7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Žilvinas Dautartas

Žilvinas Dautartas

Lietuviški amerikietiškos svajonės ypatumai

Vytautas Kudžma

Ne vienas mūsų esame girdėję pasakų apie tai, kaip nuvykusieji į svečią šalį, kuri vadinasi Amerika, staigiai praturtėdavo, dideliam savo artimųjų pavydui. Ir net jei tai ir įvykdavo, manydavom, kad žmogui tiesiog pasisekė, visos gėrybės tarsi pačios nukrito iš amerikietiško dangaus. Tereikėjo pasilenkti ir paimti. Jei taip, tai pasisekė ir Respublikos liaudies artistui (nereikia bijoti to garbės vardo, pelnyto milžinišku darbu) Vytautui Kudžmai, Kovo 11-osios proga atsiėmusiam Vyriausybės kultūros ir meno premiją. Pasisekė, kad Nendrinių kaime prieš daugelį metų jo mama sename laikraštyje perskaitė skelbimą, jog Vilniuje viena mokykla skelbia vaikų priėmimą į choreografijos skyrių. Pasisekė, kad tas skyrius buvo baleto, o su choru turėjo tiek bendro, kiek turi bendro dainavimas ir šokis. Vytautui sekėsi ir toliau, tačiau ta sėkmė ėjo paskui nuolatinį, alinantį darbą. Bet apie tai kiek vėliau.

Vytautas Kudžma balete „Panelė ir chuliganas“
Vytautas Kudžma balete „Panelė ir chuliganas“
Vytautas Kudžma ir Leokadija Aškelovičiūtė balete „Panelė ir chuliganas“. LNOBT nuotr.
Vytautas Kudžma ir Leokadija Aškelovičiūtė balete „Panelė ir chuliganas“. LNOBT nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė ir Vytautas Kudžma balete „Panelė ir chuliganas“. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė ir Vytautas Kudžma balete „Panelė ir chuliganas“. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Vytautas Kudžma ir Leokadija Aškelovičiūtė balete „Žizel“. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Vytautas Kudžma ir Leokadija Aškelovičiūtė balete „Žizel“. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė ir Vytautas Kudžma balete „Don Kichotas“. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė ir Vytautas Kudžma balete „Don Kichotas“. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė ir Vytautas Kudžma balete „Gulbių ežeras“. R. Bičiūno nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė ir Vytautas Kudžma balete „Gulbių ežeras“. R. Bičiūno nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė ir Vytautas Kudžma balete „Romeo ir Džuljeta“. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė ir Vytautas Kudžma balete „Romeo ir Džuljeta“. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Vytautas Kudžma balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Raškovskio nuotr.
Vytautas Kudžma balete „Romeo ir Džuljeta“. M. Raškovskio nuotr.
Žilvinas Dautartas

Ne visos pelenės tampa princesėmis

Ada Tumalevičiūtė, Irena Kalvaitytė, Leokadija Šveikauskaitė ir Natalija Makarova

Prieš kelis dešimtmečius „Kultūros baruose“ (1981, nr. 2) rašiau apie mūsų baleto „antrąjį ešeloną“, arba atsarginių suolelį, jei kalbėtume krepšinio terminais. Tame straipsnyje bandžiau atkreipti dėmesį į tas baleto solistes, kurioms vieną vakarą tekdavo šokti kordebalete, kitą – atlikti pagrindinį vaidmenį. Tie pagrindiniai vaidmenys „antrajam ešelonui“ atitekdavo jau po premjerinių spektaklių, kai recenzijos jau būdavo parašytos ir išspausdintos. Tad „antrasis ešelonas“ likdavo ne tik be dėmesio, bet ir be įvertinimo. Ką gi, tokia buvo jų dalia. Kaip ir kitų, eilinių scenos meno sričių atstovų, apie kuriuos mažai kas rašė, bet be kurių neįmanoma buvo net įsivaizduoti didelio ar mažo teatro. Tiesa, kartais kritika paminėdavo ir „antrojo ešelono“ atstoves.

Ada Tumalevičiūtė ir Sergejus Bilida balete „Audronė“
Ada Tumalevičiūtė ir Sergejus Bilida balete „Audronė“
Irena Kalvaitytė ir V. Stiklioraitis balete „Dvylika mėnesių“
Irena Kalvaitytė ir V. Stiklioraitis balete „Dvylika mėnesių“
Sergejus Bilida ir Leokadija Šveikauskaitė balete „Raimonda“. Aliodijos Ruzgaitės archyvo nuotr.
Sergejus Bilida ir Leokadija Šveikauskaitė balete „Raimonda“. Aliodijos Ruzgaitės archyvo nuotr.
Sergejus Gončarovas ir Irena Kalvaitytė balete „Tyna“. Aliodijos Ruzgaitės archyvo nuotr.
Sergejus Gončarovas ir Irena Kalvaitytė balete „Tyna“. Aliodijos Ruzgaitės archyvo nuotr.
Ramutė Janavičiūtė, Tamara Sventickaitė ir Natalija Makarova balete „Audronė“. Aliodijos Ruzgaitės archyvo nuotr.
Ramutė Janavičiūtė, Tamara Sventickaitė ir Natalija Makarova balete „Audronė“. Aliodijos Ruzgaitės archyvo nuotr.
Žilvinas Dautartas

Pagiriamieji žodžiai iš širdies į širdį

Livijos Gulbinaitės knyga „Tūkstančio veidų vyriškis: baleto artistas Voldemaras Chlebinskas“

Nedažnai klasikinio baleto bendruomenę džiugina nauji leidiniai apie jos narius. Vienas tokių – Livijos Gulbinaitės knyga „Tūkstančio veidų vyriškis“, skirta unikaliam šokėjui, M.K. Čiurlionio menų mokyklos auklėtiniui Voldemarui Chlebinskui.

Knygos „Tūkstančio veidų vyriškis“ viršelis
Knygos „Tūkstančio veidų vyriškis“ viršelis
Knyga „Tūkstančio veidų vyriškis“. M. Aleksos nuotr.
Knyga „Tūkstančio veidų vyriškis“. M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Dautartas

Iš šono gyvenimą stebintys herojai

Apie baleto artistą Vaclovą Sasnauską

Noriu sugrįžti į praeitį ir prisiminti tada dar Akademinio operos ir baleto teatro baleto artistą Vaclovą Sasnauską, ne tik teikusį gražių vilčių, bet ir kėlusį nemažą pavojų savo šiek tiek vyresniems kolegoms, besivaržantiems dėl geresnės vietos po sofitais. Ir nieko stebėtina, juk Vaclovas, Vidurinės meno mokyklos Baleto skyriaus III laidos absolventas, pasižymintis išskirtiniais fiziniais duomenimis, racionaliu mąstymu ir darbštumu, tikrai pretendavo, laikui bėgant, į geriausio solisto statusą.

Gražina Sakalauskaitė ir Vaclovas Sasnauskas balete „Žizel“. Asmeninio archyvo nuotr.
Gražina Sakalauskaitė ir Vaclovas Sasnauskas balete „Žizel“. Asmeninio archyvo nuotr.
Vaclovas Sasnauskas ir Gražina Sakalauskaitė balete „Žizel“. Asmeninio archyvo nuotr.
Vaclovas Sasnauskas ir Gražina Sakalauskaitė balete „Žizel“. Asmeninio archyvo nuotr.
Žilvinas Dautartas

Nauji Lietuvos baleto karūnos brangakmeniai?

M.K. Čiurlionio menų mokyklos Baleto skyriaus koncertas „Užburianti klasika“

Taip, ir tuo galėjo įsitikinti visi, kuriems teko stebėti Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos Baleto skyriaus mokinių naujametinius koncertus gruodžio 30 ir 31 d. Šokio teatre. Jau dabar drįstu teigti, kad ta karūna pasipuošė tikrų tikriausiu briliantu – tryliktos klasės mokinio Edvino Jakonio (mokytojas Petras Skirmantas) šokiu. Nenoriu nieko įžeisti, bet tokio šokėjo mes tikrai dar neturėjome. Visi galime tik pasidžiaugti, kad viltys, susijusios su šiuo talentingu mokiniu nuo pirmų jo žingsnių (mokytoja Marija Kiršienė) choreografijos skyriuje, šį kartą pasiteisino su kaupu. Mes turime perspektyvų, talentingą ir darbštų jaunuolį, kuris jau dabar gali papuošti bet kurio Europos Sąjungos (ir ne tik jos) šokio teatro sceną.

Edvinas Jakonis ir Marija Kastorina koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Edvinas Jakonis ir Marija Kastorina koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Edvinas Jakonis koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Edvinas Jakonis koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Milda Luckutė koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Milda Luckutė koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Milda Luckutė koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Milda Luckutė koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš koncerto „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš koncerto „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Rūta Karvelytė ir Danielius Voinovas koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Rūta Karvelytė ir Danielius Voinovas koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Rūta Karvelytė koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Rūta Karvelytė koncerte „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš koncerto „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš koncerto „Užburianti klasika“. M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Dautartas

„Pasiduok, atsiduok?..“

„Amžinybė ir viena diena“ Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre

Spalio 24-osios vakarą, maloniai pakviestas į Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre vykusią generalinę repeticiją (teatro veteranams ir kitiems prijaučiantiems buvo suteikta galimybė pamatyti naujausią teatro darbą – Ritos Mačiliūnaitės dviejų veiksmų šokio operą „Amžinybė ir viena diena“), iš pradžių pasijutau lyg nukeltas ne vieną dešimtmetį į praeitį. Besirenkančius žiūrovus intrigavo neįgaliojo vežimėlyje be gyvybės ženklų sėdinti žmogysta. Kaip ir scenoje dėl kažkokio plakato susistumdę du žaliūkai, kurių pasistumdymas peraugo į nuožmią kovą. Tik kai plakatą nugvelbė trečiasis, tuo plakatu kviesdamas vis augančią minią į kažkokį renginį, pamaniau, kad naujausias kūrinys skiriamas Spalio perversmo (kiti tai vadina revoliucija), įvykusio 1917 m. spalio 25 d., jubiliejui. Iš pradžių maniau, kad dėl plakato-lozungo grumiasi monarchijos šalininkas ir liberalas, kol jų kova nepasinaudojo anarchistas – revoliucionierius, o gal bolševikas, tačiau mano sarkastišką nepasitenkinimą labai greitai nustelbė vyksmas scenoje.

Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš spektaklio „Amžinybė ir viena diena“. M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Dautartas

Mokyti baleto

Pokalbis su Lili Ramanauskiene-Navickyte

„Tik mes, mokytojai, turbūt ir težinome, kiek savęs atiduodame mokiniams“, – šį teiginį suradau bandydamas (eilinį kartą ir nesėkmingai) aptvarkyti savo archyvą. Tai mano pirmosios baleto mokytojos Jadvygos Jovaišaitės-Olekienės teiginys, išsakytas prieš keturiasdešimt metų Lietuvos teatro draugijos leidinyje „Teatras“ (1979 m. Nr. 1).

Lili Ramanauskienė-Navickytė
Lili Ramanauskienė-Navickytė
Pirmoje eilėje iš kairės: Nijolė Strikulytė, Danutė Korkevičiūtė, Rūta Railaitė, Ermana Grigaitė, Nijolė Bacevičiūtė, Olga Venckutė; antroje eilėje iš kairės: Audronė Petkūnaitė, Loreta Bartusevičiūtė, Ramunė Cechanavičiūtė, Lili Ramanauskienė-Navickytė, Irina Kozlovaitė, Laima Valentaitė, Birutė Papinigytė. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Pirmoje eilėje iš kairės: Nijolė Strikulytė, Danutė Korkevičiūtė, Rūta Railaitė, Ermana Grigaitė, Nijolė Bacevičiūtė, Olga Venckutė; antroje eilėje iš kairės: Audronė Petkūnaitė, Loreta Bartusevičiūtė, Ramunė Cechanavičiūtė, Lili Ramanauskienė-Navickytė, Irina Kozlovaitė, Laima Valentaitė, Birutė Papinigytė. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Iš kairės: Lili Ramanauskienė-Navickytė, Nijolė Šimkūnaitė, Genovaitė Sabaliauskaitė, Jadvyga Jovaišaitė-Olekienė, Natalija Makarova-Sodeikienė, Aliodija Ruzgaitė. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Iš kairės: Lili Ramanauskienė-Navickytė, Nijolė Šimkūnaitė, Genovaitė Sabaliauskaitė, Jadvyga Jovaišaitė-Olekienė, Natalija Makarova-Sodeikienė, Aliodija Ruzgaitė. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Iš kairės: mokytojos Nijolė Strikulytė-Martinsonė, Jadvyga Jovaišaitė-Olekienė, Lili Ramanauskienė-Navickytė, Dainora Adomaitytė, Ramutė Janavičiūtė-Kantoravičienė. 1987-ųjų rugsėjis. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Iš kairės: mokytojos Nijolė Strikulytė-Martinsonė, Jadvyga Jovaišaitė-Olekienė, Lili Ramanauskienė-Navickytė, Dainora Adomaitytė, Ramutė Janavičiūtė-Kantoravičienė. 1987-ųjų rugsėjis. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Gražina Beganskaitė. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Gražina Beganskaitė. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Žilvinas Dautartas

Ar tikrai primirštieji?

„Leningradiečių“ baleto grupė

Kiekvieną kartą eidamas pro senąjį Operos ir baleto teatrą Jono Basanavičiaus gatvėje, prisimenu ne tik savo paauglystę, jaunystę, kurios prabėgo šalia teatro arba jame. Tuo metu gyvenome K. Kalinausko gatvėje, iki teatro tik keli žingsniai, tad vos ne kiekvieną dieną matydavau teatralų ar su jais bendraudavau. Gal todėl dabar jaučiuosi turintis teisę dainuoti „Gimiau nei per anksti, nei per vėlai, gimiau pačiu laiku...“. Tas laikas ne tik supažindino mane su tikruoju teatro meno elitu, bet ir suteikė galimybę bendrauti, mokytis, sekti jų pėdomis.

Charakterinių šokių pamoka Leningrado choreografijos mokykloje. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Charakterinių šokių pamoka Leningrado choreografijos mokykloje. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Genovaitė Samaitytė ir Algimantas Mackevičius
Genovaitė Samaitytė ir Algimantas Mackevičius
Antanas Beliukevičius
Antanas Beliukevičius
Iš kairės: Eugenijus Judinas, Pranas Peluritis, Antanas Beliukevičius, Vytautas Sinkevičius, Ramutė Šimėnaitė ir Pranė Sargūnaitė
Iš kairės: Eugenijus Judinas, Pranas Peluritis, Antanas Beliukevičius, Vytautas Sinkevičius, Ramutė Šimėnaitė ir Pranė Sargūnaitė
Iš kairės: Pranas Peluritis, Antanas Beliukevičius, Vytautas Sinkevičius, Eugenijus Judinas ir Raimondas Minderis
Iš kairės: Pranas Peluritis, Antanas Beliukevičius, Vytautas Sinkevičius, Eugenijus Judinas ir Raimondas Minderis
Lietuvių merginų grupė Leningrado choreografijos mokykloje. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Lietuvių merginų grupė Leningrado choreografijos mokykloje. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Lietuvių baleto grupė Leningrade. E. Bukaičio archyvo nuotr.
Lietuvių baleto grupė Leningrade. E. Bukaičio archyvo nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė Leningrado choreografijos mokykloje. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Leokadija Aškelovičiūtė Leningrado choreografijos mokykloje. L. Aškelovičiūtės archyvo nuotr.
Žilvinas Dautartas

Ar verta atsisakyti tradicijų?

Baleto skyriaus Gala koncertas

Mėgstame kartoti, jog tradicijos yra tam, kad jas laužytum. Bet ar verta? Viena tokių tradicijų – Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos Baleto skyriaus absolventų pavasarinis koncertas, anksčiau vadintas Baigiamuoju, dabar – Gala koncertu. Būsimos baleto žvaigždės ir būsimi kordebaleto šokėjai tapdavo šio vakaro ašimi.

Vakarė Radvilaitė ir Deividas Dulka Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Vakarė Radvilaitė ir Deividas Dulka Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Vakarė Radvilaitė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Vakarė Radvilaitė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Scena iš Baleto skyriaus Gala koncerto. M. Aleksos nuotr.
Scena iš Baleto skyriaus Gala koncerto. M. Aleksos nuotr.
Elzė Sadauskaitė  Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Elzė Sadauskaitė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Elzė Sadauskaitė  Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Elzė Sadauskaitė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Nora Straukaitė ir Jonas Bernardas Kertenis Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Nora Straukaitė ir Jonas Bernardas Kertenis Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Rūta Karvelytė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Rūta Karvelytė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Rusnė Rimkutė  Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Rusnė Rimkutė Baleto skyriaus Gala koncerte. M. Aleksos nuotr.
Žilvinas Dautartas

Šokio profesionalai

Baletų triptikas LNOBT

Išties pranašiški poeto Maironio žodžiai, aktualūs visais laikais, visoms kartoms ir visoms profesijoms. Ne išimtis ir Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro baleto trupė, sezono pabaigai parengusi baleto triptiko premjerą. Trys skirtingos choreografijos, tarsi atstovaujančios skirtingiems stiliams, statytos skirtingų choreografų, tačiau visos trys pelnytai ar nepelnytai pretenduojančios į šiuolaikinio baleto titulą.

Scena iš baleto „Dienos, minutės“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Dienos, minutės“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Dienos, minutės“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Dienos, minutės“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Dienos, minutės“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Dienos, minutės“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Franceska Mann“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Franceska Mann“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Franceska Mann“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Franceska Mann“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Franceska Mann“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Franceska Mann“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
Scena iš baleto „Pradžioje nebuvo nieko“. M. Aleksos nuotr.
  PUSLAPIS IŠ 2  >>> Archyvas