7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Monika Pakerytė

Monika Pakerytė

Apie troleibusus

Aš labai mėgstu troleibusus. Kad ir kaip tingėčiau rytais ar skubėčiau susiruošti vakarais, kažkas mano pilve švelniai suspurda, kai atsidarau „Trafi“ programėlę ir planuoju tos dienos kelionę. Labai patinka išeiti keliomis minutėmis anksčiau, nei siūloma, ir lėtu žingsniu keliauti link stotelės. Apžiūriu karo akademijos pratybas pievoje, save „Maximos“ lange, tuomet mašinas, sustojusias prie perėjos, seniausiai uždarytą dešrainių kioską (dabar dešrainių su neadekvačiu kiekiu traškių svogūnų galima įsigyti prekybos centre „Banginis“!), praeivius ir jų šunis, sušių restoraną ir šunų kirpyklą.

Jonė Dūdaitė, „Troleibusas (2)“. Iš serijos „Pirmas 2 Troleibusas Škoda 14Tr“. 2023 m.
Jonė Dūdaitė, „Troleibusas (2)“. Iš serijos „Pirmas 2 Troleibusas Škoda 14Tr“. 2023 m.
Jonė Dūdaitė, „Troleibusas (1)“. Iš serijos „Pirmas 2 Troleibusas Škoda 14Tr“. 2023 m.
Jonė Dūdaitė, „Troleibusas (1)“. Iš serijos „Pirmas 2 Troleibusas Škoda 14Tr“. 2023 m.
Jonė Dūdaitė, „Leono Sapiegos st.“. Iš serijos „2 Saulėtekis – Stotis“. 2023 m.
Jonė Dūdaitė, „Leono Sapiegos st.“. Iš serijos „2 Saulėtekis – Stotis“. 2023 m.
Marija Martinaitytė, Monika Pakerytė

Nepriėjus sodų

Apie miestą lagūnoje, 60-ąją Venecijos bienalę ir „Monte di Pietà“

Šių metų bienalės tema „Stranieri Ovunque / Foreigners Everywhere“ („Svetimšaliai visur“) bandė, bet ne visada sėkmingai, ištrinti ar pakeisti hierarchinius santykius. Tačiau vienokia ar kitokia galios pozicija neišvengiamai išliko ir netikėtai iškildavo net kasdieniuose pokalbiuose.

Christoph Büchel, „Monte di Pietà“, parodos fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Christoph Büchel, „Monte di Pietà“, parodos fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Vlatka Horvat, „By the Means at Hand“ („Po ranka turimomis priemonėmis“), Kroatijos paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Vlatka Horvat, „By the Means at Hand“ („Po ranka turimomis priemonėmis“), Kroatijos paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Vlatka Horvat, „By the Means at Hand“ („Po ranka turimomis priemonėmis“), Kroatijos paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Vlatka Horvat, „By the Means at Hand“ („Po ranka turimomis priemonėmis“), Kroatijos paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Vlatka Horvat, „By the Means at Hand“ („Po ranka turimomis priemonėmis“), Kroatijos paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Vlatka Horvat, „By the Means at Hand“ („Po ranka turimomis priemonėmis“), Kroatijos paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
„On a wildflower-lined gravel track off a quiet thoroughfare...“ („Laukinėmis gėlėmis apsodintame žvyrkelio ruože prie ramios magistralės...“), Kipro paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
„On a wildflower-lined gravel track off a quiet thoroughfare...“ („Laukinėmis gėlėmis apsodintame žvyrkelio ruože prie ramios magistralės...“), Kipro paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
„On a wildflower-lined gravel track off a quiet thoroughfare...“ („Laukinėmis gėlėmis apsodintame žvyrkelio ruože prie ramios magistralės...“), Kipro paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
„On a wildflower-lined gravel track off a quiet thoroughfare...“ („Laukinėmis gėlėmis apsodintame žvyrkelio ruože prie ramios magistralės...“), Kipro paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
„On a wildflower-lined gravel track off a quiet thoroughfare...“ („Laukinėmis gėlėmis apsodintame žvyrkelio ruože prie ramios magistralės...“), Kipro paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
„On a wildflower-lined gravel track off a quiet thoroughfare...“ („Laukinėmis gėlėmis apsodintame žvyrkelio ruože prie ramios magistralės...“), Kipro paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Rafailia Tsiridou, Emiddio Vasquezo, „Organ“ („Vargonai“), „On a wildflower-lined gravel track off a quiet thoroughfare...“ („Laukinėmis gėlėmis apsodintame žvyrkelio ruože prie ramios magistralės...“), Kipro paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Rafailia Tsiridou, Emiddio Vasquezo, „Organ“ („Vargonai“), „On a wildflower-lined gravel track off a quiet thoroughfare...“ („Laukinėmis gėlėmis apsodintame žvyrkelio ruože prie ramios magistralės...“), Kipro paviljono fragmentas. 2024 m. M. Martinaitytės nuotr.
Monika Pakerytė

Blunkantys žemėlapiai

Agnės Jonkutės paroda „Atminties žemė“ galerijoje „Arka“

Dauguma savyje nešiojamės iš kartos į kartą perduodamą skausmą, neteisybės jausmą, pojūtį, kad kažkas iš mūsų buvo atimta. Ką su visu tuo daryti? Ypač kai kartkartėmis atsliūkina jausmas, kad būtent tu turi žinoti, kaip išgydyti šias žaizdas. Savo, savo brolių ir seserų, tėvų, jų tėvų ir jų tėvų tėvų – taip giminės siūlas vyniojasi be galo. Mane apima begalinis stingdantis liūdesys ir pajuntu atsakomybę nereprodukuoti trauminių patirčių ir jų tiesioginių ar netiesioginių pasekmių toliau.

Agnė Jonkutė, „Atminties žemė“, parodos vaizdas. 2024 m. A. J. nuotr.
Agnė Jonkutė, „Atminties žemė“, parodos vaizdas. 2024 m. A. J. nuotr.
Agnė Jonkutė, „Atminties žemė“, parodos vaizdas. 2024 m. A. J. nuotr.
Agnė Jonkutė, „Atminties žemė“, parodos vaizdas. 2024 m. A. J. nuotr.
Agnė Jonkutė, „Atminties žemė“, parodos vaizdas. 2024 m. A. J. nuotr.
Agnė Jonkutė, „Atminties žemė“, parodos vaizdas. 2024 m. A. J. nuotr.
Agnė Jonkutė, „Atminties žemė“, parodos vaizdas. 2024 m. A. J. nuotr.
Agnė Jonkutė, „Atminties žemė“, parodos vaizdas. 2024 m. A. J. nuotr.
Agnė Jonkutė, „Medis“, parodos „Atminties žemė“ fragmentas. 2024 m. G. Trimako nuotr.
Agnė Jonkutė, „Medis“, parodos „Atminties žemė“ fragmentas. 2024 m. G. Trimako nuotr.
Monika Pakerytė

Šaltas it plienas

Gyčio Arošiaus paroda „Dabarties nebūtis“ Pamėnkalnio galerijoje

Šaltas, tolimas, baugus ir nepažįstamas. Sidabrinė plėvelė uždengia galerijos langus paslaptimi. Pro duris žengiu į kitą pasaulį – ar į erdvėlaivį, kuris mane ten nugabens, – į jaunosios kartos tapytojo Gyčio Arošiaus parodą „Dabarties nebūtis“. Ausis pripildo Mario Marzidovšeko muzika ir durims užsivėrus mano kūnas praranda svorį, pakimbu nulinėje gravitacijoje. Muzika gaudžia, aidi, kartojasi ir kinta. Pasijuntu esanti kažkur už bruzdančio miesto ir arčiau juodos kosmoso begalybės, kurios neaprėpiamumas ilgesingai tiesia savo šaltas rankas. Pasiduodu jos stingdančiam glėbiui ir leidžiuosi aplinkai perkelti į nematytus, bet jausmiškai atpažįstamus mokslinės fantastikos filmų siužetus, erdvėlaivius ar laikinais namais tampančias kosmines stotis.

Gytis Arošius, „Bleak of a peak“. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „Bleak of a peak“. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „Dabarties nebūtis“, parodos vaizdas. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „Dabarties nebūtis“, parodos vaizdas. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „Dabarties nebūtis“, parodos vaizdas. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „Dabarties nebūtis“, parodos vaizdas. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „The sky above that follows you“. 2023 m. A. N. nuotr.
Gytis Arošius, „The sky above that follows you“. 2023 m. A. N. nuotr.
Gytis Arošius, „A gift of time“. 2023 m. A. N. nuotr.
Gytis Arošius, „A gift of time“. 2023 m. A. N. nuotr.
Gytis Arošius, „Yesterday you said tomorrow“. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „Yesterday you said tomorrow“. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „Dabarties nebūtis“, parodos vaizdas. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „Dabarties nebūtis“, parodos vaizdas. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „The last performance“. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Gytis Arošius, „The last performance“. 2024 m. J. Tulaitės nuotr.
Monika Pakerytė

Rusenanti viltis

Paroda „Žarija“ Pamėnkalnio galerijoje

Kai ima sprogti pumpurai, kai iš įšalo gniaužtų išsivadavę nedrąsiai pradeda kaltis krokai, kai Neris pasiekia ir užlieja krantines, paversdama jas per miestą vingiuojančiu veidrodžiu, šmėklos, pajutusios įraudusių žandų ir spindinčių akių gausą, irgi sukyla šokiui. Šį kartą jos ratu sukasi ne baugioje tamsoje, o saulės spinduliuose besimaudančioje Pamėnkalnio galerijoje. Būtent joje paslaptingai sužiba nauja jaunų menininkų paroda „Žarija“.

„Žarija“, parodos fragmentas. A. N. nuotr.
„Žarija“, parodos fragmentas. A. N. nuotr.
„Žarija“, parodos fragmentas. A. N. nuotr.
„Žarija“, parodos fragmentas. A. N. nuotr.
Liucija Pačkauskaitė, „Ne gervės, tai rūkas miega“. 2023 m.  A. N. nuotr.
Liucija Pačkauskaitė, „Ne gervės, tai rūkas miega“. 2023 m. A. N. nuotr.
Benas Matijošaitis, „Be pavadinimo“. 2024 m.  A. N. nuotr.
Benas Matijošaitis, „Be pavadinimo“. 2024 m. A. N. nuotr.
Emilis B. Šeputis, „Future torments“. 2023 m.  A. N. nuotr.
Emilis B. Šeputis, „Future torments“. 2023 m. A. N. nuotr.
Jonas M. Meškauskas, „Nr. 164-28“. 2024 m.  A. N. nuotr.
Jonas M. Meškauskas, „Nr. 164-28“. 2024 m. A. N. nuotr.
Kristijonas Gurčinas, „Arbatinė amžinai“. 2023 m. A. N. nuotr.
Kristijonas Gurčinas, „Arbatinė amžinai“. 2023 m. A. N. nuotr.
Liucija Pačkauskaitė, „Alėja ties kriokliais“. 2023 m. A. N. nuotr.
Liucija Pačkauskaitė, „Alėja ties kriokliais“. 2023 m. A. N. nuotr.
Monika Pakerytė

Myliu, apkabinu, bučiuoju

Ievos Trinkūnaitės paroda „Artimas“ Pamėnkalnio galerijoje

Apkabinimas. Įsikniaubimas nosimi į gyvūnėlio kailiuką. Nosies įkišimas į šaliką ar antklodę, kad būtų šilčiau. Artumas. Be viso to man, ir tikiu, jog daugeliui, išgyventi žiemą atrodo neįmanoma. Seniai nepatyriau, kad paveikslas mane apkabintų, bet šia šiluma ir nuoširdžiu artumu mane pasitinka Ievos Trinkūnaitės paroda „Artimas“ Pamėnkalnio galerijoje.

Ieva Trinkūnaitė, „Banginiai, kurių nemačiau Vankuveryje“. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Banginiai, kurių nemačiau Vankuveryje“. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Artimas“, parodos fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Artimas“, parodos fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Artimas“, parodos fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Artimas“, parodos fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Gyvo dangaus žemė“, fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Gyvo dangaus žemė“, fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Artimas“, parodos fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Artimas“, parodos fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Artimas“, parodos fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Artimas“, parodos fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Darosi karšta“. 2022 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Darosi karšta“. 2022 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Kažkur arčiau pusiaujo“, fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Ieva Trinkūnaitė, „Kažkur arčiau pusiaujo“, fragmentas. 2023 m. J. Tulaitės nuotr.
Monika Pakerytė

Švyturių link

Bienalės „Laconica“ paroda, medituojanti apie „spalvą kaip šviesos šaltinio savybę“

Į parodą „Švytėjimai“ (kuratorė Agnė Jonkutė) patraukiu atidarymo vakarą. Balta, kaip namo akys, šviečianti galerija mane kviečia dangaus kūnus primenančiais mėlynais apskritimais ant didelių langų ir ilgų durų stiklo. Pastebiu juos net juoduojantį spalio vakarą. Atidarymo vakaro bruzdesį nustelbia mano akis iš karto patraukusios mėlynos drobės ant galinės sienos – Rūtos Katiliūtės „Kompozicija“ (2010–2011) ir „Mėlyna kompozicija“ (1996). Artinuosi prie jų kaip laivelis tamsią ir žvarbią naktį švyturių link. Su šalčiu besisiejanti paveikslo paviršiuje virpanti mėlyna spalva atrodo šilta, kviečianti apsisupti plačiais dažų potėpiais, kuriančiais vos juntamus atspalvių perėjimus.

Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Parodos „Švytėjimai“ fragmentas. 2023 m. Pamėnkalnio galerijos nuotr.
Monika Pakerytė

Sapno peizažas

Marijos Šnipaitės paroda „Per ilga naktis“ galerijoje „(AV17)“

Totorių gatvė saulėtą dieną svaigina gyvu, lengvu šurmuliu, pro arkinius įėjimus matyti seni kiemai, prisnigti žiedlapių, – į vieną jų ir pasuku. Švelnius pašnekesius, vaikų juoką, mopedų burzgesį ir šaukštelių skimbčiojimą į kavos puodukus pakeičia tyla ir vėsa. Suktais laiptais kylu link dvivėrių galerijos „(AV17)“ durų. Apgaubia ramybės antklodė – nusiimu ausines, šiuo metu bet koks gitaros brązginimas ar būgnų kalimas į ausų būgnelius sterilioje, bet nejaukumo nekeliančioje erdvėje atrodytų beveik šventvagiškas.

Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M. Šnipaitės nuotr.
Monika Pakerytė

Avis ir kiti

Kazimiero Brazdžiūno parodų diptikas „Avis“ ir „Kulminacija“ galerijoje „The Rooster gallery“ ir „Lewben Art Foundation“ patalpose

Pirma keliauju link „The Rooster gallery“ (Šv. Brunono Bonifaco g. 12) ne tik todėl, kad ji arčiau Dailės akademijos, bet ir dėl to, kad paroda (ir paveikslas „M.R. Agnus dei“) „Avis“, mano požiūriu, – viso projekto išeities taškas.

Kazimieras Brazdžiūnas, „M. R. Agnus dei“. 2021 m. MO muziejaus nuos.
Kazimieras Brazdžiūnas, „M. R. Agnus dei“. 2021 m. MO muziejaus nuos.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Avis“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr.
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr
Kazimieras Brazdžiūnas, parodos „Kulminacija“ fragmentas. „The Rooster Gallery“ archyvo nuotr