7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Aleksandra Pister

Aleksandra Pister

Muzika, šokiai ir kiti kerai

„Grieždama smuiku visada šiek tiek šoku“, – sako barokinio smuiko atlikėja ir istorinių šokių šokėja Mojca Gal. Spalio 12 d. ji viešės Nacionaliniame muziejuje Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmuose vykstančiame tarptautiniame edukaciniame Šv. Cecilijos senosios muzikos festivalyje. Iš Slovėnijos kilusi išskirtinė menininkė kartu su scenos kolegomis Thysu Grobelniku (klavesinas) ir Beatriče Baltrušaityte (pasakotoja) surengs interaktyvų koncertą šeimoms su vaikais „Užburtas miškas“. Jame bus istorinės muzikos, Baroko šokių ir gamtos kerų. Artėjant koncertui pakalbinau atlikėją apie jos profesijas, o jų yra bent keturios!  

Mojca Gal. S. Drescher nuotr.
Mojca Gal. S. Drescher nuotr.
Aleksandra Pister

Nuo pamokslo iki flirto

Kretingos senosios muzikos festivalį uždarė mišios Vazų ir Habsburgų vedybinėms sąjungoms

Rugpjūčio 31-oji. Įžengiu į Kretingos Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijai bažnyčią. Aštuonias vasaras čia vyksta tarptautinis Kretingos senosios muzikos festivalis. Man, sostinės, kur telkiasi intensyviausias istorinės muzikos vyksmas, gyventojai, Kretinga atrodo tolimas Lietuvos kampelis. Tačiau vasarą čia rengiama senosios muzikos koncertų serija, kurią ir sostinės klausytojai godžiai „prarytų“. Bet pradėsiu iš seniau.

Kretingos senosios muzikos festivalio uždarymo akimirka. D. Bielkausko nuotr.
Kretingos senosios muzikos festivalio uždarymo akimirka. D. Bielkausko nuotr.
Kretingos senosios muzikos festivalio uždarymo akimirka. D. Bielkausko nuotr.
Kretingos senosios muzikos festivalio uždarymo akimirka. D. Bielkausko nuotr.
Kretingos senosios muzikos festivalio uždarymo akimirka. D. Bielkausko nuotr.
Kretingos senosios muzikos festivalio uždarymo akimirka. D. Bielkausko nuotr.
Kretingos senosios muzikos festivalio uždarymo akimirka. D. Bielkausko nuotr.
Kretingos senosios muzikos festivalio uždarymo akimirka. D. Bielkausko nuotr.
Aleksandra Pister

Patirsi ne kasdien

„Il Giardino Armonico“, Giovanni Sollima ir fantastinis stilius Vilniaus festivalyje

Vilniaus festivalio koncertų serijoje senoji muzika šiemet, rodos, labiau pagerbta. Ji skambėjo keliuose koncertuose – galbūt tai geras ženklas istorinės muzikos gerbėjams. Birželio 11-ąją britų monarchams dedikuotų Renesanso vokalinių kūrinių atliko madrigalistų grupė „The King’s Singers“, o 16-ąją toje pačioje Nacionalinės filharmonijos scenoje grojo įvairiais apdovanojimais bei publikos dėmesiu įvertintas senosios muzikos ansamblis „Il Giardino Armonico“. Nors Giovanni Antonini vadovaujamas ansamblis iš Italijos festivalyje svečiuojasi jau trečią kartą (klausytojai negailestingi, jie nori naujų veidų!), tą sekmadienį atlikėjai publikai suteikė nekasdienių klausymosi patirčių. 

Ansamblis „Il Giardino Armonico“ ir Giovanni Sollima. D. Matvejevo nuotr.
Ansamblis „Il Giardino Armonico“ ir Giovanni Sollima. D. Matvejevo nuotr.
Ansamblis „Il Giardino Armonico“ ir Giovanni Sollima. D. Matvejevo nuotr.
Ansamblis „Il Giardino Armonico“ ir Giovanni Sollima. D. Matvejevo nuotr.
Ansamblis „Il Giardino Armonico“ ir Giovanni Sollima. D. Matvejevo nuotr.
Ansamblis „Il Giardino Armonico“ ir Giovanni Sollima. D. Matvejevo nuotr.
Giovanni Antonini ir ansamblis „Il Giardino Armonico“ . D. Matvejevo nuotr.
Giovanni Antonini ir ansamblis „Il Giardino Armonico“ . D. Matvejevo nuotr.
Giovanni Antonini. D. Matvejevo nuotr.
Giovanni Antonini. D. Matvejevo nuotr.
Giovanni Sollima ir ansamblis „Il Giordino Armonico“. D. Matvejevo nuotr.
Giovanni Sollima ir ansamblis „Il Giordino Armonico“. D. Matvejevo nuotr.
Aleksandra Pister

Atsitinka nebūtų dalykų. Pirmą kartą surengta senosios muzikos edukacijos konferencija

Vilniuje, šalies kultūros ir mokslo renginių sostinėje, dažnai atsitinka nebūtų dalykų. Tai ypač mėgstama pabrėžti renginių viešinimo kampanijų metu. Žodžiai „Lietuvoje pirmą kartą koncertuos“, „vyks premjera“, „debiutuos“, „pirmą kartą mūsų šalyje rengiamas“, „dar nematytas“, „išskirtinis“ ar „vienintelis“ dažnai šmėžuoja kultūros įvykių anonsuose.

U. Bagdonavičiaus nuotr.
U. Bagdonavičiaus nuotr.
U. Bagdonavičiaus nuotr.
U. Bagdonavičiaus nuotr.
U. Bagdonavičiaus nuotr.
U. Bagdonavičiaus nuotr.
U. Bagdonavičiaus nuotr.
U. Bagdonavičiaus nuotr.
V. Abramausko nuotr.
V. Abramausko nuotr.
V. Abramausko nuotr.
V. Abramausko nuotr.
V. Abramausko nuotr.
V. Abramausko nuotr.
Aleksandra Pister

Atsargiai! Meistriškumo kursai. Pokalbis su jaunaisiais senosios muzikos profesionalais

Muzikos meistriškumo kursus rinkitės atsakingai. Skamba rimtai? Taip, tai rimta. Vos kelias dienas truksiantys susitikimai gali pakeisti karjeros kryptį. Taip nutiko jauniems senosios muzikos profesionalams, ansamblio „Acacia“ nariams: Emilei Ribokaitei (sopranas), Indrei Kučinskaitei (kornetas), Vojtěchui Jaklui (barokinis smuikas), Filipui Hrubý (klavesinas, basso continuo). Šiandien praeities muzika – jų profesinis pasirinkimas. Ansamblio muzikai tobulina senosios muzikos atlikimo įgūdžius garsioje senosios muzikos akademijoje, groja solo ir įvairios sudėties ansambliuose visoje Europoje bei turi daugiau ambicingų planų. Lapkričio 23–24 d. edukacinio Šv. Cecilijos festivalio kvietimu jie ves senosios muzikos meistriškumo kursus, dalinsis žiniomis su savo bendraamžiais. Tad jokio kartų skirtumo ar pamokslavimo, tik profesionali ir geranoriška mentorystė.

Emilė Ribokaitė ir Indrė Kučinskaitė. Arūno Baltėno nuotr.
Emilė Ribokaitė ir Indrė Kučinskaitė. Arūno Baltėno nuotr.
Vojtěchas Jaklas. Organizatorių nuotr.
Vojtěchas Jaklas. Organizatorių nuotr.
Filipas Hrubý. Organizatorių nuotr.
Filipas Hrubý. Organizatorių nuotr.
Aleksandra Pister

Viduramžių muzikos žinovas Dominique’as Vellard’as: „Muzika yra mistinė patirtis“

Ar kada nors anksčiau žmonės domėjosi tokia sena muzika, kokia domisi dabar? Galima įsivaizduoti Viduramžių kompozitorių, studijuojantį mokytojų kūrybą, kad šio bei to išmoktų. Kūrinius, sukurtus prieš vieną, du, gal tris dešimtmečius. O XX a. atsitiko kai kas nepaprasta. Į muzikų (atlikėjų, kompozitorių ir muzikologų) domėjimosi lauką pateko kūriniai, skambėję prieš kelis ir net keliolika amžių. Pakilo ir iki šiol tik auga senosios muzikos atradimo banga, kurios viena stipriausių srovių yra šio pokalbio herojus – prancūzų dainininkas ir kompozitorius Dominique’as Vellard’as. Jo vadovaujamas senosios muzikos ansamblis „Gilles Binchois“ įrašė pusšimtį muzikos albumų, o 2017 metais už nuopelnus senajai muzikai jam buvo suteiktas Prancūzijos Respublikos Garbės legiono riterio vardas.      

Ansamblis „Gilles Binchois“
Ansamblis „Gilles Binchois“
Dominique’o Vellard’o meistriškumo kursai
Dominique’o Vellard’o meistriškumo kursai
Dominique’o Vellard’o meistriškumo kursai
Dominique’o Vellard’o meistriškumo kursai
Dominique Vellard
Dominique Vellard
Aleksandra Pister

Prestižinis Šv. Cecilijos festivalis programą grindžia tikromis vertybėmis

Drąsa, kūrybiškumas, intuicija – tai šiųmečio vaikams ir jaunimui skirto Šv. Cecilijos senosios muzikos festivalio vertybių tiesė. Vienuoliktą kartą Valdovų rūmuose organizuojamo festivalio sumanytojai dalyvius pasitinka su kruopščiai parinktu edukaciniu turiniu. Jį ruošia užsienio ir Lietuvos muzikos profesionalai, tarp kurių – ne tik pasaulyje pripažinti atlikėjai, bet ir gabūs mokytojai. Juos vertina prestižinės aukštosios muzikos mokyklos, meistriškumo kursų organizatoriai, iš anksto pasiruošę mokinių antplūdžiui. Tokį vyksmą stebi Šv. Cecilijos festivalis; paskelbus festivalio programą į vaikams ir jaunimui skirtus renginius veržiasi net muzikos profesionalai. Lapkričio 20 – gruodžio 11 dienomis sostinėje vyksiančiuose edukaciniuose renginiuose kūrybiškumą lavins ištikimi bei nauji festivalio dalyviai.   

Beatričė Baltrušaitytė. V. Abramausko nuotr.
Beatričė Baltrušaitytė. V. Abramausko nuotr.
Cristina Alís Raurich
Cristina Alís Raurich
Dominique Vellard
Dominique Vellard
Emilė Ribokaitė
Emilė Ribokaitė
„GŠ ansamblis“
„GŠ ansamblis“
Muzikos mokyklų mokinių koncertas
Muzikos mokyklų mokinių koncertas
Šv. Cecilijos festivalio muzikos studija
Šv. Cecilijos festivalio muzikos studija
Šv. Cecilijos festivalio muzikos studija
Šv. Cecilijos festivalio muzikos studija
Aleksandra Pister

Plikas ir įsiutęs

Lietuviška Antonio Vivaldi operos „Orlando furioso“ premjera

Paskutinį savaitgalį prieš Kalėdas (gruodžio 21–22 d.) visko matę sostinės klausytojai turėjo progą apsilankyti premjeroje. Antonio Vivaldi opera „Orlando furioso“ Lietuvoje dar nebuvo atlikta, tad VšĮ „Artis opera“ siūlomas pastatymas žadino smalsumą. Nors šios baroko operos veiksmas vyko istorinėse erdvėse – Valdovų rūmuose, buvo aišku, kad garbanotų perukų tikėtis visgi neverta.

Jomantė Šležaitė (Alčina). D. Pu nuotr.
Jomantė Šležaitė (Alčina). D. Pu nuotr.
Jomantė Šležaitė (Alčina). D. Pu nuotr.
Jomantė Šležaitė (Alčina). D. Pu nuotr.
Gunta Gelgotė (Andželika). D. Pu nuotr.
Gunta Gelgotė (Andželika). D. Pu nuotr.
Stein Skjervold (Astolfas) ir Jomantė Šležaitė (Alčina). D. Pu nuotr.
Stein Skjervold (Astolfas) ir Jomantė Šležaitė (Alčina). D. Pu nuotr.
Stein Skjervold (Astolfas) ir Jomantė Šležaitė (Alčina). D. Pu nuotr.
Stein Skjervold (Astolfas) ir Jomantė Šležaitė (Alčina). D. Pu nuotr.
Stein Skjervold (Astolfas) ir Gunta Gelgotė (Andželika). D. Pu nuotr.
Stein Skjervold (Astolfas) ir Gunta Gelgotė (Andželika). D. Pu nuotr.
Stein Skjervold (Astolfas). D. Pu nuotr.
Stein Skjervold (Astolfas). D. Pu nuotr.
Rūta Vosyliūtė (Bradamantė) ir Stein Skjervold (Astolfas). D. Pu nuotr.
Rūta Vosyliūtė (Bradamantė) ir Stein Skjervold (Astolfas). D. Pu nuotr.
Aleksandra Pister

Vien malonumai

Baroko operos teatras pristatė G.F. Händelio operą „Semelė“

Kai 2014 metais susibūrė Baroko operos teatras (meno vadovas Viktoras Gerasimovas), minčių buvo įvairių. Pirmiausia džiugino, kad teatras žada statyti baroko operas, Lietuvos scenose rodomas tik kaip pavieniai projektai. Atrodė, laimės visi – klausytojai ir atlikėjai, trupė užpildys iki tol beveik tuščią koncertinę nišą. Tačiau teatras neturėjo nei patalpų (neturi ir dabar), nei baroko instrumentų kopijų. Tik vienas kitas orkestro muzikantas ar dainininkas turėjo bent kiek patirties senosios muzikos scenoje. Tąkart atrodė, kad trupės ambicijos iš tiesų didelės, bet amunicija nepamatuotai maža.

 

Sausio 26-ąją Rusų dramos teatre publikai trupė pristatė ketvirtąją premjerą – Georgo Friedricho Händelio operą-oratoriją „Semelė“. Tai – iki šiol sėkmingiausias Baroko operos teatro projektas. Operoje kartu derėjo taurus režisieriaus Viliaus Malinausko meninis matymas, gražus atlikimas (orkestro vadovas Juozas Mantas Jauniškis), stilizuoti antikinio ir barokinio braižo kostiumai (autorė Jolanta Rimkutė), savita scenografija (Kristina Kasparavičienė) ir choreografija (Erika Vizbaraitė), šviesos (Darius Malinauskas).

Scena iš operos-oratorijos „Semelė“. J. Pūkio nuotr.
Scena iš operos-oratorijos „Semelė“. J. Pūkio nuotr.
Lina Dambrauskaitė (Semelė) ir Rūta Vosyliūtė (Ina). J. Pūkio nuotr.
Lina Dambrauskaitė (Semelė) ir Rūta Vosyliūtė (Ina). J. Pūkio nuotr.
Lina Dambrauskaitė (Semelė). J. Pūkio nuotr.
Lina Dambrauskaitė (Semelė). J. Pūkio nuotr.
Tadas Girininkas (Kadmas ir Somnas), Aistė Pilibavičiūtė (Iridė), Vilija Mikštaitė (Junona). J. Pūkio nuotr. 

 J. Pūkio nuotr.
Tadas Girininkas (Kadmas ir Somnas), Aistė Pilibavičiūtė (Iridė), Vilija Mikštaitė (Junona). J. Pūkio nuotr. J. Pūkio nuotr.
Scena iš operos-oratorijos „Semelė“. J. Pūkio nuotr.
Scena iš operos-oratorijos „Semelė“. J. Pūkio nuotr.
Aleksandra Pister

Dieve, sergėk Karalienę

Festivalyje „Banchetto musicale“ skambėjo muzika trims Anglijos valdovėms

Karališka muzika turi magijos... Kaip ir daugelis kitų aristokratų gyvenimo atributų, tebekeliantys karštligišką susidomėjimą daliai modernaus pasaulio visuomenės. Įstabu, kokį galingą poveikį įgauna įvykiai, vietos, objektai, buities reikmenys (stalo įrankiai, rašymo priemonės, drabužiai, avalynė, žaislai ir t.t.), palytėti karališkos giminės. Ne išimtis – muzika, o ypač karališkųjų epochų repertuaras. Ar nenuskamba kūriniai kažkaip ypatingai, galvojant apie tai, kad kadaise jų klausėsi Jos Didenybė?

 

Į šiuos saldžius spąstus galbūt pakliuvo klausytojai, atėję į Valdovų rūmuose vykusius senosios muzikos festivalio „Banchetto musicale“ koncertus – „Dvi Habsburgų moterys – Elžbieta ir Kotryna“ (rugsėjo 9 d.) ir „Dieve, sergėk Karalienę“ (rugsėjo 21 d.), kuriame skambėjo muzika trims Anglijos valdovėms. Lietuvos ir Lenkijos karalienėms dedikuotą programą parengė choras ir konsortas „Brevis“ (vadovai Gintautas Venislovas ir Darius Stabinskas), britiškąją choras „Brevis“ atliko su ansambliu „Contrasto armonico“ (projekto vadovas Marco Vitale, Italija, Lenkija).

Koncerto „Dvi Habsburgų moterys – Elžbieta ir Kotryna“ akimirka. V. Abramausko nuotr.
Koncerto „Dvi Habsburgų moterys – Elžbieta ir Kotryna“ akimirka. V. Abramausko nuotr.
Koncerto „Dvi Habsburgų moterys – Elžbieta ir Kotryna“ akimirka. V. Abramausko nuotr.
Koncerto „Dvi Habsburgų moterys – Elžbieta ir Kotryna“ akimirka. V. Abramausko nuotr.
Koncerto „Dieve, saugok Karalienę“ akimirka. V. Abramausko nuotr.
Koncerto „Dieve, saugok Karalienę“ akimirka. V. Abramausko nuotr.
Koncerto „Dieve, saugok Karalienę“ akimirka. V. Abramausko nuotr.
Koncerto „Dieve, saugok Karalienę“ akimirka. V. Abramausko nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 2  >>> Archyvas