Teatras

Rusų dramos teatrui – 60

kronika

Praėjusį šeštadienį Lietuvos rusų dramos teatras šventė įkūrimo 60-metį. Teatras sostinėje duris atvėrė 1946 m. rugsėjo 21 d. spektakliu pagal Aleksandro Ostrovskio pjesę „Be kaltės kalti“.

Spektaklis buvo suvaidintas Vilniaus dramos teatro scenoje, o naują trupę sudarė Maskvos ir tuometinio Leningrado teatrų aktoriai. Ypač svarbus ir sėkmingas naujam teatrui buvo 1948 m. Ostrovskio „Pelningos vietos“ pastatymas, jame Žadovo vaidmenį du kartus suvaidino Rusijos teatro legenda Michailas Cariovas. Tarp garsių pirmųjų teatro aktorių – Jelena Višnevskaja, Olga Cholina, Elina Bystrickaja.

1951 m. teatrui pradėjus vadovauti režisierei Jelenai Markovai, jo repertuaras pasipildė naujais spektakliais – N. Gogolio „Revizoriumi“, kurį konsultavo Marija Knebel, o 1952 m. – W. Shakespeare’o „Otelu“, kuriame debiutavo iki šiandien teatre vaidinanti Jelena Maivina. 1955 m. Kazimiera Kymantaitė teatre režisavo Juozo Baltušio „Gieda gaideliai“, tais pačiais metais naujam teatro vadovui Viktorui Golovčineriui statant M. Gorkio „Barbarus“ teatre debiutavo ilgametis jo dailininkas Michailas Percovas; netrukus į teatrą atėjo Monika Mironaitė ir Artiomas Inozemcevas, naujos teatro kalbos vėjus atnešė režisierius Leonidas Lurjė. 1963 m. su teatro trupe savo diplominį spektaklį – Aleksandro Volodino „Paskyrimą“ – statė režisierius Jonas Jurašas.

Aštuntajame dešimtmetyje teatras susilaukė ypač daug Vilniaus žiūrovų dėmesio – spektaklius čia statė režisierius Romanas Viktiukas ir Ivanas Petrovas, pradėjo vaidinti Michailas Jevdokimovas, Vladimiras Jefremovas, Valentina Motovilova, Lidija Mračko, Renata Vagnerytė, Michailas Makarovas ir kt. Daugelis šiandienos teatro scenos lyderių prisimena ryškiausius teatro dešimtmečius, susijusius su kūrybingomis vadovų ir režisierių asmenybėmis ir trupę papildžiusiais jaunais aktoriais, atėjusiais čia 1980 m. (iš jų Edmundas Mikulskis ir Vytautas Šapranauskas dabar geriau žinomi kaip Vilniaus mažojo teatro aktoriai).

Per pastaruosius penkiolika metų teatro vadovai keitėsi itin dažnai. Nedaug trūko, kad teatras būtų uždarytas ar jo statusas pakeistas. Tačiau trupė, nepaisant sunkumų, sugebėjo išsaugoti kūrybiškumą, jaunatviškumą, atvirumą netikėtiems skirtingų režisierių eksperimentams. Būtent trupė buvo patraukli teatrui vadovavusiam Linui Marijui Zaikauskui, Vladimirui Tarasovui, tokia pat yra dabartinei jo vadovei Tatjanai Rinkevičienei. Dabar teatras turi ir jauniausių aktorių būrį, parengtą Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje kursui vadovaujant Daliai Tamulevičiūtei.

Tad nieko keista, kad šventinį 60-mečio jubiliejaus vakarą visa teatro trupė įsikūrė scenoje, kad išklausytų mūsų šalies ir Rusijos valdžių, kolegų iš Estijos rusų dramos teatro, atstovų iš mūsų teatrų sveikinimus. Vakaras išties subūrė visus, kurie teatrą prisimena ir atvyko jo pasveikinti, ir tuos, kurie siuntė linkėjimų telegramas.

R. V.