisipažinsiu, kad prieš pamatydama Dexterio Fletcherio filmą „Rocketman“ (JAV, D. Britanija, 2019) žinojau tik vieną Eltono Johno dainą. Ji buvo skirta kičinei princesei Dianai, todėl susidomėjimo muzikantu nesužadino. Abejoju, ar pamatytas filmas paskatins toliau domėtis jo herojaus kūryba, bet nesigailiu jį pamačiusi. Buvo visai smagu, nors, kaip ir dažnas biografinis filmas apie populiariosios kultūros kūrėjus, „Rocketman“ susideda iš daugybės klišių ir paprastos žinutės pabaigoje. Skiriasi tik nuoširdi, sentimentali ir šiek tiek autoironiška menininko išpažinties intonacija. Ji suteikia filmui pasakos atspalvį. Ši intonacija, regis, ir yra viena didžiausių „Rocketman“ vertybių.

Kadras iš filmo „Rocketman“
Kadras iš filmo „Rocketman“
Kadras iš filmo „Rocketman“
Kadras iš filmo „Rocketman“
Kadras iš filmo „Rocketman“
Kadras iš filmo „Rocketman“
Kadras iš filmo „Rocketman“
Kadras iš filmo „Rocketman“
Živilė Pipinytė

Keli lietuviai Didžiosios Britanijos fone

Nauji filmai – „Second Hand“

Arturo Jevdokimovo filmas pasirodo ekranuose nuslūgus agitacijos už dvigubą pilietybę bangai. „Second Hand“ (Lietuva, studija „Nominum“, 2019) veikėjai būtų geras argumentas ir Konstitucijos keitimo, ir jo priešininkų rankose. Tačiau filmo vertė kita. Tai antropologinis šiuolaikinio lietuvio užsienyje tyrimas, nors režisieriui ir pristigo valios nuosekliai sudėlioti filmo akcentus. Žiūrovui jis paliko daug laisvės. Štai kaip man pavyko sudėlioti tai, ką pamačiau.

Kadras iš filmo „Second Hand“
Kadras iš filmo „Second Hand“
Kadras iš filmo „Second Hand“
Kadras iš filmo „Second Hand“
Kadras iš filmo „Second Hand“
Kadras iš filmo „Second Hand“
Živilė Pipinytė

Nauji filmai – „Dvilypiai gyvenimai“

Nauji filmai – „Dvilypiai gyvenimai“

Olivier Assayaso filmas „Dvilypiai gyvenimai“ („Doubles vies“, Prancūzija, 2018) nepasakoja istorijos. Jis rodo penkių personažų gyvenimo scenas. Beveik visose scenose jie arba diskutuoja, arba svetimoteriauja. Juos galima vadinti snobais, bet, matyt, dabar beveik kiekvieną, užsiimantį menais ar jų kritika, galima pavadinti snobu. Ypač jei jie gyvena ne socialiniuose tinkluose, kur demokratijos sąvoka įgyja kitokią reikšmę.

„Dvilypiai gyvenimai“
„Dvilypiai gyvenimai“
Živilė Pipinytė

Ašaros byrėjo

Nauji filmai – „Ričardas atsisveikina“

Iškart turiu nuliūdinti ištikimus Johnny Deppo gerbėjus: Wayne’o Robertso filmas „Ričardas atsisveikina“ („Richard Says Goodbye“, kitas pavadinimas „The Professor“, JAV, 2018) netaps aktoriaus sugrįžimu į aukščiausią kino lygą. Ne todėl, kad ne vienus metus Deppą supantys skandalai vis dar gožia jo šlovingą praeitį. Tiesiog filmas, kuris turėjo parodyti, kad Deppas – ne tik žavusis piratas Džekas, bet ir intelektualus, autoironiškas aktorius, neįtikėtinai banalus.

„Ričardas atsisveikina“
„Ričardas atsisveikina“
„Ričardas atsisveikina“
„Ričardas atsisveikina“
„Ričardas atsisveikina“
„Ričardas atsisveikina“
Živilė Pipinytė

Apie žmones ir žvėris

Nauji filmai – „Pasaulio šerdis“

Nuo pat pirmų akimirkų Natalijos Meščianinovos filmas „Pasaulio šerdis“ („Serdce mira“, Rusija, Lietuva, 2018) kelia nerimą. Veterinarijos gydytojas Jegoras gelbsti sužalotą alabajų veislės kalę Belką, nors vilties, kad gyvūnas neliks paralyžiuotas – mažai. Meščianinova panardina į dramatišką situaciją, kuri iškart lyg ir apibūdina pagrindinius veikėjus: gyvūnų dresavimo stoties šeimininką Nikolajų (Dmitrijus Polozovas), jo žmoną Niną (Jekaterina Vasiljeva), jų dukterį Dašą (Jana Sekste), anūką Vanią (Vitia Ovodkovas) ir, žinoma, Jegorą (neįtikėtinas Stepanas Devoninas). Tai paprasti, sugebantys užjausti, vyresnieji – dar ir gyvenimo gerokai nualinti žmonės, kuriuos Jevgenijus Cvetkovas filmuoja beveik dokumentiškai tiksliai, lyg impovizuodamas mizanscenas.

Kadras iš filmo „Pasaulio šerdis“
Kadras iš filmo „Pasaulio šerdis“
Kadras iš filmo „Pasaulio šerdis“
Kadras iš filmo „Pasaulio šerdis“
Kadras iš filmo „Pasaulio šerdis“
Kadras iš filmo „Pasaulio šerdis“
Kadras iš filmo „Pasaulio šerdis“
Kadras iš filmo „Pasaulio šerdis“
Živilė Pipinytė

Susižavėjimo kupinu žvilgsniu

Nauji filmai – „Valstybės paslaptis“

Kalbinamas Edmundo Jakilaičio ir Nemiros Pumprickaitės, Donatas Ulvydas neslėpė susižavėjimo savo filmo „Valstybės paslaptis“ (Lietuva, 2019) heroje. Net pradėjau tikėti, kad tai bus autorinis ir nuoširdus režisieriaus pasakojimas apie Dalią Grybauskaitę. Pamaniau, gal jam tikrai pavyko suprasti, kaip atsitiko, kad buvusią komunistę, buvusią Aukštosios partinės mokyklos Vilniuje dėstytoją lietuviai išsirinko prezidente. Juk asmeninis virsmas gali „iš vidaus“ daug pasakyti ir apie šalį, kelis dešimtmečius išgyvenančią transformaciją – sudėtingą perėjimą iš sovietinės sistemos į kapitalistinę. Kino salėje supratau, kad klydau. Autorinio požiūrio naujame Ulvydo filme ne daugiau ir ne mažiau nei kituose jo filmuose, t.y. nė kiek.

Kadras iš filmo „Valstybės paslaptis“
Kadras iš filmo „Valstybės paslaptis“
Kadras iš filmo „Valstybės paslaptis“
Kadras iš filmo „Valstybės paslaptis“
Kadras iš filmo „Valstybės paslaptis“
Kadras iš filmo „Valstybės paslaptis“
Živilė Pipinytė

Paukščio požiūriu

„Kino pavasario“ dienoraščio

„Kino pavasario“ uždarymo filmas – debiutinis Rugilės Barzdžiukaitės „Rūgštus miškas“ – paliudijo, kad lietuvių kine atsirado dar viena originaliai mąstanti kūrėja. Barzdžiukaitei pavyko filme nuosekliai sujungti šiuolaikinio meno konceptualumą ir, manyčiau, dokumentikos esmę – tikrovės stebėjimą. Pasitelkus minimalias išraiškos priemones ekrane gimsta daugiaprasmė metafora, leidžianti kalbėti ir apie ekologiją, ir apie šių dienų Babelio bokštą, ir apie simbolinį Svetimą.

Kadras iš filmo „Rūgštus miškas“
Kadras iš filmo „Rūgštus miškas“
Kadras iš filmo „Rūgštus miškas“
Kadras iš filmo „Rūgštus miškas“
Živilė Pipinytė

Retrogradiški pasvarstymai

„Kino pavasario“ dienoraščio

Paklausta, ko galime išmokti iš pernai Berlyne „Auksiniu lokiu“ apdovanoto filmo „Neliesk manęs“ veikėjo Christiano, režisierė Adina Pintilie atsakė: „Pirmiausia to, kad neegzistuoja vienas konkretus grožio apibrėžimas. Nors dauguma žmonių negalėtų pavadinti Christiano gražiu, man jis tikrai gražus žmogus. Planuojame kitą bendrą projektą – sukurti naujas klasikinių meno kūrinių, rodančių deivę Venerą, versijas, kuriose Veneros vietą užims Christianas. Turiu vilties, kad tai bus dar vienas žingsnis kovojant su paplitusiais įsitikinimais apie „kitoniškumą“, kuris ne visada turi reikšti kažką blogesnio ir dažnai būna tiesiog daug vertingesnis nei tai, iš ko susideda vadinamoji norma.“

Kadras iš filmo „Neliesk manęs“
Kadras iš filmo „Neliesk manęs“
Kadras iš filmo „Iki dugno“
Kadras iš filmo „Iki dugno“
  PUSLAPIS IŠ 23  >>> Archyvas