7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Živilė Pipinytė

Živilė Pipinytė

Sapnų atrakcionų parkas

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

Pirmieji Kristijono Vildžiūno filmo „Dainos lapei“ (Lietuva, Latvija, Estija, 2021) kadrai apibūdina išeities situaciją: kaimo keliais vingiavęs automobilis įklimpsta miške, iš jo išlipęs vyras baltais drabužiais ištraukia urną su pelenais ir, metęs raktelius, palieka automobilį. Akivaizdu, kad vyras apimtas nevilties. Miško tankmėje išnyra lūšis. Jos tiesiai į žiūrovus įsmeigtas žvilgsnis stambiu planu iškart tampa kelionės į žmogaus vidų ženklu.

„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
„Dainos lapei“
Živilė Pipinytė

Sapnų ir šaknų paslaptys iš neegzistuojančios tikrovės

Iš „Kino pavasario“ dienoraščio

Patinka, kai filmą galima ilgai ir lėtai lukštenti. Kai jo prasmės pradeda atsiverti viena po kitos, kai iš vaizdų randasi vis nauji pasakojimai. Kai supranti, kad filmas kalba kino kalba. Tokių filmų nėra daug. Net festivaliuose juos vis dažniau išstumia didaktiški pasakojimai aktualia tema, kad ir filmai apie psichikos ligas ar LGBT žmonių situaciją. Socialiai ir politiškai angažuotas kinas, be abejo, svarbus, bet kai problema supaprastinama iki primityvios „žinutės“, tai jau nebe kinas, o impresija iš socialinių tinklų.

„Kalnų jūreivis“
„Kalnų jūreivis“
„Kalnų jūreivis“
„Kalnų jūreivis“
„Jos vardas Prancūzija“
„Jos vardas Prancūzija“
„Jos vardas Prancūzija“
„Jos vardas Prancūzija“
„Memoria“
„Memoria“
„Memoria“
„Memoria“
Živilė Pipinytė

Apie aukso amžių, kurio nebuvo

Nauji filmai – „Saldymedžio pica“

Nuo pat pirmųjų „Saldymedžio picos“ („Licorice Pizza“, JAV, 2021) kadrų apėmė senokai patirtas jausmas, kad žiūriu tikrą kiną. Ilgos panoramos, švelnus apšvietimas, gerai atpažįstama senų amerikiečių filmų erdvė ir personažai bei plačiaekranė kino juosta žadina pamirštus jausmus, bet iškart įsijungia ir savikontrolė: „Ką reiškia tikras filmas?“ Toks, kokių jau niekas nebekuria? Ar toks, kokio visada ir lauki iš Paulo Thomo Andersono, kuris Holivudo istorijų nostalgijai suteikia kitą, netikėtą atspalvį, nes atkurdamas praėjusį laiką prismaigsto į pasakojimą tik dabar matomų praeities prasmių?

„Saldymedžio pica“
„Saldymedžio pica“
„Saldymedžio pica“
„Saldymedžio pica“
„Saldymedžio pica“
„Saldymedžio pica“
Živilė Pipinytė

Mitinio laiko liudijimai

Nauji filmai – „Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“

Sergejaus Loznicos filmas „Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“ (Lietuva, Ukraina, 2021) pasakoja, kaip XX a. pabaigoje lietuviai iškovojo nepriklausomybę ir prisidėjo prie to, kad žlugtų SSRS. Vedliu po šį gana trumpą laiko tarpsnį Loznica pasirinko Vytautą Landsbergį – Sąjūdžio ir atkurtos nepriklausomos Lietuvos vadovą. Filmo struktūra minimalistiška: Loznica užduoda klausimus profesoriui, šis į juos atsakinėja tiesiai, pakankamai konkrečiai ir neimprovizuodamas.

„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
„Mr. Landsbergis. Sugriauti blogio imperiją“
Živilė Pipinytė

Įsikibus į svajones

Nauji filmai – „Gucci mados namai“

Lietuvių žiniasklaida mėgsta istorijas apie lietuviškas pelenes, užkariavusias užsienio milijonierių širdis. Tačiau, būkime atviri, tai nykios istorijos, apvalytos nuo nešvarių peleniškų paslapčių, dvelkiančios perdėta pagarba dideliems pinigams, kurie Lietuvoje jau tapo priklausymo elitui sąlyga. Toks požiūris būdingesnis amerikiečiams, bet Ridley Scotto filmas „Gucci mados namai“ („House of Gucci“, JAV, Kanada, 2011) siūlo jo atsisakyti ir patyrinėti panašių šeimų anatomiją. Filmas sukurtas pagal 2001-aisiais pasirodžiusią Saros Gay Forden knygą, o Scottas joje aprašyta istorija susidomėjo dar 2006 metais.

Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Kadras iš filmo „Gucci mados namai“
Živilė Pipinytė

Savanorės

Nauji filmai – „Švelnūs kariai“

Romantikai ne kartą apdainavo karžyges moteris. Adomo Mickevičiaus poemų „Gražina“ ir „Živilė“ personažės įkvėpė ne vieną, tačiau vis dar patriarchalinei Lietuvai tokių herojų vargu ar reikia, ir „karys“ lieka tik vyriškos giminės. „Karė“, žinoma, egzistuoja, bet dar skamba nenatūraliai. Tai patvirtina ir Marijos Stonytės filmo pavadinimas – „Švelnūs kariai“ (Lietuva, Estija, 2020).

Kadras iš filmo „Švelnūs kariai“
Kadras iš filmo „Švelnūs kariai“
Kadras iš filmo „Švelnūs kariai“
Kadras iš filmo „Švelnūs kariai“
Kadras iš filmo „Švelnūs kariai“
Kadras iš filmo „Švelnūs kariai“
Kadras iš filmo „Švelnūs kariai“
Kadras iš filmo „Švelnūs kariai“
Živilė Pipinytė

Geografija ir likimas

Iš „Scanoramos“ dienoraščio

Kad sugrįžimas į kino teatrus bus kankinamai ilgas, rodo tuštokos šiųmetės „Scanoramos“ salės. Pandemija sudavė smūgį visai kultūrai. Tačiau sėdint „Forum Cinemas“ salėje nusivylimą lietuvių sinefilais (jų meile kinui visada abejojau) keičia kitas, sakyčiau, pakilus jausmas, nes didelis ekranas sugrąžina pilną kvėpavimą, kurio negali suteikti joks kompiuteris ar namų kinas. To kvėpavimo dabar stinga kaip niekad ne tik kino teatre. Kad kino kūrėjai vis dar bando suvokti pandemijos patirtis, rodo ir „Scanoramos“ programa – vidutiniškų, pernelyg paprastų filmų pamačiau ne vieną. Bet gal naujos idėjos bręsta būtent dabar, namų ar priverstinės izoliacijos tyloje?

„Metai prieš karą“
„Metai prieš karą“
„Nepalikti žymių“
„Nepalikti žymių“
„Babij Jaras. Kontekstas“
„Babij Jaras. Kontekstas“
„Tiesa išlaisvina“
„Tiesa išlaisvina“
Živilė Pipinytė

Praeities įkaitai

Nauji filmai – „Mirtis palauks“

Laukti naujo filmo apie agento 007 nuotykius – visada malonu, net jei žinai, kad Danielis Craigas Džeimsą Bondą jame vaidina paskutinį kartą. Cary Joji Fukunagos „Mirtis palauks“ („No Time to Die“, JAV, D. Britanija, 2021) – ilgas, beveik tris valandas trunkantis atsisveikinimas su jo Bondu, kuris jau pradžios titruose, skambant Billie Eilish dainai, pradeda įgyti antikinio herojaus bruožų.

„Mirtis palauks“
„Mirtis palauks“
„Mirtis palauks“
„Mirtis palauks“
„Mirtis palauks“
„Mirtis palauks“
Živilė Pipinytė

Tiesos apie praeitį ir dabartį nerimas

46-ojo Lenkijos vaidybinių filmų festivalio Gdynėje laureatai

Važiuodama į Gdynę žinojau, kad 46-asis Lenkijos vaidybinių filmų festivalis liudys kartų kaitą, – net šeši pilnametražiai debiutai ir trys antrieji filmai atrinkti į pagrindinį festivalio konkursą. Buvo smalsu, kaip jauni režisieriai suvokia dabarties problemas, bet, prisipažinsiu, nesitikėjau, kad lenkų kūrėjai festivalyje taip atvirai pademonstruos nesirengiantys taikstytis su valdančiųjų siekiu skaldyti tautą.

„Mano nuostabus gyvenimas“
„Mano nuostabus gyvenimas“
„Kad nebūtų įkalčių“
„Kad nebūtų įkalčių“
„Visos mūsų baimės“. J. Sosinski nuotr.
„Visos mūsų baimės“. J. Sosinski nuotr.
„Kiti žmonės“
„Kiti žmonės“
„Nes manyje yra seksas“
„Nes manyje yra seksas“
Živilė Pipinytė

Ilgas laimingas gyvenimas

Nauji filmai – „Šuolis“

Giedrės Žickytės filmas „Šuolis“ (Lietuva, Latvija, 2020) prasideda Šaltojo karo kronikos epizodais. Jie taikliai apibūdina situaciją, į kurią pateko JAV prezidentas Richardas Nixonas, kai atgal į SSRS buvo sugrąžintas prieglobsčio paprašęs lietuvis jūreivis. Bet iš tikrųjų filmas prasideda dramatiškais prisiminimais. Nors praėjo pusšimtis metų, Simas Kudirka gerai prisimena tą šaltą 1970-ųjų lapkričio dieną, kai jis peršoko iš laivo „Tarybų Lietuva“ denio į JAV pakrančių apsaugos katerį „Vigilant“.

Kadras iš filmo „Šuolis“
Kadras iš filmo „Šuolis“
Kadras iš filmo „Šuolis“
Kadras iš filmo „Šuolis“
Kadras iš filmo „Šuolis“
Kadras iš filmo „Šuolis“
Kadras iš filmo „Šuolis“
Kadras iš filmo „Šuolis“
Kadras iš filmo „Šuolis“
Kadras iš filmo „Šuolis“
  PUSLAPIS IŠ 29  >>> Archyvas