7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Rimgailė Renevytė

Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XXIII)

Sukritus aplinkybėms, pamačiau du itin skirtingus spektaklius, kuriems būdinga kamerinė erdvė, stiprūs aktoriai ir poetiškas švelnumas, – Justino Vinciūno „Pranašystę“ Jaunimo teatre ir Nauberto Jasinsko „Pelikaną“ Oskaro Koršunovo teatre. Vienas iš kūrinių, regis, ilgisi praeities, o kitas siekia ją palaidoti.

Vidas Petkevičius, Algirdas Latėnas ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Pranašystė“. L. Vansevičienės nuotr.
Vidas Petkevičius, Algirdas Latėnas ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Pranašystė“. L. Vansevičienės nuotr.
Saulius Sipaitis, Vidas Petkevičius, Algirdas Latėnas ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Pranašystė“. L. Vansevičienės nuotr.
Saulius Sipaitis, Vidas Petkevičius, Algirdas Latėnas ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Pranašystė“. L. Vansevičienės nuotr.
Matas Sigliukas ir Alvydė Pikturnaitė spektaklyje „Pelikanas“. D. Matvejevo nuotr.
Matas Sigliukas ir Alvydė Pikturnaitė spektaklyje „Pelikanas“. D. Matvejevo nuotr.
Saulius Ambrozaitis ir Aurelijus Pocius spektaklyje „Pelikanas“. D. Matvejevo nuotr.
Saulius Ambrozaitis ir Aurelijus Pocius spektaklyje „Pelikanas“. D. Matvejevo nuotr.
Aldona Vilutytė spektaklyje „Bėgūnė“. L. Vansevičienės nuotr.
Aldona Vilutytė spektaklyje „Bėgūnė“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš spektaklio „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė ir Agnietė Lisičkinaitė spektaklyje „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė ir Agnietė Lisičkinaitė spektaklyje „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“. D. Putino nuotr.
Martynas Berulis ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Guašas“. E. Paulausko nuotr.
Martynas Berulis ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Guašas“. E. Paulausko nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XXII)

Kaip tik susirašinėjome apie aktorius ir personažus. Jernej Lorenci spektaklyje „Svetimas“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras) galima stebėti, kaip aktoriai virsta veikėjais, kaip iš atidaus įsiskaitymo į Albert’o Camus knygą pamažu gimsta spektaklis, pasiskirstant personažus, atgaivinant romano detales, jas interpretuojant ir praplečiant. Atvirai kuriamame teatre aktoriai stebi vieni kitus, tarp jų mezgasi ryšiai, atsiskleidžia jų pačių ir jų personažų požiūris, emocijos, kol galiausiai tampama romano veikėjais ir įsijaučiama į jų išgyvenimus.

Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Vaidilė Juozaitytė ir Povilas Budrys spektaklyje „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Vaidilė Juozaitytė ir Povilas Budrys spektaklyje „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Aurelijus Pocius spektaklyje „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Aurelijus Pocius spektaklyje „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Eichmannas Jeruzalėje“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Eichmannas Jeruzalėje“. D. Matvejevo nuotr.
Dainius Svobonas spektaklyje „Kartoteka“. S. Baturos nuotr.
Dainius Svobonas spektaklyje „Kartoteka“. S. Baturos nuotr.
Saulė Gotbergė, Dainius Svobonas ir Martyna Gedvilaitė spektaklyje „Kartoteka“. S. Baturos nuotr.
Saulė Gotbergė, Dainius Svobonas ir Martyna Gedvilaitė spektaklyje „Kartoteka“. S. Baturos nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XXI)

Naujo teatro sezono belaukiant, nurimusioje tarsi jūra per štilį sąmonėje išnyra aktoriaus Mato Dirginčiaus ir režisieriaus Nauberto Jasinsko performansas „Pilėnai*“ (Meno ir mokslo laboratorija, 2024). Kūrinys leidžia pamatyti, kas galėtų pakeisti dabartinį homo sapiens (protingąjį žmogų). Ateities žmogumi galėtų tapti švelnusis, jautrusis žmogus. Antroje pasirodymo dalyje, atlikėjams lėtai judant ir sustingstant skulptūriškomis pozomis, skamba dokumentiškos, asmeniškos dviejų draugų susirašinėjimo balso žinutėmis ištraukos.

Valentinas Masalskis ir Viktorija Kuodytė spektaklyje „Didvyrių aikštė“. D. Matvejevo nuotr.
Valentinas Masalskis ir Viktorija Kuodytė spektaklyje „Didvyrių aikštė“. D. Matvejevo nuotr.
Matas Dirginčius ir Naubertas Jasinskas sceniniame vyksme „Pilėnai*“. M. Norvaišos nuotr.
Matas Dirginčius ir Naubertas Jasinskas sceniniame vyksme „Pilėnai*“. M. Norvaišos nuotr.
Knygos „Utopija. Laiškai aktoriams“ viršelyje panaudota D. Matvejevo nuotr.
Knygos „Utopija. Laiškai aktoriams“ viršelyje panaudota D. Matvejevo nuotr.
Krystianas Lupa. D. Matvejevo nuotr.
Krystianas Lupa. D. Matvejevo nuotr.
„Kosmos LAB ’24“ kūrybinių rezultatų pristatymas. U. Bagdonavičiaus nuotr.
„Kosmos LAB ’24“ kūrybinių rezultatų pristatymas. U. Bagdonavičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis ir Sergejus Ivanovas spektaklyje „Austerlicas“. L. Vansevičienės nuotr.
Valentinas Masalskis ir Sergejus Ivanovas spektaklyje „Austerlicas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XX)

Viename laiške su apmaudu iškėlei klausimą, ar teatro tikslas ir yra tiksliai panaudojant teatrines priemones perskaityti pjesę susirinkusiems žiūrovams. Manau, kiekvienas kūrėjas pasirenka savaip, bet vis dėlto neatmetu galimybės, kad kartais užtenka meistriškai pastatyti pjesę. Bet tik tada, kai pavyksta jai įpūsti gyvybės ir personažai atgyja. Lyginant du pagal panašaus modernizmo laikotarpio kūrinius pastatytus spektaklius, ypač išryškėja, kad tai įvyksta pagal Roger Vitraco 1928 m. pjesę Gintaro Varno sukurtame spektaklyje „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Jis leidžia pasimėgauti aktorių vaidmenimis – stebina ne tik vaikų, bet ir išradingi, komiški, psichologiškai tikslūs, ir šiandien atpažįstami aktorių Elzės Gudavičiūtės bei Miglės Polikevičiūtės sukurti motinų personažai. Tačiau tai, kas pavyko Varnui, mažiau pasisekė jo mokiniui režisieriui Žilvinui Vingeliui, Vilniaus mažajame teatre pastačiusiam „Orfėją“ pagal 1925 m. Jeano Cocteau pjesę. 

Rasa Samuolytė ir Aurelijus Pocius spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Rasa Samuolytė ir Aurelijus Pocius spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. D. Matvejevo nuotr.
Agnė Šataitė, Greta Šepliakovaitė ir Tomas Rinkūnas spektaklyje „Orfėjas“. D. Matvejevo nuotr.
Agnė Šataitė, Greta Šepliakovaitė ir Tomas Rinkūnas spektaklyje „Orfėjas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Bros“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš spektaklio „Bros“. D. Rimeikos nuotr.
Aurelijus Pocius, Dainius Gavenonis ir Rasa Samuolytė spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Aurelijus Pocius, Dainius Gavenonis ir Rasa Samuolytė spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Jolanta Dapkūnaitė spektaklyje „Café existans“. V. Ruzgaitės nuotr.
Jolanta Dapkūnaitė spektaklyje „Café existans“. V. Ruzgaitės nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Gabriela Muñoz spektaklyje „Julieta“. D, Ališausko nuotr.
Gabriela Muñoz spektaklyje „Julieta“. D, Ališausko nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XIX)

Ankstesniuose laiškuose mūsų išsakytą subtilaus teatro meno ilgesį man atliepė režisieriaus Gintaro Varno spektaklis „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Šis kūrinys leidžia mėgautis teatrališkumu, kai aktoriai virsta neatpažįstamais personažais, kai tarsi suaugęs vaikas įsitraukti į pasakojimą, panyri į kitą laikmetį ir savitą scenos pasaulį. Pasigėrėjimą kelia kiekvienas tiksliai spektaklio meninę visumą atitinkantis Gintaro Makarevičiaus scenografijos, Juozo Statkevičiaus kostiumų ir grimo, Martyno Bialobžeskio muzikos bei aktorių vaidybos elementas.

Vytautas Anužis, Rūta Jonikaitė, Elzė Gudavičiūtė ir Miglė Polikevičiūtė spektaklyje „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Anužis, Rūta Jonikaitė, Elzė Gudavičiūtė ir Miglė Polikevičiūtė spektaklyje „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. D. Matvejevo nuotr.
Rūta Jonikaitė ir Šarūnas Rapolas Meliešius spektaklyje „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. D. Matvejevo nuotr.
Rūta Jonikaitė ir Šarūnas Rapolas Meliešius spektaklyje „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. D. Matvejevo nuotr.
Kadras iš filmo „Mamutų medžioklė“
Kadras iš filmo „Mamutų medžioklė“
Ieva Navickaitė ir Inga Galinytė „Meninių akcijų savaitės“ renginyje „Išlikę / They will be after“. M. Norvaišos nuotr.
Ieva Navickaitė ir Inga Galinytė „Meninių akcijų savaitės“ renginyje „Išlikę / They will be after“. M. Norvaišos nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Aldona Vilutytė spektaklyje „Bėgūnė“. L. Vansevičienės nuotr.
Aldona Vilutytė spektaklyje „Bėgūnė“. L. Vansevičienės nuotr.
Aldona Vilutytė spektaklyje „Bėgūnė“. L. Vansevičienės nuotr.
Aldona Vilutytė spektaklyje „Bėgūnė“. L. Vansevičienės nuotr.
Sheridan Smith miuzikle „Sezono atidarymas“. J. Versweyveld nuotr.
Sheridan Smith miuzikle „Sezono atidarymas“. J. Versweyveld nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XVIII)

Šį laišką rašyti provokuoja ką tik Vilniaus senajame teatre matytas Jokūbo Brazio spektaklis „Kaligula“. Tiksliau, tai – tik pretekstas aptarti mokytojo ir mokinio santykį, kurį vis intensyviau išgyvenu žiūrėdama Brazio spektaklius. Maniau, kad Brazio „Žuvėdra“ (Oskaro Koršunovo teatras (OKT), 2022), rodoma toje pačioje erdvėje ir kuriama tokiomis pat „nuogomis“ priemonėmis kaip Oskaro Koršunovo „Žuvėdra“ (OKT, 2014), yra apgalvotas žingsnis – mokinio mokytojui mestas iššūkis ar veikiau tam tikras akibrokštas, stengiantis nutildyti senąją ir prakalbinti naująją „Žuvėdrą“. Tik nužudydamas savo mokytoją gali išsilaisvinti iš jo įtakos. Rodėsi ir kad „Equus“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT), 2022) tėra tas mėginimas ištrūkti iš nujaučiamos Koršunovo įtakos, nesąmoningai cituojant ar pačiam bandant atlikti senųjų Koršunovo spektaklių triukus.

Arturas Svorobovičius ir Viačeslavas Lukjanovas spektaklyje „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Arturas Svorobovičius ir Viačeslavas Lukjanovas spektaklyje „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Artūras Aleksejevas ir Arturas Svorobovičius spektaklyje „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Artūras Aleksejevas ir Arturas Svorobovičius spektaklyje „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Arturas Svorobovičius spektaklyje „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Arturas Svorobovičius spektaklyje „Kaligula“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Kantas“ eskizo. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Kantas“ eskizo. D. Matvejevo nuotr.
Urtė Povilauskaitė ir Tadas Gryn spektaklyje „Feromonai“. A. Gudo nuotr.
Urtė Povilauskaitė ir Tadas Gryn spektaklyje „Feromonai“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Tas keistas nutikimas šuniui naktį“. A. Gudo nuotr.
Scena iš spektaklio „Tas keistas nutikimas šuniui naktį“. A. Gudo nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XVII)

Po vakarykštės Igno Jonyno spektaklio „Sūnus“ premjeros Jaunimo teatre dar ir šiandien kyla daug klausimų dėl teatrinės raiškos ir turinio santykio. Juk šis nėra tik „apie ką“ ir „kaip“, o kur kas giliau – jis kuria ryšius tarp aktoriaus ir personažo, tarp aktoriaus ir žiūrovo.

Paulina Taujanskaitė, Neringa Varnelytė, Aleksas Kazanavičius ir Martynas Berulis spektaklyje „Sūnus“. L. Vansevičienės nuotr.
Paulina Taujanskaitė, Neringa Varnelytė, Aleksas Kazanavičius ir Martynas Berulis spektaklyje „Sūnus“. L. Vansevičienės nuotr.
Martynas Berulis ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Sūnus“. L. Vansevičienės nuotr.
Martynas Berulis ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Sūnus“. L. Vansevičienės nuotr.
Aleksas Kazanavičius, Martynas Berulis ir Neringa Varnelytė spektaklyje „Sūnus“. L. Vansevičienės nuotr.
Aleksas Kazanavičius, Martynas Berulis ir Neringa Varnelytė spektaklyje „Sūnus“. L. Vansevičienės nuotr.
Nomeda Bėčiūtė, Inga Jarkova-Bučienė ir Josifas Baliukevičius spektaklyje „Patina“. S. Jankausko nuotr.
Nomeda Bėčiūtė, Inga Jarkova-Bučienė ir Josifas Baliukevičius spektaklyje „Patina“. S. Jankausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Fossilia“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Fossilia“. D. Matvejevo nuotr.
Rasa Samuolytė spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Rasa Samuolytė spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Airida Gintautaitė, Darius Gumauskas ir Saulius Bareikis spektaklyje „Lokis“. D. Matvejevo nuotr.
Airida Gintautaitė, Darius Gumauskas ir Saulius Bareikis spektaklyje „Lokis“. D. Matvejevo nuotr.
Gytis Ivanauskas spektaklyje „Pjesė gyvenantiems išnykimo laikais“. D. Matvejevo nuotr.
Gytis Ivanauskas spektaklyje „Pjesė gyvenantiems išnykimo laikais“. D. Matvejevo nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XVI)

Metams baigiantis daugelis kritikų savo metų teatro geriausiuose paminėjo Milo Rau spektaklį „Pakartojimas. Teatro istorija (-os) I“. Vien tai, kad „Sirenoms“ pavyko prisikviesti Rau į Lietuvą, yra didžiulis pasiekimas visai teatro bendruomenei. Tačiau galvodama apie šį spektaklį žinau, kad jis man paliko daugiau klausimų nei emocijų. Galbūt dokumentinis teatras ir turi žadinti mintis, o ne jausmus, nes dokumentinio spektaklio forma tam tikra prasme tampa ir jo turiniu. Tokiu atveju dokumentika teatre yra ne pretekstas kalbėti tam tikra tema, o priešingai – pati kalbėjimo prasmė. Kai forma dominuoja, o turinys, įprastu atveju turintis kurti formą, lieka tik žodžiais, spektaklis nepasiekia tos apibendrintos prasmės, kuri net ir svetimą ar itin lokalaus turinio kūrinį priverčia išgirsti kalbant asmenišku ir kiekvienam žiūrovui artimu balsu.

Scena iš spektaklio „Eichmannas Jeruzalėje“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Eichmannas Jeruzalėje“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Pakartojimas. Teatro istorija (-os) I“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Pakartojimas. Teatro istorija (-os) I“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Dreamland“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Dreamland“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Eichmannas Jeruzalėje“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Eichmannas Jeruzalėje“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Teatro atminimo akmenys“. M. Vorobjovaitės nuotr.
Scena iš spektaklio „Teatro atminimo akmenys“. M. Vorobjovaitės nuotr.
Scena iš spektaklio „Minų laukas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Minų laukas“. D. Matvejevo nuotr.
Silvia Calderoni spektaklyje „MDLSX“. D. Matvejevo nuotr.
Silvia Calderoni spektaklyje „MDLSX“. D. Matvejevo nuotr.
„Vieno garso istorija II“. L. Vansevičienės nuotr.
„Vieno garso istorija II“. L. Vansevičienės nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XV)

Ruduo prasidėjo lengvais spektakliais. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad Jo Strømgreno „Ruletė“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT), 2023) yra labiau „vienkartinis kūrinys“, palyginti su jo „Durimis“ (LNDT, 2018). „Ruletės“ prasmės tiesmukesnės nei poetiškųjų „Durų“, kuriose abstrakčių, prasmes išplečiančių choreografijos elementų buvo daugiau, kaip ir tavo apibūdinamo jausmo, kad kūrinyje „slypi kažkas kur kas daugiau, nei mums parodoma“. Nors „Ruletė“, palyginti su „Durimis“, stokoja gylio, nesakau, kad nenorėčiau jos pasižiūrėti dar kartą.

Scena iš spektaklio „Ruletė“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Ruletė“. D. Matvejevo nuotr.
Kęstutis Cicėnas ir Rytis Saladžius spektaklyje „Ruletė“. D. Matvejevo nuotr.
Kęstutis Cicėnas ir Rytis Saladžius spektaklyje „Ruletė“. D. Matvejevo nuotr.
Aistė Zabotkaitė ir Rytis Saladžius spektaklyje „Ruletė“. D. Matvejevo nuotr.
Aistė Zabotkaitė ir Rytis Saladžius spektaklyje „Ruletė“. D. Matvejevo nuotr.
Rytis Saladžius spektaklyje „Durys“. D. Matvejevo nuotr.
Rytis Saladžius spektaklyje „Durys“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Durys“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Durys“. D. Matvejevo nuotr.
Camille Paycha ir Aline Breucker spektaklyje „Portretai“. D. Ališausko nuotr.
Camille Paycha ir Aline Breucker spektaklyje „Portretai“. D. Ališausko nuotr.
Aline Breucker ir Sanderis De Cuyperis spektaklyje „Portretai“. D. Ališausko nuotr.
Aline Breucker ir Sanderis De Cuyperis spektaklyje „Portretai“. D. Ališausko nuotr.
Dmitrijus Denisiukas, Igoris Abramovičius ir Valentinas Novopolskis spektaklyje „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“. D. Matvejevo nuotr.
Dmitrijus Denisiukas, Igoris Abramovičius ir Valentinas Novopolskis spektaklyje „Rozenkrancas ir Gildensternas mirę“. D. Matvejevo nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 7  >>> Archyvas