7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Natalija Arlauskaitė

Natalija Arlauskaitė

Anonimiškumo kuravimas

Kęstučio Grigaliūno ir Jurijaus Dobriakovo paroda „Vaizdų archyvas / Sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“ „Prospekto“ galerijoje

Tie, kurie seka Kęstučio Grigaliūno archyvinio projekto darbus, tam tikra prasme „žino“, apie ką bus naujoji jo dalis: dar vienas vizualios medžiagos iš represijų archyvų pluoštas, vis kitaip perdirbtas. Tačiau tarp ankstesnio „Mirties dienoraščių“ ir dabartinio „Vaizdų archyvo“ projektų yra svarbus skirtumas. „Mirties dienoraščiai“, kreipdami dėmesį į valdžios, pagaminusios represijų archyvą, ir dabartinių žiūrov(i)ų santykį su fotografiniais bylų atvaizdais, dažniausiai kruopščiai išsaugodavo atvaizdų sąsają su konkrečiu žmogumi (trumpos biogramos ir pačiuose darbuose, ir juos dokumentuojančiame tritomiame leidinyje). O „Vaizdų archyvas“ ir jo leidiniai – „Sąsiuviniai“ nr. 1 ir nr. 2 – dirba su vaizdų anonimiškumu ir skirtingais šio anonimiškumo laipsniais.

Į tai nukreipta ir naujoji paroda „Prospekto“ galerijoje. Vienoje iš trijų šiek tiek atskirtų galerijos erdvių visą sieną užima standartinės bylų fotografijos – fotografijų kilimas. Kitose dviejose prie kiekvienos sienos po dvi prikaltos ilgos lentynos, kuriose žiūrovai ir žiūrovės gali savarankiškai išdėlioti apie 700 šimtus atvaizdų, nieko nežinodami apie tai, kokios gijos sieja veidus iš bylų fotografijų su paskiromis ir vis sumaišomomis fotografijomis, galbūt nė negalvodami apie tokios sąsajos galimybę.

Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Kęstutis Grigaliūnas ir Jurijus Dobriakovas pristato: „Vaizdų archyvas / sąsiuvinis Nr. 2 (Kaip XIX a. optimizmas virto XX a. barbarizmu)“, parodos vaizdas. 2016 m. G. Zinkevičiaus nuotr.
Natalija Arlauskaitė

Kadras po kadro

Aistės Kirvelytės paroda „Davaite liubit drug druga“ VDA parodų salėse „Titanikas“

Parodoje pristatomi Aistės Kirvelytės 1997–2013 metų darbai. Ekspozicija „Titanike“ organizuota taip, kad visi darbai tampa asmeninės ir institucinės fotografijos bei kino kolekcijos fragmentais. Fotojuostos ar kino juostelės karpymą ir įsižiūrėjimą į jos gabaliukus, kaip parodos giją, siūlo anksčiausias darbas „Žiūri kiną“ (1997, 170 x 300): ekspozicijoje matome tik vieną jo dalį. Apie visumos svarbą galime spėti iš šalimais ant kolonos pakabintos viso paveikslo fotografijos. Didžiagalvė būtybė laiko rankose kino juostelę ir užvertusi galvą žiūri į ją kadras po kadro. Matyt, net tada, kai ir iš paveikslo, ir iš juostelės lieka tik dalis.

Aistė Kirvelytė, „Žiūri kiną“. 1997 m. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, „Žiūri kiną“. 1997 m. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, „Be galo“. 2000 m. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, „Be galo“. 2000 m. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, „Be pavadinimo“. 2000 m. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, „Be pavadinimo“. 2000 m. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, „Herojai“, fragmentas. 2001 m. J. Lapienio nuotr.
Aistė Kirvelytė, „Herojai“, fragmentas. 2001 m. J. Lapienio nuotr.