7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Živilė Pipinytė

Živilė Pipinytė

Savaip ironiška tragedija

Nauji filmai – „Pilis“

„Pilis“ (Lietuva, Airija, 2020) tęsia Linos Lužytės debiutiniame „Amžinai kartu“ (2015) pradėtą šių dienų lietuvių vertybių analizę. Filme „Amžinai kartu“ Gabijos Jaraminaitės herojei buvo svarbu išsaugoti šeimą, kurioje visi – vyras, duktė ir ji pati – taisyklingai atlieka tradicinius vaidmenis. „Pilyje“ tradiciniai vaidmenys lyg ir tebėra, tik šįkart Jaraminaitės vaidinama Jolanta ant savo pečių užsikrauna visą šeimos naštą: atsisakiusi pianistės karjeros ir Airijoje įsidarbinusi žuvų fabrike, ji kartu su paaugle dukterimi Monika (Barbora Bareikytė) ir Alzheimerio liga sergančia motina (Jūratė Onaitytė) bando pradėti gyvenimą iš naujo. Emigracijos motyvai neaptariami – filme nuskamba tik viena Jolantos frazė, esą ji nebenorėjusi badauti Lietuvoje. Tačiau ir Airijoje jai tenka skaičiuoti kiekvieną eurą. Jolanta ne tik sunkiai dirba, bet ir grįžusi iš naktinės pamainos prižiūri sergančią motiną, kurios negalima palikti vienos. Apie tai, kad motiną atiduotų į senelių namus, negali būti nė kalbos. Lietuviškas požiūris lieka ir Airojoje.

Kadras iš filmo „Pilis“
Kadras iš filmo „Pilis“
Kadras iš filmo „Pilis“
Kadras iš filmo „Pilis“
Kadras iš filmo „Pilis“
Kadras iš filmo „Pilis“
Živilė Pipinytė

Paralelinėje tikrovėje

Nauji filmai – „Tenet“

Kelionei į kino teatrą – pirmyn atgal – sugaišau beveik valandą. Christopherio Nolano filmas „Tenet“ (JAV, 2020) trunka dvi su puse, dar maždaug pusę – reklama prieš seansą. Pusės dienos ir nebėra, nors „Tenet“ žiūrėti verta, be abejo, tik kino teatre. Tačiau atmintyje liks gal tik kelios scenos, keli kadrai ar žodžiai. Keista, kad taip kruopščiai buvo slepiamas filmo siužetas.

„Tenet“
„Tenet“
„Tenet“
„Tenet“
„Tenet“
„Tenet“
„Tenet“
„Tenet“
Živilė Pipinytė

Visko daug, bet...

  Nauji filmai – „Advokatas“

Tokie filmai kaip Romo Zabarausko „Advokatas“ (Lietuva, 2020) iškart remia prie sienos: parašysiu, kad tai naivus, mėgėjiškas kūrinėlis, – rizikuosiu būti apšaukta homofobe. Jei pasinaudosiu marksistinės kritikos patirtimi ir atkreipsiu dėmesį į angažuotą autorių, jo aktyvizmą bei aktualią filmo temą, jausiuosi kvailai, nes rašant apie kiną vis dėlto ne tema yra svarbiausia.

Eimutis Kvosčiauskas filme „Advokatas“. J. Liubinaitės nuotr.
Eimutis Kvosčiauskas filme „Advokatas“. J. Liubinaitės nuotr.
Eimutis Kvosčiauskas filme „Advokatas“
Eimutis Kvosčiauskas filme „Advokatas“
Živilė Pipinytė

Iš tamsos

Nauji filmai – „Tesla“

Biografinis filmas, bent jau man, asocijuojasi su „tėtušių kinu“ – senamadiškais, gana didaktiškais ar, kaip dabar pavadintume, politiškai korektiškais filmais, pasakojančiais apie tai, kaip žmogus (menininkas, mokslininkas, visuomenės veikėjas...) nugali savo trūkumus, ligas, nepalankiai susiklosčiusias gyvenimo aplinkybes, kovoja su sistema ir galiausiai įrodo savo tiesą, sulaukia pripažinimo ir t.t. Šią schemą atmintinai moka ne tik kino kūrėjai, bet ir žiūrovai. Dabar ji vis dažniau taikoma pasakojant istorijas apie garsias moteris. Patriarchalinės visuomenės  spaudimas joms visada buvo didesnis, tad dramatizmo tokiuose filmuose gal net daugiau.

 „Tesla“
„Tesla“
 „Tesla“
„Tesla“
 „Tesla“
„Tesla“
Živilė Pipinytė

Skudučiai forever?

Nauji filmai – „Nova Lituania“

Pilnametražis Karolio Kaupinio debiutas „Nova Lituania“ (Lietuva, 2019) išsiskiria iš pastarųjų metų lietuviškų filmų. Jis yra kitoks. Kaupinis (jis ir scenarijaus autorius) kitaip pasakoja istoriją, operatorius Simonas Glinskis renkasi neįprastus nespalvotų kadrų rakursus, net aktoriai priversti vaidinti šiek tiek kitaip – jie dažnai žiūri tiesiai į kamerą, juos lyg kausto ankšta ir tanki filmo erdvė ir stambūs planai.

Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Kadras iš filmo „Nova Lituania“
Živilė Pipinytė

Idioto žvilgsniu

Nauji filmai – „Kaponė“

Pamirškite abu „Žmones su randu“, pamirškite filmus apie mafijos atsiradimą, jos mitologiją ir pagrindinius herojus. Joshas Trankas ir Tomas Hardy filmu „Kaponė“ („Capone“, JAV, 2020) siūlo savąją gangsterio Alo Capone’s gyvenimo pabaigos versiją, pakeisiančią jūsų požiūrį į mafiją. Tiksliau, jie siūlo paklaidžioti po sifilio ir insulto suardytą gangsterio pasąmonę. Parodyti garsiojo žmogaus su randu, kurį gyvenimo pabaigoje visi vadina jau nebe vardu, o Fonzo, vaizdinius ir košmarus.

Kadras iš filmo „Kaponė“
Kadras iš filmo „Kaponė“
Kadras iš filmo „Kaponė“
Kadras iš filmo „Kaponė“
Kadras iš filmo „Kaponė“
Kadras iš filmo „Kaponė“
Živilė Pipinytė

Ties trapia riba

Nauji filmai – „Visa tiesa apie divą“

Senstanti kino žvaigždė Fabijana leidžia prisiminimų knygą. Į jos pristatymą iš Niujorko atvyksta duktė Liumira su šeima. Bet memuarai – tik formali priežastis. Liumira išgyvena krizę, turi problemų su vyru, antraplaniu aktoriumi alkoholiku. Ji ieško progos pasakyti motinai viską, ko anksčiau nesugebėjo, apkaltinti ją savanaudiškumu ir egoizmu. Į vaikystės namus ji sugrįžo kupina nepamirštų nuoskaudų ir priekaištų. Sugrįžimas Liumirai padės apsispręsti, kaip gyventi toliau. Motinos namai Paryžiuje skendi žalumoje, šalia – didelis sodas, idilę gali sudrumsti tik kalėjimo kaimynystė. Tačiau Liumiros dukrelė čia iškart pasijus lyg pasakoje. Net senelė mergaitei primins raganą. Fabijanos memuarai sukels konfliktų su artimais žmonėmis, bet kartu sužadins susidomėjimą jos naujuoju filmu.

„Visa tiesa apie divą“
„Visa tiesa apie divą“
„Visa tiesa apie divą“
„Visa tiesa apie divą“
Živilė Pipinytė

„Prokato“ užrašai

Kino archeologijos bandymai

„Lietuvos kine“ saugoma daug filmų, kurie ne vienus metus išgulėjo „ant lentynos“. Taip buvo vadinami įvairiais metais uždrausti ir į ekranus neišleisti filmai. Po 1986 m. Maskvoje įvykusio 5-ojo SSRS kinematografininkų suvažiavimo buvo sudaryta speciali komisija, kuri peržiūrėjo juos visus, ir daugumos (ar net visų) šių „lentynos“ filmų buvo pagamintos naujos kopijos.

„Asios Kliačinos, kuri mylėjo, bet neištekėjo, istorija“
„Asios Kliačinos, kuri mylėjo, bet neištekėjo, istorija“
„Jaunystės klaidos“
„Jaunystės klaidos“
„Komisarė“
„Komisarė“
Živilė Pipinytė

„Prokato“ užrašai

Kino archeologijos bandymai

„Lietuvos kine“ saugoma daug filmų, liudijančių Michailo Gorbačiovo paskelbtą „perestroiką“ ir „glastnost“. Garsiuoju viešumu ypač pasinaudojo kino dokumentininkai. Jų filmai rodė ir kalbėjo apie tai, apie ką viešai kalbėti buvo draudžiama. „Perestroikos“ filmai sulaukdavo didžiulio dėmesio, prie kino teatrų nutįsdavo eilės. Vienas garsiausių 10-ojo dešimtmečio pradžioje buvo Viktoro Dašuko trijų serijų filmas „Vitebsko byla“ („Vitebskoje delo“, „Belarusfilm“, 1989–1991).

Kadras iš filmo „Afrikietiška medžioklė“
Kadras iš filmo „Afrikietiška medžioklė“
Kadras iš filmo „Vitebsko byla“
Kadras iš filmo „Vitebsko byla“
Živilė Pipinytė

„Prokato“ užrašai

Kino archeologijos bandymai

„Lietuvos kino“ saugyklose daug filmų, ypač dokumentinių, kuriuos pavadinčiau netikėtais. Nuo pasirodymo praėję dešimtmečiai suteikė filmams kartais visai neįprastą „patiną“, nors gamybos metais dauguma jų atrodė tik gana primityvi propaganda. Dabar šie filmai įdomūs ar net savaip vertingi ir kaip laiko, ir kaip sovietų propagandos atspindys.

„Atpildas“
„Atpildas“
  PUSLAPIS IŠ 26  >>> Archyvas