7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Ieva Tumanovičiūtė

Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XXIII)

Sukritus aplinkybėms, pamačiau du itin skirtingus spektaklius, kuriems būdinga kamerinė erdvė, stiprūs aktoriai ir poetiškas švelnumas, – Justino Vinciūno „Pranašystę“ Jaunimo teatre ir Nauberto Jasinsko „Pelikaną“ Oskaro Koršunovo teatre. Vienas iš kūrinių, regis, ilgisi praeities, o kitas siekia ją palaidoti.

Vidas Petkevičius, Algirdas Latėnas ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Pranašystė“. L. Vansevičienės nuotr.
Vidas Petkevičius, Algirdas Latėnas ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Pranašystė“. L. Vansevičienės nuotr.
Saulius Sipaitis, Vidas Petkevičius, Algirdas Latėnas ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Pranašystė“. L. Vansevičienės nuotr.
Saulius Sipaitis, Vidas Petkevičius, Algirdas Latėnas ir Gediminas Storpirštis spektaklyje „Pranašystė“. L. Vansevičienės nuotr.
Matas Sigliukas ir Alvydė Pikturnaitė spektaklyje „Pelikanas“. D. Matvejevo nuotr.
Matas Sigliukas ir Alvydė Pikturnaitė spektaklyje „Pelikanas“. D. Matvejevo nuotr.
Saulius Ambrozaitis ir Aurelijus Pocius spektaklyje „Pelikanas“. D. Matvejevo nuotr.
Saulius Ambrozaitis ir Aurelijus Pocius spektaklyje „Pelikanas“. D. Matvejevo nuotr.
Aldona Vilutytė spektaklyje „Bėgūnė“. L. Vansevičienės nuotr.
Aldona Vilutytė spektaklyje „Bėgūnė“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš spektaklio „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė ir Agnietė Lisičkinaitė spektaklyje „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“. D. Putino nuotr.
Greta Grinevičiūtė ir Agnietė Lisičkinaitė spektaklyje „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“. D. Putino nuotr.
Martynas Berulis ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Guašas“. E. Paulausko nuotr.
Martynas Berulis ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Guašas“. E. Paulausko nuotr.
Ieva Tumanovičiūtė

Skrosti skausmingą praeitį

„Savižudybės anatomija“ Lietuvos nacionaliniame dramos teatre

Staigus įkvėpimas, šūksnis, o gal aštrus atodūsis – toks yra garsinis naujausio Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklio „Savižudybės anatomija“, kurio premjera įvyko lapkričio 28 d., leitmotyvas. Jį kartu išleidžia trys vienos šeimos moterys – močiutė, mama ir anūkė, sėdinčios ta pačia poza, stipriai sukryžiuotomis kojomis ir rankomis, ant tos pačios sofos, prie to paties stalelio su ta pačia lempa. Teatro scena leidžia vienoje erdvėje sugretinti tris skirtingus močiutės, mamos ir anūkės gyvenimo laikus – 1970, 1990 ir 2024 metus, tačiau akivaizdu, kad tai anūkės inicijuota kelionė į praeitį, jos bandymas pažinti tragiškus savo šeimos moterų likimus.

Augustė Pociūtė, Augustė Ona Šimulynaitė ir Elžbieta Latėnaitė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Augustė Pociūtė, Augustė Ona Šimulynaitė ir Elžbieta Latėnaitė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Marius Repšys ir Augustė Pociūtė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Marius Repšys ir Augustė Pociūtė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Žygimantė Jakštaitė ir Elžbieta Latėnaitė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Žygimantė Jakštaitė ir Elžbieta Latėnaitė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Anužis ir Augustė Pociūtė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Anužis ir Augustė Pociūtė spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Dešinėje – Augustė Ona Šimulynaitė ir Marius Repšys spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Dešinėje – Augustė Ona Šimulynaitė ir Marius Repšys spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Augustė Ona Šimulynaitė ir Kęstutis Cicėnas spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Augustė Ona Šimulynaitė ir Kęstutis Cicėnas spektaklyje „Savižudybės anatomija“. D. Matvejevo nuotr.
Ieva Tumanovičiūtė

Teatras grėsmės akivaizdoje

Latvijos vitrinos spektakliai

Mažas, senas televizorius, kabantis aukštai scenos kairėje, rodo nespalvotus baleto „Gulbių ežeras“ įrašus: senesnes ir naujesnes versijas. Tai vizualus ženklas, susijęs ne tik su sovietiniu okupaciniu režimu, bet ir su šiandienos geopolitine padėtimi. Šis televizorius – latvių režisieriaus Alvio Hermanio spektaklio „Juodoji gulbė“ („Melnais gulbis“) scenografijos dalis, bet kaip metonimija (dalis vietoj visumos) jis tinka apibendrinti šiemet lapkričio 7–10 d. vykusiai Latvijos teatro vitrinai, pristačiusiai svarbiausius sezono spektaklius.

Scena iš spektaklio „Juodoji gulbė“. J. Deinats nuotr.
Scena iš spektaklio „Juodoji gulbė“. J. Deinats nuotr.
Ieva Segliņa ir Arturas Krūzkopas spektaklyje „Meistras ir Margarita“. A. Kremma (Rygos dailės teatro) nuotr.
Ieva Segliņa ir Arturas Krūzkopas spektaklyje „Meistras ir Margarita“. A. Kremma (Rygos dailės teatro) nuotr.
Scena iš spektaklio „Meistras ir Margarita“. A. Kremma (Rygos dailės teatro) nuotr.
Scena iš spektaklio „Meistras ir Margarita“. A. Kremma (Rygos dailės teatro) nuotr.
Scena iš spektaklio „Meistras ir Margarita“. A. Kremma (Rygos dailės teatro) nuotr.
Scena iš spektaklio „Meistras ir Margarita“. A. Kremma (Rygos dailės teatro) nuotr.
Scena iš spektaklio „Meistras ir Margarita“. A. Kremma (Rygos dailės teatro) nuotr.
Scena iš spektaklio „Meistras ir Margarita“. A. Kremma (Rygos dailės teatro) nuotr.
Marija Luīze Meļķe spektaklyje „Minkštoji galia“. A. Strokins nuotr.
Marija Luīze Meļķe spektaklyje „Minkštoji galia“. A. Strokins nuotr.
Egonas Dombrovskis ir Marija Luīze Meļķe spektaklyje „Minkštoji galia“. A. Strokins nuotr.
Egonas Dombrovskis ir Marija Luīze Meļķe spektaklyje „Minkštoji galia“. A. Strokins nuotr.
Scena iš spektaklio „Minkštoji galia“. A. Strokins nuotr.
Scena iš spektaklio „Minkštoji galia“. A. Strokins nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XXII)

Kaip tik susirašinėjome apie aktorius ir personažus. Jernej Lorenci spektaklyje „Svetimas“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras) galima stebėti, kaip aktoriai virsta veikėjais, kaip iš atidaus įsiskaitymo į Albert’o Camus knygą pamažu gimsta spektaklis, pasiskirstant personažus, atgaivinant romano detales, jas interpretuojant ir praplečiant. Atvirai kuriamame teatre aktoriai stebi vieni kitus, tarp jų mezgasi ryšiai, atsiskleidžia jų pačių ir jų personažų požiūris, emocijos, kol galiausiai tampama romano veikėjais ir įsijaučiama į jų išgyvenimus.

Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Vaidilė Juozaitytė ir Povilas Budrys spektaklyje „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Vaidilė Juozaitytė ir Povilas Budrys spektaklyje „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Aurelijus Pocius spektaklyje „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Aurelijus Pocius spektaklyje „Svetimas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Eichmannas Jeruzalėje“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Eichmannas Jeruzalėje“. D. Matvejevo nuotr.
Dainius Svobonas spektaklyje „Kartoteka“. S. Baturos nuotr.
Dainius Svobonas spektaklyje „Kartoteka“. S. Baturos nuotr.
Saulė Gotbergė, Dainius Svobonas ir Martyna Gedvilaitė spektaklyje „Kartoteka“. S. Baturos nuotr.
Saulė Gotbergė, Dainius Svobonas ir Martyna Gedvilaitė spektaklyje „Kartoteka“. S. Baturos nuotr.
Ieva Tumanovičiūtė

Eižėjantys luobai

Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ Lietuvos nacionaliniame dramos teatre

Jeigu reikėtų, nebūtų sunku atspėti, kas sukūrė Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) spektaklį „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“, kurio premjera įvyko spalio 24 dieną. Su atjauta vaizduojami mūsų dienų veikėjai ir žemiškos temos padėtų atpažinti dramaturgės ir kino scenaristės Birutės Kapustinskaitės kūrybą, prisiminti jos „Terapijas“ apie vėžiu sergančias moteris ir „Detoksikaciją“ apie priklausomybę nuo alkoholio turinčio tėvo ir dukters santykius. Kapustinskaitės kūriniuose vyrauja sunki kasdienybė, į ją žvelgiama su humoru, kad būtų lengviau pakelti skausmą, bet niekad su kandumu ar pašaipa.

Vitalija Mockevičiūtė ir Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Vitalija Mockevičiūtė ir Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Karolis Kasperavičius ir Vitalija Mockevičiūtė spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Karolis Kasperavičius ir Vitalija Mockevičiūtė spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Vitalija Mockevičiūtė ir Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Vitalija Mockevičiūtė ir Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Vitalija Mockevičiūtė ir Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Vitalija Mockevičiūtė ir Karolis Kasperavičius spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Vitalija Mockevičiūtė spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Vitalija Mockevičiūtė spektaklyje „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“. R. Morkūno nuotr.
Ieva Tumanovičiūtė

Teatras, siekiantis pakeisti pasaulį

Vilniaus tarptautinis teatro festivalis „Sirenos“

Perspėjimo signalas – viena iš Vilniaus tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ pavadinimo reikšmių, ypač tinkama šiųmetei užsienio spektaklių programai apibūdinti. Penki jos kūriniai įspėja pasaulį atsidūrus ant susinaikinimo slenksčio. Tai lemia ekologinės katastrofos grėsmė, karai ir individo egzistencinė krizė. Pastaruosius keletą metų „Sirenos“ pristato į tikrovę aktyviai reaguojantį teatrą, kurio kūrėjai siekia keisti pasaulį. Šiemet festivalyje dar stipriau susitelkiama ne į estetines spektaklių ypatybes, bet į teatro potencialą suteikti žinių ir skatinti pokytį.

Scena iš spektaklio „Šiandien niekas nežuvo“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Šiandien niekas nežuvo“. D. Matvejevo nuotr.
Silke Huysmans ir Hannesas Dereere spektaklyje „Pleasant Island“. S. Sato („Theater Commons Tokyo“) nuotr.
Silke Huysmans ir Hannesas Dereere spektaklyje „Pleasant Island“. S. Sato („Theater Commons Tokyo“) nuotr.
Silke Huysmans spektaklyje „Pleasant Island“. S. Sato („Theater Commons Tokyo“) nuotr.
Silke Huysmans spektaklyje „Pleasant Island“. S. Sato („Theater Commons Tokyo“) nuotr.
Silke Huysmans ir Hannesas Dereere spektaklyje „Pleasant Island“. S. Sato („Theater Commons Tokyo“) nuotr.
Silke Huysmans ir Hannesas Dereere spektaklyje „Pleasant Island“. S. Sato („Theater Commons Tokyo“) nuotr.
Hannesas Dereere spektaklyje „Pleasant Island“. S. Sato („Theater Commons Tokyo“) nuotr.
Hannesas Dereere spektaklyje „Pleasant Island“. S. Sato („Theater Commons Tokyo“) nuotr.
Silke Huysmans ir Hannesas Dereere spektaklyje „Out of the Blue“. D. Putino nuotr.
Silke Huysmans ir Hannesas Dereere spektaklyje „Out of the Blue“. D. Putino nuotr.
Silke Huysmans ir Hannesas Dereere spektaklyje „Out of the Blue“. D. Putino nuotr.
Silke Huysmans ir Hannesas Dereere spektaklyje „Out of the Blue“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Out of the Blue“. D. Putino nuotr.
Scena iš spektaklio „Out of the Blue“. D. Putino nuotr.
Ieva Tumanovičiūtė

Teatras ir literatūra

„Užburtas kalnas“ Jaunimo teatre

Jaunimo teatras įtraukia žiūrovus į literatūros ir teatro dialogą. Tokie repertuaro spektakliai kaip „Austerlicas“ (2020), „Don Kichotas“ (2021), „Puikus naujas pasaulis“ (2021), „Jauno žmogaus memuarai“ (2022), „Edžio pabaiga“ (2022), „Erinijos“ (2022), „Barbarai“ (2023), „Bėgūnė“ (2024), sukurti pagal rašytojų W.G. Sebaldo, Miguelio de Cervanteso, Aldous’o Huxley, Ričardo Gavelio, Édouardo Louis, Jonathano Littello, J.M. Coetzee ir Olgos Tokarczuk prozos kūrinius, skirti intelektualiam žiūrovui, atėjusiam pamatyti, kaip jam žinoma literatūra virsta teatru. Per spektaklį susijungia rašytojo, režisieriaus ir skaitytojo / žiūrovo vaizduotė ir mintys. Kūrėjai ne pristato, bet interpretuoja knygų turinį, nes pasiruošęs žiūrovas reikalauja, kad romano metamorfozė į spektaklį būtų prasminga.

Matas Dirginčius ir Donatas Želvys spektaklyje „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Matas Dirginčius ir Donatas Želvys spektaklyje „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Donatas Želvys spektaklyje „Užburtas kalnas“. Jaunimo teatro nuotr.
Donatas Želvys spektaklyje „Užburtas kalnas“. Jaunimo teatro nuotr.
Scena iš spektaklio „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš spektaklio „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Matas Dirginčius, Donatas Želvys ir Valentinas Masalskis spektaklyje „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Matas Dirginčius, Donatas Želvys ir Valentinas Masalskis spektaklyje „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Donatas Želvys ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Donatas Želvys ir Aleksas Kazanavičius spektaklyje „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Donatas Želvys, Matas Dirginčius ir Valentinas Masalskis spektaklyje „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Donatas Želvys, Matas Dirginčius ir Valentinas Masalskis spektaklyje „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš spektaklio „Užburtas kalnas“. Jaunimo teatro nuotr.
Scena iš spektaklio „Užburtas kalnas“. Jaunimo teatro nuotr.
Scena iš spektaklio „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Scena iš spektaklio „Užburtas kalnas“. L. Vansevičienės nuotr.
Ieva Tumanovičiūtė

Kito gyvenimo ilgesys

„Quanta“ Lietuvos nacionaliniame dramos teatre

Trijuose Lietuvos nacionaliniame dramos teatre lenkų režisieriaus Łukaszo Twarkowskio sukurtuose spektakliuose svarbus šokis. „Lokyje“ (2017) elektroninės muzikos ritmu aktoriai sinchroniškai atlieka choreografiją – hipnotizuojančią ir keliančią norą judėti kartu. Tai išsipildo „Respublikoje“ (2020): trečioje jos dalyje žiūrovai kartu su aktoriais šoka reivo vakarėlyje. O naujausiame spektaklyje „Quanta“, kurio premjera įvyko rugsėjo 13, 14 d., šokama poromis (choreografas Pawełas Sakowiczius). Taip pat čia svarbus „Serpantino šokis“, daugiau nei prieš šimtą metų ištobulintas Loie Fuller ir tapęs vienu pirmųjų kino filmų.

Rimantė Valiukaitė spektaklyje „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Rimantė Valiukaitė spektaklyje „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Marius Čižauskas ir Airida Gintautaitė spektaklyje „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Marius Čižauskas ir Airida Gintautaitė spektaklyje „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Gediminas Rimeika ir Vainius Sodeika spektaklyje „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Gediminas Rimeika ir Vainius Sodeika spektaklyje „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Aistė Zabotkaitė, Arūnas Vozbutas ir Marius Čižauskas spektaklyje „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Aistė Zabotkaitė, Arūnas Vozbutas ir Marius Čižauskas spektaklyje „Quanta“. D. Matvejevo nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XXI)

Naujo teatro sezono belaukiant, nurimusioje tarsi jūra per štilį sąmonėje išnyra aktoriaus Mato Dirginčiaus ir režisieriaus Nauberto Jasinsko performansas „Pilėnai*“ (Meno ir mokslo laboratorija, 2024). Kūrinys leidžia pamatyti, kas galėtų pakeisti dabartinį homo sapiens (protingąjį žmogų). Ateities žmogumi galėtų tapti švelnusis, jautrusis žmogus. Antroje pasirodymo dalyje, atlikėjams lėtai judant ir sustingstant skulptūriškomis pozomis, skamba dokumentiškos, asmeniškos dviejų draugų susirašinėjimo balso žinutėmis ištraukos.

Valentinas Masalskis ir Viktorija Kuodytė spektaklyje „Didvyrių aikštė“. D. Matvejevo nuotr.
Valentinas Masalskis ir Viktorija Kuodytė spektaklyje „Didvyrių aikštė“. D. Matvejevo nuotr.
Matas Dirginčius ir Naubertas Jasinskas sceniniame vyksme „Pilėnai*“. M. Norvaišos nuotr.
Matas Dirginčius ir Naubertas Jasinskas sceniniame vyksme „Pilėnai*“. M. Norvaišos nuotr.
Knygos „Utopija. Laiškai aktoriams“ viršelyje panaudota D. Matvejevo nuotr.
Knygos „Utopija. Laiškai aktoriams“ viršelyje panaudota D. Matvejevo nuotr.
Krystianas Lupa. D. Matvejevo nuotr.
Krystianas Lupa. D. Matvejevo nuotr.
„Kosmos LAB ’24“ kūrybinių rezultatų pristatymas. U. Bagdonavičiaus nuotr.
„Kosmos LAB ’24“ kūrybinių rezultatų pristatymas. U. Bagdonavičiaus nuotr.
Valentinas Masalskis ir Sergejus Ivanovas spektaklyje „Austerlicas“. L. Vansevičienės nuotr.
Valentinas Masalskis ir Sergejus Ivanovas spektaklyje „Austerlicas“. L. Vansevičienės nuotr.
Rimgailė Renevytė, Ieva Tumanovičiūtė

Iš mūsų vaidybų

Laiškai apie teatrą (XX)

Viename laiške su apmaudu iškėlei klausimą, ar teatro tikslas ir yra tiksliai panaudojant teatrines priemones perskaityti pjesę susirinkusiems žiūrovams. Manau, kiekvienas kūrėjas pasirenka savaip, bet vis dėlto neatmetu galimybės, kad kartais užtenka meistriškai pastatyti pjesę. Bet tik tada, kai pavyksta jai įpūsti gyvybės ir personažai atgyja. Lyginant du pagal panašaus modernizmo laikotarpio kūrinius pastatytus spektaklius, ypač išryškėja, kad tai įvyksta pagal Roger Vitraco 1928 m. pjesę Gintaro Varno sukurtame spektaklyje „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2024). Jis leidžia pasimėgauti aktorių vaidmenimis – stebina ne tik vaikų, bet ir išradingi, komiški, psichologiškai tikslūs, ir šiandien atpažįstami aktorių Elzės Gudavičiūtės bei Miglės Polikevičiūtės sukurti motinų personažai. Tačiau tai, kas pavyko Varnui, mažiau pasisekė jo mokiniui režisieriui Žilvinui Vingeliui, Vilniaus mažajame teatre pastačiusiam „Orfėją“ pagal 1925 m. Jeano Cocteau pjesę. 

Rasa Samuolytė ir Aurelijus Pocius spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Rasa Samuolytė ir Aurelijus Pocius spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Viktoras, arba Vaikai valdžioje“. D. Matvejevo nuotr.
Agnė Šataitė, Greta Šepliakovaitė ir Tomas Rinkūnas spektaklyje „Orfėjas“. D. Matvejevo nuotr.
Agnė Šataitė, Greta Šepliakovaitė ir Tomas Rinkūnas spektaklyje „Orfėjas“. D. Matvejevo nuotr.
Scena iš spektaklio „Bros“. D. Rimeikos nuotr.
Scena iš spektaklio „Bros“. D. Rimeikos nuotr.
Aurelijus Pocius, Dainius Gavenonis ir Rasa Samuolytė spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Aurelijus Pocius, Dainius Gavenonis ir Rasa Samuolytė spektaklyje „Mama“. D. Matvejevo nuotr.
Jolanta Dapkūnaitė spektaklyje „Café existans“. V. Ruzgaitės nuotr.
Jolanta Dapkūnaitė spektaklyje „Café existans“. V. Ruzgaitės nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Alice Rende spektaklyje „Fora“. D. Ališausko nuotr.
Gabriela Muñoz spektaklyje „Julieta“. D, Ališausko nuotr.
Gabriela Muñoz spektaklyje „Julieta“. D, Ališausko nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 13  >>> Archyvas