7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Ona Jarmalavičiūtė

Ona Jarmalavičiūtė

Kompozitorius Klausas Ageris: „Spaudimas iš išorės padeda kurti“

Vienu garsiausių šiuolaikinių kompozitorių Austrijoje laikomas Klausas Ageris yra figūra, stipriai daranti įtaką europiniam šiuolaikinės muzikos kontekstui. 2006–2014 metais Briuselyje eidamas Europos kompozitorių forumo prezidento pareigas, vadovaudamas Vienos kompozitorių sąjungai, K. Ageris taip pat išlaikė nepaprastai aktyvią ir produktyvią kūrybinę bei akademinę karjerą. Jo kūryboje tarpsta tradicinė, elektroakustinė ir kompiuterinė muzika.  Apie muzikos kūrimo paslaptis ir šiuolaikinio kompozitoriaus dalią bei kovą už geresnį menininko gyvenimą su kūrėju kalbasi Ona Jarmalavičiūtė.

Klausas Ageris, nuotr. iš asmeninio archyvo
Klausas Ageris, nuotr. iš asmeninio archyvo
Ona Jarmalavičiūtė

Unikalių erdvių muzika

Austrų menininkas, kompozitorius ir muzikologas Bernhardas Galas kuria instrumentines, elektroakustines kompozicijas bei meno instaliacijas. Pastarosios apvienija skirtingas meno šakas ir yra iš garso, šviesos, objektų, video projekcijų ir erdvės koncepcijų susidedančios patirtys. Apie pakilimus ir nuosmukius, įvairias kūrybines patirtis ir filosofiją, slypinčią po jo muzika su kompozitoriumi kalbasi muzikologė Ona Jarmalavičiūtė.

Bernhard Gal, nuotrauka iš asmeninio archyvo
Bernhard Gal, nuotrauka iš asmeninio archyvo
Ona Jarmalavičiūtė

Apie muzikos gramatiką ir logiką

Johannesas Kretzas yra austrų kilmės kompozitorius, dėstantis kompiuterinę muziką ir muzikos teoriją. Patirtis dirbant IRCAM institute Paryžiuje susiejo šio kompozitoriaus kūrybinį kelią su algoritminės kompozicijos praktika. Kretzas dirba ir gyvena Vienoje, originaliai žvelgia į harmoniją ir sintezuoja unikalų skambesį. Už savo kūrybą ir neeilinį požiūrį į muziką kompozitorius 2004 metais buvo apdovanotas Austrijos valstybine premiją. Apie muzikos formulavimą ir logiško prado mene paieškas su kompozitoriumi kalbėjosi muzikologė Ona Jarmalavičiūtė.

Johannes Kretz, nuotr. Igor Ripak
Johannes Kretz, nuotr. Igor Ripak
Ona Jarmalavičiūtė

Bekuriant muzikinę gyvybę

Eva Reiter – ryški senosios ir šiuolaikinės austrų muzikos atlikėja bei kompozitorė, kuri nebijo eiti savo keliu. Jos kūrybos nesupainiosi su niekuo kitu – garsinės erdvės tarsi kruopščiai sumontuoti sonoriniai stebuklai kuriamos jos pačios įvaldytais instrumentais viola da gamba ir išilgine fleita. Apie muzikines įtakas ir klampų bei stebuklingą vidinį muzikos gimdymo procesą su muzike kalbėjosi Ona Jarmalavičiūtė.

Eva Reiter, nuotr. šaltinis evareiter.com
Eva Reiter, nuotr. šaltinis evareiter.com
Ona Jarmalavičiūtė

Žvilgsnis į Austrijos muzikos sceną ir užkulisius

Pokalbis su austrų muzikologu Christianu Heindliu

Muzikologas Christianas Heindlis asmeniškai pažįsta daugybę austrų kompozitorių, yra įsisukęs į šiuolaikinį Vienos muzikinį gyvenimą kaip koncertų organizatorius, nepriklausomas žurnalistas, dirbantis įvairiuose leidiniuose („ÖMZ“, „Wiener Zeitung“, „Opernwelt“, „nmz“, „das mica“ ir „die Pressburger Zeitung“), radijo „ORF“ laidų autorius („Pasticcio“, „Opernkonzert“, „Aus der Welt der Oper“, „Studio Neuer Musik“, „Zeit-Ton“, „Alles über Musik“, „Aus dem Konzertsaal“) ir paskaitų lektorius. Su tikru ekspertu kalbamės apie praeities ir dabarties muziką Austrijoje.

Christian Heindl. Viena, 2015 m. „Unison_Shot“ nuotr.
Christian Heindl. Viena, 2015 m. „Unison_Shot“ nuotr.
Christianas Heindlis su austrų kompozitoriais Wolfgangu Seierliu, Kurtu Schwertsiku ir Ivánu Erödu (iš kairės į dešinę). Viena, 2017 m. Alejandro del Valle-Latanzio nuotr.
Christianas Heindlis su austrų kompozitoriais Wolfgangu Seierliu, Kurtu Schwertsiku ir Ivánu Erödu (iš kairės į dešinę). Viena, 2017 m. Alejandro del Valle-Latanzio nuotr.
Ona Jarmalavičiūtė

Muzikologo Christiano Heindlio kelias

Šis žmogus visą savo gyvenimą ir karjerą paskyrė vienam tikslui – pasauliui pristatyti Austrijos modernios muzikos sceną. Muzikologas ir žurnalistas Christianas Heindlis, ko gero, asmeniškai pažįsta daugiau austrų kilmės kompozitorių, nei bet kuris kitas šių dienų muzikologas. Heindlis dalina patarimus dirbantiems su šiuolaikine rimtąja muzika ir pasakoja apie savo profesinę gyvenimo patirtį.

Christianas Heindlis, nuotr. M. Publig
Christianas Heindlis, nuotr. M. Publig
Ona Jarmalavičiūtė

Esu įsitikinęs savo kūrinių taisyklingumu

Interviu su austrų kompozitoriumi Thomasu Wally

Vienoje gyvenantis ir kuriantis kompozitorius, smuikininkas bei pedagogas Thomasas Wally (g. 1981) nuo ankstyvos vaikystės savo gyvenimą paskyrė muzikai. Šiandien jis gali džiaugtis įvairialype bei sėkminga muziko karjera. Jo kūryba palankiai vertinama ir atliekama daugelyje pasaulio scenų. Kaip kviestinis smuikininkas T. Wally dirba Vienos filharmonijos ir Vienos operos orkestre, griežia „Lux“ styginių kvartete. Taip pat T. Wally dėsto Vienos muzikos ir scenos menų universitete. Daugelis apibūdina jį kaip virtuozinės ir techniškai sunkios muzikos kompozitorių. Savo kūryboje T. Wally dažnai siekia išlaikyti balansą tarp griežtai konstruojamos partitūros bei organiško, malonaus ausiai skambesio. T. Wally pavyko sutikti Vienoje ir pakalbinti apie muziką jo gyvenime, kūrėjo bei atlikėjo amplua.

Thomas Wally. M. Frodl nuotr.
Thomas Wally. M. Frodl nuotr.
Ona Jarmalavičiūtė

Nepaprastas susipažinimas su nikelharpa

Rugsėjo mėnesį Vilniaus koncertų salėse karaliauja 28-asis Tarptautinis senosios muzikos festivalis „Banchetto musicale“, kuris savo klausytojams nepaliauja siūlyti vieno muzikinio siurprizo po kito. Šio penktadienio vakarą vilniečius į įspūdingą Valdovų rūmų koncertų salę masino ir traukė Lietuvoje dar nematytas senovinis instrumentas liežuvį pamankštinti reikalaujančiu pavadinimu – nikelharpa (šved. nyckelharpa).

Didier François, nuotr. šaltinis wikipedia.org
Didier François, nuotr. šaltinis wikipedia.org
Ona Jarmalavičiūtė

Viduramžiško skambesio prisiminimas

Festivalio „Banchetto musicale“ koncerte „Vox nostra“ skambėjo įvairių tipų organumai. Juos atliekant buvo demonstruojamos viduramžių sakraliosios vokalinės muzikos skambesio platybės, gerai aidinčios giliuose Pranciškonų vienuolyno bažnyčios skliautuose.

Vokalinis ansamblis „Jerycho“, nuotr. šaltinis jerycho2013.tumblr.com
Vokalinis ansamblis „Jerycho“, nuotr. šaltinis jerycho2013.tumblr.com
Vokalinis ansamblis „Jerycho“, nuotr. šaltinis jerycho2013.tumblr.com
Vokalinis ansamblis „Jerycho“, nuotr. šaltinis jerycho2013.tumblr.com
Ona Jarmalavičiūtė

„Muzikos rašymas – kaip kodavimas“

Kompozitorę Justiną Repečkaitę kalbina Ona Jarmalavičiūtė

Šiais metais Pekine vykusiose Pasaulio muzikos dienose buvo atliktas jaunosios kartos kompozitorės Justinos Repečkaitės kūrinys „Tapisserie“ („Gobelenas“). Šia proga apie kūrybinį polėkį, kompozicinius principus, naujausius muzikinius projektus ir kaip niekad produktyvius metus su kompozitore kalbėjosi Ona Jarmalavičiūtė.

Justina Repečkaitė. Kristijono Našlėno nuotr.
Justina Repečkaitė. Kristijono Našlėno nuotr.
Justina Repečkaitė. Cyril Etien nuotr.
Justina Repečkaitė. Cyril Etien nuotr.