7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Raktažodis: TV3

Televizija netelpa į kuprinę

Rajanas Batleris – nemalonus tipas. Jis dirba korporacijoje, kuri verčiasi žmonių atleidinėjimu. Rajanas (George Clooney) sugeba įtikinti atleidžiamą žmogų, kad visos permainos tik į gera, nors tas neturi jokių perspektyvų. Rajanas gyvena ore – jis skraido iš vieno JAV kampo į kitą ir į namus užsuka retai. Vesdamas seminarus jis aiškina klausytojams, kad gyvenime verta skirti tai, kas svarbu, ir tai, kas nelabai būtina. Tai, kas būtina, turi tilpti vienoje kuprinėje. Ši metodinė priemonė Rajano rankose filmo „Viskas ore!“ (TV3, 9 d. 22.25) režisieriui Jasonui Reitmanui yra metafora, apibūdinanti ne tik Rajaną, bet ir visuomenę, kurią staiga ištiko ekonominė krizė ir kuri turi iš naujo atsirinkti, kas jai svarbiausia. Bet „Viskas ore“ nėra ir krizę išgyvenančios visuomenės satyra, nors reikėtų visai nedaug, kad filmas toks taptų. Visai nedaug reikėtų ir tam, kad filmas taptų

Clooney’s su kačiuku, Filas su švilpiku

Jaunas australų gydytojas George’as Milleris ligoninėje dažnai susidurdavo su automobilių avarijų aukomis. Milleris nusprendė, kad šiame pasaulyje egzistuoja automobilių ir greičio kultas. Norėdamas debiutuoti mažo biudžeto (350 tūkstančių dolerių) filmu, kurio poveikis prilygtų automobilių susidūrimui, Milleris perkėlė savo apmąstymus apie avarijų aukas ir žiaurumą į netolimą ateitį. Ten, po urbanistinę civilizaciją ištikusios katastrofos, visas gyvenimas persikelia prie begalinių kelių. Kelias tapo gyvenimo būdu. Jis sužadino ir pačius žiauriausius instinktus. Kelių policininkas Maksas persekioja baikerių gaują, kuri nužudė jo žmoną ir kūdikį. Maksą praminė Pašėlusiu už jo žiaurią kovą su kelių gaujomis, kerštas yra jo vienintelis tikslas. Pagrindinį vaidmenį filme sukūrė dabar garsiausias Holivudo homofobas ir peštukas, o tada – beveik niekam nežinomas, tik dviejuose filmuose suvaidinęs dvidešimt dvejų australų aktorius Melas Gibsonas. Netrukus jis tapo

Edukacija – ne keiksmažodis

„Mes neužsiimame edukacija“, – išdidžiai pareiškė jaunas mano giminaitis, leidžiantis vieną iš tų populiarių žurnalų „žmonėms“, kai pabandžiau suabejoti panašių leidinių verte, nustebintas fakto, jog tokia makulatūra kažkodėl pardavinėjama net knygynuose. (Žinoma, turiu pripažinti, kad kitokios makulatūros juose taip pat netrūksta.) Matyt, greit jau niekas edukacija nebeužsiims, juolab kad net aukštosios mokyklos vis dažniau aiškina, kad teikia paslaugas.
 

Lietuviškos televizijos taip pat didžią laiko dalį teikia paslaugas pramogų ištroškusioms liaudies masėms. Gal todėl pamatęs naujus laidų pavadinimus supratau, kad

Mes žinome, kaip pavogti milijoną

Williamas Wyleris pirmą filmą sukūrė 1927-aisiais, paskutinį – 1970 metais. Ne vienas jo kūrinys jau seniai tapo klasikiniu, kai kurie apaugo legendomis, be Wylerio sunku būtų įsivaizduoti Holivudo kiną. Jo filmuose vaidino didžiausi aktoriai – Bette Davies, Laurence’as Olivier, Gary Cooperis... 1953 m. Wylerio filme „Romos atostogos“ pirmąkart pasirodė nauja žvaigždė. Tai buvo Audrey Hepburn. Režisierius neslėpė savo susižavėjimo jauna aktore: „Ji turėjo viską, ko ieškojau, – žavesį, nekaltumą ir talentą.“
 

Po „Romos atostogų“ žiūrovų numylėtine tapusi Hepburn suvaidino ir trečiame Wylerio filme, 1966 m. pasirodžiusioje kriminalinėje komedijoje „Kaip pavogti milijoną“ (TV3, 12 d. 22.40). Dabar tokie filmai apie planuojamus sudėtingus apiplėšimus dažniausiai vadinami heist movie. Garsiausias tokio požanrio pavyzdys, žinoma, yra

Pirmyn į regimybę

 

Bradą Pittą šiomis dienomis pamatysi visur – troleibuso stotelėje, televizoriaus ekrane, spalvoto žurnalo atvarte. Įdomu, kam šovė į galvą beprotiška mintis, kad „Chanel Nr. 5“ prieš pat Kalėdas turi reklamuoti būtent Pittas? Idėja man patiko. Tiesa, laukiau, kad aktorius taip pat pasakys, jog miega ne vilkėdamas pižamą, o pasišlakstęs keliais kvepalų lašais. Nepasakė, bet ir taip gražu.
 
Tačiau siūlau nepražiopsoti ir kitokio Brado Pitto. LNK (18 d. 22.35) parodys Andrew Dominiko filmą „Džesio Džeimso nužudymas, kurį įvykdė bailys Robertas Fordas“ (2007), kuriame legendinį amerikiečių banditą Jesse Jamesą suvaidino Pittas, už šį vaidmenį apdovanotas Venecijos kino festivalio prizu. Apie šį laukinių Vakarų „didvyrį“ sukurta dešimtys filmų (vieni smerkiantys, kiti aukštinantys plėšiką), jis tapo legenda dar būdamas gyvas, o mirė visai jaunas – vos trisdešimt ketverių. Jamesas visada kruopščiai planuodavo nusikaltimus ir kovojo su tais, kurie bandė prisidengti jo vardu ir šlove.

Pirmoji taisyklė

Niekad nebūčiau įtaręs, kad lietuviai mėgsta epus. Bet užsitęsęs ministrų kabineto sudarymas rodo, kad muilo operos pasakojimo principai vis labiau įsigali kasdienybėje. Keista ta muilo opera, nors visi jos personažai lyg ir atpažįstami. Tikrovė vis labiau virtualėja, todėl nenustebčiau tarp ministrų pamatęs ne tik populiaraus šou vedėją, bet ir tiesiog serialo herojų. Kodėl gi ne? Turėčiau net konkrečių pasiūlymų, bet geriau prikąsiu liežuvį, nes kartais tokie siūlymai ima ir išsipildo.
 
Nacionalinė televizija sekmadienį mus pakvies į dvi valandas trunkančią tiesioginę transliaciją – metų automobilio rinkimus. Matyt, tokia jų misija – vienyti tautą, kviesti ją susikabinti rankomis aplink tautos automobilį, džiūgauti kartu su laimingu automobiliu (atsiprašau, tauta), kad bent ką nors išrinkome vieningai.
 

Prie šitos atmosferos puikiai pritaps kadaise ne vieną nustebinęs filmas – 1999-aisiais pasirodęs Davido Fincherio „Kovos klubas“ (LNK, 11 d. 22.35). Į kino istoriją jau įėjo tarp geriausių visų laikų kino frazių atsidūręs sakinys:

Kaip kvepia avietės

Nemėgstu animacijos, kuri nuo ryto iki vakaro rodoma multipleksuose. Visi tie pilnametražiai animaciniai filmai, kurių herojai – žvėreliai, fėjos ir populiarių pasakų personažai, o siužetai koketuoja su tikrove, prisideda prie visuotinio infantilėjimo.
 

Kartais atrodo, kad tobulas netolimos ateities pilietis – amžinas vaikas, ad infinitum žiūrintis nesibaigiančius „Ledynmečius“, švenčiantis Valentino dieną ir dovanojantis raudonas pliušines širdutes bei įvairių formų žvakutes (kad būtų jaukiau). Tačiau šįkart kaip vieną svarbiausių savaitės filmų rekomenduosiu animacinį 2010 m. Sylvaino Chomet „Iliuzionistą (LRT Kultūra, 5 d. 22.35). Jo veiksmas nukels į 6-ojo dešimtmečio Škotiją, kur atsidūrė fokusininkas – tiesiog iš akies trauktas ponas Julo. Populiarų to paties dešimtmečio prancūzų komedijų personažą jis primena neatsitiktinai, nes „Iliuzionistas“ yra pagarbos duoklė didžiam prancūzų režisieriui ir aktoriui Jacques’ui Tati. Pastarojo duktė Sophie Tatischeff atidavė tėvo scenarijų Chomet, kuris atvirai prisipažįsta, kad Tati filmai

Ciklopai ir Odisėjai

Išvertus „Nemo“ iš lotynų kalbos, būtų „Niekas“. Taip Odisėjas prisistatė Ciklopui. Nesu Odisėjas, net tas iš garlaivių kontoros, apie kurį eilėraštyje rašė Nikolajus Gumiliovas, bet naujose kompanijose dažniausiai sakau, kad esu filologas. Tai tas pats kaip ir „Niekas“. Kas dabar susidomės pagyvenusiu filologu? Kas jo klausinės apie naujus filmus, prašys paaiškinti, kodėl lietuvių kinas toks blogas, ir kodėl nepatiko toks nuostabus filmas, kur Ingeborga Dapkūnaitė ir vėl vaidina elitinę prostitutę? Niekas. Jei norite ramiai praleisti vakarą su nepažįstamaisiais, į juos įsižiūrėti, – tai geriausias būdas.

Belgų režisieriaus Jaco van Dormaelio filmo „Ponas Niekas“ (LRT Kultūra, 28 d. 22.55) herojus atsibunda neįgaliu senuku Nemo (Jared Leto). Jis – paskutinis mirtingasis pasaulyje. Visi jau seniai nemirtingi, todėl su malonumu stebi televizijos šou, kurio herojus – iš proto besikraustantis senis. Gyvenimo pabaigoje pas Nemo ateis žurnalistas ir senis papasakos jam net kelias savo gyvenimo istorijas.
 

Žmogaus gyvenimas susideda iš to, ką jis pasirinko. Bet prisimindami gyvenimą dažnai prisimename ne tik tai, kas atsitiko, įvyko, buvo, bet ir tai, kas galėjo atsitikti. Van Dormaelis suteikia savo herojui galimybę viską išgyventi iškart: jis įsėdo į traukinį su mama ir liko perone su tėvu, vedė tris moteris ir kiekviena jam buvo vienintelė, turėjo namą su baseinu ir buvo benamis. Nemo patyrė viską, pasirinko viską. Režisierius tarsi sako, kad gyvenimas yra neišsemiamas ir iki galo nepažintas, net jei jį pragyvenai pats. Bet mes žinome tik tai, ką patyrėme patys. Visa kita yra

PUSLAPIS
3