7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Karolina Rimkutė

Karolina Rimkutė

Kaip skaityti svetimus dienoraščius?

Paroda „Moi, non-moi“ galerijoje „Vartai“

Ne naujiena, kad į Lietuvą dažniausiai atkeliauja neįspūdingi pasaulinių meno įžymybių kūriniai, jeigu jų apskritai kas nors atveža. Finansų stygius ir menka auditorija, žemas kultūrinio švietimo lygis vietoj ikrų ir šampano tegali pasiūlyti kiaušinių ir alaus. Vis dėlto žymios pavardės pritraukia daugelį, tai yra gana sėkmingas būdas prisikviesti daugiau lankytojų. Todėl, pirmą sykį išgirdusi apie galerijoje „Vartai“ planuojamą parodą „Moi, non-moi“, truputėlį šyptelėjau – ar nebus tai kažkas panašaus į Salvadoro Dali parodą, prieš keletą metų vykusią Klaipėdos kultūrų komunikacijos centro parodų rūmuose? Pasimokyta masalo strategija, kaip dar tuomet įvardijo Monika Krikštopaitytė („Genijaus peleninė ir gimnasto vienatvė“, 2014 02 14, 7md.lt)?

Louise Bourgeois
, HANG ON (detail), 2004
 m. R. Jakimavičienės nuotr.
Louise Bourgeois
, HANG ON (detail), 2004
 m. R. Jakimavičienės nuotr.
Louise Bourgeois
, HANG ON (detail), 2004
 m. A. Anskaičio nuotr.
Louise Bourgeois
, HANG ON (detail), 2004
 m. A. Anskaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Anskaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Anskaičio nuotr.
Maria Lassnig, 
Der Mensch ist auch ein armes Tier / Man Is Also a Pitiful Animal, 1997
 m. A. Anskaičio nuotr.
Maria Lassnig, 
Der Mensch ist auch ein armes Tier / Man Is Also a Pitiful Animal, 1997
 m. A. Anskaičio nuotr.
Maria Lassnig
, Die Vampire der ML. / The murder of Maria Lassnig / Vorschlag für ein drastisches Bild (The vampires of ML / The Murder Of Maria Lassnig / Proposal For a Drastic Image), 2000-2009
 m. A. Anskaičio nuotr.
Maria Lassnig
, Die Vampire der ML. / The murder of Maria Lassnig / Vorschlag für ein drastisches Bild (The vampires of ML / The Murder Of Maria Lassnig / Proposal For a Drastic Image), 2000-2009
 m. A. Anskaičio nuotr.
Maria Lassnig, 
Ist Geld sexy? / Is Cash Sexy?, 1999
 m. A. Anskaičio nuotr.
Maria Lassnig, 
Ist Geld sexy? / Is Cash Sexy?, 1999
 m. A. Anskaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Anskaičio nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. A. Anskaičio nuotr.
Maria Lassnig, 
Ich bin der Nachahmer meiner Epigonen / I Am The Imitator Of My Epigones, 1998
 m. A. Anskaičio nuotr.
Maria Lassnig, 
Ich bin der Nachahmer meiner Epigonen / I Am The Imitator Of My Epigones, 1998
 m. A. Anskaičio nuotr.
Karolina Rimkutė

Nuo vieno kraštutinumo prie kito

Adomo Danusevičiaus paroda „Penis Mushroom Series“

Mobilioje jaunąją Lietuvos menininkų kartą reprezentuojančioje galerijoje „The Rooster Gallery“ atsidarė naujausios Adomo Danusevičiaus kūrybos paroda tiesmuku pavadinimu „Penis Mushroom Series“. Gal toks pavadinimas ir nustebintų, jei tai būtų kito Lietuvos tapytojo personalinė paroda, tačiau vieno pirmųjų pradėjusių tyrinėti vyriškumo tematiką ir lig šiol nuosekliai dominuojančio šiame lauke menininko parodai toks serijos vardas ne tik pritinka, bet ir atrodo gana nuspėjamas. Vis dėlto plakatui pasirinkto kūrinio nuotrauka sukelia nuostabą – linksmai nusiteikęs molinis grybas-falas konstatuoja, jog aštuntojoje personalinėje Adomo Danusevičiaus parodoje išvysime... Keramiką?

Viena atrodo iškart aišku – menininką dominanti tematika išlieka nepakitusi. Danusevičius toliau analizuoja lytiškumo konstruktus ir reflektuoja queer tapatybės santykį su visuomene. Tačiau šį kartą jis tai atlieka kitu rakursu ne tik kalbant apie kūrybinę mediją, formą, bet ir apie patį vyriškumą. Pradėjus nuo hegemoninio vyriškumo kaip kamufliažinės maskuotės pereinama prie subordinuoto vyriškumo ir kempo estetikos (camp siekia perkoduoti socialinius konstruktus, kurių kultūrinė galia ir įtaka trukdo juos demontuoti ar ignoruoti; atsiskleidžia per išgalvojimus, stilizavimą, teatralizavimą, ironiją, žaismingumą ar hiperbolizavimą), o ši esti viena iš homoseksualių vyrų raiškos alternatyvų.

Adomas Danusevičius, „Apibersiu tave deimantais I“. 2016 m.  Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Apibersiu tave deimantais I“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Apibersiu tave deimantais II“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Apibersiu tave deimantais II“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Kaminas“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Kaminas“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Kamufliazinis vyriskumas“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Kamufliazinis vyriskumas“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Penis mushroom series“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Penis mushroom series“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Tapyti, kai negali netapyti I“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Tapyti, kai negali netapyti I“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Tapyti, kai negali netapyti II“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Adomas Danusevičius, „Tapyti, kai negali netapyti II“. 2016 m. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Parodos fragmentas. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Parodos fragmentas. Nuotrauka iš „The Rooster Gallery" archyvo
Karolina Rimkutė

Ša! Moteris kalba

Performansas „Platonių puota“ VDA parodų salėse „Titanikas“

Bekeliaudama į spalio 23 d. „Titaniko“ parodų salėje vykusį feministinį performansą „Platonių puota“ išties nekantravau išvysti keleto į puotą užsukusių vyrų reakcijas, kai jiems, šį ypatingą vakarą neturintiems teisės kalbėti, įklotais bus užklijuojamos burnos, kaip prieš keletą metų pasakojo Neringa Mikalauskienė, išvydusi performansą Paryžiuje. Didžiam nusivylimui, Vilniuje šio elemento atsisakyta – menininkės iš Prancūzijos nenorėjo išgąsdinti ne itin pažįstamos lietuviškos publikos.

 

O publikos visgi susirinko nemažai, atrodo, lyg ir neužteko visiems išdalinti lietuviškai atspausdintos Platonės Faidros kalbos, duodamos paskaityti, kol neprasidėjo puota. Įžengę į salę, visi apstojome užklotą stalą ir dar kiek paramstėme sienas, kol po užklotu kažkas pradėjo judėti – žiūrovų apsuptyje iš daugiadienių išgertuvių kėlėsi Platonės. Žiovaudamos jos dairėsi į svečius, rąžėsi, galop prasibudinusios įpylė sau ir kitiems iš po stalo traukiamo vyno (vienas butelis sudužo ir tapo netyčine auka dievams), abejingai ragavo gėrybes, kartu su gėlėmis nuklojusias stalą. Netikėtai stalo centre išvydome Faidros galvą. Stebėjosi ne tik ji, bet ir likusios Platonės – iš pradžių jos niekinančiai tampė galvos plaukus ir į ją baksnojo, bet vėliau, Faidrai prakalbus, puotos dalyvės pradėjo dažyti jai veidą ir puošti gėlėmis ištampytus plaukus.

Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Scena iš performanso „Platonių puota“. 2016 m. J. Lobanovo nuotr.
Karolina Rimkutė

Galva už galvą

Nezaket Ekici paroda apie nužudytas Turkijos moteris Pamėnkalnio galerijoje

Laimos Kreivytės kuruotos parodos „Postidėja IV. Karas“ tęsinyje Pamėnkalnio galerijoje pirmą kartą Vilniuje pristatoma turkų kilmės Berlyno menininkė Nezaket Ekici ir jos videoinstaliacija „Dantis už dantį – nužudytoms Turkijos moterims atminti“. Tamsioje, tuščioje salės erdvėje aidi riksmai, sienose išrikiuotos performansų atlikėjos kaltina tragiškai žuvusių moterų likimų lėmėjus ir prieš juos smurtauja. Energingi menininkių veiksmai apverčia galios struktūrą – prievartautojai ir žudikai tampa agresijos aukomis, smurto objektais. Apie įvykius jos kalba ne susitapatindamos su aukos vaidmeniu, o iš negailestingo teisėjo pozicijos (ir šitaip pasipriešina moters pažeidžiamumo įvaizdžiui). „Gyvybė už gyvybę, akis už akį, dantis už dantį“ – skelbia prieš maždaug 3,5 tūkstančių metų iškaltas teisinis principas, kuriuo vadovaujasi Özge Yüksel, nekoordinuotais judesiais puolanti vienuolikmetės žudiką ir klausianti: „Ar skauda? Ar jauti?“ Išmušti dantis grasina ir projekto sumanytoja Nezaket, linkėdama niekintojui išgyventi tokį patį skausmą vis iš naujo.

Nezaket Ekici, Pippa Bacca atminti (34 m., mirė 2008 m.). A. Narušytės nuotr.
Nezaket Ekici, Pippa Bacca atminti (34 m., mirė 2008 m.). A. Narušytės nuotr.
Nezaket Ekici, Pippa Bacca atminti (34 m., mirė 2008 m.). A. Narušytės nuor.
Nezaket Ekici, Pippa Bacca atminti (34 m., mirė 2008 m.). A. Narušytės nuor.
Nejla Yerebakan, Zehra Dursun Teker atminti (32 m., mirė 2015 m.). A. Narušytės nuotr.
Nejla Yerebakan, Zehra Dursun Teker atminti (32 m., mirė 2015 m.). A. Narušytės nuotr.
Nejla Yerebakan, Zehra Dursun Teker atminti (32 m., mirė 2015 m.). A. Narušytės nuotr.
Nejla Yerebakan, Zehra Dursun Teker atminti (32 m., mirė 2015 m.). A. Narušytės nuotr.
Huri Sevim Yaşar, Ömür Alarçin atminti (41 m., mirė 2015 m.). A. Narušytės nuotr.
Huri Sevim Yaşar, Ömür Alarçin atminti (41 m., mirė 2015 m.). A. Narušytės nuotr.
Hikmet Uçarkuş performansas. A. Narušytės nuotr.
Hikmet Uçarkuş performansas. A. Narušytės nuotr.
Hikmet Uçarkuş performansas. A. Narušytės nuotr.
Hikmet Uçarkuş performansas. A. Narušytės nuotr.
Hikmet Uçarkuş performansas. A. Narušytės nuotr.
Hikmet Uçarkuş performansas. A. Narušytės nuotr.
Karolina Rimkutė

Karas prasideda galvoje

„Postidėja IV. Karas“ VDA parodų salėse „Titanikas“

Keletu mėnesių vėliau nei įprastu intervalu prasidėjusi ketvirtoji „Postidėja“ mane ne juokais išgąsdino, jog „mažasis“ (tikriau – ignoruotasis) moterų meno naratyvas tradiciškai nebesitęs. Nejaugi lyčių pusiausvyra atrodo atkurta, nejaugi „Plote“ pasitūsino ir viskas baigta?.. Džiugiai žiniai, „Postidėja“ tik laukė rudens, kad simboliškai stabtelėtų kiekviename metų laike.

 

Į šį poetiškai melancholišką metų ketvirtį karo tema įsilieja gana natūraliai, bet ne tik dėl niūrios prieblandos ar žvarbesnio oro – šiuo metu laiku prasidėjo ir baigėsi Antrasis pasaulinis karas, prasidėjo tarptautinio karo su terorizmu kampanija, Euromaidanas. Tiesa, po šio masinio protesto sekę įvykiai karu nevadinami, netgi vadinami bet kuo, tik ne karu. Ar trūksta oficialaus vienos šalies prisipažinimo, o gal pompastiškos kariuomenės vietoje žalių žmogeliukų? Šiaip ar kitaip, mūsų šalyje bauginimo netrukus prasidėsiančiu karu netrūksta. Įvesta privalomoji tarnyba, žiniasklaida praneša gandus apie naujai kuriamus ginklus, klaidinančios antraštės kalba apie jau vykstančias mažų miestelių apgultis (kurios, pasirodo, tėra mūsiškių apmokymai) – galbūt jau apsipratome, bet dar neseniai masės buvo labai įbaugintos žiniasklaidos, nemažai žmonių net pradėjo kaupti konservus, planuoti slaptavietes ar emigraciją. Kadangi medijomis labai lengva manipuliuoti, tai tampa neatsiejamu šiuolaikinio karo elementu. Informacinė manipuliacija karą žmonių akyse gali paversti neegzistuojančiu, o taiką – nejaukia tyla prieš šovinių audrą. Aiškiau suvokti vizualinės manipuliacijos galią padeda vienos „Postidėjos“ veteranių, Jurgos Barilaitės kareivėlių kambarėlis.

Cooltūristės, „Skaldyk ir valdyk“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Cooltūristės, „Skaldyk ir valdyk“. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Veda Popovici, „Revoliuciniai reikmenys: dailės istorijos perpasakojimas per juodąjį kvadratą“. 2015 m. K. Rimkutės nuotr.
Veda Popovici, „Revoliuciniai reikmenys: dailės istorijos perpasakojimas per juodąjį kvadratą“. 2015 m. K. Rimkutės nuotr.
Jurga Barilaitė, „5 geriausi bombų sprogimai“. 2016 m. K. Rimkutės nuotr.
Jurga Barilaitė, „5 geriausi bombų sprogimai“. 2016 m. K. Rimkutės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Marš marš, kareivėli!“. 2016 m. A. Narušytės nuotr. `
Jurga Barilaitė, „Marš marš, kareivėli!“. 2016 m. A. Narušytės nuotr. `
Cooltūristės, „Rozos mis(s)apropriacija“. 2015 m. K. Rimkutės nuotr.
Cooltūristės, „Rozos mis(s)apropriacija“. 2015 m. K. Rimkutės nuotr.
Aurelija Maknytė, „Lūpdažiai“. 1998–1999 m. A. Narušytės nuotr.
Aurelija Maknytė, „Lūpdažiai“. 1998–1999 m. A. Narušytės nuotr.
Aurelija Maknytė, „Žaizdų biblioteka, 1949–1955 m.“, fragmentas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Aurelija Maknytė, „Žaizdų biblioteka, 1949–1955 m.“, fragmentas. 2016 m. A. Narušytės nuotr.
Eglė Ridikaitė, „Tas amžinas kaltės jausmas“. 2003 m. K. Rimkutės nuotr.
Eglė Ridikaitė, „Tas amžinas kaltės jausmas“. 2003 m. K. Rimkutės nuotr.
Karolina Rimkutė

Moralės žala

Paroda „Moralės refleksas“ Šiuolaikinio meno centre

Visi pažįstame bent vieną moralizuotoją, įkyriai besistengiantį detaliai paaiškinti viską, ką darai ne taip. Paskambina saulėtą dieną, o gal netyčia sutinka kur nors gatvėje, persimeta keliais žodžiais ir pradeda... Turiu tokią vieną, vis bambančią, kaip netinkamai gyvenu, bet neseniai pastebėjau keistą dalyką – jos moralės nuostatos pasikeitė. Galvoju, ar nebeliko mėgstamiausios TV laidos, ar pamaldų vedėjas naujas, o gal pamėgtame žurnale įvairesni autoriai pradėjo rašyti? Galop tai nelabai ir svarbu – aš vis dar bloga, priežastys tos pačios, tik siūlomi sprendimai pasikeitę.

 

Nuolatinį moralės kismą liudija Heidi Ballet, demonstruodama dokumentus, knygas ir nuotraukas, piešinėlius iš viduramžių, romantizmo ir praeito amžiaus, kuriuose atsispindi siaurų socialinių ratelių nuomonės, tyrėjos žodžiais tariant: „Kas buvo už kaimelio ribų, buvo laikoma maištinga ir chaotiška.“ Remiantis tokia logika, itin paprasta suvokti, jog bet koks ateivis ar vietinis, tačiau siaurų normatyvų neatitinkantis asmuo laikytinas nepadoriu, amoraliu. Nors istorijai slenkant socialinis ratas didėjo ir žvilgsnio horizontai platėjo (šiandien dažno asmens gyvenimas susidaro iš įvairiai aproprijuotų tradicijų ir kultūrų), vis dar susiduriame su moterų, etninių ar seksualinių mažumų engimu. Šios socialinės grupės, jų patiriamos negerovės persipina klaidžiojant po Heidi kuruotą „Moralės reflekso“ salyną, iš tamsių palubių nusileidusį į pagrindinę Šiuolaikinio meno centro salę.

Karol Radziszewski, „Kisieland“. Nuo 2009 m. K. Rimkutės nuotr.
Karol Radziszewski, „Kisieland“. Nuo 2009 m. K. Rimkutės nuotr.
fierce pussy, „Atminčiai“. 2013 m. K. Rimkutės nuotr.
fierce pussy, „Atminčiai“. 2013 m. K. Rimkutės nuotr.
Carlos Motta, „Nefandus“. 2013 m. K. Rimkutės nuotr.
Carlos Motta, „Nefandus“. 2013 m. K. Rimkutės nuotr.
Marianna Simnett, „Kraujas“. 2015 m. K. Rimkutės nuotr.
Marianna Simnett, „Kraujas“. 2015 m. K. Rimkutės nuotr.
Judy Chicago, „Pokylis“: ekskursija po parodą“. 2015 m. K. Rimkutės nuotr.
Judy Chicago, „Pokylis“: ekskursija po parodą“. 2015 m. K. Rimkutės nuotr.
Andrea Fraser, „Pažeidžiami vyrai: feministų įsipareigojimai, KPFK, 1972“. 2014 m. K. Rimkutės nuotr.
Andrea Fraser, „Pažeidžiami vyrai: feministų įsipareigojimai, KPFK, 1972“. 2014 m. K. Rimkutės nuotr.
Heidi Voet, „Darbščiausias vyras“. 2016 m. K. Rimkutės nuotr.
Heidi Voet, „Darbščiausias vyras“. 2016 m. K. Rimkutės nuotr.
Joachim Koester, „Apie dvasias ir tuščias erdves“. 2012 m. K. Rimkutės nuotr.
Joachim Koester, „Apie dvasias ir tuščias erdves“. 2012 m. K. Rimkutės nuotr.
Karolina Rimkutė

Fluxus lavonai, kyšantys mums iš burnų

Apie „Fluxus is Fun, Fun is Fluxus“ renginius Kaune

Labai ilgai galvojau, kaip apibūdinti „Fluxus is Fun, Fun is Fluxus“ parodą ir ją lydinčius renginius Kaune, galerijoje „101“. Sužinojusi, kad visus tris įvykius kuruoja net aštuonios Vytauto Didžiojo universiteto meno kuratorystės programos magistrantės, tikėjausi pamatyti tokią Fluxus parodą, kokios dar ilgai nepamiršiu. Na, ko gero, ilgai ir nepamiršiu, tačiau tai jokiu būdu nereiškia, jog ji mane nudžiugino.
 
Tiesa, paroda ir ją lydėję renginiai buvo labai informatyvūs – jei buvo žmonių, nieko negirdėjusių apie Fluxus judėjimą, tai iš parodos jie išėjo jau neblogai nusimanydami. Pateikiama daug duomenų apie Fluxus atsiradimą, garsiausius menininkus, išsamiai aprašyti kai kurie kūriniai (net tie, kurie nebuvo eksponuojami), minimos žymesnių lietuvių menininkų nuomonės, o kur dar diskusija su žymiais intelektualais ir olimpiada, suteikianti galimybę geriau pajusti Fluxus dvasią. Tačiau man trūko rimtumo tuose tekstuose ant parodos salės sienų. Toks jausmas, kad kuratorės pačios į Fluxus žiūri paviršutiniškai – à la viskas dėl juoko ir linksmybių, kaip pačios rašo: „Instrukcija gyventi linksmai“. Nieku gyvu nedrįsčiau pristatyti Fluxus kaip pasilinksminimui skirto meno, juo labiau turint mintyje, kokioje aplinkoje Fluxus atsirado, kaip griežtai Jurgis Mačiūnas iš Fluxus menininkų sąrašo braukydavo jam nepritikusius asmenis, kokie revoliucingi buvo judėjimo užmojai... Žinoma, daugelis Fluxus kūrinių yra smagūs, pavyzdžiui, Yoko Ono „Šypsenų dėžutės“, tačiau net jos turi gilesnę mintį nei juokai. Rimtumą fliuksistų„išdaigose“pabrėžia Henry Flynto fotografija „Šalin meną“ ar parodoje nebuvęs J. Mačiūno kūrinys „JAV pralenkia visus genocido rekordus!“. „Instrukcijos gyventi linksmai“ dar labiau nesuprantu atpažinusi Jono Meko filmą „Brigada“ (tarp kitko, ką jis veikia Fluxus parodoje?), kuriame vaizduojami įvykiai anaiptol nėra linksmi.
 

„Fluxus is Fun, Fun is Fluxus“ ekspozicijos fragmentas. K. Rimkutės nuotr.
„Fluxus is Fun, Fun is Fluxus“ ekspozicijos fragmentas. K. Rimkutės nuotr.
„Fluxus is Fun, Fun is Fluxus“ ekspozicijos fragmentas su lankytojų mintimis. K. Rimkutės nuotr.
„Fluxus is Fun, Fun is Fluxus“ ekspozicijos fragmentas su lankytojų mintimis. K. Rimkutės nuotr.
Henry Flynt, „Šalin meną“. 1968 m. K. Rimkutės nuotr.
Henry Flynt, „Šalin meną“. 1968 m. K. Rimkutės nuotr.
Jurgis Mačiūnas, „Fluxmanifestas Fluxpasilinksminimui“, Beno Vautier sumaketuotas atvirukas. 1965 m. K. Rimkutės nuotr.
Jurgis Mačiūnas, „Fluxmanifestas Fluxpasilinksminimui“, Beno Vautier sumaketuotas atvirukas. 1965 m. K. Rimkutės nuotr.
Lankytojų piešiniai ant „IKI“ degtukų dėžučių. K. Rimkutės nuotr.
Lankytojų piešiniai ant „IKI“ degtukų dėžučių. K. Rimkutės nuotr.
Diskusija „Ar Fluxus – vykęs pokštas?“. K. Rimkutės nuotr.
Diskusija „Ar Fluxus – vykęs pokštas?“. K. Rimkutės nuotr.
Balionų pūtimo rungtis. K. Rimkutės nuotr.
Balionų pūtimo rungtis. K. Rimkutės nuotr.
Lauko krepšinis su stalo teniso raketėmis. K. Rimkutės nuotr.
Lauko krepšinis su stalo teniso raketėmis. K. Rimkutės nuotr.
Karolina Rimkutė

Siaubingas žodis iš f raidės

Dailininkės Aliutės Mečys (1943 – 2013) paroda Mykolo Žilinsko dailės galerijoje

Harpijos nuo seno žinomos kaip bjaurios, kerštingos būtybės, turinčios sparnus ir aštrius, nuodingus paukščių nagus. Pagal graikų mitologiją, jos buvo Dzeuso padėjėjos, jam vogdavo įvairius daiktus, o kartais – ir žmones iš mirtingųjų pasaulio. Šiandien harpijomis pravardžiuojamos stiprios, dominuojančios moterys, kurios kiekvieną besimaišantį kelyje be gailesčio gali sudraskyti į skutelius dėl savo tikslo. Tikriausiai Lietuvoje tokios moterys dažniau vadinamos raganomis, kadangi ši būtybė artimesnė mūsų tautosakoje. Pasak antropologės Marijos Gimbutienės, Raganos vardas susijęs su „regėti“, „numatyti“, „žinoti“. Tautosakoje raganos gali skraidyti pasivertusios paukščiais arba joti ore ant pagalio ar seno kelmo, gyvena tarp žmonių ir yra mirtingųjų bei dievybių pasaulių tarpininkės, padedančios dievams išlaikyti harmoniją. Kartais jos tapatinamos su laumėmis – baisiomis moterimis vištos kojomis, ilgomis rankomis ir aštriais nagais. Aplink Uteną kalbama, kad nurengtos laumės kūnas atrodo it paukščio. Liaudies dainose ir sakmėse laumės dažnai vagia kūdikius, žiauriai elgiasi su žmonėmis, juos valgo, tačiau doriesiems padeda, juos apdovanoja.

Aliutė Mečys, be pavadinimo. Apie 2003 m.
Aliutė Mečys, be pavadinimo. Apie 2003 m.
Aliutė Mečys, „Prancūziškas pavydas“. 1982 m.
Aliutė Mečys, „Prancūziškas pavydas“. 1982 m.
Aliutė Mečys, „Kompozicija su autoportretu dėžėje ir Ligeti“. 1983 m.
Aliutė Mečys, „Kompozicija su autoportretu dėžėje ir Ligeti“. 1983 m.
Aliutė Mečys, „Autoportretas su paukščio kauke“. 2001 m.
Aliutė Mečys, „Autoportretas su paukščio kauke“. 2001 m.
Aliutė Mečys, „Motinos džiaugsmai“. 1983 m.
Aliutė Mečys, „Motinos džiaugsmai“. 1983 m.
Aliutė Mečys, „Mama“. 1982 m.
Aliutė Mečys, „Mama“. 1982 m.
Aliutė Mečys, „Autoportretas II“. 1982 m.
Aliutė Mečys, „Autoportretas II“. 1982 m.
Aliutė Mečys, „Piešinys tapybos darbui „Altonos damos“
Aliutė Mečys, „Piešinys tapybos darbui „Altonos damos“
Karolina Rimkutė

Du pasaulius tyrinėjant

Jurgos Barilaitės ir Indrikio Gelzio parodos „Vartuose“

Prisipažinsiu – lankydamasi parodoje niekada neskaitau pateiktos informacijos apie kūrybą ir parodos idėjas. Kartais mėgstu įsivaizduoti, kad esu seklys Morka ir klaidžioju po sales tvirtai nežinodama nieko, tik kūrinių pavadinimus. Tik grįžusi namo, mintyse susidėliojusi savo versiją, tikrinu oficialiąją. Jei matau ryškių neatitikimų, žingsniuoju parodon dar kartą ir nuodugniai vėl viską ištyrinėju. Džiaugiuosi, kad tokių baisiai gėdingų kuriozų yra buvę vos vienas kitas – galiu sau leisti įsivaizduoti, jog kaltas parodos eksponavimas. Tiesa, nepavykusius tyrimus būtinai papasakoju kitiems ir laukiu pritariamo linktelėjimo: taip taip, išdėstymas prastas.

Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“, „Down“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“, „Down“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“, „Up“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“, „Up“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“, „Up“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“, „Up“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“, „Up“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Jurga Barilaitė, „Skaičiuotė – Abrakadabra“, „Up“. 2014 m. A. Narušytės nuotr.
Indrikio Gelzio ekspozicijos fragmentas. A. Narušytės nuotr.
Indrikio Gelzio ekspozicijos fragmentas. A. Narušytės nuotr.
  < PUSLAPIS IŠ 2  >> Archyvas