VII Vilniaus fortepijono muzikos festivalyje – François-Frédérico Guy rečitalis
Lapkričio 25 d. Filharmonijos Didžiojoje salėje VII Vilniaus fortepijono festivalyje „Paryžietiški vakarai Vilniuje“ rečitalį surengė išskirtinio talento pianistas iš Prancūzijos François-Frédéricas Guy, neįtikėtinai meistriškai, įtaigiai ir neįprastai skambinęs Ferencą Lisztą, Claude’ą Debussy ir Ludwigą van Beethoveną. Kaip skaitome informatyviame festivalio buklete (sudarytoja Skirmantė Valiulytė, redaktorės Justa Adomonytė-Šlekaitienė, Rima Povilionienė ir Laimutė Ligeikaitė), šis pianistas pasaulyje pristatomas kaip vienas ryškiausių vokiečių romantizmo fortepijoninio repertuaro ir ypač Beethoveno kūrybos interpretatorių. Pastaruoju metu jis surengė nemažai koncertų Beethoveno 250-osioms gimimo metinėms, įrašė visas šio Vienos klasiko sonatas, o su violončelininku Xavieru Phillipsu ir smuikininku Tedi Papavrami įgrojo violončelės ir smuiko sonatas.
Pianistų Sonatos Deveikytės-Zubovienės ir Roko Zubovo koncertas „Organum“ salėje Vilniuje
Lapkričio 16 d. naujose patalpose įsikūrusiame fortepijonų salone „Organum“ koncertavo „Duo Zubovas“ – Sonata Deveikytė-Zubovienė ir Rokas Zubovas. Įdomu buvo išgirsti šios jau daugybę metų kartu skambinančios bendraminčių pianistų šeimos naujai parengtą programą „Skambančios visatos“. Intrigavo ir proga apsilankyti naujoje koncertinėje erdvėje, kurios įkūrėjai Dainius ir Dalia Sverdiolai dėjo pastangas įgyvendinti jos koncepciją – ne tik fortepijonų salono, kuriame veikia didžiausia Baltijos šalyse fortepijonų ir pianinų prekybos ekspozicija, stovi italų meistro klavesinas, olandiški „Johannus“ vargonai bei kolekcinis senovinis fortepijonas, bet ir jaukios koncertų salės.
VIII tarptautinio M.K. Čiurlionio muzikos festivalio apžvalga
Dvi savaites skambėjo ir lapkričio 17 d. Valdovų rūmų salėje pakiliai baigėsi VIII tarptautinio M. K. Čiurlionio muzikos festivalio koncertai. Pasak festivalio sumanytojos, meno vadovės, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorės, pianistės Aleksandros Žvirblytės, šie koncertai buvo atkelti iš praėjusių metų ir skirti Mikalojaus Konstantino Čiurlionio gimimo145 metų jubiliejui, deja, dėl pandemijos neįvykę, kaip ir visi kiti renginiai. Šiemet numatyti koncertai įvyko pagal planą, išskyrus vieną, kai negalėjo atvykti Vytautas Sondeckis (violončelė) ir Paulius Anderssonas (fortepijonas).
Nacionalinio simfoninio orkestro ir solistų gyvas koncertas Nacionalinėje filharmonijoje
Gegužės pradžią daugelis muzikos mylėtojų prisimins džiugiai, nes po didelės pertraukos vėl atsivėrė Lietuvos nacionalinės filharmonijos Didžiosios salės durys. Žmonės pasiilgo gyvai atliekamos muzikos poveikio, nesulyginamo su virtualiai perteikiamu, nors ir taip pat mielu, atlikėjų muzikavimu.
Andriaus Žlabio rečitalis Nacionalinėje filharmonijoje
Laimingi tie klausytojai, kurie, nepasydami viruso pavojaus, spalio 29-ąją gana gausiai rinkosi į Nacionalinę filharmoniją gyvai pasiklausyti itin mėgstamo pianisto Andriaus Žlabio ir jo traktuojamų Johanno Sebastiano Bacho „Angliškų siuitų“ klavyrui (džiugu, kad nepatekusiems buvo sudaryta galimybė koncertą stebėti Skaitmeninėje filharmonijos salėje nationalphilharmonic.tv). Vos įžengus į filharmonijos pastatą, saugiai ir raminamai nuteikė jame tvyranti tvarka, salėje nebuvo įprasto šurmulio, sumaniai išskirstytos sėdimos vietos sudarė galimybę artimai nebendrauti su kitais klausytojais. Saugumo pojūtis skatino susikaupti genialios Bacho muzikos garsams.
Pasiklausius Viktoro Paukštelio įrašytos kompaktinės plokštelės
Neseniai atsirado galimybė pasiklausyti talentingo pianisto Viktoro Paukštelio kompaktinės plokštelės, įrašytos puikios akustikos Paliesiaus dvaro salėje „Steinway & Sons“ (Model D) fortepijonu. Plokštelėje skamba Wolfgango Amadeus Mozarto Fantazijos c-moll (K 475) ir d-moll (K 397), Ludwigo van Beethoveno Sonata cis-moll, op. 27 Nr. 2 (Sonata quasi una fantasia, vadinamoji „Mėnesienos“), Arvo Pärto „Für Alina“, „Für Anna Maria“, „Variations for the Healing of Arinushka“ ir Fryderyko Chopino Scherzo Nr. 1 b-moll, op. 20. Šiuos kūrinius pianistas įrašė 2019 m. lapkritį („Sheva Classic“, garso režisierius Giedrius Litvinas, viršelio nuotraukos autorė Aušra Volungė, o išsamų ir įdomų tekstą parengė Justina Paltanavičiūtė. Ypatinga padėka reiškiama Juliui Ptašekui ir Mariui Ptašekui).
Įspūdžiai iš Steino Skjervoldo ir Dovilės Bagdonaitės koncerto
Įspūdingą koncertą Vilniuje, Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje, spalio 4 d. surengė talentingas norvegų baritonas Steinas Skjervoldas ir jam puikiai fortepijonu talkinusi Dovilė Bagdonaitė. Nacionalinė filharmonija su šiais talentingais atlikėjais vakarą skyrė Gustavo Mahlerio 160-osioms gimimo metinėms. Išskirtinio balso tembro, aukšto profesinio lygio vokalistas S. Skjervoldas Norvegijoje dainavo Nacionalinės operos bei daugelio regioninių operos teatrų pastatymuose. Jau daugiau kaip dešimtmetį gyvendamas Lietuvoje, jis aktyviai dalyvauja muzikiniame gyvenime kaip solistas, pasirodo su įvairiais kolektyvais – Lietuvos nacionaliniu, Lietuvos valstybiniu simfoniniais, Lietuvos, Klaipėdos kameriniais orkestrais, Valstybiniu Vilniaus kvartetu, choru „Vilnius“. Su ansambliu „Musica humana“ neseniai įrašė keletą šiuolaikinių lietuvių kompozitorių kūrinių. Jo repertuare – senoji muzika ir šių dienų kompozitorių specialiai jam sukurtos kompozicijos. Ypač ryškiai dainininkas puoselėja Lied žanro repertuarą. Šiuo metu S. Skjervoldas yra ir Lietuvos muzikos ir teatro akademijos pedagogas.
Įspūdžiai iš žymaus tenoro Iano Bostridge’o koncerto Paliesiuje
Ypatinga atmosfera tvyrojo Paliesiaus dvaro „Pasagos“ salėje rugsėjo 12-ąją. Koncertavo pasaulinio garso tenoras, muzikos mokslininkas, istorikas ir filosofas Ianas Bostridge’as iš Didžiosios Britanijos. Šis reto grožio balso savininkas su italų ir olandų kilmės jauna pianiste Saskia Giorgini, dabar gyvenančia Vienoje, tobulai interpretavo Franzo Schuberto 24 dainų vokalinį ciklą „Žiemos kelionė“ („Winterreise“, pagal Wilhelmo Müllerio tekstus). Sunku net patikėti, kad Paliesiaus dvaro koncertų organizatoriams pavyko privilioti visame pasaulyje garbinamą dainininką ir šis atvyko koncertuoti jam nežinomoje atokaus Lietuvos kampelio scenoje. Šis pasirodymas buvo vienintelis Baltijos šalyse.
Įspūdžiai iš koncertų Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje
Kol Vilniuje koncertinis gyvenimas dar virte virė, teko apsilankyti poroje smagių muzikos popiečių, rengiamų Nacionalinės filharmonijos. Čikagoje gimęs trimitininkas Dovas Lietuvninkas Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje kovo 1 d. surengė įdomų koncertą „Lituanica: skrydis per Atlantą“. Mylintis savo gimtinę JAV ir protėvių žemę Lietuvą, šis energingas muzikantas sumanė muzikos kūriniais susieti šias abi šalis. Retas atvejis pasaulyje, kai trimitininkas išdrįsta visą vakarą paskirti mažai žinomų kūrinių pristatymui, negailėdamas savo energijos, ir atlikti daugybę šių sudėtingų kūrinių, reikalaujančių net fizinės ištvermės, dvasinių pastangų. Savo įtaigiomis kūrinių traktuotėmis ir komentarais trimitininkas išsamiai pasakojo apie kompozitorių gyvenimą, kilmę, paskatas sukurti koncerte atliekamus opusus. Greta iškilių JAV kūrėjų Leonardo Bernsteino, George’o Gershwino, Aarono Coplando bei jaunesnių šios šalies autorių Stanley Friedmano ir Jameso Stephensono D. Lietuvninkas pateikė ir naujausius, specialiai šiam koncertui parašytus išeivio Kęstučio Daugirdo ir Andriaus Šiurio darbus.
Įspūdžiai iš Čekijos muzikos ir atlikėjų, pianisto Daumanto Kirilausko ir Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro koncerto
Orkestro muzikos koncerte „Čekų muzikos galia“ Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje vasario 22 d. turėjome galimybę susipažinti su jaunais čekų muzikais – dirigentu Mareku Prášilu, sopranu Veronika Rovná Holbová bei bosu-baritonu Lukášu Bařáku – ir jų meistriškai atliekamais retai girdimais kūriniais: amerikiečių minimalisto Johno Adamso „Short ride in a fast machine“ simfoniniam orkestrui, Antonino Dvořáko Simfonine poema „Vidudienio ragana“, op. 108, ir „Te Deum“ sopranui, bosui, chorui ir orkestrui, op. 103.