7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Nauji leidiniai

Eglė Juocevičiūtė

Komplekso sprendimas

Dainiaus Liškevičiaus knyga „Muziejus“

 

Turiu prisipažinti, kad Dainiaus Liškevičiaus instaliaciją „Muziejus“, rodytą Nacionalinėje dailės galerijoje ir Šiuolaikinio meno centre 2012 m. balandį ir gegužę, apžiūrėjau skubiu ir pasyviu žvilgsniu. Gyvenau magistro baigiamojo darbo rašymo nuotaikomis ir mano pasaulis sukosi aplink mane. Manau, dėl šio fakto tapau puikia, o gal net tiksline knygos „Muziejus“, parengtos šių metų pradžioje ir pristatytos prieš porą mėnesių, skaitytoja.

 

Knygos sudarytojai – projekto autorius Dainius Liškevičius ir menotyrininkė Agnė Narušytė, dizainą kūrė Laura Grigaliūnaitė, leidėjas – „Kitos knygos“. Kaip spaudos pranešime gyrėsi sudarytojai, 400 kg „Muziejaus“ projekto sudėta į 1,4 kg sveriantį oranžinį knygos kvadratą. Pradėjus skaityti, pirmiausia pasidarė keista, kad knygoje nė žodeliu neužsimenama apie ją pačią, apie jos atsiradimo priežastis ir tikslą, apie tai, kokiu principu 400 kg buvo redukuoti į 1,4 kg.

Dainiaus Liškevičiaus knyga „Muziejus“
Dainiaus Liškevičiaus knyga „Muziejus“
Dainiaus Liškevičiaus knyga „Muziejus“
Dainiaus Liškevičiaus knyga „Muziejus“
Dainiaus Liškevičiaus knyga „Muziejus“
Dainiaus Liškevičiaus knyga „Muziejus“
Monika Krikštopaitytė

Tai rimta

 

Aleksandra Jacovskytė, Vilniaus veidai 1964–1993 (sud. Violeta Juškutė, dail. Jokūbas Jacovskis), Vilnius: Kultūros tiltai, 2014, p. 191

 

Kanoninė bet kurios meno šakos istorija nėra labai paslanki, todėl ir nesiūlysiu dabar perrašinėti Lietuvos fotografijos istorijos, tik ją praplėsti. Pirma paroda (2012, VDA parodų salėse „Titanikas“), o dabar ir knyga atskleidė žinomos scenografės Aleksandros Jacovskytės vaizdų archyvus, kur esame priversti suprasti, kad vadinamoji sovietmečio Lietuvos fotografijos mokykla yra tik viena, nors ir ryškiausiai mums įdiegta, briauna, ir kad egzistuoja dar mažai analizuotų paralelinių pasaulių, kurie visai kitaip įdomūs, ir kur yra tai, ko mūsų klasikoje su žiburiu nerasi.
 
Pavyzdžiui – tokio nefališko žvilgsnio, t.y. kai viskas nėra tik kūrėjo objektas ar tema, turinti/s paklusniai sugulti į švarią, nepajudinamą kompoziciją. Aleksandrai Jacovskytei objektas yra ne tiek aplinka, net ne taip išryškintas ir žodžiais svarbiausiu įvardintas žmogus, o santykis su juo – subjektyvus ir labai delikatus. Taip ir gaunama visa ta magija – per subjektyvų už kadro tvyrantį objektą. Kaip tik magija ir neleidžia jos nuotraukų vadinti tiesiog dokumentika. Gali turėti nors ir lygiai tokį patį fotoaparatą, tą pačią dieną fotografuoti ten pat tą patį žmogų ir niekada gyvenime nepavyks toks portretas kaip Aleksandrai. Mat ji sukuria empatinį lauką (terminas išrastas analizuojant performansus), kuris savitai paveikia į juos pakliuvusiuosius, galbūt todėl, kaip sako dailės istorikė Giedrė Jankevičiūtė, „nuotraukose jie visi gražūs ir įspūdingi, nes kažkoks šeštas jausmas – intuicija, jautrumas nuotaikai ir, žinoma, išlavintas skonis priverčia Aleksandrą spustelėti užraktą būtent tą akimirką, kai jos modelis atrodo ypač patrauklus ir įdomus. Tas nuotraukas mėgsta jų modeliai, tačiau jos kalba ir visiškiems prašalaičiams.“

Knygos „Vilniaus veidai 1964–1993“ viršelis
Knygos „Vilniaus veidai 1964–1993“ viršelis
Aleksandra Fomina

Kaimynai plačiąja prasme

Milda Ivanauskienė, Literatų gatvė, kultūrinis gidas, Vilnius: Modernaus meno centras, 2014, 432 p., iliustr.

Nustebau sužinojusi, kad ši gatvė susiformavo tik 2008 m. – mano sąmonėje ji užsifiksavo kaip savo dabartiniu pavidalu visada egzistavusi sostinės dalis. Tam tikra prasme taip ir yra – pratarmėje pasakojama išsami gatvės istorija neišvengiamai susijusi su rašančiais, kuriančiais jos gyventojais. Gatvės idėja geriausiai atsiskleidžia per gidą, kuriam sudaryti Milda Ivanauskienė apdorojo milžinišką kiekį medžiagos: literatūros sąraše – net 24 smulkiu šriftu surinkti puslapiai. Itin džiugu, kad sudarytojai pavyko išvengti oficiozinio tono – tekstas balansuoja ties profesionalios menotyros ir kasdienės labiau išsilavinusio piliečio kalbos riba. Bendras leidinio įspūdis sukelia sunkiai apibūdinamus, kasdienybėje nedažnai pasireiškiančius bendrystės, dvasinio artumo jausmus. Pats Literatų gatvės egzistavimas yra tarsi šio santykio, – kaip reiškinio, žvelgiant fenomenologiškai, – įsikūnijimas, neįpareigojanti apžvalga ir netgi savotiškas išaukštinimas.

Knygos viršelis
Knygos viršelis
Literatų gatvė naktį. www.literatugatve.lt nuotr.
Literatų gatvė naktį. www.literatugatve.lt nuotr.
Monika Krikštopaitytė

Iki horizonto ir dar už jo

Du Modernaus meno centro leidiniai

Modernaus meno centras jau kelerius metus aktyviai užsiima kultūrinių, dažniausiai dailei skirtų leidinių publikavimu. Nemažą jų dalį užima verstinės knygos, skirtos augintis naujus meno suvokėjus, t.y. jaunuomenei skirti leidiniai. Jų neaptarsiu, nes svarbiausiais pastarojo meto įvykiais manau esant mėginimus pristatyti Lietuvos kultūrinį paveldą.

Albumo „Lietuvos tapyba 1960–2013“ viršelis
Albumo „Lietuvos tapyba 1960–2013“ viršelis
Kultūrinio gido „Vilniaus skulptūrų kelias“ viršelis
Kultūrinio gido „Vilniaus skulptūrų kelias“ viršelis
Kristina Stančienė

Idėjų šešėliai ir tikri skulptūrų kūnai

Naujame leidinyje – Gedimino Piekuro kūryba

 

 

Gediminas Piekuras, sud. Rita Mikučionytė ir Gediminas Piekuras, teksto aut. Rita Mikučionytė, dizainerė Ramunė Januševičiūtė, Lietuvos dailininkų sąjungos leidykla artseria, 2013, 96 p., 500 egz.
 
Šiemet Lietuvos dailininkų sąjungos leidyklos „artseria“ išleistą knygą „Gediminas Piekuras“ galima vadinti kolektyvinės kūrybos vaisiumi – mat čia dėstomos ne tik dailėtyrininkės Ritos Mikučionytės mintys apie skulptoriaus kūrybą, bet apstu ir paties menininko monologų. Ne veltui knygos priešlapyje abu jie vadinami leidinio sudarytojais. Pasak R. Mikučionytės, kartu su autoriumi dėliodami jo kūrybos paraleles ir galvodami apie skulptūrų kūrimo principus, jiedu ėjo ta pačia kryptimi – iš emocijų, jausminių potyrių kilusias įžvalgas mėgino racionaliai sisteminti, „įvilkdami jas į apgalvotą kategorijų apvalkalą“. Tai atspindi ne vien tekstas – jo leidinyje visai nedaug. Labiausiai – pati knygos struktūra, pasakojimo slinktis, iliustracijų išdėstymas.

 

Knygos „Gediminas Piekuras“ viršelis
Knygos „Gediminas Piekuras“ viršelis
Gediminas Piekuras, „Akvariumas“. 2012 m. K. Stoškaus nuotr.
Gediminas Piekuras, „Akvariumas“. 2012 m. K. Stoškaus nuotr.
Gediminas Piekuras, „Banga“. 2008–2009 m. R. Januševičiūtės nuotr.
Gediminas Piekuras, „Banga“. 2008–2009 m. R. Januševičiūtės nuotr.
Gediminas Piekuras, „Paveikslas“. 2009 m. Autoriaus nuotr.
Gediminas Piekuras, „Paveikslas“. 2009 m. Autoriaus nuotr.
Gediminas Piekuras, šeimos antkapis. 2012 m. Autoriaus nuotr.
Gediminas Piekuras, šeimos antkapis. 2012 m. Autoriaus nuotr.
Linas Vildžiūnas

Rudens „Kinas“

Lenkų filmų savaite šiandien prasideda tikras kino renginių maratonas, beveik be pertraukos vykstantis iki lapkričio pabaigos, tad naujasis „Kinas“ pirmiausiai ir skuba juos visus pristatyti. Tai Vilniaus dokumentinių filmų festivalis, Tarptautinis Kauno kino festivalis, dokumentinių filmų festivalis „Ad Hoc: nepatogus kinas“, tarptautinis animacinių filmų festivalis „Tindirindis“ ir galiausiai – Europos šalių kino forumas „Scanorama“, šiemet minintis dešimtąją sukaktį. Kinomanams kils nemažai galvosūkių, ką pasirinkti, nes šių renginių programose daug šiuo metu linksniuojamų filmų, pavyzdžiui, šiemetinis Kanų laureatas Michaelio Haneke’s „Meilė“ ar dokumentinis Beno Riverso „Dveji metai prie jūros“. Daug ir retrospektyvų, pradedant specialiąja programa „Siurrealizmas lenkų kine“ ir baigiant Ingmaro Bergmano filmais „Scanoramoje“.  

KINAS 2012 Nr. 3 (319)
KINAS 2012 Nr. 3 (319)
  < PUSLAPIS IŠ 4  >> Archyvas