7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Šokis

Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

Debiutai balete „Korsaras“

Po Adolphe’o Adamo baleto „Korsaras“ premjeros, Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT) įvykusios 2018-ųjų pavasarį, šis prancūzų šokėjo ir choreografo Manuelio Legris kūrinys įgijo dar keletą sceninių pavidalų – buvo pastatytas Didžiajame teatre Varšuvoje (2020; čia, kaip ir Vilniuje, kelis spektaklius dirigavo Robertas Šervenikas) ir Milano Teatro alla Scala (2023; nuo 2020 m. Legris yra šio teatro baleto trupės vadovas).

Imanolis Sastre’as balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Imanolis Sastre’as balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Imanolis Sastre’as ir Lorenzo Epifani balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Imanolis Sastre’as ir Lorenzo Epifani balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Lorenzo Epifani ir Vakarė Radvilaitė balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Lorenzo Epifani ir Vakarė Radvilaitė balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Vakarė Radvilaitė ir Lorenzo Epifani balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Vakarė Radvilaitė ir Lorenzo Epifani balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Vakarė Radvilaitė balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Vakarė Radvilaitė balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Lorenzo Epifani balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Lorenzo Epifani balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Kotryna Rudych balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Kotryna Rudych balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Vilija Montrimaitė balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Vilija Montrimaitė balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Dautartas

Paskutiniai romantikos mohikanai

Apie choreografą Vytautą Brazdylį

Gal ir natūralu, kad vis agresyviau klasikinio šokio pasaulyje svariausias pozicijas užima naujoji choreografų karta, savo kūrybą grindžianti proceso tempu, lakoniškumu tiek choreografijoje, tiek ir scenografijoje, agresyviu vulgarumu, balansuojant ties riba, kartais net ir peržengiant raudonas linijas. Ir visa tai vyksta nepriklausomai nuo pastangų išsaugoti į sąmonę įsigėrusius etalonus. Neabejoju, jog ne vienas naujojo klasikinio šokio atstovas pateiks gausybę įrodymų, kad visa, kas dabar kuriama, jo supratimu, yra didžiausia teigiamybė, garantuojanti modernaus šokio su klasikos inkliuzais ilgaamžiškumą.

Vytautas Brazdylis. LNOBT nuotr.
Vytautas Brazdylis. LNOBT nuotr.
Fragmentas iš Antano Rekašiaus baleto „Amžinai gyvi“ (choreografas Vytautas Brazdylis). M. Aleksos nuotr.
Fragmentas iš Antano Rekašiaus baleto „Amžinai gyvi“ (choreografas Vytautas Brazdylis). M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Beniuševičius ir Grytė Dirmaitė balete „Baltaragio malūnas“. Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Žilvinas Beniuševičius ir Grytė Dirmaitė balete „Baltaragio malūnas“. Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Scena iš baleto „Baltaragio malūnas“. Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Scena iš baleto „Baltaragio malūnas“. Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Grytė Dirmaitė balete „Kopelija“ (choreografas Vytautas Brazdylis). Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Grytė Dirmaitė balete „Kopelija“ (choreografas Vytautas Brazdylis). Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Grytė Dirmaitė balete „Kopelija“ (choreografas Vytautas Brazdylis). Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Grytė Dirmaitė balete „Kopelija“ (choreografas Vytautas Brazdylis). Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Vytautas Brazdylis balete „Don Kichotas“. R. Mičiūno (VLE) nuotr.
Vytautas Brazdylis balete „Don Kichotas“. R. Mičiūno (VLE) nuotr.
Rūta Krugiškytė ir Vytautas Brazdylis balete „Don Kichotas“.
Rūta Krugiškytė ir Vytautas Brazdylis balete „Don Kichotas“.
Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

2023 m. lapkritis ir gruodis

Jau ne pirmą kartą svetingoje Nacionalinio Kauno dramos teatro scenoje svečiuojasi Charkivo Mykolos Lysenko nacionalinis akademinis operos ir baleto teatras, Rusijos karo veiksmų Ukrainoje išvarytas iš savo namų ir jau daugiau nei pusantrų metų priverstas klajoti po Europą. Pamatyti šią trupę skatino ne tik į Kauną atvežtas romantinio baleto šedevras – Adolphe’o Adamo „Žizel“, bet ir smalsumas: kaip svarbiausioje Kauno dramos scenoje sutilps baletas, kurio įtaigai reikšmingi ir scenografiniai, ir techniniai efektai, kaip spektaklis atrodys skambant įrašui. Tačiau pavyko išsaugoti svarbiausius estetinius šio ilgaamžio baleto akcentus, Antoninos Vasiljevos sukurta Žizel savitai ir jautriai pasakojo išdavystės ir atleidimo istoriją, Denisas Pančenko savo Albertui suteikė įdomių, nematytų detalių pirmame veiksme, mėgindamas įtikinti Žizel savo meile, o antrajame – akivaizdžiai atgailaudamas; įtaigų miškininko Hanso vaidmenį sukūrė Tarasas Kovšunas.

Julija Stankevičiūtė ir Andrea Canei balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Andrea Canei balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Andrea Canei balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė ir Andrea Canei balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Andrea Canei balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Andrea Canei balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Andrea Canei balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Andrea Canei balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius ir Nora Straukaitė balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius ir Nora Straukaitė balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Ignas Armalis balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Ignas Armalis balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Ignas Armalis balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Ignas Armalis balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Laimis Roslekas ir Voicechas Žuromskas balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Laimis Roslekas ir Voicechas Žuromskas balete „Arlekino milijonai“. M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Dautartas

Nuo ko prasideda gyvenimas?

Baletas „Pradžioje nebuvo nieko“

Ar kada svarstėte, nuo ko viskas prasideda? Nesvarbu kas: mūsų gyvenimas, rytas arba naktis, lietus arba kaitra. Ar dažnai pagalvojate, nuo ko prasidėjo Žemė, kokias „kalvarijas“ jai teko nueiti? Ar dažnai prisimename, kad esame homo sapiens? Į šiuos ir panašius klausimus bando atsakyti, tiksliau, bando juos priminti, naujausias Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro veiklos rezultatas – Antano Jasenkos baletas „Pradžioje nebuvo nieko“.

Imanolis Sastre’as ir Marija Kastorina balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Imanolis Sastre’as ir Marija Kastorina balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Genadijus Žukovskis ir Kristina Gudžiūnaitė balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Genadijus Žukovskis ir Kristina Gudžiūnaitė balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Olga Konošenko balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Olga Konošenko balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Greta Gylytė balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Greta Gylytė balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Komiško baleto klasika

„Tuščias atsargumas“ Latvijos nacionalinėje operoje

Kai Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras kvietė į premjerinius Giuseppe’s Verdi operos „Aida“ spektaklius, lapkričio 10 ir 11 d. Latvijos nacionalinė opera pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – Ferdinando Héroldo baletą „Tuščias atsargumas“, pasaulio baleto istorijoje labiau žinomą prancūzišku „La Fille mal gardée“ pavadinimu.

Filipas Fedulovas ir Sabīne Strokša balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Filipas Fedulovas ir Sabīne Strokša balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Jūlija Brauere ir Darius Florianas Catana balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Jūlija Brauere ir Darius Florianas Catana balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Darius Florianas Catana ir Jūlija Brauere balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Darius Florianas Catana ir Jūlija Brauere balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Darius Florianas Catana ir Jūlija Brauere balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Darius Florianas Catana ir Jūlija Brauere balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Aleksandras Osadčijus ir Andris Pudānas balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Aleksandras Osadčijus ir Andris Pudānas balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Scena iš baleto balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Scena iš baleto balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Andris Pudānas, Jūlija Brauere ir Darius Florianas Catana balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Andris Pudānas, Jūlija Brauere ir Darius Florianas Catana balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Jūlija Brauere balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Jūlija Brauere balete „Tuščias atsargumas“. A. Zeltiņos nuotr.
Žilvinas Dautartas

Unikali, prieštaringa asmenybė

Choreografas Elegijus Bukaitis

Yra tokia patarlė, kad mažas akmuo didelį vežimą verčia, bet ar realiame gyvenime pasitaiko panaši situacija? Taip, nors ir retai. Ypač Terpsichorės valdose. Tad mintimis grįžkime į 1959 m. vasarą. Operos ir baleto teatro scenoje žiūrovai ir teatro bendruomenė susipažįsta su Leningrado (dabar Sankt Peterburgas) Agripinos Vaganovos baleto mokyklos absolventais, nuo naujojo sezono pradžios įsiliesiančiais į teatro baleto trupę.

Scena iš spektaklio „Aistros“. A. Baryso nuotr.
Scena iš spektaklio „Aistros“. A. Baryso nuotr.
Elegijus Bukaitis. M. Aleksos nuotr.
Elegijus Bukaitis. M. Aleksos nuotr.
Elegijus Bukaitis. E. Bukaičio archyvo nuotr.
Elegijus Bukaitis. E. Bukaičio archyvo nuotr.
Helmutas Šabasevičius

Šokio dienoraščiai

Rugsėjis ir spalis

Trisdešimt trečiasis tarptautinis šokio festivalis „Aura“ savo programą pradėjo Izraelio choreografo Emanuelio Gato darbu „Kartotojai“. Šokio teatro „Aura“ būstinėje – kino teatro „Romuva“ salėje – parodytas spektaklis sudomino savita erdvine ir ritmine struktūra, kurioje „Auros“ šokėjai, apsirengę minimalistiniais Kristinos Čyžiūtės-Svirskienės sukurtais kostiumais, tapo lygiaverčiais choreografo partneriais. Tikslios judesių reakcijos derėjo su plastiškomis paslankių kūnų bangomis, smulkios rankų pirštų trelės tarytum pratęsė fortepijono muzikos garsus.

Scena iš šokio spektaklio „Kartotojai“. V. Paplausko nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Kartotojai“. V. Paplausko nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Kartotojai“. V. Paplausko nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Kartotojai“. V. Paplausko nuotr.
Scena iš spektaklio „Šokio simfonija iš Šiaurės Jeruzalės“. M. Vitėno nuotr.
Scena iš spektaklio „Šokio simfonija iš Šiaurės Jeruzalės“. M. Vitėno nuotr.
„Šimtametės baleto legendos“. NMKČMM nuotr.
„Šimtametės baleto legendos“. NMKČMM nuotr.
Knyga apie baletą „Kopelija“ su autografais
Knyga apie baletą „Kopelija“ su autografais
Dennis Alamanos šokio spektaklyje „Maža tėvynė“. R. Haughton nuotr.
Dennis Alamanos šokio spektaklyje „Maža tėvynė“. R. Haughton nuotr.
Dennis Alamanos šokio spektaklyje „Maža tėvynė“. R. Haughton nuotr.
Dennis Alamanos šokio spektaklyje „Maža tėvynė“. R. Haughton nuotr.
Scena iš spektaklio „Ateitis priklauso protėviams“. F. Simaitės nuotr.
Scena iš spektaklio „Ateitis priklauso protėviams“. F. Simaitės nuotr.
Miglė Markulytė

Iššokti per prasmės ribas

„Jumpcore“ festivalyje „Sirenos“

Būna tokių pasirodymų, kurie nuvilia net ir be išankstinių lūkesčių. Tikriausiai tokie pasirodymai yra stipriausia atlikėjo autonomijos išraiška – kai jis tampa nepriklausomas nuo keliamų lūkesčių ir geba sukviesti pilną salę žiūrovų, kad kalbėtų apie tai, kas jam svarbu, neatsižvelgdamas, kaip bus suprastas.

Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Pawełas Sakowiczius pasirodyme „Jumpcore“. D. Matvejevo nuotr.
Žilvinas Dautartas

Pirmieji ledlaužiai ir jų debiutai

Apie Lietuvos baletmeisterius

Jau prisiminėme pirmuosius mūsų baletmeisterius Bronių Kelbauską ir Vytautą Grivicką, ištisus dešimtmečius ne tik formavusius baleto repertuarą, ugdžiusius kolektyvą pagal savo suvokimą ir galimybes (ne tik savo!), bet ir nuosekliai vykdžiusius tas užduotis, kurias sau kėlė. Ar visos jos buvo priimtinos? Ne visiems ir ne visada. Kad ir kaip būtų keista, šie mūsų baleto pradininkai tarsi atstovavo dviem kultūrinio pasaulio pusėms. Vienas buvo linkęs rinktis Vakaruose tada klestėjusią choreografijos kryptį, kitas, buvęs pirmojo mokinys, laikui bėgant tapo vadinamojo draminio baleto Lietuvos scenose puoselėtoju.

Genovaitė Sabaliauskaitė. LNOBT archyvo nuotr.
Genovaitė Sabaliauskaitė. LNOBT archyvo nuotr.
Raimondas Minderis ir Genovaitė Sabaliauskaitė balete „Eglė žalčių karalienė“. VLE nuotr.
Raimondas Minderis ir Genovaitė Sabaliauskaitė balete „Eglė žalčių karalienė“. VLE nuotr.
Genovaitė Sabaliauskaitė balete „Raimonda“. LNOBT archyvo nuotr.
Genovaitė Sabaliauskaitė balete „Raimonda“. LNOBT archyvo nuotr.
Agnė Zėringytė

Į šokį mane atvedė likimas

Pokalbis su balerina Karolina Matačinaite

Karolina Matačinaitė prie Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) baleto trupės prisijungė 2014 m., baigusi M.K. Čiurlionio menų mokyklą. 2015 m. pelnė „Metų baleto vilties“ apdovanojimą. Baleto solistė sukūrė vaidmenis tokiuose spektakliuose kaip „Spragtukas“, „Bajaderė“, „Don Kichotas“, „Korsaras“ (choreografas Manuelis Legris, 2018), „Žizel“ (choreografė Lola de Ávila, 2020), „Infra“ (choreografas Wayne’as McGregoras, 2022) ir kt.

Karolina Matačinaitė ir Benjaminas Thomas Davisas balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė ir Benjaminas Thomas Davisas balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė balete „Bajaderė“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė balete „Bajaderė“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė balete „Don Kichotas“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė balete „Don Kichotas“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė ir Emilija Šumacherytė balete „Don Kichotas“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė ir Emilija Šumacherytė balete „Don Kichotas“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė ir Emilija Šumacherytė balete „Don Kichotas“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė ir Emilija Šumacherytė balete „Don Kichotas“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė balete „Žizel“. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė. M. Aleksos nuotr.
Karolina Matačinaitė. M. Aleksos nuotr.
Emilija Šumacherytė, Julija Šumacherytė ir Karolina Matačinaitė balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
Emilija Šumacherytė, Julija Šumacherytė ir Karolina Matačinaitė balete „Korsaras“. M. Aleksos nuotr.
  < PUSLAPIS IŠ 36  >>> Archyvas