7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Žilvinas Dautartas

Žilvinas Dautartas

Ką pasirinkti – dramblį ar banginį?

Anželika Cholina, Martynas Rimeikis ir Birutė Letukaitė

Ne paslaptis, jog dalis žmonijos anksčiau buvo įsitikinusi, kad žemė laikosi ant trijų dramblių. Kita dalis manė, kad žemę palaiko trys banginiai. Dabar bent jau dauguma žino, kad žemė sukasi pati. O ant ko laikosi Terpsichorės pasaulis? Ant dramblio ar ant banginio? Aš renkuosi banginį. Tikrai ne dėl jo masės, juk dramblys ne ką mažesnis. Bet prisiminkime, kaip juda tiek vienas, tiek kitas, – jų judėjimas skiriasi kaip žemė ir dangus. Ir nieko nuostabaus, kad šokio deivės Terpsichorės valdas galima lyginti su jūromis ar vandenynais. Kaip ir visos jūros bei vandenynai, Terpsichorės valdos taip pat pasižymi gyventojų įvairove. Faunos gausa tik dar kartą įrodo, kad procesai, vykstantys gamtoje, tarsi atspindi evoliuciją.

Jonas Laucius ir Nora Straukaitė balete „Barbora Radvilaitė“ (choreografė Anželika Cholina). M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius ir Nora Straukaitė balete „Barbora Radvilaitė“ (choreografė Anželika Cholina). M. Aleksos nuotr.
Greta Gylytė balete „Barbora Radvilaitė“ (choreografė Anželika Cholina). M. Aleksos nuotr.
Greta Gylytė balete „Barbora Radvilaitė“ (choreografė Anželika Cholina). M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius ir Nora Straukaitė spektaklyje „Jūra“ (choreografė Anželika Cholina). M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius ir Nora Straukaitė spektaklyje „Jūra“ (choreografė Anželika Cholina). M. Aleksos nuotr.
Nora Straukaitė spektaklyje „Jūra“ (choreografė Anželika Cholina). M. Aleksos nuotr.
Nora Straukaitė spektaklyje „Jūra“ (choreografė Anželika Cholina). M. Aleksos nuotr.
Ernestas Barčaitis ir Jeronimas Krivickas balete „Procesas“ (choreografas Martynas Rimeikis). M. Aleksos nuotr.
Ernestas Barčaitis ir Jeronimas Krivickas balete „Procesas“ (choreografas Martynas Rimeikis). M. Aleksos nuotr.
Zsoltas Vencelis Kovácsas balete „Procesas“ (choreografas Martynas Rimeikis). M. Aleksos nuotr.
Zsoltas Vencelis Kovácsas balete „Procesas“ (choreografas Martynas Rimeikis). M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Dienos, minutės“ (choreografas Martynas Rimeikis). M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Dienos, minutės“ (choreografas Martynas Rimeikis). M. Aleksos nuotr.
Jeronimas Krivickas ir Julija Stankevičiūtė balete „Dienos, minutės“ (choreografas Martynas Rimeikis). M. Aleksos nuotr.
Jeronimas Krivickas ir Julija Stankevičiūtė balete „Dienos, minutės“ (choreografas Martynas Rimeikis). M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Dautartas

Baleto mokyklos puoselėtoja

Knyga apie Lili Navickytę‑Ramanauskienę

„Imkit mane ir skaitykit...“ Prisiminęs šiuos klasiko žodžius, žinomus ne vienam, siūlau visiems, ką domina Lietuvos baleto raida ir lietuviška literatūra apie jį, susirasti naujausią leidinį „Įprasmintas gyvenimas“, skirtą Lietuvos baleto mokyklos puoselėtojai, išugdžiusiai ne vieną kartą ne tik mokinių, bet ir mokyklos pedagogų. Tai knyga apie ilgametės Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos (NMKČMM) Baleto skyriaus vadovės Lili Navickytės‑Ramanauskienės pedagoginę, administracinę veiklą, be kurios šios mokyklos auklėtiniai ir baleto gerbėjai negalėtų pagrįsti savo pasididžiavimo.

Lili Navickytė‑Ramanauskienė. M.K. Čiurlionio menų mokyklos archyvo nuotr.
Lili Navickytė‑Ramanauskienė. M.K. Čiurlionio menų mokyklos archyvo nuotr.
Knygos apie Lili Navickytę‑Ramanauskienę „Įprasmintas gyvenimas“ pristatymas. M.K. Čiurlionio menų mokyklos nuotr.
Knygos apie Lili Navickytę‑Ramanauskienę „Įprasmintas gyvenimas“ pristatymas. M.K. Čiurlionio menų mokyklos nuotr.
Lili Navickytė‑Ramanauskienė su IX laidos mokinėmis. Asmeninio archyvo nuotr.
Lili Navickytė‑Ramanauskienė su IX laidos mokinėmis. Asmeninio archyvo nuotr.
Žilvinas Dautartas

Žingsnis į ateitį

Apie choreografą Jurijų Smoriginą

„Šventa vieta tuščia nebūna“, – taip kartais galvoja žmonės, susidūrę su įvairiomis permainomis, pradedant sutarta rotacija ir baigiant taip laukiamais rinkimais, tikėdamiesi žadamų pokyčių. Gyvenimas įrodo, kad kartais tos „šventos vietos“ užimamos ir be rotacijų, rinkimų ar kitų žaidimų. Tiesa, ne visada pateisinamų. Kadaise buvome taip auklėjami, kad imtis kokių nors idėjų įgyvendinimo galėjome tik sulaukę savo eilės tarp daugybės norinčiųjų ar tik svajojančiųjų. Tačiau keičiasi ne tik klimatas, pasaulis – keičiasi ir žmonės bei jų kartos. Tad nieko nuostabaus, kad pasikeitė ne tik choreografijos meno atlikėjai, bet ir to meno kūrėjai.

Neli Beliakaitė ir Giedrė Stankevičiūtė šokio spektaklyje „Fedra“ (choreografas Jurijus Smoriginas). D. Matvejevo nuotr.
Neli Beliakaitė ir Giedrė Stankevičiūtė šokio spektaklyje „Fedra“ (choreografas Jurijus Smoriginas). D. Matvejevo nuotr.
Rūta Jezerskytė šokio spektaklyje „Mano gyvenimas“ (choreografas Jurijus Smoriginas). M. Raškovskio nuotr.
Rūta Jezerskytė šokio spektaklyje „Mano gyvenimas“ (choreografas Jurijus Smoriginas). M. Raškovskio nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Jausmai“ (choreografas Jurijus Smoriginas). J. Kravčenko nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Jausmai“ (choreografas Jurijus Smoriginas). J. Kravčenko nuotr.
Aurelijus Daraškevičius ir Rūta Kudžmaitė šokio spektaklyje „boHema“ (choreografas Jurijus Smoriginas). M. Raškovskio nuotr.
Aurelijus Daraškevičius ir Rūta Kudžmaitė šokio spektaklyje „boHema“ (choreografas Jurijus Smoriginas). M. Raškovskio nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Choreografo laiškai M.K.Č.“ (choreografas Jurijus Smoriginas). Vilniaus baleto nuotr.
Scena iš šokio spektaklio „Choreografo laiškai M.K.Č.“ (choreografas Jurijus Smoriginas). Vilniaus baleto nuotr.
Scena iš baleto „Makbetas“ (choreografas Jurijus Smoriginas). M. Vidzbelio (VLE) nuotr.
Scena iš baleto „Makbetas“ (choreografas Jurijus Smoriginas). M. Vidzbelio (VLE) nuotr.
Vijolė Parutytė ir Jurijus Smoriginas balete „Mergaitė ir mirtis“. LNOBT nuotr.
Vijolė Parutytė ir Jurijus Smoriginas balete „Mergaitė ir mirtis“. LNOBT nuotr.
Jurijus Smoriginas. V. Balkūno (VLE) nuotr.
Jurijus Smoriginas. V. Balkūno (VLE) nuotr.
Žilvinas Dautartas

Jų tarnystė menui, tikėjimas grožio jėga

Choreografai Alfredas Kondratavičius ir Egidijus Domeika

Baleto solistas, pedagogas, baletmeisteris Vytautas Brazdylis – tikrai ne pirmas ir ne paskutinis iš tų choreografų, kuriuos vadinu romantikais, mohikanais, tikėjusiais ir tebetikinčiais grožio bei deivės Terpsichorės jėga. Jų ne tiek daug ir liko (jei tik liko!), nors viltis gyva. Vienas tų išlikusių – Alfredas Kondratavičius, Valstybinio dainų ir šokių ansamblio „Lietuva“ šokėjas, Kauno valstybinio muzikinio teatro vyriausiasis baletmeisteris, neseniai atšventęs garbingą jubiliejų. Gaila, bet šis taktiškas, santūrus choreografas nepelnytai primirštas klasikinio baleto išpažintojų bendruomenėje. O juk jis – vienas pirmųjų Lietuvos choreografų (po Genovaitės Sabaliauskaitės 1962 m. pastatyto Piotro Čaikovskio baleto „Frančeska da Rimini“), atsisakiusių libreto, „realistinio“ teksto pateikimo ne tik žiūrovams, bet ir atlikėjams.

Scena iš baleto „Eglė žalčių karalienė“ (choreografas Egidijus Domeika). M. Raškovskio (VLE) nuotr.
Scena iš baleto „Eglė žalčių karalienė“ (choreografas Egidijus Domeika). M. Raškovskio (VLE) nuotr.
Alfredas Kondratavičius. V. Gulevičiaus (VLE) nuotr.
Alfredas Kondratavičius. V. Gulevičiaus (VLE) nuotr.
Žilvinas Dautartas

Paskutiniai romantikos mohikanai

Apie choreografą Vytautą Brazdylį

Gal ir natūralu, kad vis agresyviau klasikinio šokio pasaulyje svariausias pozicijas užima naujoji choreografų karta, savo kūrybą grindžianti proceso tempu, lakoniškumu tiek choreografijoje, tiek ir scenografijoje, agresyviu vulgarumu, balansuojant ties riba, kartais net ir peržengiant raudonas linijas. Ir visa tai vyksta nepriklausomai nuo pastangų išsaugoti į sąmonę įsigėrusius etalonus. Neabejoju, jog ne vienas naujojo klasikinio šokio atstovas pateiks gausybę įrodymų, kad visa, kas dabar kuriama, jo supratimu, yra didžiausia teigiamybė, garantuojanti modernaus šokio su klasikos inkliuzais ilgaamžiškumą.

Vytautas Brazdylis. LNOBT nuotr.
Vytautas Brazdylis. LNOBT nuotr.
Fragmentas iš Antano Rekašiaus baleto „Amžinai gyvi“ (choreografas Vytautas Brazdylis). M. Aleksos nuotr.
Fragmentas iš Antano Rekašiaus baleto „Amžinai gyvi“ (choreografas Vytautas Brazdylis). M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Beniuševičius ir Grytė Dirmaitė balete „Baltaragio malūnas“. Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Žilvinas Beniuševičius ir Grytė Dirmaitė balete „Baltaragio malūnas“. Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Scena iš baleto „Baltaragio malūnas“. Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Scena iš baleto „Baltaragio malūnas“. Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Grytė Dirmaitė balete „Kopelija“ (choreografas Vytautas Brazdylis). Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Grytė Dirmaitė balete „Kopelija“ (choreografas Vytautas Brazdylis). Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Grytė Dirmaitė balete „Kopelija“ (choreografas Vytautas Brazdylis). Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Grytė Dirmaitė balete „Kopelija“ (choreografas Vytautas Brazdylis). Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos Šokio teatro nuotr.
Vytautas Brazdylis balete „Don Kichotas“. R. Mičiūno (VLE) nuotr.
Vytautas Brazdylis balete „Don Kichotas“. R. Mičiūno (VLE) nuotr.
Rūta Krugiškytė ir Vytautas Brazdylis balete „Don Kichotas“.
Rūta Krugiškytė ir Vytautas Brazdylis balete „Don Kichotas“.
Žilvinas Dautartas

Nuo ko prasideda gyvenimas?

Baletas „Pradžioje nebuvo nieko“

Ar kada svarstėte, nuo ko viskas prasideda? Nesvarbu kas: mūsų gyvenimas, rytas arba naktis, lietus arba kaitra. Ar dažnai pagalvojate, nuo ko prasidėjo Žemė, kokias „kalvarijas“ jai teko nueiti? Ar dažnai prisimename, kad esame homo sapiens? Į šiuos ir panašius klausimus bando atsakyti, tiksliau, bando juos priminti, naujausias Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro veiklos rezultatas – Antano Jasenkos baletas „Pradžioje nebuvo nieko“.

Imanolis Sastre’as ir Marija Kastorina balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Imanolis Sastre’as ir Marija Kastorina balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Jonas Laucius balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Genadijus Žukovskis ir Kristina Gudžiūnaitė balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Genadijus Žukovskis ir Kristina Gudžiūnaitė balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Olga Konošenko balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Olga Konošenko balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Greta Gylytė balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Greta Gylytė balete „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Dautartas

Unikali, prieštaringa asmenybė

Choreografas Elegijus Bukaitis

Yra tokia patarlė, kad mažas akmuo didelį vežimą verčia, bet ar realiame gyvenime pasitaiko panaši situacija? Taip, nors ir retai. Ypač Terpsichorės valdose. Tad mintimis grįžkime į 1959 m. vasarą. Operos ir baleto teatro scenoje žiūrovai ir teatro bendruomenė susipažįsta su Leningrado (dabar Sankt Peterburgas) Agripinos Vaganovos baleto mokyklos absolventais, nuo naujojo sezono pradžios įsiliesiančiais į teatro baleto trupę.

Scena iš spektaklio „Aistros“. A. Baryso nuotr.
Scena iš spektaklio „Aistros“. A. Baryso nuotr.
Elegijus Bukaitis. M. Aleksos nuotr.
Elegijus Bukaitis. M. Aleksos nuotr.
Elegijus Bukaitis. E. Bukaičio archyvo nuotr.
Elegijus Bukaitis. E. Bukaičio archyvo nuotr.
Žilvinas Dautartas

Pirmieji ledlaužiai ir jų debiutai

Apie Lietuvos baletmeisterius

Jau prisiminėme pirmuosius mūsų baletmeisterius Bronių Kelbauską ir Vytautą Grivicką, ištisus dešimtmečius ne tik formavusius baleto repertuarą, ugdžiusius kolektyvą pagal savo suvokimą ir galimybes (ne tik savo!), bet ir nuosekliai vykdžiusius tas užduotis, kurias sau kėlė. Ar visos jos buvo priimtinos? Ne visiems ir ne visada. Kad ir kaip būtų keista, šie mūsų baleto pradininkai tarsi atstovavo dviem kultūrinio pasaulio pusėms. Vienas buvo linkęs rinktis Vakaruose tada klestėjusią choreografijos kryptį, kitas, buvęs pirmojo mokinys, laikui bėgant tapo vadinamojo draminio baleto Lietuvos scenose puoselėtoju.

Genovaitė Sabaliauskaitė. LNOBT archyvo nuotr.
Genovaitė Sabaliauskaitė. LNOBT archyvo nuotr.
Raimondas Minderis ir Genovaitė Sabaliauskaitė balete „Eglė žalčių karalienė“. VLE nuotr.
Raimondas Minderis ir Genovaitė Sabaliauskaitė balete „Eglė žalčių karalienė“. VLE nuotr.
Genovaitė Sabaliauskaitė balete „Raimonda“. LNOBT archyvo nuotr.
Genovaitė Sabaliauskaitė balete „Raimonda“. LNOBT archyvo nuotr.
Žilvinas Dautartas

Titanai? O gal sizifai?

Lietuvos baleto vadovai choreografai

Su kuo lyginti valstybinių teatrų vyriausiuosius choreografus-baletmeisterius? Gal jie tikrai tarsi titanai, ant pečių laikantys Terpsichorės pasaulį? O gal sizifai, vis bandantys į karjeros kalno viršūnę užridenti akmenį – savo rankomis sukurtą choreografijos šedevrą? Galime tik spėlioti, tačiau manau, kad kiekvienas titanas, jei jis Atlantas, turi savo Heraklį, o tapęs Sizifu turi ir savo akmenį. Skirtumas tik tas, kad antikiniai herakliai su malonumu atsisako savo naštos, o šiuolaikiniai sizifai į kalną ridena savo akmenį.

Sergejus Bilida, Ramutė Janavičiūtė-Kantoravičienė ir Vytautas Brazdylis balete „Ant marių kranto“. VLE nuotr.
Sergejus Bilida, Ramutė Janavičiūtė-Kantoravičienė ir Vytautas Brazdylis balete „Ant marių kranto“. VLE nuotr.
Bronius Kelbauskas balete „Arlekinada“. LTMKM nuotr.
Bronius Kelbauskas balete „Arlekinada“. LTMKM nuotr.
Henrikas Kunavičius balete „Sužadėtinė“. VLE nuotr.
Henrikas Kunavičius balete „Sužadėtinė“. VLE nuotr.
Olga Dubeneckienė. VLE nuotr.
Olga Dubeneckienė. VLE nuotr.
Vytautas Grivickas. VLE nuotr.
Vytautas Grivickas. VLE nuotr.
Ramutė Janavičiūtė, Tamara Sventickaitė ir Natalija Makarova- Sodeikienė balete „Audronė“. Aliodijos Ruzgaitės archyvo nuotr.
Ramutė Janavičiūtė, Tamara Sventickaitė ir Natalija Makarova- Sodeikienė balete „Audronė“. Aliodijos Ruzgaitės archyvo nuotr.
Žilvinas Dautartas

(Ne)nuskriaustos laidos

Baleto skyriaus Gala koncertas

Ar radikalus mokymosi programos tobulinimas ir skubotas įvedimas pateisina galimas spragas, atsirasiančias įsisavinant dalyką? Toks skubotumas dažniausiai duoda tik neigiamus rezultatus. Pagrįstai Vilniaus licėjaus direktorius Saulius Jurkevičius nerimauja dėl savo (ir ne tik) auklėtinių: „Skaudu, kad mokiniai taps neparuošto ir iš esmės neįsisąmoninto eksperimento aukomis.“

Adelija Kondrataitė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Adelija Kondrataitė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Robertas Vaištaras ir Saulė Stanytė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Robertas Vaištaras ir Saulė Stanytė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Petra Hirvi Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Petra Hirvi Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Alina Jazdauskytė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Alina Jazdauskytė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Adrianas Klimaševskis Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Adrianas Klimaševskis Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Choreografinė miniatiūra „Pašokim“ Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Choreografinė miniatiūra „Pašokim“ Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Saulė Morkūnaitė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Saulė Morkūnaitė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Kostas Grudzinskas Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Kostas Grudzinskas Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 6  >>> Archyvas